Toon posts:

snelle PC voor m.n.data-analyse

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik een pc uit 2007 die echt aan zijn einde is. Het is een Intelcore 2 CPU 6300 @ 1.86 GHZ; 2046 MB RAM Gehuegen; 32 bits besturingssysteem: totaal 300 GB opslag op 2 harde schijven; OS Windows Vista Home Premium.

Nieuwe PC gaat gebruikt worden voor in ieder geval internet, muziek afspelen (mp3, spotify, youtube), databerekeningen met SPSS en Excel & tekstverwerking Word. Fotobewerking Photoshop. 3D software. Videobewerking. Mijn inzicht is dat ik veel geheugen en rekenkracht nodig heb en de grafische kaart voor games van weinig belang is (speel geen games). 3D software wordt alleen gebruikt om bepaalde invalshoeken te bekijken met standaard objecten. Dus geen rendering met als doel fotorealistische afbeeldingen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500-600 (redelijk laag budget dus).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het zou mooi zijn om mijn goed bevallende printer er op aan te kunnen sluiten: Canon Pixma IP4300 & mijn externe harde schijf van WD.
Ik sluit mijn Iiyama 22" prolite scherm aan op de pc; de pc moet dus minimaal

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Voer dus redelijk complexe berekeningen uit met grote Excelbestanden. Ik gok (ben bijna 10 jaar niet met pc's bezig geweest) dat ik daarvoor minimaal 8 GB geheugen nodig heb, een sterke processor (core i5) en liefst een snelle harde schijf (ook i.v.m. snel op kunnen starten en zaken wegschrijven), dus SSD?
Voorkeur gaat uit naar ruimte in de pc om het geheugen uit te breiden. Opslagcapaciteit van minder belang aangezien ik een externe harde schijf van 1TB heb. Als er maar, na de installatie van het besturingssysteem en de programma's Photoshop en het officepakket genoeg ruimte over zodat de pc niet traag wordt (ben mijn oude pc gewend he ;) )
-4usb aansluitingen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-Geen Apple. Heb hier een Mac mini uit 2011 ( 2,3 GHz Intel Core i5; 4 GB 1067 MHz DDR3) staan waar ik na veel proberen maar niet mee om kan gaan (te veel in de Windows systematiek/wijze van dingen uitvoeren).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Mijn huidige PC geeft behoorlijk wat geluid en ben altijd blij als mijn werk erop zit en de PC uit gaat na het einde van de dag, dan hoor je hoe fijn stilte is. Dus graag een PC die weinig geluid maakt. Mijn MAC mini maakt bijv. vrijwel geen geluid. Zou mooi zijn als mijn nieuwe pc ook zo stil is.

-Liefst een pc die met name op het gebied van rekenkracht weer wat jaartjes mee kan.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop hier advies te krijgen over de specs die belangrijk zijn om op te letten voor de aanschaf van mijn nieuwe pc. Is het bijv. terecht dat ik denk 8GB nodig te hebben, een core i5. Of is het handiger om een Core i3 aan te schaffen met 16GB geheugen? Ik zoek dus naar de ideale combinatie processor/harde schijf (SSD nodig?)/geheugen/prijs. Of -wie weet- ben ik beter uit met een bepaalde laptop (ook al neem ik hem niet mee)?

Ik zie bijv. onderstaande pc staan bij de pricewatch maar weet nu dus niet of ik dan in verhouding teveel geld uitgeef aan een luxe grafische kaart waar ik niets mee doe terwijl ik beter een minder kaart kan nemen en wat meer geheugen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell OptiPlex 3040-2574 SFF€ 588,33€ 588,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,33

Mijn aandacht gaat ook uit naar een pc van mediamarkt: LENOVO IdeaCentre 300-20ISH (90DA008GNY)(Intel Core i5-6400 • 4 GB • 120 GB SSD + 1 TB HDD • Intel HD Graphics 530) en de
LENOVO H50-50 (90B600GQNY) Intel Core i5-4460 • 8 GB • 1 TB HDD • Intel HD Graphics 4600.

Hoop dat iemand mij wat in de goede richting kan adviseren. Groetjes, Hans.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-Geen Apple. Heb hier een Mac mini uit 2011 ( 2,3 GHz Intel Core i5; 4 GB 1067 MHz DDR3) staan waar ik na veel proberen maar niet mee om kan gaan (te veel in de Windows systematiek/wijze van dingen uitvoeren).

Offtopic, maar daar kan je ook gewoon Windows op installeren ;).

