Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romano128
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-07 11:48
Mede-Tweakers,

Ik heb hier dus een R9 290 liggen die inmiddels met een benchmark al 90+ graden word en daarna uitvalt.
Op idle draait hij soms al op 60 graden.

Ik heb het koelpasta vervangen, netjes schoongemaakt en etc, dit had helaas geen enkel effect!

Nou is mijn vraag dus ;

Ik heb geen idee van wie ik deze toen der tijd heb gekocht, en dus ook niet de leverancier of dergelijk..
Valt hier op een of andere manier RMA op aan te vragen?

(Sapphire Radeon R9 290 4GB Standaard editie).

Op de website van Sapphire stond dat ze niet deden aan particuliere RMA, wel via officiële resellers. Maar ik heb dus geen idee waar deze is gekocht en/of van wie )

Graag jullie hulp hierbij! :)

Romano

Beste antwoord (via romano128 op 03-06-2016 12:44)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:03:
Idle 60 graden? Misschien een domme vraag, maar heb je de fan-kabel wel weer aangesloten? De R9 290 (vooral de reference koelers) kunnen verdomde warm worden, maar 60 graden idle is wel een tikkeltje te asociaal. Even de fan-kabel checken dus!
60 graden idle is normaal, sterker nog, mijn kaart draait idle 70 graden.. ook de 290 reference. Maar op zn laagste fan snelheid.

Gewoon handmatig fancurve instellen. Mijn PC viel ook met de fancurve van AMD zelf uit bij de 93-94 graden. Toen heb ik het zelf aangepast, en nu komt de kaart niet boven de 80-85 oid. Nergens last meer van.

In AMD overdrive de max temp op 85 zetten, en de max fanspeed op 65 of 70 oid. Dan gaat het al een stuk beter.
demon326 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:56:
De R9 290 reeks is wel gekend omwille van zijn warmte productie, zeker met een blower fan. Ik heb dit opgelost door er een aftermarket cooler op te zetten, R9 290 overclocked wordt zelden warmer dan 70 graden!

Je hebt de volgende items nodig:
https://www.alternate.be/...K2Rl8SCis0CFRUW0wod_awPDQ
https://www.alternate.be/...PbG_bmCis0CFYpAGwodT7EGfw

je kaart is dan lekker koel onder load :)
Temperatuur maakt geen ene drol uit zolang je maar onder de 90 graden blijft. Je hoeft alleen de koeling te vervangen als je het niet eens bent met het geluid wat er geproduceerd word.

En temps onder de 90 kan je realiseren door zelf de fancurve aan te passen.

[ Voor 45% gewijzigd door legendareN op 02-06-2016 21:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle 60 graden? Misschien een domme vraag, maar heb je de fan-kabel wel weer aangesloten? De R9 290 (vooral de reference koelers) kunnen verdomde warm worden, maar 60 graden idle is wel een tikkeltje te asociaal. Even de fan-kabel checken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romano128
Jaa fan kabel is netjes aangesloten. (Dit probleem was overigens hiervoor al, deze R9 is terug gebracht, en heb net even het koelpasta vervangen, dit had geen effect)

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:44
De R9 290 reeks is wel gekend omwille van zijn warmte productie, zeker met een blower fan. Ik heb dit opgelost door er een aftermarket cooler op te zetten, R9 290 overclocked wordt zelden warmer dan 70 graden!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
60 graden idle is normaal, sterker nog, mijn kaart draait idle 70 graden.. ook de 290 reference. Maar op zn laagste fan snelheid.

Gewoon handmatig fancurve instellen. Mijn PC viel ook met de fancurve van AMD zelf uit bij de 93-94 graden. Toen heb ik het zelf aangepast, en nu komt de kaart niet boven de 80-85 oid. Nergens last meer van.

In AMD overdrive de max temp op 85 zetten, en de max fanspeed op 65 of 70 oid. Dan gaat het al een stuk beter.
demon326 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:56:

Temperatuur maakt geen ene drol uit zolang je maar onder de 90 graden blijft. Je hoeft alleen de koeling te vervangen als je het niet eens bent met het geluid wat er geproduceerd word.

En temps onder de 90 kan je realiseren door zelf de fancurve aan te passen.

