Klopt op zich wel wat je zegt, maar je formuleert het onnodig wat te ingewikkeld, twee lampen van 35 W is gewoon samen 70 W. De dimmer (50-300W) zou het dus, althans qua vermogen, gemakkelijk kunnen doen.
Wat ik me herinner is de powerfactor afhankelijk van de totale weerstand (welke bij 2 lampen) gehalveerd wordt waardoor het opgenomen vermogen aanzienlijk hoger kan komen te liggen dan bij een DC schakeling.
De powerfactor is bij halogeenlampen die op 230 V werken net als gewone gloeilampen gewoon 1 en niet relevant. Bovendien verandert deze niet bij parallel schakelen van meerdere lampen. Wat eventueel wel een iets lagere cos phi kan opleveren, is ingeval van b.v, 12 V de benodigde trafo en eventuele gelijkrichter doordat er spoelen (met dus inductieve weerstanden) in kunnen zitten. Die al of niet DC-schakeling heeft echter niets met het vermogen te maken. Kijk in de boekjes nog maar eens na wat die cos phi echt betekent. Helemaal geen schandedat dit wat is weggezakt.
Wat ik wel ontdekt heb is dat wanneer je meerde hallogeen lampen parallel zet in een schakeling en de onderlinge weerstand van een halogeenlamp verschilt te veel dan gaat er 1 van de twee kapot wanneer je gaat dimmen, wat wel op valt is dat de lamp welke kapot gaat minder brand en minder stroom verbruikt (de lamp met laagste weerstand overleeft).
Daar heb je volgens mij zeker wel een punt. Alleen verbaas ik me dan wel dat die verhouding bij vervangen van de kapotte lamp bij herhaling blijkbaar dezelfde blijft. Is daarom bij de ene lamp de bedrading misschien aanmerkelijk langer dan bij de andere? Op zich kan 0,75 mm
2 dit best doen, maar ingeval van 35 W en 12 V betekent dit wel een stroom van bijna 3 A. En dan heb je bij een wat lange leiding toch al gauw op die 12 V een stevig spanningsverlies en dus een niet te verwaarlozen verschillend opgenomen vermogen van de beide lampen.
Daarnaast is volgens mij de enige correcte wijze om meerdere halogeen lampen parallel te dimmen dit te doen voor het 240V->12V circuit.
Ja, maar zijn het 12 V DC lampjes? Volgens mij vermeldt TS daar niets over,