En PC's met "SFF" zijn Small Form Factor, daar kan vrijwel geen fatsoenlijke grafische kaart in omdat hij domweg te klein is en de voedingen zijn meestal erg krap qua vermogen, ze zijn net voldoende om het systeem mee aan te sturen maar niet om nog eens een dikke GTX te voeden ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 12:37
Ik zou je echt aanraden om voor zelfbouw te gaan, die kant en klare kasten hebben geven vaak alleen aan wat voor videokaart en of cpu er in zit, want daar letten mensen op. De rest doen ze zo goedkoop en slecht mogelijk.
Zelfbouw kun je ook in elkaar laten zetten als je alles bij de zelfde winkel koopt, kost ongeveer 50 euro.

Dit is het lijstje wat ik je zou aanraden. Ik heb de prijs laag gehouden met toch aardige componenten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,89€ 199,89
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Cooler Master N300 (Closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,14

Processor is zelfde als in de Dell. Prima ding.
Moederbord heeft iets meer features dan de H110 die in de Dell zit, maar als je nog extra wil besparen kun je een deze vervangen met een H110 bord.
Kast heb ik gewoon goedkoop gehouden, prima kast zeker voor deze lage prijs.
RAM ook goedkoop gehouden, maar wel gekozen voor 2x8GB zodat je ooit nog naar 32GB kan upgraden als je wil.
Voeding is een prima ding van een goed merk, je hebt niet veel watt nodig zonder GPU, maar deze voeding kan ook nog wel een GPU voeden als het moet.
SSD heb ik wat groter gepakt en ook weer van prima kwaliteit.

Er zit geen custom cpu koeler in, want qua koelprestaties heb je dat niet nodig. Is de stock koeler te luid voor je, kun je er altijd een custom koeler op zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Nycrea op 02-06-2016 14:53 ]

🇺🇦

Verwijderd

Topicstarter
HeatWave schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:43:
Offtopic, maar daar kan je ook gewoon Windows op installeren ;).
Dit wist ik uiteraard helemaal niet, en dan heb je ook de hele systematiek en bijvoorbeeld niet al die ingewikkelde toetsenbord acties die ik nu moet uitvoeren voor bijv. een trema op een e.
En PC's met "SFF" zijn Small Form Factor, daar kan vrijwel geen fatsoenlijke grafische kaart in omdat hij domweg te klein is en de voedingen zijn meestal erg krap qua vermogen, ze zijn net voldoende om het systeem mee aan te sturen maar niet om nog eens een dikke GTX te voeden ;).
Dankjewel, ook dit wist ik niet, dan valt die iig af!

Verwijderd

Topicstarter
Nycrea schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:44:
Ik zou je echt aanraden om voor zelfbouw te gaan, die kant en klare kasten hebben geven vaak alleen aan wat voor videokaart en of cpu er in zit, want daar letten mensen op. De rest doen ze zo goedkoop en slecht mogelijk.
Dat is dus de verkoop/marketing 'truc' dankje voor dit inzicht.
Zelfbouw kun je ook in elkaar laten zetten als je alles bij de zelfde winkel koopt, kost ongeveer 50 euro.
Waar zou je zoiets kunnen laten doen...een pc met de voorgestelde eisen in elkaar laten zetten? Woon in Leeuwarden en heb geen idee naar welke winkel ik zou moeten lopen voor zoiets (vroeger wist ik dat wel, toen Norrod hier nog zat)? Of doe ik dat ergens online waarna de pc verstuurd wordt?
Dit is het lijstje wat ik je zou aanraden. Ik heb de prijs laag gehouden met toch aardige componenten.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,89€ 199,89
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,14

Processor is zelfde als in de Dell. Prima ding.
Moederbord heeft iets meer features dan de H110 die in de Dell zit, maar als je nog extra wil besparen kun je een deze vervangen met een H110 bord.
Kast heb ik gewoon goedkoop gehouden, prima kast zeker voor deze lage prijs.
RAM ook goedkoop gehouden, maar wel gekozen voor 2x8GB zodat je ooit nog naar 32GB kan upgraden als je wil.
Voeding is een prima ding van een goed merk, je hebt niet veel watt nodig zonder GPU, maar deze voeding kan ook nog wel een GPU voeden als het moet.
SSD heb ik wat groter gepakt en ook weer van prima kwaliteit.
Dat ziet er erg goed uit. Bedankt voor je uitgebreide hulp. Ik kijk niet op een tientje meer of minder 600 is ong. de max. Dus nu zou ik op ongeveer 530 uitkomen (incl. het bouwen). De onderdeel prijzen zijn incl. btw zo te zien. En daarbij zou ik dan dus nog een Windows versie moeten aanschaffen van 50-100 euro?

