775/771 cpu mod wordt beperkt cpu tot 2,5 ghz door mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-01 21:03
Hallo allemaal,
Het leek mij leuk om door middel van de 775/771 mod een goedkoop bang for buck pctje in mekaar te schroeven voor een maat en heb nu een soort van probleem/uitdaging met mijn Asus moederbord. In het mobo zit nu een gemodde xeon e-5472 en deze werkt opzich prima.
Alleen het moederbord vertelde mij om de full power :o te gebruiken moest ik een bios update doen. Maar ik had al de laatste. Vervolgens heb ik de cpu-microcode aangepast zoals wordt geadviseerd en hoppakee melding weg :) . In taakbeheer draait de cpu braaf op max op 3 ghz maar volgens cpu-z en Hw monitor niet. 8)7 .
In de standaard bios is het niet mogelijk om te overclocken maar dit kon unlocked worden met een bios mod omdat dit moederbord zo ongeveer gelijk is aan de Asus P5G41T-M LX. Dus de unlockte en gemodde bios geflashed en ja er verschijnt zowaar minimale overclock mogelijkheden. De multiplier staat al op max 7.5. Dus de enige manier was de Frontside bus verhogen(zo heet die toch) om de cpu speed te veranderen. Alleen wat ik daar ook intik er verandert niks behalve ram frequentie. Ik heb al geprobeerd om deze te verlagen en de bus speed nog verder te verhogen. Maar aangezien de bus speed 333 blijft wordt de cpu alleen maar langzamer. ;(

Hier nog een paar foto's ter verduidelijking
verschillende snelheden
De verschillende snelheden
minimale oc mogelijkheden
Dit zegt mijn bios als alles weer op stock staat bij cpu settings
minimale oc mogelijkheden
En dit zijn alle twee! de OC mogelijkheden 8) (ook weer op stock)

Ik weet dat dit eigenlijk al helemaal niet hoort te draaien zo maar ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat de Xeon gewoon weer alle 3 ghzen aan power kan gebruiken die erin zitten _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus P5G41T-M LX2/GB
Xeon e5472 (3.00 ghz)
4gb ddr3 Gskill 1600mhz (9-9-9-24)

Beste antwoord (via Zoepertje op 05-06-2016 11:19)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
De G41 ondersteunt officeel alleen fsb1333, 1066 en 800, dus zelfs als je 400 (fsb1600) kan instellen heb je kans dat de afgeleide frequenties zwaar buiten spec werken door ontbrekende multipliers/dividers.

Alle reacties

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Om die 3ghz te halen moet de cpu freq. toch echt naar 400 geschroefd worden. :9

Maar ik betwijfel of je dat wilt :? ,als ik zie dat na 6 minuten actief zijn de cpu al 55+ graden geeft op de cores... :X

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Zoepertje
Het mobo staat op moment nog buiten de case met een of andere goedkope koelpasta en een stock koeler. Dus om die temperatuur maak ik mij niet erg zorgen als het straks goed in mekaar zit :). Het probleem is dat alleen de ram reageert op de cpu frequentie en de cpu helaas niet.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

ok, dus als je er 400 van maakt gebruikt hij een andere devider?

Fotootje van memory hwm?

[ Voor 18% gewijzigd door evilweed op 02-06-2016 23:39 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • Beste antwoord

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
De G41 ondersteunt officeel alleen fsb1333, 1066 en 800, dus zelfs als je 400 (fsb1600) kan instellen heb je kans dat de afgeleide frequenties zwaar buiten spec werken door ontbrekende multipliers/dividers.

• Zoepertje
evilweed schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:37:
ok, dus als je er 400 van maakt gebruikt hij een andere devider?

Fotootje van memory hwm?
Als ik de multiplier vast zet op de max 7,5. en de bus speed 400. Dan blijft in cpuz de busspeed max 333 dus cpu draait continu op 2500mhz. Het ramgeheugen blijft ook op 1333mhz draaien ipv 1600mhz en in de bios kan ik ook alleen maar de snelheid aanpassen geen timings. Dus ik ben er bang voor dat de bus gewoon niet hoger wil dan 333 en dat is de beperkende factor. :(

• Zoepertje
Nielson schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:46:
Ik ben er bang voor dat je gelijk hebt aangezien de fsb niet omhoog wilt. Toch wel vervelend dat Asus dan zegt dat de snellere core2quad en zelfs de extreme editions in dit bord werken. Want een cpu die op 3.0 ghz of harder loopt beperken tot 2,5ghz noem ik geen ondersteuning bieden. :(

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:00
Jij stopt er een chip in die een bussnelheid nodig heeft die het bord niet kan leveren. Je kunt hier prima Core2Quad of Core2Extreme instoppen en die lopen dan op hun normale snelheid. Als je er maar rekening mee houdt dan de bussnelheid max 333 MHz kan zijn.

Op het bord doet een cpu gewoon bussnelheid X multiplier. De multiplier staat vast en de bussnelheid is hier de maximum van 333 MHz.

Als jij dan aan komt zetten en trucs bedenkt om niet gesupporte chips op het bord te drukken die op 400 MHz bus moeten draaien, dan werkt dat natuurlijk niet.

• Zoepertje
White Feather schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:26:
Jij stopt er een chip in die een bussnelheid nodig heeft die het bord niet kan leveren. Je kunt hier prima Core2Quad of Core2Extreme instoppen en die lopen dan op hun normale snelheid. Als je er maar rekening mee houdt dan de bussnelheid max 333 MHz kan zijn.

Op het bord doet een cpu gewoon bussnelheid X multiplier. De multiplier staat vast en de bussnelheid is hier de maximum van 333 MHz.

Als jij dan aan komt zetten en trucs bedenkt om niet gesupporte chips op het bord te drukken die op 400 MHz bus moeten draaien, dan werkt dat natuurlijk niet.
mijn excuses je hebt gelijk dacht dat de xeons en core 2quad meer gelijk aan mekaar waren. Maar een core2quad heeft wel genoeg aan een 1333mhz fsb. Dat is nou juist het leuke om het onmogelijke werkend krijgen en als het even kan voor zo min mogelijk geld 8)
Pagina: 1