Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Apple laptop RAM/Videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• StiffyXL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-10-2020
Hallo,

Mijn vriendin wil graag voor haar werk een nieuwe laptop halen. Aangezien zij hem veel gaat gebruiken voor het bewerken van beeld denk hierbij aan stilstaand beeld en ontwerp (illustrator, indesign, Photoshop), wil zij niet afwijken van Apple. Dit vanwege het hoge gebruik van het systeem in haar sector.

Nu ben ik al meer dan tien jaar uit de ict wereld. Er zijn mensen die voor haar allerlij leuke aanbiedingen doen maar mijn vraag is wat is op het moment gangbaar mbt tot intern geheugen en de videokaart.

Ik heb zelf even rondgekeken en kwam tot de conclussie dat 8GB DDR3 redelijk gangbaar is. Toen ik zelf nog met ict bezig was kwamen we vaak niet verder dan 512mb. Ik kan mij dus zo voorstellen dat 8GB op dit moment redelijk "instap"is. Heeft iemand mogelijk ervaring met de verschillende grootes en hoe dit in verhouding staat tot hedendaagse beeldbewerking met de voornoemde programma's?

En dan mijn tweede vraag:

Ik zie veel systemen met Intel videokaarten. Het is absoluut niet de bedoeling dat het een high-end systeem gaat worden, maar een beetje videokaart is denk ik wel lekker. Ik vermoed dat Apple weinig keuze laat bij de gebruiker en heb wel wat gevonden over voornamelijk intel. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Alvast bedankt voor de moeite. En wij horen het graag. _/-\o_

P.S: Mocht je toch buiten Apple adviseren staat zij hier wel voor open. Ik zal haar dan alleen wel persoonlijk moeten overtuigen 8)7

Doorgaan

Beste antwoord (via StiffyXL op 09-06-2016 22:56)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
We zitten inmiddels al bij DDR4. Maar ik weet niet of Apple al de stap naar Skylake en DDR4 heeft gemaakt.

8GB is gangbaar, maar het ligt ook aan wat je ermee wil doen. Als je vriendin grote projecten heeft in Photoshop of Illustrator dan kan je beter voor 16GB gaan. Een SSD kan ook fijn zijn om grote bestanden snel te openen en op te slaan.

Het nadeel van veel Apple laptops is dat alle hardware vast gesoldeerd zit. Je kan het geheugen niet uitbreiden en de harde schijf kan soms ook niet meer vervangen worden. Dat betekent dat je meteen goed moet kiezen, want anders heb je een probleem. En voor die upgrade betaal je dan ook meteen de jackpot. ;)

De hele Adobe Creative Suite is ook op Windows en werkt niet anders dan op OS X. Je kan dan in feite al klaar zijn voor de helft van de prijs van een Apple laptop.

Als ik kijk naar Apple laptops met 16GB af fabriek en een SSD kan kom je op een minimumprijs van 2000 EUR uit. En geeneens een aparte videokaart voor dat geld. Best pittig.

Alle reacties

• StiffyXL
...

Doorgaan

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Apple is een keuze die hoe ik zie gemaakt is doordat de rest het ook heeft en ze er ook allemaal mee werken. Als je in dit geval Windows zou nemen dan wijk je af en kun je niet terugvallen bij je collega's. Iets wat je niet zo zou willen.

8GB is tegenwoordig wel richting minimale. (Ja 4Gb kan ook nog).

Bedenk dat bij Apple weinig kan in de upgrades. Veel modellen hebben geen losse onderdelen meer (RAM of opslag). Wat je koopt heb je en aanpassen is vaak maar 1 onderdeel maar meer ook niet. RAM is bij veel modellen op het moederbord. Het opslagheugen meende ik ook. Bedenk daar dus goed aan bij het kopen welk model je neemt.

Persoonlijk zou ik dan ook al gaan kijken naar 16GB RAM en als opslag .... Ja ik weet niet hoe groot de bestanden zijn maar waarschijnlijk red je het met 250GB a 512GB (daar zit ook een groot prijsgat tussen).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vrijwel de hele linie draait redelijk goed op 8 GB RAM, 16 klinkt altijd beter maar het meeste werk is ook op 8 GB goed te doen.

Qua externe GPU, dat bijna alles op intel draait komt omdat de Iris-serie best redelijke grafische performance biedt voor wat Apple wil. Als je perse discrete graphics wil, dan moet je vrijwel zeker kijken naar de topmodellen van de series, zoals de 2650 euro Macbook Pro of de goed voorziene iMac 5k.

Acties:
  • Beste antwoord

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
We zitten inmiddels al bij DDR4. Maar ik weet niet of Apple al de stap naar Skylake en DDR4 heeft gemaakt.

8GB is gangbaar, maar het ligt ook aan wat je ermee wil doen. Als je vriendin grote projecten heeft in Photoshop of Illustrator dan kan je beter voor 16GB gaan. Een SSD kan ook fijn zijn om grote bestanden snel te openen en op te slaan.

Het nadeel van veel Apple laptops is dat alle hardware vast gesoldeerd zit. Je kan het geheugen niet uitbreiden en de harde schijf kan soms ook niet meer vervangen worden. Dat betekent dat je meteen goed moet kiezen, want anders heb je een probleem. En voor die upgrade betaal je dan ook meteen de jackpot. ;)

De hele Adobe Creative Suite is ook op Windows en werkt niet anders dan op OS X. Je kan dan in feite al klaar zijn voor de helft van de prijs van een Apple laptop.

Als ik kijk naar Apple laptops met 16GB af fabriek en een SSD kan kom je op een minimumprijs van 2000 EUR uit. En geeneens een aparte videokaart voor dat geld. Best pittig.

• StiffyXL
Thanks voor de reacties mensen. Met deze informatie kunnen we een eindmodel gaan selecteren. As we speak probeer ik haar nog van Apple af te praten maar ik denk toch dat zij voor duurkoop gaat ;)

Doorgaan

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:33
CMD-Snake schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:01:
[...]

Nee; Apple heeft nog geen overstap gemaakt naar Skylake en ddr4.
Pagina: 1