Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGoose
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwe build maar ik heb geen flauw idee hoeveel watt mijn systeem nodig heeft.

Ik wil hem gaan gebruiken in combinatie met een I7 6700k en 2 GTX 970's, maar ik zou ook graag een beetje willen letten op toekomstige upgrades dus er moet een mogelijkheid zijn voor bijv. 2 GTX 1080 kaarten.

Zou 600W genoeg zijn? Zo ja, voldoet deze dan?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 8 600W€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 58,95

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via TimoGoose op 02-06-2016 21:28)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zo, hoeveel fouten wil je in 1 forumpost hebben?
Galinsky schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:35:
Mijn advies:
Ga met zo'n systeem niet goedkoop doen met de voeding. Deze voeding die je nu uitkiest is goed naast dat hij wel te weinig wattage
Want?

2x 1080 zal hooguit 400w verbruiken, want nog geen 200w per stuk. Nog geen 100w voor de i7 en dan wil je nog wat ruimte voor wat andere dingen,

600w is meer dan genoeg, tenzij TS extreem wilt gaan overclocken.
is voor jou pc maar er zijn kwalitatief nog betere voedingen. Ga voor minimaal een 750 watt die kwalitatief goed is.
750w is totale onzin, daar kun je dus zeker 3 1080's van prik mee voorzien.

Kwaliteit van de Sytem Power 8 is goed genoeg, maar dat kan wel beter.
Aangeraden: 850 Watt
Dus totaal niet nodig, met 850w kun je bijna 4 stock 1080's van prik voorzien, plus de cpu.
van de merken:
Seasonic
Corsair
Be quiet
Enermax
Antec
Silverstone
OCZ
Al die merken hebben wel een serie die je beter niet kan nemen, verschillend van simpelweg te duur voor wat hij biedt, zoals de Seasonic M12 series, tot regelrechte troep zoals de budget Corsair voedingen.

Overigens zijn Silverstone en OCZ niet heel denderend qua voedingen, dan zou ik liever Coolermaster, EVGA en Super Flower zien.
Vaak zeggen met deze merken de voeding certificering ook de kwaliteit van de voeding
Nee, nee, en nog eens NEE!

Certificering zegt enkel en alleen iets over de zuinigheid van de voeding! Je kan prima een flupvoeding in elkaar zetten die toch vrij zuinig is, zoals Corsair lukt met de CS serie.
Silver is goed Gold is beter platinum best
Zegt dus alleen wat over verbruik, meer niet.
Is misschien makkelijk voor de "average consumer" al is dit natuurlijk niet altijd zo!! Al zit je vrijwel altijd goed bij deze merken met een certificering als deze. bronze is ook gewoon prima!
Nee dus, als TS een Corsair CS pakt, heeft hij gewoon een vrij matige voeding in zijn handen. Of als hij een Seasonic M12 pakt, dan heeft hij een voeding die niet alle powerstates van zijn CPU ondersteunt, wat ook allerlei leuke problemen geeft.

Enfin, om TS zowaar even te helpen:

Een goede 600-ish voeding is dus voldoende, wel moet je zelf even kijken hoeveel je aan een goede wilt uitgeven, en wat zoal je eisen zijn qua stilte, verbruik en sleeving.

De pricewatch: Fractal Design Integra M 650W en de pricewatch: Corsair CX650M zijn leuke bronze voedingen, met behoorlijk goede interne kwaliteit. Geluid van de voeding zal gewoon normaal zijn, en de sleeving die die voedingen hebben is imo erg mooi.

pricewatch: Corsair RM650x is erg goede voeding, met een goed ontwerp, goede fan en goede sleeving.

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 600W is een goede keuze als je een zeer stille voeding wilt. Wel is de sleeving wat minder, en kun je je afvragen of je het verschil tussen deze en de RMx wel gaat merken qua geluid.

pricewatch: XFX TS 650W 80+ Gold heeft een erg leuke prijs/kwaliteit verhouding, maar, er zijn ook op wat dingen bezuinigd. Zo is hij niet modulair, al is dat geen ramp in een goede kast, soms zelfs een voordeel, en zal deze wat luider zijn dan de RMx en Straight Power, maar, een beetje SLI opstelling maakt ook veel lawaai, dus ik betwijfel of je de voeding er wel bovenuit hoort.

