Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:09
Ik heb een vraag over reiskostenvergoeding, i.c.m. hoofdverblijf en hypotheekrenteaftrek:

Mijn situatie:
- Ik heb een eigen huis in Purmerend (mijn hoofdverblijf) waarvoor ik hypotheekrente aftrek.
- Ik heb een LAT relatie waardoor ik sommige dagen bij mijn vriendin ben in Zwolle.
- Ik werk in Amsterdam en krijg 19ct kilometervergoeding voor woon-werk verkeer, op dit moment krijg ik de vergoeding voor Purmerend - Amsterdam (20 km enkele reis).

Omdat ik het grootste deel van de werkweek vanuit Zwolle reis wil ik bij mijn werkgever mijn adres gaan wijzigen zodat ik de vergoeding krijg voor Zwolle - Amsterdam (100 km enkele reis)
(wat mij betreft krijg ik de vergoeding voor de daadwerkelijke kilometers, dus de ene dag 20, en de andere dag 100, afhankelijk waar ik vandaag kom, maar mijn werkgever heeft aangegeven dat ze 1 adres willen hanteren en daarom uit willen gaan van het adres waar ik de meeste dagen vandaan kom).

Ik blijf in Purmerend ingeschreven in de GBA.

Ik heb nu 2 vragen:
- Kan mijn hypotheekrente aftrek in gevaar komen doordat ik bij mijn werkgever mijn adres verander?
- Komen voor mijn vriendin toeslagen in gevaar (eenoudertoeslag/kindgebonden budget)?

Eigenlijk komt het neer op dezelfde vraag: als ik bij mijn werkgever mijn adres verander, doet de belastingdienst iets met deze informatie om te beoordelen wat mijn hoofdverblijf is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Overeenkomstig artikel 1 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, moet elke persoon ingeschreven worden in de registers van de gemeente waar hij zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft. De bepaling daarvan is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van elementen zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz.

Het volstaat niet dat iemand enkel de bedoeling uit om zijn hoofdverblijfplaats op een gegeven plaats te vestigen om de inschrijving als hoofdverblijfplaats te rechtvaardigen. Om de realiteit van de verblijfplaats na te gaan, wordt er immers door de gemeentelijke overheden een onderzoek uitgevoerd, waarvan de modaliteiten moeten worden vastgesteld door een gemeenteverordening krachtens artikel 5 van de wet van 19 juli 1991en artikel 10 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Het ligt er aan waar jij het grootste gedeelte van de tijd doorbrengt. Als dat Zwolle is ben je verplicht om je daar ook in te schrijven, en vervalt je hypotheekrente aftrek en gaan de toeslagen voor je vriendin veranderen.

Nu is het lastig (en eigenlijk niet te controleren) door een gemeente...

Overigens lijkt het ook niet zo heel netjes richting je werkgever. Je gaat na de aanpassing dan de reiskosten ontvangen voor de afstand Zwolle - Amsterdam (alle dagen), terwijl je aangeeft ook wel vanuit Purmerend te reizen....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je woont in Purmerend, dit is dan ook je woon-werk verkeer. Het is jou eigen keuze om in Zwolle te blijven slapen en vanuit daar naar je werk te rijden.

Maar goed de wereld is niet zo zwart/wit. Of je moet officieel samen gaan wonen, anders zou ik gewoon Purmerend als je adres houden.
Makkelijkste is toch om dit met je werk te bespreken, in principe wil je niks veranderen alleen wil je meer geld, daar komt het eigenlijk op neer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Administratief geneuzel in de marge?

Wat zegt jouw manager of HR over de vraag "Goh, ik slaap 3 nachtjes in Zwolle en 2 in Purmerend; aangezien de 19ct/km een relatief statische vergoeding is, kunnen we dit doortrekken naar waar ik per dag/week uithang?"

Ik krijg ook 19ct/km. Voor elke km die ik rij. Hiervoor hou ik wel secuur een eigen rittenregistratie bij. Grote file & omrijden -> bijhouden. Even naar een klant om de hoek? -> bijhouden. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Question Mark schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Het ligt er aan waar jij het grootste gedeelte van de tijd doorbrengt. Als dat Zwolle is ben je verplicht om je daar ook in te schrijven, en vervalt je hypotheekrente aftrek en gaan de toeslagen voor je vriendin veranderen.

Nu is het lastig (en eigenlijk niet te controleren) door een gemeente...