• Nycrea
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:59:
[...]
Waar zou je zoiets kunnen laten doen...een pc met de voorgestelde eisen in elkaar laten zetten?
Je kan een geassembleerde pc gewoon op laten sturen. Azerty, Afuture en ongetwijfeld nog een hoop andere winkels bieden assemblage aan. Misschien weten onze mede tweakers nog een paar andere goede shops.
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:59:
[...]
En daarbij zou ik dan dus nog een Windows versie moeten aanschaffen van 50-100 euro?
Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 34,95€ 34,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 34,95

[ Voor 41% gewijzigd door Nycrea op 02-06-2016 15:09 ]

🇺🇦

Verwijderd

Topicstarter
Nycrea schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:09:
Je kan een geassembleerde pc gewoon op laten sturen. Azerty, Afuture en ongetwijfeld nog een hoop andere winkels bieden assemblage aan. Misschien weten onze mede tweakers nog een paar andere goede shops.
Bedankt ik zal eens kijken hoe dat werkt op zo'n site. Inclusief een te downloaden versie van Windows erop laten zetten (zelf nog geen idee hoe ik zonder cd/dvd Windows zou kunnen installeren).

Ben nog iets vergeten in mijn openingspost. Ik heb soms nog een dvd of cd die ik wil bekijken / wil kunnen lezen. Bij de samenstelling zit nu geen dvd/cd drive toch? Wat zou er veranderd moeten worden aan deze samenstelling om dit nog toe te voegen? o.a. een ander moederbord misschien? Hoop dat je nog even kunt herzien. groetjes.

• HeatWave

HeatWave

DVD drive kan er sowieso altijd wel in, is gewoon Sata. Pak er maar 1 ;).

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 22:17

J8S

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:21:
[...]

Bedankt ik zal eens kijken hoe dat werkt op zo'n site. Inclusief een te downloaden versie van Windows erop laten zetten (zelf nog geen idee hoe ik zonder cd/dvd Windows zou kunnen installeren).

Ben nog iets vergeten in mijn openingspost. Ik heb soms nog een dvd of cd die ik wil bekijken / wil kunnen lezen. Bij de samenstelling zit nu geen dvd/cd drive toch? Wat zou er veranderd moeten worden aan deze samenstelling om dit nog toe te voegen? o.a. een ander moederbord misschien? Hoop dat je nog even kunt herzien. groetjes.
je kunt windows ook installeren zonder een DVD/CD, gewoon via een bootable USB stick. Google maar eens hoe dat precies werkt, is niet moeilijk. Dat scheelt een cd drive aanschaffen. Tenzij je die dus ook voor films etc. gebruikt is het niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
J8S schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:24:
[...]

je kunt windows ook installeren zonder een DVD/CD, gewoon via een bootable USB stick. Google maar eens hoe dat precies werkt, is niet moeilijk. Dat scheelt een cd drive aanschaffen. Tenzij je die dus ook voor films etc. gebruikt is het niet nodig.
Ok, zal eens googlen op bootable USB en Windows inderdaad, lijst erbij, en afwegen wat ik nu echt nodig heb. Krijg soms data (old school collega's ) op een cdtje, die ik vervolgens direct op een pc wil inlezen, kopiëren etc. Zonder drive moet dat weer via via, kost weer extra tijd vandaar. Thanks iig!

Verwijderd

Topicstarter
HeatWave schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:22:
DVD drive kan er sowieso altijd wel in, is gewoon Sata. Pak er maar 1 ;).
Bedankt, zal ik die gewoon toevoegen aan de lijst, zonder wijziging moederbord dus. :)

• Nycrea
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:30:
[...]

Ok, zal eens googlen op bootable USB en Windows inderdaad, lijst erbij, en afwegen wat ik nu echt nodig heb. Krijg soms data (old school collega's ) op een cdtje, die ik vervolgens direct op een pc wil inlezen, kopiëren etc. Zonder drive moet dat weer via via, kost weer extra tijd vandaar. Thanks iig!
Ik zet standaard in systemen geen ODD (optical disk drive) meer, omdat het simpelweg weinig wordt gebruikt en ik vind het erg lelijk. Zelf heb ik voor de uitzondering waarin ik wel een cd of dvd in mijn pc moet doen een USB externe ODD.
Deze dus: pricewatch: Samsung SE-208GB Zwart

Erg simpel en ook te gebruiken voor andere computers en of laptops.