People as things, that’s where it starts.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee. De GTX1080 staat voor 225W per stuk in de boeken en de 6700K voor ongeveer 95W (maximaal). Reken maar uit wat je nodig hebt.

Het is trouwens absoluut niet nodig om voor elk component een apart topic te maken; ga eerst eens lekker een build in elkaar klikken, maar een goed & correct topic in Desktop Aankoopadvies en klaar ben je.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Mijn advies:
Ga met zo'n systeem niet goedkoop doen met de voeding. Deze voeding die je nu uitkiest is goed naast dat hij wel te weinig wattage is voor jou pc maar er zijn kwalitatief nog betere voedingen. Ga voor minimaal een 750 watt die kwalitatief goed is. Je zal wel snel tegen prijskaartjes van €100,- aanlopen minimaal..
van de merken:
Seasonic
Corsair
Be quiet
Enermax
Antec
Silverstone
OCZ
Vaak zeggen met deze merken de voeding certificering ook de kwaliteit van de voeding. Silver is goed Gold is beter platinum best. Is misschien makkelijk voor de "average consumer" al is dit natuurlijk niet altijd zo!! Al zit je vrijwel altijd goed bij deze merken met een certificering als deze. bronze is ook gewoon prima!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Galinsky schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:35:
Mijn advies:
Ga met zo'n systeem niet goedkoop doen met de voeding. Deze voeding die je nu uitkiest is goed naast dat hij wel te weinig wattage
Want?

2x 1080 zal hooguit 400w verbruiken, want nog geen 200w per stuk. Nog geen 100w voor de i7 en dan wil je nog wat ruimte voor wat andere dingen,

is voor jou pc maar er zijn kwalitatief nog betere voedingen. Ga voor minimaal een 750 watt die kwalitatief goed is.

Dus totaal niet nodig, met 850w kun je bijna 4 stock 1080's van prik voorzien, plus de cpu.
van de merken:
Seasonic
Corsair
Be quiet
Enermax
Antec
Silverstone
OCZ
Al die merken hebben wel een serie die je beter niet kan nemen, verschillend van simpelweg te duur voor wat hij biedt, zoals de Seasonic M12 series, tot regelrechte troep zoals de budget Corsair voedingen.

Overigens zijn Silverstone en OCZ niet heel denderend qua voedingen, dan zou ik liever Coolermaster, EVGA en Super Flower zien.
Vaak zeggen met deze merken de voeding certificering ook de kwaliteit van de voeding

Certificering zegt enkel en alleen iets over de zuinigheid van de voeding! Je kan prima een flupvoeding in elkaar zetten die toch vrij zuinig is, zoals Corsair lukt met de CS serie.
Silver is goed Gold is beter platinum best
Is misschien makkelijk voor de "average consumer" al is dit natuurlijk niet altijd zo!! Al zit je vrijwel altijd goed bij deze merken met een certificering als deze. bronze is ook gewoon prima!
Nee dus, als TS een Corsair CS pakt, heeft hij gewoon een vrij matige voeding in zijn handen. Of als hij een Seasonic M12 pakt, dan heeft hij een voeding die niet alle powerstates van zijn CPU ondersteunt, wat ook allerlei leuke problemen geeft.

Een goede 600-ish voeding is dus voldoende, wel moet je zelf even kijken hoeveel je aan een goede wilt uitgeven, en wat zoal je eisen zijn qua stilte, verbruik en sleeving.