Overigens lijkt het ook niet zo heel netjes richting je werkgever. Je gaat na de aanpassing dan de reiskosten ontvangen voor de afstand Zwolle - Amsterdam (alle dagen), terwijl je aangeeft ook wel vanuit Purmerend te reizen....
Ik verblijf dan 4 dagen in Purmerend / 3 dagen doordeweeks in Zwolle, waardoor ik nog steeds hoofdverblijf in Purmerend heb denk ik, maar dus wel 3 dagen vanuit Zwolle reis...
Je hebt gelijk dat ik dan teveel krijg, ik heb met mijn werkgever besproken hoe de situatie is, maar zij willen 1 adres van mij hebben en niet een hele administratie :)
Viper® schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:13:
Je woont in Purmerend, dit is dan ook je woon-werk verkeer. Het is jou eigen keuze om in Zwolle te blijven slapen en vanuit daar naar je werk te rijden.

Maar goed de wereld is niet zo zwart/wit. Of je moet officieel samen gaan wonen, anders zou ik gewoon Purmerend als je adres houden.
Makkelijkste is toch om dit met je werk te bespreken, in principe wil je niks veranderen alleen wil je meer geld, daar komt het eigenlijk op neer :P
Klopt, ik wil gewoon meer geld >:)

[ Voor 22% gewijzigd door RikTW op 02-06-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RikTW schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:19:
Je hebt gelijk dat ik dan teveel krijg, ik heb met mijn werkgever besproken hoe de situatie is, maar zij willen 1 adres van mij hebben en niet een hele administratie :)
Als je een onbelaste vergoeding krijgt voor niet-afgelegde kilometers is dat natuurlijk wel belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Wat zegt je contract over reiskostenvergoeding. Meestal staat hier specifiek in 19ct/km en kan je iedere individuele rit bijhouden.
Dat jou manager liever werkt met 20 dagen x 20 km is leuk maar niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

asmi2 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:23:
[...]

Als je een onbelaste vergoeding krijgt voor niet-afgelegde kilometers is dat natuurlijk wel belastingfraude.
Dit is je grootste risico. Als je eruit gepikt wordt voor controle, hoe ga je dit uitleggen?
En wil je die 'can of worms' open trekken?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:41
Is het niet zo dat je vergoeding is vanaf je woonadres?

Want even kort door de bocht, jouw werkgever moet nu opdraaien voor de kosten die jij maakt om bij je vriendin te zijn? Laat me even weten als ze erin trappen... dan ga ik ook iedere dag naar een vriendin toe die een stuk verderop woont!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Hypotheekrenteaftrek heb je alleen op je hoofdverblijf. Wat je hoofdverblijf is, wordt door een aantal feiten en omstandigheden bepaald. Economische gebondenheid, feitelijk verblijf, sociale verbondenheid, etc. Inschrijving in het GBA is een factor maar imho niet allesbepalend.

Als je de halve week in Purmerend verblijft, werkt in Amsterdam, en geen andere woning bezit / huurt in Zwolle, dan lijkt het zwaartepunt van je leven heel duidelijk in Purmerend te liggen. Je verblijf bij je vriendin is dan te klasseren als logeren en je verblijf in Purmerend als wonen.

Reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer volgt andere regels. Dat kan in je voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 00:39
Of jouw baas wel of niet akkoord gaat met het vergoeden van de extra reiskosten is één kant van het verhaal.
Op het moment dat je aangifte gaat doen geeft je zowel je hypotheekrente als de km-vergoeding op.

Mocht je ooit een controle krijgen van de belastingdienst dan mag je gaan uitleggen waarom je hypotheek rente aftrekt op een huis in Purmerend en woon-werk km vergoed krijgt voor een afstand die 5x zo groot is.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dus als je een vriendin in Duitsland zou hebben, wil je natuurlijk ook vanuit daar je km vergoeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 00:39
Je zou het ook nog anders kunnen bekijken.
Wat zou jij er van vinden als jij in Zwolle zou wonen en jouw vriendin Purmerend.
Zou jij er dan mee akkoord gaan als jouw baas beslist om alleen maar de km van Purmerend naar Amsterdam te vergoeden?

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Ik waardeer de antwoorden over of mijn baas zou moeten opdraaien voor mijn logeerpartijtjes :*) maar dat is tussen mij en mijn baas (ik ben er tegenover mijn werkgever gewoon 100% open over hoe het zit) Laten we het er maar op houden dat hij mij erg aardig vindt.
In geval van controle zou ik inderdaad een probleem kunnen krijgen als ik voor 5 dagen 2*100 km krijg i.p.v. 3 dagen 100 en 2 dagen 20... daar had ik even niet aan gedacht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RikTW schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Ik verblijf dan 4 dagen in Purmerend / 3 dagen doordeweeks in Zwolle, waardoor ik nog steeds hoofdverblijf in Purmerend heb denk ik, maar dus wel 3 dagen vanuit Zwolle reis...
Kortom, je hoofdverblijf is Purmerend, daar is geen onduidelijkheid over. Dan zullen daar ook je reiskosten op gebasseerd moeten gaan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Question Mark schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:56:
[...]

