Toon posts:

dimmer met 2 lampen, eerste lamp springt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de situatie:

Vanuit een stopcontact ga ik naar een dimmer. Vandaar ga ik naar de eerste lamp en vanuit de eerste lamp is er een paralelle schakeling naar een tweede lamp. Beide lampen hebben hetzelfde vermogen (35W). Alles werkt prima, echter, na een tweetal dagen springt steeds de eerste lamp (de tweede blijft wel gewoon werken). Het type dimmer en het minimale en maximale vermogen van de dimmer is volgens mij geen probleem. Iemand een idee waar dit door kan komen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, wat voor lampen hebben we het over? Gloeilamp, halogeenlamp, LEDlamp en is die dimmable volgens de verpakking? En wat voor dimmer gebruik je?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Als de lampen daadwerkelijk 35W zijn, lijkt mij dat het om een GU10 35W halogeenlamp gaat. En dan heb ik zo niet direct een verklaring.

Gaat het om een lamp die 35W vervangt, dan zal het waarschijnlijk LED zijn, en zou het kunnen dat de dimmer toch niet goed overweg kan met deze lampen. De ene lamp kan daar dan blijkbaar net wat beter tegen dan de andere.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gwannoes schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:03:
Als de lampen daadwerkelijk 35W zijn, lijkt mij dat het om een GU10 35W halogeenlamp gaat. En dan heb ik zo niet direct een verklaring.
Ik wel. Als zo'n halogeen lamp niet expliciet dimmable is, dan verdampt de gloeidraad. Als het warm genoeg is in de gloeilamp onstaat er een evenwicht tussen gloeidraad-gas en vaste gloeidraad. De verdamping stopt dan. Maar als het niet warm genoeg wordt in de gloeilamp slaat het gloeidraad gas neer op de - relatief koudere - wand van de lamp. Daarom is de doorgebrande lamp meestal helemaal zwart.
Gaat het om een lamp die 35W vervangt, dan zal het waarschijnlijk LED zijn, en zou het kunnen dat de dimmer toch niet goed overweg kan met deze lampen. De ene lamp kan daar dan blijkbaar net wat beter tegen dan de andere.
Voor LEDlampen moet je idd een aangepaste dimmer hebben; LED's kun je eigenijk alleen fatsoenlijk dimmen met PWM

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken. Het zijn inderdaad GU10 35W halogeenlampen, die wel degelijk dimbaar zijn. Het zijn twee exact dezelfde lampen - zelfde merk, wattage... De eerste lamp, die steeds springt, is zeker niet zwart. Het gebeurt bijna klokslag om de 2 dagen. Nu al 3 keer vervangen en steeds hetzelfde probleem. Het zijn trouwens Philips-lampen, dus geen erbarmelijke kwaliteit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het kunnen dat de draden te dun zijn? Is momenteel 0,75mm². Maar zowel naar de eerste als naar de laatste... De laatste is in de voorbije anderhalve week dus nog niet één keer gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De dimmer is gewoon een standaard model, 50-300W, voor halogeen en gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:11:
Bedankt voor het meedenken. Het zijn inderdaad GU10 35W halogeenlampen, die wel degelijk dimbaar zijn. Het zijn twee exact dezelfde lampen - zelfde merk, wattage... De eerste lamp, die steeds springt, is zeker niet zwart. Het gebeurt bijna klokslag om de 2 dagen. Nu al 3 keer vervangen en steeds hetzelfde probleem. Het zijn trouwens Philips-lampen, dus geen erbarmelijke kwaliteit ofzo.
Heb een soortgelijk geval meegemaakt met een plafondlamp waar 2 halogeenlampjes in zaten van 20 Watt 230 V. Na, welliswaar, een paar weken ging steeds één van de lampjes kapot. Weer vervangen, tot na weer een paar weken..... nooit kunnen ontdekken hoe je dat kon voorkomen. Met 1 lampje was er geen probleem.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

toevallig heb ik sinds een week iets vergelijkbaars met mijn tuinverlichting. 5 lampen parallel op een dimmer. Heeft meer dan een jaar prima gewerkt en nu is in 2 weken tijd al 3x de eerste lamp 'geknapt'

is dit net als bij jou dom toeval of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou zeggen zet de 2e lamp eens op de plaats van de 1e kijk of het probleem verplaatst