De pricewatch: Fractal Design Integra M 650W en de pricewatch: Corsair CX650M zijn leuke bronze voedingen, met behoorlijk goede interne kwaliteit. Geluid van de voeding zal gewoon normaal zijn, en de sleeving die die voedingen hebben is imo erg mooi.

pricewatch: Corsair RM650x is erg goede voeding, met een goed ontwerp, goede fan en goede sleeving.

pricewatch: be quiet! Straight Power 10 600W is een goede keuze als je een zeer stille voeding wilt. Wel is de sleeving wat minder, en kun je je afvragen of je het verschil tussen deze en de RMx wel gaat merken qua geluid.

pricewatch: XFX TS 650W 80+ Gold heeft een erg leuke prijs/kwaliteit verhouding, maar, er zijn ook op wat dingen bezuinigd. Zo is hij niet modulair, al is dat geen ramp in een goede kast, soms zelfs een voordeel, en zal deze wat luider zijn dan de RMx en Straight Power, maar, een beetje SLI opstelling maakt ook veel lawaai, dus ik betwijfel of je de voeding er wel bovenuit hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

RobinHood schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:55:

[...]

Want?

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Met andere woorden wil je telkens tegen het randje aan hikken van de 600watt? Je kan er inderdaad mee doen.. Geen idee wat hij allemaal nog verder met het systeem gaat doen en erop aansluit. Daarnaast heb je gelijk met certificering.. ik heb ook inderdaad gezegd dat dat eventueel met kwaliteit te maken heeft al heb ik erbij gezegd dat dit niet altijd zo is. Ik heb dit advies zo gegeven dat het vrijwel zeker is dat TS een goede voeding neemt.

En waarom ik zeg niet goedkoop met een voeding is omdat er best wel dure hardware in komt. Dan wil je wel zeker zijn dat je het onderdeel dat alles stroom levert goed is.. Lijkt me vrij simpel. Daarbij lijkt mij 750/850 een prima wattage dat de efficiency curve goed volgt..

Edit: daarbij zo TS met mijn advies geen cs voeding van corsair nemen of andere budget voeding.. Wel mooi dat je elk stuk tekst op zichzelf benaderd. Daarbij zie ik nog niet eens in wat er zo heel erg mis is met zulke voedingen evenals de M12..
Coolermaster
EVGA
Super Flower
^zijn inderdaad ook goede merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Galinsky op 02-06-2016 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Galinsky schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:36:
[...]

Met andere woorden wil je telkens tegen het randje aan hikken van de 600watt?
Een beetje goede voeding 600w voeding heeft onderdelen die makkelijk een veelvoud daarvan aan kunnen. Dus de enige rand waar je echt tegen aan hikt, is het randje van de sticker.

Overigens zal in-game een PC met SLI 1080 en een i7 misschien 500w aantikken, een 550w voeding zal dus al moeten volstaan, maar ik raad juist 650w aan omdat ze niet echt duurder zijn, en je dan zeker weet dat je geen gedonder krijgt mochten je CPU en GPU's opeens allebei 100% load krijgen.
Je kan er inderdaad mee doen.. Geen idee wat hij allemaal nog verder met het systeem gaat doen en erop aansluit.
Wilt hij over die slordige 100w aan headroom heen gaan, moet ie richting de 10-15 HDD's gaan gebruiken. Fans zijn het probleem niet, die dingen verbruiken nog geen 2w, en ook LED'jes zijn erg zuinig
Daarnaast heb je gelijk met certificering.. ik heb ook inderdaad gezegd dat dat eventueel met kwaliteit te maken heeft al heb ik erbij gezegd dat dit niet altijd zo is. Ik heb dit advies zo gegeven dat het vrijwel zeker is dat TS een goede voeding neemt.

En waarom ik zeg niet goedkoop met een voeding is omdat er best wel dure hardware in komt. Dan wil je wel zeker zijn dat je het onderdeel dat alles stroom levert goed is.. Lijkt me vrij simpel. Daarbij lijkt mij 750/850 een prima wattage dat de efficiency curve goed volgt..
De efficiency curve van een moderne voeding is vanaf een procent of 50 load zo goed als vlak. Misschien dat een 750w voeding wel 5w zuiniger is dan een 650w, onder load, nou, woeptidoe.