[ Voor 45% gewijzigd door legendareN op 02-06-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:47

Trygve

Redacteur
Klokt de kaart zichzelf wel terug in idle? Zakt de core voltage dan ook? Als dat niet goed werkt zou je ook even DDU kunnen gebruiken om de driver te wipen en daarna de nieuwste driver installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Trygve op 03-06-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Hier ook zo'n heethoofd. Uitvallen doet hij echter niet. Bij een bepaalde driverversie stond de ventilator te laag ingesteld. Hoe heb je de algemene instellingen in crimson staan? Ik heb hem op max 50% fan en dan als Max temperatuur net onder de 90. Wil hem ook nog een keer schoonmaken en behandelen met koelpasta. Maar ben bang dat het inherent is aan het ontwerp van de R9 290.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:59
Ik heb er zelf gewoon een Artic Accelero extreme IV eropgeknald. Iedereen in huis dacht dat ik de bladblazer aan had ;')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Ik heb de systeembrede framelimiter van AMD op 60 FPS staan, dat scheelt bij deze kaart ook enorm. Zo produceert hij niet onnodig extra frames en wordt hij minder heet en verbruikt hij minder. Maar met de huidige waarde van een R9 290 kan je bijna beter het ding verkopen en de prijs van zo'n dure aftermarketcooler toeleggen op de aanschaf van de massaal gedumpte GTX 970.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
Mijn asus DU2OC wordt ook rond de 90-95 graden met 60% fan snelheid. Dit vind ik niet normaal voor zo'n cooler die ook nog eens redelijk wat lawaai maakt. Deze is nu in RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romano128
Precies, inmiddels alle opties al geprobeerd.. (Die ik zelf kan uitvoeren).
Deze kaart word gewoon TE warm. Bedankt voor alle informatie, hulp..

Ik ga hem dus ook maar gewoon vergeten. Bedankt guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeybryan
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-02-2022
Arctic accelero 3 misschien een optie?
Heb ik toen ook bij mijn r9 290x gedaan.
Is een hybride oplossing met waterkoeling.
Heb hier nog geen moment spijt van gehad.

Na een paar uur gamen met een aardige overklok, ook de voltages omhoog, word mijn r9 290x maximaal 75 graden.
En daarbij hoor ik eerder mijn case fans dat dat ik die videokaart hoor.

Kostte volgens mij iets van 100 euro maar is het echt dik waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
legendareN schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:27:
[...]

[...]
Mijn asus AIB r9 290 moet ik op 100% fan speed zetten om 85 graden te halen (op 50 wordt die 95). In RMA nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 14:06
Wel grappig hoe je dit zegt want dit klopt gewoon echt niet.
De reference kaart out of the box word gewoon 60 graden idle. En als je gamed 90 graden.
Dat klopt, dus dat ligt niet aan een fan kabeltje. Met een aangepast fan profiel kan je gewoon 50 graden idle en 70- 80 graden als je gamed. OP moet gewoon even wat tweaken en dan is het opgelost.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
alaineman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:16:
Mijn asus DU2OC wordt ook rond de 90-95 graden met 60% fan snelheid. Dit vind ik niet normaal voor zo'n cooler die ook nog eens redelijk wat lawaai maakt. Deze is nu in RMA.
Is normaal voor zo'n slechte koeler als de DirectCU II, maar één heatpipe maakt volledig contact met de GPU, twee anderen doen dat voor een groot deel, maar niet 100% en de andere twee hebben helemaal geen contact en doen zo goed als niks bij deze koeler.

Afbeeldingslocatie: http://www.vortez.net/articles_file/25545_asus-r9-290-direct-cu-oc-heatsink.jpg
http://www.vortez.net/art...ectcu_ii_oc_review,8.html

Dit probleem is overigens nog steeds aanwezig bij Asus en hun DirectCU koeler, ook de derde revisie die je vindt op de nieuwe kaarten zoals de GTX 1080, GTX 1070, GTX 1060 en RX 480 hebben nog steeds dit probleem. Ook die kaarten maken onnodig veel geluid doordat niet alle heatpipes wat doen. Asus had een baseplate moeten gebruiken, zoals andere fabrikanten ook doen, dan hadden ze een goede koeler gehad.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
Ja, nooit meer asus GPUs voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Videokaart bedoel je, GPU's komen van nVidia of AMD. ;)

Maar is een kwestie van reviews lezen, er zijn namelijk wel degelijk videokaarten van Asus waar de koeler wel gewoon volledig contact heeft met de GPU.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1