🇺🇦

• HeatWave

HeatWave

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:33:
[...]

Bedankt, zal ik die gewoon toevoegen aan de lijst, zonder wijziging moederbord dus. :)
Anders kan je altijd nog een USB-DVD-speler kopen natuurlijk, kost ook niet zoveel meer.

pricewatch: Lite-On eBAU108 Zwart

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Nycrea en HeatWave. De techniek heeft duidelijk niet stilgestaan op pc gebied in 10 jaar ;) Zo'n externe drive is nog een veel betere optie inderdaad. Kies ik daar 1 van, ideaal.

Ik zal de zaken eens op een rijtje zetten voor mezelf en de winkel uitkiezen waar ook een voordelige versie van Windows (online) er voor mij opgezet kan worden en tegelijk de onderdelen redelijk voordelig zijn. Zie dat er nogal wat verschil zit in sommige onderdelen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Welke 3D software gebruik je?

Moet je nu wachten tot je complexe databerekeningen klaar zijn? Hoe lang en hoe erg vind je dat?

Indien je nu vaak moet wachten op CPU gelimiteerde taken:
- Is het een single core proces of een multi core proces? (is het CPU gebruik in task messenger net boven 50% of op 100% tijdens het wachten?)

Als het wachten is op een single core proces dan zou je een i3-6320 (dual core met hyper treading op 3.9 GHz) kunnen overwegen. Hogere single core prestaties voor minder geld.

Word nu al het geheugen gebruikt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik 3ds max. Laatste tijd niet meer, te traag.
Moet je nu wachten tot je complexe databerekeningen klaar zijn? Hoe lang en hoe erg vind je dat?
Ja ik moet soms wel 10 minuten wachten, bijvoorbeeld als ik een kolom met 10.000 rijen kopieer en plak van het ene excel document naar het andere. Of bij een simpele statistische berekening binnen SPSS, paar minuten.
Indien je nu vaak moet wachten op CPU gelimiteerde taken:
- Is het een single core proces of een multi core proces? (is het CPU gebruik in task messenger net boven 50% of op 100% tijdens het wachten?)
dan zit het CPU gebruik al snel rond de 80%. Maar zelfs bij stuk of 3 firefox vensters met simepel nieuwswebsites zit het CPU gebruik al op 30 of 40% dus tja....lijkt of al die plugins, reclame etc online enorm zwaar is geworden voor mijn oude pc tje ;)
Als het wachten is op een single core proces dan zou je een i3-6320 (dual core met hyper treading op 3.9 GHz) kunnen overwegen. Hogere single core prestaties voor minder geld.
hier heb ik weinig verstand van. Denk alleen niet dat ik dit oude apparaat nog moet upgraden/er nog geld in moet steken.
Word nu al het geheugen gebruikt?
Nee, niet alles, basis 20% maar als ik internet open gaat ie al snel naar 60% (Pieken en dalen)

I.i.g. dank voor je reactie!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:24:
dan zit het CPU gebruik al snel rond de 80%. Maar zelfs bij stuk of 3 firefox vensters met simepel nieuwswebsites zit het CPU gebruik al op 30 of 40% dus tja....lijkt of al die plugins, reclame etc online enorm zwaar is geworden voor mijn oude pc tje ;)
In single core gebruik (en dat zijn al je CPU gelimiteerde taken, met uitzondering van renderen in 3dsmax. Werken in 3dsmax is waarschijnlijk weer singlecore capped) zal een i3 6320 zo`n 8% sneller zijn dan een i5 6500. Het verschil is niet heel groot, maar doordat de i3 ook een stuk goedkoper is wil ik je er toch even op wijzen.

De enige reden om voor de i5 te gaan is wat mij betreft het verkorten van de rendertijden in 3dsmax.

Update:
Dus niet je oude pc upgraden met een i3. Maar de processor vervangen in je huidige lijstje. (past in hetzelfde moederbord)

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 02-06-2016 23:34 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Suggestie;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 177,95€ 177,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master Silencio 352€ 57,95€ 57,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 62,69€ 62,69
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 68,95€ 68,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,44

Een zeer stille voeding, en de stock-koeler van de i5 is volgens mij ook aardig stil. Je kunt er later altijd nog een aftermarket koeler op zetten.

