Vraag

• Jochem Boom
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-11-2025
Na een paar fanatieke potjes Overwatch begint m'n PC een aantal rare kuren te vertonen. In eerste instantie draait Overwatch netjes (30/40 fps), maar na een respawn dropt de framerate naar onder de 10 fps. Later kwamen daar artifacts bij in de vorm van lijnen en vierkanten over het hele scherm en een fade to black, waar ik alleen uitkom met een harde reset. Sinds deze problemen er zijn zie ik deze ook bij WoW, die regelmatig artifacts vertoont, waarna de PC volledig crasht.

De PC:
i7 920
Nvidia 560ti
6gb ram

De videokaart wordt warm, tot 80 graden, maar zover ik weet was dat ook de normale temperatuur voordat de problemen er waren. De kaart is overigens al aardig op leeftijd, hij is van begin 2011. Iemand enig idee of het inderdaad de videokaart is, of iets anders?

Alle reacties

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Is hij wel eens uitgeblazen, volgens mij zit hij vol met stof en kan de fan de hitte niet meer afvoeren omdat het stof als een isolerende deken werkt.. ?!

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Jochem Boom
Schoonmaken leek even te helpen, maar na een half uur zonder problemen krijg ik toch weer een crash to desktop en de melding `your video device is lost`. Waarna de driver opnieuw laad en weer goed draait.

Een aanvulling; Ik heb de Uninengine benchmark gedraaid om te kijken of ik daar hetzelfde zie gebeuren, die blijft stabiel draaien. Wat me wel opvalt, bij deze benchmark wordt de memory controller niet gebruikt, bij de games staat deze constant tegen de 100%. Zou de controller het probleem vormen?

[ Voor 42% gewijzigd door Jochem Boom op 02-06-2016 21:00 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 21:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

De memcontroller zit in de cpu, als de cpu cooler ook vol stof zat, kan deze flink heet zijn geworden.
De mem controller is fragiel en kan een optater hebben gehad, makkelijkste is met een andere vga testen, of de jouwe in een ander systeem, maakt het meteen duidelijk...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De kaart is 5 jaar oud - de koelpasta vervangen doet wonderen - plotseling wordt hij niet warmer als 60 graden en de artifacts zijn ook verdwenen.

• GuNMaN16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 11:17
Wat voor een voeding heb je, en hoe oud? Kan zijn dat deze niet meer het gewenste vermogen levert (na 6-7 jaar?) en dus aan vervanging toe is.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

SAiN ONeZ schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:08:
De memcontroller zit in de cpu, als de cpu cooler ook vol stof zat, kan deze flink heet zijn geworden.
De mem controller is fragiel en kan een optater hebben gehad, makkelijkste is met een andere vga testen, of de jouwe in een ander systeem, maakt het meteen duidelijk...
Hij doelt op de memory controller van de videokaart, die staat volledig los van die in de CPU FYI.
GuNMaN16 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:12:
Wat voor een voeding heb je, en hoe oud? Kan zijn dat deze niet meer het gewenste vermogen levert (na 6-7 jaar?) en dus aan vervanging toe is.
Bij een niet toereikende voeding zou de PC in eerste instantie uit moeten vallen of een forced reboot moeten doen. Daarnaast kan een middelmatige 450W deze setup al wel draaien :)

@OP

Inderdaad even de koelpasta vervangen. Kost vrijwel niets en het wil nog wel eens helpen. Heb je ook al geprobeerd de driver met DDU te deïnstalleren (even in veilige modus doen) en opnieuw te installeren? Ook zou je de kaart even kunnen onderklokken. Met name factory overclocked kaarten geven na verloop van tijd instabiliteit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Jochem Boom
Er zit een Gold label Coolermaster voeding in, uit m'n hoofd 750 watt (volgens mij dacht ik toen der tijd aan een sli setup, vandaar het hoge vermogen)

Het is een overclocked editie, dus terug naar stock is m'n eerste stap. In het ergste geval zal ik de koeler er vanaf proberen te halen en de koelpasta fixen. Thanks Nelizmastr

• Tilebos
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-12-2025
[quote]Jochem Boom schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:55:
Schoonmaken leek even te helpen, maar na een half uur zonder problemen krijg ik toch weer een crash to desktop en de melding `your video device is lost`. Waarna de driver opnieuw laad en weer goed draait.
-
Ik zou een DDU runnen en all je video drivers opnieuw instaleren via Gefore Experience.

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=DDU+download voor de DL Link van DDU.

Optie Uninstall and Restart kiezen.

Als je recent je koelpasta hebt vervangen, kan het zijn dat je tijdelijk hogere temps hebt vanwege het feit dat je pasta nog niet goed is uitgehard. Zodra deze hard is koelt hij beter ( mijn ervaring ) kan een kleine week duren.

Succes! :)

Gr,
Thijs
Pagina: 1