Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 13:42
Ik had nog een oude 12V PC fan liggen, dus ik dacht: laten we die eens gebruiken om mijn router, RPi etc. te koelen, die onder mijn bureau hangen. Hiervoor wilde ik een Fibaro RGBW controller voor gebruiken, aangezien dat de enige 'dimmer' was die ik kon vinden voor 12V applicaties, die ook nog eens aan te sluiten zijn op Domoticz.

Alles getest met een simpele tussenstekker met dimmer, werkte prima. Fan vertraagt mooi, maakt geen extra geluid. Vandaag de Fibaro module gekregen, aangesloten, en wat denk je: Als ie niet op 100% draait, begint de fan te zoemen. Wat blijkt: Dat komt doordat de Fibaro module dimt dmv. PWM.

Nu is het vinden van dit probleem natuurlijk makkelijk, maar kan ik dit oplossen? Ik heb her en der wat gelezen over een capacitor er tussen zetten, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee, dus ik hoop dat iemand hier me daar meer over kan vertellen. Alle suggesties zijn welkom.

Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

PWM frequentie hoger maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb die module even gegoogled en ik denk niet dat je daar de pwm frequentie op kunt instellen. Misschien kun je er met een LC of RC filter een gelijkspanning van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Ik denk inderdaad niet dat er aan de module iets te veranderen valt.
Ik heb verder ook niet genoeg kennis van het onderwerp om de tweede regel van Sander's zin te begrijpen 8)7

Om het nóg lastiger te maken: De module gaat terug naar de verzender, omdat ik er op het moment niet mee kan wat ik wil, en het heeft natuurlijk geen zin om €60 uit te geven aan iets wat simpelweg op de plank ligt.

Aangezien ik verwacht dit probleem later nog vaker tegen te komen, zou ik het echter nog wel interessant vinden om wat meer theorie over te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Is het niet het handigst om gewoon een fan te pakken die wel PWM ondersteund?
Zo duur is een los fannetje nou ook niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
Dat klopt zeker, maar het gaat me niet zozeer om handigheid, meer om het leren. Daarbij was ik eigenlijk niet eens van plan iets te doen met die fans, en kwamen ze toevallig op m'n pad, omdat een oude PC weg ging. Vandaar dat ik ook nog steeds geïnteresseerd ben in het hoe en wat, hoe meer je weet hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Wat Sander bedoelt is dat hij met een spoel en een condensator het pwm signaal wat een blokgolf is afvlakt tot DC spanning.

Je kan ook zelf een PWM generator maken met een 555 timer :)
Zat te vinden op het internet :) google gewoon 555 timer duty cycle control :)
mvg,
Robin

Meow, meow I'm a cow

Pagina: 1