Een 500GiB SSD en 16GiB geheugen maar het moederbord heeft slechts 2 geheugensloten dus is het niet uit te breiden, dan zul je het moeten vervangen. Wil je toch liever 4 geheugensloten dan is dat B150 bordje uit Nycrea z'n lijstje een goede.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:51
Ik zou eerst eens Windows op die mac installeren, wellicht dat dat al voldoet. Zal in ieder geval al een stuk sneller zijn dan je oude pc.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:28:
[...]

In single core gebruik (en dat zijn al je CPU gelimiteerde taken, met uitzondering van renderen in 3dsmax. Werken in 3dsmax is waarschijnlijk weer singlecore capped) zal een i3 6320 zo`n 8% sneller zijn dan een i5 6500. Het verschil is niet heel groot, maar doordat de i3 ook een stuk goedkoper is wil ik je er toch even op wijzen.
Ah juist, nu begrijp ik het. Waarschijnlijk veelal single core processen inderdaad. Toch wil ik voor de toekomst nog wel buffer hebben als ik bijvoorbeeld wat serieuzer met 3dsmac bezig ga en zie dat het verschil maar 40 euro is tussen de i3 (die jij noemt) en de i5 van het eerste lijstje. Sowieso dank voor de informatie.

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 00:08:
Ik zou eerst eens Windows op die mac installeren, wellicht dat dat al voldoet. Zal in ieder geval al een stuk sneller zijn dan je oude pc.
Begrijp de gedachte, alleen kost dat ook al waarschijnlijk 40-100 euro aanschaf Windows 10, met grote kans dat het me alsnog niet bevalt. Heb met al dat ingewikkelde gedoe op de Apple beetje afkeer gekregen van het apparaat. Bijvoorbeeld normaal copy c en copy v werkt niet; trema's, bestanden worden opgeslagen in het prog. formaat i.p.v. jpg, geen overzicht wat voor vensters ik open heb, etc.
Enige waar ik bij een nieuwe pc tegenop zie is weer de virussen e.d. waar ik op de Apple weer geen last van heb. In ieder geval toch een nieuwe pc denk ik, nog kleine twijfel. Bedankt voor de input.

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:57:
Suggestie;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 177,95€ 177,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,95€ 49,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 62,69€ 62,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,44

Een zeer stille voeding, en de stock-koeler van de i5 is volgens mij ook aardig stil. Je kunt er later altijd nog een aftermarket koeler op zetten.

Een 500GiB SSD en 16GiB geheugen maar het moederbord heeft slechts 2 geheugensloten dus is het niet uit te breiden, dan zul je het moeten vervangen. Wil je toch liever 4 geheugensloten dan is dat B150 bordje uit Nycrea z'n lijstje een goede.
Ik zal de lijst eens naast de eerder genoemde lijst leggen en kijken wat nu het beste is om te nemen voor de 'eindlijst'. Zal die hier even posten en wie weet kan er dan nog iemand naar kijken. Bedankt voor het meedenken, erg gewaardeerd!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30
Dit zegt IBM in ieder geval over SPSS performance:
Processor (CPU) Speed
In general, a faster processor is better than a slower one. This is true whether the processor is single-core or multi-core. Frequently, in processor descriptions, the speed of all of the cores combined is used to report the processor speed. For those SPSS programs that do NOT support multiple core processors, the only relevant speed indicator is the speed of one of the cores.

Generally speaking, get as much resources as your budget allows.
Beste advies. Ooit. :+

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-06-2016 15:25 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:24:
Dit zegt IBM in ieder geval over SPSS performance:

[...]

Beste advies. Ooit. :+
:) ga inderdaad voor de i5, dat is zeker! Thanks for the quote!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de volgende samenstelling nu in mijn hoofd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,75

-i5 gezien 3dsmax en de spss opmerking
-voeding quiet vanwege de reviews dat deze in ieder geval stil is (belangrijk punt)
-500gb ssd, omdat 250 misschien toch wat aan de krappe kant is om genoeg leeg te houden zodra de standaard programma's en data erop staan.
-moederbord vanwege de mogelijkheid om nog het geheugen uit te breiden.
-geheugen, geen kinston, geen reden omdat het goedkoper is en ik het verschil tussen de 2 merken niet weet, beide 2x8gb, dat is alles wat ik ervanaf weet :)
-kast vanwege de reviews dat deze in ieder geval stil is en overal stoffilters heeft (lijkt me wel belangrijk voor het behoud van het spul)

