Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advanced Networking Services for teaming en VLANs en SNMP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BOZOK
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-12-2023
Hallo allemaal,

In Windows 10 is advanced networking services (ANS) for teaming en VLANs en SNMP optie uitgeschakeld. Deze wordt nog steeds onderdsteund door Intel pro management maar Windows is er doodleuk mee gestopt. Heeft er iemand een ander software / tool of truck om toch meerdere Vlans toe te voegen in een NIC zonder dat ik het hele netwerk voor moet aanpassen? 8)7

Beste antwoord (via BOZOK op 06-06-2016 08:18)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:50
RolfLobker schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:08:
Allemaal leuk en aardig maar bevestigd alleen mijn punt.

Hier is Windows Server voor bedoeld. Als dit is wat je wil dan zet je daar het juiste materiaal voor in.
Je gaat je muren toch ook niet sauzen met een tandenborstel?
Het heeft echter wel altijd gewerkt. Zelfs onder Windows 10 als ik het allemaal goed lees.
Dus is niet echt een sterk argument dat het niet op een desktop OS nodig is. En er zijn zat legio redenen om dit wel te gebruiken. Dat niet iedereen ze zo gebruikt, is een tweede. Maar er zijn er ook zat die dit wel op een desktop OS nodig heeft.
Dat dit alleen maar op een server OS nodig is, klopt dus ook niet.
BOZOK schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:26:
Hallo allemaal,

In de windows 10 is advanced networking services (ANS) for teaming en VLANs en SNMP optie uitgeschakeld. Deze wordt nog steeds onderdsteund door Intel pro management maar Windows is er doodleuk mee gestopt.
Volgens I211/I217-V Windows 10 LACP teaming fails komt er een driver in Juni uit, die wel de ondersteuning er weer in zal hebben. Schijnt toch niet stabiel te zijn. Wachten dus op een nieuwe versie.....Maar het zal er dus wel weer inkomen..

Alle reacties

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Server 2012R2 met NetLBFO

• BOZOK
Is er misschien teaming software welke onder Windows 10 met Realtek netwerkkaarten werkt?

[ Voor 70% gewijzigd door BOZOK op 02-06-2016 16:26 ]

• Dysmael
Nee.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien als je duidelijk aangeeft wat je wil en hoe je netwerk eruit ziet dat we kunnen helpen. VOlgens mij wil je vanaf een W10 pc meerdere Vlan's kunnen zien, maar daarvoor is een router en die kan dat voor jouw regelen. Wat je eigenlijk wil is een software matige router in je W10 omgeving. Waarom ?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Windows ondersteund alleen nic teaming in z'n server versies.
Dit is niet nieuw in windows 10.
Intel ondersteund dit alleen als je nic uit de server familie hebt en niet met de desktop versies.

Zoals al gezegd hebben vlan niets met nic teaming van doen.
vlans regels je in je router of je managed switch.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dysmael
Beide niet helemaal correct. VLAN's op NIC is vaak wenselijk maar inderdaad niet op werkstations.

Dat heeft niets met een router te maken. Je wil meerdere VLAN's beschikbaar hebben in bv een hypervisor zoals ESXi of Hyper-V voor je VM's.

Als je met VLAN's wil werken dan gebruik je een Server besturingssysteem. Punt uit.

Dat geldt ook voor NIC teaming (iets compleets anders dan VLAN's). Ook dat doe je gewoon niet op werkstations.

Is een beetje vergelijkbaar met vragen hoe je eten kan invriezen in je magnetron.

• Rolfie
RolfLobker schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:05:
Dat heeft niets met een router te maken. Je wil meerdere VLAN's beschikbaar hebben in bv een hypervisor zoals ESXi of Hyper-V voor je VM's.

Als je met VLAN's wil werken dan gebruik je een Server besturingssysteem. Punt uit.

Dat geldt ook voor NIC teaming (iets compleets anders dan VLAN's). Ook dat doe je gewoon niet op werkstations.