Kortom, je hoofdverblijf is Purmerend, daar is geen onduidelijkheid over. Dan zullen daar ook je reiskosten op gebasseerd moeten gaan worden.
Voor zover ik weet worden reiskosten gebaseerd op werkelijke kilometers, en hoeft dat niet perse vanaf het hoofdverblijf te zijn. Het heet dan wel weer "woon-werk verkeer", wat misschien wel impliceert dat je vanaf je woning moet reizen, maar dat is imho minder strikt dan hoofdverblijf.
Question Mark schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:04:
[...]

[...]

Niet in het geval van jouw werkgever... ;)
Touché :D

[ Voor 14% gewijzigd door RikTW op 02-06-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RikTW schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:02:
[...]

Voor zover ik weet worden reiskosten gebaseerd op werkelijke kilometers
RikTW schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:46:
mijn werkgever heeft aangegeven dat ze 1 adres willen hanteren
Niet in het geval van jouw werkgever... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog los van het feit dat er vaak door de werkgever een maximum aantal vergoede kilometers wordt ingesteld juist om dit soort dingen te voorkomen.. Verschillende ex werkgevers / stage adressen hanteerde max 25km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is woon-werkverkeer. Je hebt maar 1 woonadres en dat is jouw huis in Purmerend. Al heb je 3 LAT relaties en reis je daarvoor het hele land af..... jouw keuze.

En ga nou niet zeggen dat je voortaan in Zwolle woont, want dat kost je je HRA. Je mag alleen de rente aftrekker voor je hoofdverblijf. Je hypotheekverstrekker heeft ook vaak afgedwongen dat jij die woning als hoofdverblijf gebruikt.

Je wil niet idoor de mand vallen, want dat gaat je veel meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij gaat de vraag van TS of de baas een kilometervergoeding belastingvrij mag uitkeren voor woon-werk kilometers die feitelijk niet vanuit de "woning" maar vanaf een ander verblijfadres worden gereden.

Mijn eigen onderzoekje heeft opgeleverd dat er geen definitie bestaat van woon-werkverkeer. De belastingdienst geeft in het handboek loonheffingen alleen de gebruikelijk flutuitleg die alleen het meest simpele geval beschrijft.

Mijn voorzichtige conclusie is dat de doelstelling van de regeling is om daadwerkelijk gereden kilometers tussen werkadres en verblijfadres te vergoeden. In jouw geval lijkt me dat geen probleem als je door de week wisselt van verblijfadres en de werkelijke kilometers declareert. Je door je baas laten vergoeden van virtuele kilometers van en naar Zwolle die je duidelijk niet allemaal gereden hebt is in ieder geval frauduleus.

Maar het zou mooi zijn als er daadwerkelijk iemand met verstand van zaken langs komt in dit topic, ik ben ook wel benieuwd hoe het nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
frumper schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:42:
Is het niet zo dat je vergoeding is vanaf je woonadres?

Want even kort door de bocht, jouw werkgever moet nu opdraaien voor de kosten die jij maakt om bij je vriendin te zijn? Laat me even weten als ze erin trappen... dan ga ik ook iedere dag naar een vriendin toe die een stuk verderop woont!
Als de 0,19 die jij dan per km afstand kunt verdienen meer is dan je met een normale baan in dezelfde tijd kunt verdienen zonder die reistijd is dat een optie ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Nikel schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:29:
Volgens mij gaat de vraag van TS of de baas een kilometervergoeding belastingvrij mag uitkeren voor woon-werk kilometers die feitelijk niet vanuit de "woning" maar vanaf een ander verblijfadres worden gereden.
Het lijkt woon of verblijfplaats te zijn:
van woon-werkverkeer is sprake bij reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer.
Vanuit de overheid (belastingdienst) maakt het dus niet uit, of er van/naar de woning van de TS gereden wordt, of naar de woning van zijn vriendin. Het probleem is even dat de werkgever van TS maar één adres hanteert.

Er zijn dan twee opties:
  1. TS blijft zijn eigen woonadres hanteren, en schiet er bij in op de dagen dat hij naar zijn vriendin reist
  2. TS gaat het adres van zijn vriendin hanteren en pleegt "fraude" op de dagen dat hij vanuit zijn eigen woning reist. Hij krijgt dan immers meer (onbelast) vergoed dan waar hij in werkelijkheid recht op zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Als er in het arbeidscontract dus niet specifiek opgenomen is waar de TS woont en dat hij altijd vanuit zijn woning naar zijn werk gaat blijft het dus zo dat hij elke rit individueel zou moeten kunnen declareren.