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even denken. Ik kan het fout hebben, Maar 2 lampen samen parallel is halvering van de weerstand waardoor opgenomen vermogen door de dimmer veranderd. Wat ik me herinner is de powerfactor afhankelijk van de totale weerstand (welke bij 2 lampen) gehalveerd wordt waardoor het opgenomen vermogen aanzienlijk hoger kan komen te liggen dan bij een DC schakeling. Wanneer de dimmer een electronische dimmer is kan dit voor een faseverschuiving zorgen waardoor je hele rare dingen krijgt binnen je schakeling.

Ik zelf heb dit gehad met 2 halogeen lampen (dimbaar) parallel en toen ik er een derde naast zette fikte mijn dimmer gewoon uit en was er uiteindelijk 1 van de 3 lampen kapot.

Helaas is het te lang geleden dus rekenen aan de schakeling gaat niet echt lekker meer voor mij (te veel cos φ enzo.

Wat ik wel ontdekt heb is dat wanneer je meerde hallogeen lampen parallel zet in een schakeling en de onderlinge weerstand van een halogeenlamp verschilt te veel dan gaat er 1 van de twee kapot wanneer je gaat dimmen, wat wel op valt is dat de lamp welke kapot gaat minder brand en minder stroom verbruikt (de lamp met laagste weerstand overleeft).

Daarnaast is volgens mij de enige correcte wijze om meerdere halogeen lampen parallel te dimmen dit te doen voor het 240V->12V circuit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:59
Is de behuizing waarin je de halogeenlamp draait wel goed?
Als er mechanische spanning op die lampen komt, kunnen ze kapot springen als ze opwarmen.

Ik heb zelf eens een armatuur gehad waarin de lampjes om de zoveel tijd sneuvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:27
Dimmer van de bouwmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wim-Bart schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:51:
Even denken. Ik kan het fout hebben, Maar 2 lampen samen parallel is halvering van de weerstand waardoor opgenomen vermogen door de dimmer veranderd.
Klopt op zich wel wat je zegt, maar je formuleert het onnodig wat te ingewikkeld, twee lampen van 35 W is gewoon samen 70 W. De dimmer (50-300W) zou het dus, althans qua vermogen, gemakkelijk kunnen doen.
Wat ik me herinner is de powerfactor afhankelijk van de totale weerstand (welke bij 2 lampen) gehalveerd wordt waardoor het opgenomen vermogen aanzienlijk hoger kan komen te liggen dan bij een DC schakeling.
De powerfactor is bij halogeenlampen die op 230 V werken net als gewone gloeilampen gewoon 1 en niet relevant. Bovendien verandert deze niet bij parallel schakelen van meerdere lampen. Wat eventueel wel een iets lagere cos phi kan opleveren, is ingeval van b.v, 12 V de benodigde trafo en eventuele gelijkrichter doordat er spoelen (met dus inductieve weerstanden) in kunnen zitten. Die al of niet DC-schakeling heeft echter niets met het vermogen te maken. Kijk in de boekjes nog maar eens na wat die cos phi echt betekent. Helemaal geen schandedat dit wat is weggezakt.
Wat ik wel ontdekt heb is dat wanneer je meerde hallogeen lampen parallel zet in een schakeling en de onderlinge weerstand van een halogeenlamp verschilt te veel dan gaat er 1 van de twee kapot wanneer je gaat dimmen, wat wel op valt is dat de lamp welke kapot gaat minder brand en minder stroom verbruikt (de lamp met laagste weerstand overleeft).
Daar heb je volgens mij zeker wel een punt. Alleen verbaas ik me dan wel dat die verhouding bij vervangen van de kapotte lamp bij herhaling blijkbaar dezelfde blijft. Is daarom bij de ene lamp de bedrading misschien aanmerkelijk langer dan bij de andere? Op zich kan 0,75 mm2 dit best doen, maar ingeval van 35 W en 12 V betekent dit wel een stroom van bijna 3 A. En dan heb je bij een wat lange leiding toch al gauw op die 12 V een stevig spanningsverlies en dus een niet te verwaarlozen verschillend opgenomen vermogen van de beide lampen.
Daarnaast is volgens mij de enige correcte wijze om meerdere halogeen lampen parallel te dimmen dit te doen voor het 240V->12V circuit.
Ja, maar zijn het 12 V DC lampjes? Volgens mij vermeldt TS daar niets over,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Techneut schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:35:

[...]
Ja, maar zijn het 12 V DC lampjes? Volgens mij vermeldt TS daar niets over,
GU10 is altijd 230V.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik begrijp dat het inbouw is, kan de ene misschien zijn warmte beter kwijt dan de ander ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:35:
[...]
Klopt op zich wel wat je zegt, maar je formuleert het onnodig wat te ingewikkeld, twee lampen van 35 W is gewoon samen 70 W. De dimmer (50-300W) zou het dus, althans qua vermogen, gemakkelijk kunnen doen.

[...]

[...]
Daar heb je volgens mij zeker wel een punt. Alleen verbaas ik me dan wel dat die verhouding bij vervangen van de kapotte lamp bij herhaling blijkbaar dezelfde blijft. Is daarom bij de ene lamp de bedrading misschien aanmerkelijk langer dan bij de andere? Op zich kan 0,75 mm2 dit best doen, maar ingeval van 35 W en 12 V betekent dit wel een stroom van bijna 3 A. En dan heb je bij een wat lange leiding toch al gauw op die 12 V een stevig spanningsverlies en dus een niet te verwaarlozen verschillend opgenomen vermogen van de beide lampen.

[...]
R=(l*rho)/A

grofweg 23mv/M bij 3 ampere

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt Fish, nauwelijks noemenswaard. Maar ik ging nog even uit van de mogelijkheid van 12 V, onbekend zijnde met het feit dat de spanning voor dat betreffende type halgeenlampje altijd 230 V is. Bij 12 V zou het spanningsverlies veel groter zijn en daardoor wel noemenswaard.

Edit:
Alleen wat bedoel je met 23mv/M bij 3 ampere? Ik bedoel dan die /M.
Die 3 A komt overeen met de stroom bij 12 V, bij 230 V is het slechts 0,15 A.

PS:
Of je bedoelt blijkbaar met die /M simpel "per meter" bij de gegeven doorsnede. Die hoofdletter zette me even op een verkeerd spoor.

[ Voor 46% gewijzigd door Techneut op 09-06-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overigens is het kapot gaan van een halogeenlamp bij meerdere lampen achter een dimmer geen onbekend fenomeen, wat TS beschrijft komt heel vaak voor. Echter geen wetenschappelijke onderbouwing tertug kunnen vinden waarom....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Techneut schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:00:
Klopt Fish, nauwelijks noemenswaard. Maar ik ging nog even uit van de mogelijkheid van 12 V, onbekend zijnde met het feit dat de spanning voor dat betreffende type halgeenlampje altijd 230 V is. Bij 12 V zou het spanningsverlies veel groter zijn en daardoor wel noemenswaard.
Die 3 ampere trekt de lamp dus juist alleen bij 12V, bij een ohmse belasting I=P/U 35/230~0,15A en 35/12~2.91A

[ Voor 17% gewijzigd door Morocius op 09-06-2016 13:40 ]

Pagina: 1