Is een beetje vergelijkbaar met vragen hoe je eten kan invriezen in je magnetron.
Goede mening. Zo kijk jij er misschien tegenaan. Maar er zijn toch echt goede redenen om het wel te hebben
Maar er zijn zat legios om dit wel doen op een werkstation. Niet voor de standaard gebruikers, maar voor tweakers kan dit wel toepasselijk zijn.

Bv
Hyper-V op Windows 10? VirtualBox op Windows 10? VMware Workstation.
Afscheidingen van netwerken, maar met een beheerders werkstation een verbinding er mee hebben.
Willen sniffen direct in het VLAN....
Tagging testen....
Verbinding hebben met meerdere netwerken.

Niet de standaard dingen... Maar wel hele goede noodzaak om een VLAN tag te hebben op je werkstation.
De planning was juist hier, om op mijn Windows 10 machine, icm vmware workstation, verschillende VLANs te maken, zodat ik verschillende netwerk via een bride kan koppelen aan vmware workstation. Of wel een hele goede redenen om dit te doen. Technisch alleen niet mogelijk.

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:04
Windows 10 met hyper-v ondersteund dit.
In de configuratie van de virtual switch in hyper-v kan je een vlan aangeven voor de host. Ik gebruik dit om verschillende testsystemen met de diverse bedrijfsvlans te verbinden.

• Frogmen
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:11:
[...]

Goede mening. Zo kijk jij er misschien tegenaan. Maar er zijn toch echt goede redenen om het wel te hebben
Maar er zijn zat legios om dit wel doen op een werkstation. Niet voor de standaard gebruikers, maar voor tweakers kan dit wel toepasselijk zijn.

Bv
Hyper-V op Windows 10? VirtualBox op Windows 10? VMware Workstation.
Afscheidingen van netwerken, maar met een beheerders werkstation een verbinding er mee hebben.
Willen sniffen direct in het VLAN....
Tagging testen....
Verbinding hebben met meerdere netwerken.

Niet de standaard dingen... Maar wel hele goede noodzaak om een VLAN tag te hebben op je werkstation.
De planning was juist hier, om op mijn Windows 10 machine, icm vmware workstation, verschillende VLANs te maken, zodat ik verschillende netwerk via een bride kan koppelen aan vmware workstation. Of wel een hele goede redenen om dit te doen. Technisch alleen niet mogelijk.
Als je dat met met je workstation wil doen dan zorg je ervoor dat je in de router toegang hebt tot die betreffende VLANs je anders je switch ervoor configureren dan lijkt het mij netter om het in de router te doen en daar de juiste regels aan te maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dysmael

Hier is Windows Server voor bedoeld. Als dit is wat je wil dan zet je daar het juiste materiaal voor in.

Los van deze discussie;
volgens mij werkt NetLBFO inderdaad ook op Windows 10 met Hyper-V rol zoals wwwFan zegt.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:13

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
En een ander alternatief is natuurlijk linux, daar kun je dat wel gewoon allemaal mee doen zonder dat je een router op hoeft te zetten.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Frogmen
  • Niet online
Klopt maar dan moet je nog steeds je switch programmeren punt wat ik wil maken is dat je het primair in je router kan oplossen.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BOZOK schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:14:
Is er misschien teaming software welke onder Windows 10 met Realtek netwerkkaarten werkt?
Jawel, de Realtek Ethernet Diagnostic Utility ondersteunt teaming (LACP en EtherChannel) door eigen drivers.

In de nieuwste versies 2.0.2.8 (XP-Win8.1) en 2.0.2.10 (Win10-only) is teaming weliswaar uit de GUI gehaald, maar dat is makkelijk op te lossen door na installatie handmatig de executable (8169Diag.exe) te vervangen door versie 2.0.2.7 of ouder.