Mijn vraag aan de lezer(s):
1. past dit bijelkaar voor assemblage / gaat dit goed samen / levert dit dus een goede, stille en snel werkende pc op? Ook gezien de openingen in de kast (voorkant usb, geluid e.d.) en zo te zien op het moederbord andere posities van deze aansluitingen (ubs poorten etc) lijkt erop dat dit allemaal op de achterkant komt.
2. Ik heb hier dus een printer PIXMA IP4300, een usb toetsenbord en een IIYama 22" scherm, usb muis, usb WD harde schijf, boxen met een groene plug. Past dit allemaal op het moederbord / is dit te combineren?
3. Wat is grofweg het verschil tussen de online windows10 versie van ongeveer 40 euro en de duurdere versies van 100-200 euro?
4. Als ik dit systeem bijvoorbeeld bij Afuture bestel, laat assembleren en op laat sturen, dan kan ik dus windows via een usb stick op de pc zetten (technisch gezien dan ;)). ?
5. Ik heb bij deze pc nog wel wat scherp beeld gezien ik heb aangegeven dat de grafische kaart van geen belang is. Kan zeg maar een scherpe resolutie voor een 22" scherm produceren?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2016 15:54 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:44:
Heb de volgende samenstelling nu in mijn hoofd:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,75

-i5 gezien 3dsmax en de spss opmerking
-voeding quiet vanwege de reviews dat deze in ieder geval stil is (belangrijk punt)
-500gb ssd, omdat 250 misschien toch wat aan de krappe kant is om genoeg leeg te houden zodra de standaard programma's en data erop staan.
-moederbord vanwege de mogelijkheid om nog het geheugen uit te breiden.
-geheugen, geen kinston, geen reden omdat het goedkoper is en ik het verschil tussen de 2 merken niet weet, beide 2x8gb, dat is alles wat ik ervanaf weet :)
-kast vanwege de reviews dat deze in ieder geval stil is en overal stoffilters heeft (lijkt me wel belangrijk voor het behoud van het spul)

Mijn vraag aan de lezer(s):
1. past dit bijelkaar voor assemblage / gaat dit goed samen / levert dit dus een goede, stille en snel werkende pc op? Ook gezien de openingen in de kast (voorkant usb, geluid e.d.) en zo te zien op het moederbord andere posities van deze aansluitingen (ubs poorten etc) lijkt erop dat dit allemaal op de achterkant komt.
2. Ik heb hier dus een printer PIXMA IP4300, een usb toetsenbord en een IIYama 22" scherm, usb muis, usb WD harde schijf, boxen met een groene plug. Past dit allemaal op het moederbord / is dit te combineren?
3. Wat is grofweg het verschil tussen de online windows10 versie van ongeveer 40 euro en de duurdere versies van 100-200 euro?
4. Als ik dit systeem bijvoorbeeld bij Afuture bestel, laat assembleren en op laat sturen, dan kan ik dus windows via een usb stick op de pc zetten (technisch gezien dan ;)). ?
5. Ik heb bij deze pc nog wel wat scherp beeld gezien ik heb aangegeven dat de grafische kaart van geen belang is. Kan zeg maar een scherpe resolutie voor een 22" scherm produceren?
Het moederbord gaat niet passen in de pc kast dat je hebt uitgekozen .
Of verander de kast.
Of verander naar een micro-ATX moederbord
Voor de rest lijkt me wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
coolbvrobin schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:04:
[...]

Of verander de kast.
Ah, zie dat dit zo'n Small form factor kast is. Die moest ik niet hebben is mij geadviseerd inderdaad. Zal ik nog even zoeken naar een andere kast waarbij men ook schrijft dat ie stil is en filters heeft en anders gewoon de
eerste optie (Cooler Master N300 (Closed).

Dank u! beetje jammer als ik al betaald heb bij een online bedrijf en dan dit soort zaken krijg op de mail. :)

Verwijderd

Topicstarter
coolbvrobin schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:04:
[...]

Of verander de kast.
Ik heb de kast gewijzigd naar die van het eerste voorgestelde lijstje (Cooler Master N300 (Closed)).
Onderstaand de pc samenstelling zoals ik hem nu heb. Mijn vraag aan jullie, kan dit technisch bijelkaar en fysiek in de kast (past het bijelkaar) gezien aansluitingen, ruimte in de kast, omvang moederbord etc.

Hoop dat iemand hier nog naar zou willen kijken voor mij.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,75
Pagina: 1