Leuk dat de werkgever maar 1 adres hanteert, maar hoe doen ze dit dan met bijvoorbeeld collega's die in een hotel overnachten. Rekenen ze daar dan 2 dagen thuis-werk verkeer voor? Of gewoon van en naar het hotel, want die situatie is min of meer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:10
Is het niet mogelijk om gewoon belasting te betalen over de vergoeding? Dan houd je de belastingvrije vergoeding voor de afstand naar Purmerend en het restant van de vergoeding niet-belastingvrij? Dan houd je weliswaar minder over dan als je alles belastingvrij zou krijgen, maar meer dan nu. En je weet 100% zeker dat je geen fraude pleegt.

Ter vergelijking, mijn werkgever hanteert een vast maandelijks bedrag voor vervoer. Het deel dat overeenkomt met mijn woon/werkafstand (0,19/km) krijg ik netto, het restant van het bedrag bruto.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 02-06-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Bel anders de belastingdienst eens, leg het daar eens neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Niet bellen, brief aan jouw belastinginspecteur sturen. Dan krijg je nl. ook schriftelijk reactie terug en heb je bewijs. De medewerkers van de belastingtelefoon zijn (over het algemeen) niet goed genoeg opgeleid om dergelijke ingewikkelde situaties te beantwoorden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:21:
Het is woon-werkverkeer. Je hebt maar 1 woonadres en dat is jouw huis in Purmerend. Al heb je 3 LAT relaties en reis je daarvoor het hele land af..... jouw keuze.

En ga nou niet zeggen dat je voortaan in Zwolle woont, want dat kost je je HRA. Je mag alleen de rente aftrekker voor je hoofdverblijf. Je hypotheekverstrekker heeft ook vaak afgedwongen dat jij die woning als hoofdverblijf gebruikt.

Je wil niet idoor de mand vallen, want dat gaat je veel meer kosten.
^^ Dit inderdaad. TS wil alles dubbelop: en renteaftrek, en belastingvrije reiskostenvergoeding om naar z'n vriendin te rijden. Het is het een of het ander, en naar je vriendin rijden zijn geen werkkosten, dus daar hoeft de fiscus niet aan mee te betalen.
Je vriendin laten intrekken in Purmerend zou een oplossing zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 02-06-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:02:
Als er in het arbeidscontract dus niet specifiek opgenomen is waar de TS woont en dat hij altijd vanuit zijn woning naar zijn werk gaat blijft het dus zo dat hij elke rit individueel zou moeten kunnen declareren.

Leuk dat de werkgever maar 1 adres hanteert, maar hoe doen ze dit dan met bijvoorbeeld collega's die in een hotel overnachten. Rekenen ze daar dan 2 dagen thuis-werk verkeer voor? Of gewoon van en naar het hotel, want die situatie is min of meer gelijk.
Dat hotel wordt dan natuurlijk vergoed en je reis is dan gewoon een zakelijke rit omdat je voor het werk daar verblijft. Dat is geen woon-werk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
@RemcoDelft: het zijn twee andere wetten en twee verschillende definities (hoofdverblijf en woonplaats). Daardoor kan het dat je geen recht hebt op 1, maar op 0, of op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Ik kan me goed voorstellen dat de werkgever geen zin heeft om 2 verschillende adressen aan te houden en er dan maar op te moeten geloven dat jij netjes aangeeft welke dagen je bij je vriendin was en welke niet. Ik kan me voorstellen dat dit ook niet elke week hetzelfde is. Normaal is het misschien 3 om 4, maar deze week was het toevallig even 2 om 5 en een week later net even 6 om 1... en die arme salarisadministrateur maar puzzelen en wachten op jouw opgave (zonder enige vorm van controle).

Wat je eventueel zou kunnen proberen om bespreekbaar te maken is om een maandelijks (of driemaandelijks) overzicht in te dienen van de extra kilometers die je hebt gereden a.g.v. je bijzondere woon/logeersituatie en deze naast je standaard 20km-reiskostenvergoeding te laten uitkeren à € 0,19/km. Dan is je enige vraag aan de fiscus of de extra kilometers vanuit Zwolle onbelast vergoed mogen worden en welke bewijzen je hiervoor moet bewaren. Mocht de fiscus er niet in meegaan dan kan je 't bedrag altijd nog als bruto loon laten aanmerken en betaal je er gewoon belasting over. Als werkgever zou ik er geen zin in hebben, maar kennelijk kan je 't zo goed vinden met die van jou dat hij er wel in meegaat.

Op deze manier houd je gewoon je 20km woon-werkverkeer en het resterende aantal kilometers als extra reiskostenvergoeding of als bruto loon. Komt op hetzelfde neer, maar is administratief een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Hartelijk dank voor alle antwoorden, heel verhelderend. Het lijkt me dat het zou kunnen als mijn werkgever inderdaad zo'n administratie zou willen bijhouden, en anders lijkt het al snel fraude (en daar heb ik geen zin in) :)
Pagina: 1