De Realtek tool is ook te gebruiken voor het aanmaken van meerdere virtuele (VLAN) NICs. Daar heb je het in de topicstart over. De term teaming die je in je tweede post gebruikt slaat op het bundelen van meerdere fysieke NICs (link aggregation), dat is iets heel anders zoals Rolf terecht opmerkt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Rolfie
RolfLobker schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:08:

Het heeft echter wel altijd gewerkt. Zelfs onder Windows 10 als ik het allemaal goed lees.
Dus is niet echt een sterk argument dat het niet op een desktop OS nodig is. En er zijn zat legio redenen om dit wel te gebruiken. Dat niet iedereen ze zo gebruikt, is een tweede. Maar er zijn er ook zat die dit wel op een desktop OS nodig heeft.
Dat dit alleen maar op een server OS nodig is, klopt dus ook niet.
BOZOK schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:26:
Hallo allemaal,

In de windows 10 is advanced networking services (ANS) for teaming en VLANs en SNMP optie uitgeschakeld. Deze wordt nog steeds onderdsteund door Intel pro management maar Windows is er doodleuk mee gestopt.
Volgens I211/I217-V Windows 10 LACP teaming fails komt er een driver in Juni uit, die wel de ondersteuning er weer in zal hebben. Schijnt toch niet stabiel te zijn. Wachten dus op een nieuwe versie.....Maar het zal er dus wel weer inkomen..

• Ben(V)
Weer een typisch klok/ klepel verhaal.

Microsoft heeft geen ondersteuning (en ook nooit gehad) voor nic teaming op z'n desktop Os-en.
Alleen de server versies hebben dat.

Intel heeft wel nic drivers die lacp onderteunden op een desktop OS, maar alleen voor server nic's en die zitten nooit in een PC en zijn ook behoorlijk prijzig.
Echter deze drivers hebben momenteel ook nog een probleem met windows 10 waarbij microsoft en intel naar elkaar blijven wijzen, dus een oplossing is daar niet in zicht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:45
heb je nog nic teaming nodig dan in windows 10? Ik gebruik hier 2 netwerk kaarten in windows 10, en heb niks veranderd verder, maar hij gebruikt beide kaarten om de load te verdelen hier.

• BOZOK
Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Zoals Rolfie al aangeeft heeft het altijd wel gewerkt. Met het upgraden naar Windows 10 is deze functie eruit gesloopt. Ergens Juni wordt er een hotfix verwacht had ik ook ergens gelezen maar de berichten zijn vooralsnog niet veelbelovend.

• Rolfie
Ben(V) schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:21:
Microsoft heeft geen ondersteuning (en ook nooit gehad) voor nic teaming op z'n desktop Os-en.
Alleen de server versies hebben dat.
Dit klopt niet helemaal. Windows 2012 heeft het native onboard. Maar tot Windows 2008R2 was je hiervoor ook afhankelijk van de hardware leverancier (HP, Intel, Broadcom). Het server OS platform heeft er dus ook nooit native ondersteuning voor gehad.
Intel heeft wel nic drivers die lacp onderteunden op een desktop OS, maar alleen voor server nic's en die zitten nooit in een PC en zijn ook behoorlijk prijzig.
Er zijn ook gewoon Intel Desktop Nics dit deze features ondersteunen. De intel I217 is gewoon een desktop NIC, die in veel desktops zit. Deze ondersteund dit ook de ANS tooling, dus VLAN en LACP.
Echter deze drivers hebben momenteel ook nog een probleem met windows 10 waarbij microsoft en intel naar elkaar blijven wijzen, dus een oplossing is daar niet in zicht.
Dat klopt ook niet helemaal. MS heeft momenteel een "stabiele" oplossing gemaakt (nadat ze het om zeep geholpen hebben). Maar Intel moet nu zijn drivers hierop weer stabiel krijgen, blijkbaar een redelijke "grote" aanpassing. De oplossing is dus wel in zicht, en zou ook begin Juni door Intel gereleased worden. Maar de driver kwam niet door de Q&A een, dus is het nog even afwachten.

• Ben(V)
_/-\o_ Wel grappig dat je drie maal roept dat mijn stellingen niet kloppen en ze vervolgens zelf gaat bevestigen met wat kleine nuance verschillen.

Pagina: 1