Het geeft totaal geen nut om een voeding aan te raden die 200w of 300w te krachtig is voor een systeem. Het maakt de voeding niet betrouwbaarder of serieus zuiniger, alleen maar duurder.

Kortom, een goede 600-650w voeding is gewoon meer dan zat en heeft al een flinke headroom ingebouwd voor bijv. een overclock. Meer is echt niet nodig, tenzij je graag geld uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Sterker nog, een moderne pc draait in idle onder de 50w, efficiency van een 750w voeding is dan ver te zoeken.
Een 750w voeding is alleen nuttig als je 2 videokaarten pakt die elk 300w verbruiken, maar die zijn schaars, zeker van het groene kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
mitsumark schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:03:
Sterker nog, een moderne pc draait in idle onder de 50w, efficiency van een 750w voeding is dan ver te zoeken.
Een 750w voeding is alleen nuttig als je 2 videokaarten pakt die elk 300w verbruiken, maar die zijn schaars, zeker van het groene kamp.
Valt mee hoor. http://nl.hardware.info/r...ft-efficient-50-watt-test

Test is al wat ouder maar wil niet zeggen dat het per direct slechte efficiëntie heeft. al kunnen sommige er een potje van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
"ver te zoeken" is misschien wat overdreven, maar de efficiëntie is wel een stuk minder dan bij een 'passende' voeding die ook nog eens minder kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:55:

Iemand een CX650M of Integra M 650W adviseren voor een PC waar twee GTX 1080's in kunnen komen lijkt mij niet echt het juiste advies. Als je zoveel geld voor de videokaarten over hebt dan is er echt geen reden om zo te bezuinigen op de voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik moet huilen van dit topic, er wordt enorm veel onzin verkondigd.

@timojansen: Zou je voor mij nog een paar extra vragen kunnen beantwooorden?

- Wat is je budget?
- Heb je nog speciale wensen: Stille voeding? Zwarte kabels? Platte kabels (ivm cable management)?
- Weet je heel zeker dat je de 1080 in SLI wil draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoGoose
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
stin00 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:01:
Ik moet huilen van dit topic, er wordt enorm veel onzin verkondigd.

@timojansen: Zou je voor mij nog een paar extra vragen kunnen beantwooorden?
Tuurlijk!

- Wat is je budget? Voor de voeding max €100 (het liefst natuurlijk minder, zodat ik dat geld in andere onderdelen kan stoppen)
- Heb je nog speciale wensen: Stille voeding? Zwarte kabels? Platte kabels (ivm cable management)? Het liefst een wat stillere voeding, maar als dat ten koste gaat van andere functies dan is het geen must, platte kabels zijn ook niet echt noodzakelijk.
- Weet je heel zeker dat je de 1080 in SLI wil draaien? Ik wil het liefst voorbereid zijn op eventuele upgrades in de toekomst zonder dat ik al teveel hoef te veranderen, dus als ik nu al een (goede) voeding die voldoet onder de €100 kan kopen dan heeft dat mijn voorkeur.

Ik ga trouwens alleen de processor overklokken, de videokaarten laat ik op de "stock" snelheden.

[ Voor 15% gewijzigd door TimoGoose op 04-06-2016 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 20:10
-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:54:
[...]

Voor als je bij een enkele videokaart blijft moet een high-end voeding zoals de Corsair RM550x altijd wel voldoen, ook met overklokken zolang het niet te extreem wordt.

Bij twee videokaarten kun je naar 650W en 750W kijken. Als je gewoon een goede high-end voeding zoekt dan is de Corsair RM650x en RM750x de meest logische keuze. Zijn erg goede voeding met een gewoon relatief lage prijs en 10 jaar garantie.
Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Laatste post. Als je daar even rondneust moet je wel genoeg informatie kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SantaMuerte schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Laatste post. Als je daar even rondneust moet je wel genoeg informatie kunnen vinden.
Je kunt direct naar een post linken door rechts te klikken op de datum/tijd erboven. ;)
Pagina: 1