Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi bereik uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In en rondom het huis is het wifi-netwerk uitstekend, maar zodra ik op ons tweede terras ga zitten (zo'n 30 meter van het huis af) ben ik het wifi signaal kwijt.

Wat is een simpele en goedkope oplossing om dit probleem te verhelpen?

Ps: het moet vooral simple zijn, want ik ben maar een leek...

Alvast bedankt voor de hulp!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Heb je tussen het huis en het terras nog iets van een schuur staan? Als je daar wel nog wifi bereik hebt dan zou je in de schuur een versterker op kunnen hangen.

Er is ook wel speciale apparatuur die je buiten op kunt hangen, maar dan voldoet het denk ik niet meer echt aan je wens voor een goedkope oplossing.

Zelf heb ik eens een TP-Link RE450 opgehangen om wifi bereik binnenshuis te verbeteren, en die bevalt me best goed. Hou er wel rekening mee dat je bij zulke versterkers ongeveer de helft van je snelheid kwijt bent, maar goed ik neem aan dat je geen films gaat downloaden op je terras? :).

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Verwijderd

Topicstarter
Daar staat inderdaad een klein schuurtje. En ja, daar heb ik wel bereik (niet de volle pond, maar 2 a 3 streepjes toch zeker).

Wil de wifi daar gaan gebruiken voor het internetten/tv-kijken op mijn iPad.
Geen films downloaden dus, haha.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
heb je toevallig een stopcontact op je terras? (of in het schuurtje) zo ja dan zo zo'n setje je kunnen helpen.
pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT

steek de kleine bij je router in het stopcontact en verbind hem met je router(modem). De grotere unit steek je in het stopcontact buiten/schuurtje op het moment dat je buiten zit (na gebruik leg je hem gewoon in de la)

Kun je gelijk gebruiken in huis als je (bijvoorbeeld) eens op zolder bereik nodig zou zijn terwijl het er nu niet of nauwelijks is.

Je kan als je dat wil gewoon dezelfde netwerknaam en wachtwoord instellen als van je huidige WiFi. als het bereik nu zo slecht is schakelt hij dan vanzelf wel over (zo niet, even wifi uit en weer aan zetten)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme opmerking/vraag, maar zo'n kastje voor in het stopcontact MAG ik niet vergelijken met die kastjes van de KPN. Of wel??
Als ik bijvoorbeeld zo'n KPN-adapter in een stopcontact in de schuur steek, wordt het bereik daar dan niet beter?

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
Welk kastje van KPN? Als je de wifi versterker bedoelt; dat is denk ik vergelijkbaar met de suggestie die ik gaf. VVV-007 stelt een Powerline adapter voor, die heb ik zelf nog nooit gebruikt dus ik kan je geen advies geven wat beter zou werken.

Wat ik vermoed dat het grootste verschil is:

- Een wifi versterker pakt het originele wifi signaal op en stuurt dat door, hierdoor vergroot je het bereik maar verlies je snelheid. Daarnaast moet de wifi versterker dus wel binnen het bereik van het originele wifi netwerk staan.
- Een powerline adapter sluit je naast je gewone router aan; en je sluit een tweede kastje aan op de plek waar je internet wil hebben. Gevolgen voor snelheid weet ik niet, maar hierdoor hoeft het tweede kastje niet meer binnen het originele wifi bereik te liggen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de verschillen eens bekijk denk ik dat voor mij de tweede opties het beste is.
De powerline adapter dus...

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of het handig is om hier deze vraag te stellen, maar ik probeer het toch maar.

Ik heb sinds gister de AV500 set vanTP-Link.
De installatie en instellen is (lijkt) vrij simpel en was daar ook vrij snel mee klaar.
En warempel, ik kom op mijn telefoon verbinding met WiFi maken. De wifi van deze adapter.

Echter...
Ondanks dat het bereik 'vol' aangeeft is het best traag.
Radio, tv en spotify werken dus niet.

Heb ik iets over het hoofd gezien??

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Dat het bereik vol is geeft aan dat het AP werkt, echter werkt dus de powerline verbinding niet lekker

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Ik denk dat je je beter even had kunnen inlezen voordat je iets ging kopen.
Powerline adapters werken niet voor iedereen, e.e.a. is afhankelijk van je stroomnetwerk. Zitten beide adapters op dezelfde groep (meterkast)? Wat is de lengte/kwaliteit van de stroomkabel? Is er veel ruis/storing?

Die powerline adapters werken prima als alle omstandigheden optimaal zijn, het gaat echter hard achteruit als dat niet het geval is.

De, in mijn ogen, mooiste oplossing zou een accesspoint zijn in je schuurtje en die via een kabel aansluiten op je router.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:25:
Misschien een domme opmerking/vraag, maar zo'n kastje voor in het stopcontact MAG ik niet vergelijken met die kastjes van de KPN. Of wel??
Als ik bijvoorbeeld zo'n KPN-adapter in een stopcontact in de schuur steek, wordt het bereik daar dan niet beter?
Als je de Devolo's die KPN levert bedoelt, die zorgen gewoon dat er een ethernet signaal komt op de plek waar je dat ding hebt hangen. Hier kan je een PC op aansluiten, of een Accesspoint zodat je ook WiFi hebt

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je er met een sector buitenantenne al bent en dan gewoon op de 2,4ghz

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• VVV-007
Powerline adapters hebben een hekel aan verleng snoeren en contact dozen. Ook aan overspannings beveiligingen. Je moet dus beide adapters rechtstreeks in een stopcontact (in de muur) steken. weet je ook zo waar de stroom kabel voor buiten langs loopt (in neem aan dat deze naar het huis loopt) als je weet welke groep dat is, kun je hem het beste in een stopcontact in huis van dezelfde groep steken.

daarnaast heb je het ook nog over kastjes van KPN? Heb je het dan over een experia box of over 2 kastjes die ongeveer het zelfde er uit zien als je nieuwe powerline set? Indien het laaste, dan heb je dus nog een 2e powerline set in huis en die verstoren elkaar zeer waarschijnlijk. Als je denkt dat dit laatste het geval is, plug die 2 dan tijdenlijk even uit en probeer het nog eens om te zien of het dan beter is.

Als dat helpt, geef dan iets meer info over waarvoor die KPN set nu gebruikt wordt (PC of IP-TV) dan kunnen we je adviseren of het mogelijk is om 1 extra powerline adapter bij te kopen om die set te vervangen (je kan namelijk de gene die in de modem/router (experia box) is ingeplugt gebruiken voor beide dan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij dat AV1.1 '500Mbps' nogal low-end is in de PLC-wereld. Je moet er geen hoge verwachtingen van hebben. 95Mbps haal je misschien vlak naast elkaar maar in normale configuratie zit je ergens tussen de 2 en de 20Mbps, en met 2Mbps werken veel diensten niet. Als je stopcontacten geaard zijn zou je naar AV 2.0 '1200Mbps' of hoger kunnen kijken, daar haal je doorgaans >20Mbps mee (en soms >>200Mbps). Zijn stopcontacten niet geaard, dan is stabiel en performant netwerk erover mogelijk onhaalbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben hier niet echt in thuis, en het wordt er nu ook niet gemakkijker op...

Zal even 'proberen' om zoveel mogelijk vragen/opmerkingen te beantwoorden.

1: Die witte kastjes die ik bedoel, zijn inderdaad die draadloze ontvangers die met de Experiabox worden meegeleverd (lijken inderdaad veel op de powerline adapters).

2: De experiabox met daarop die kleine router (van de powerline) zitten op groep 1.
Voedingskabel die naar mijn schuur loopt is groep 8.

3: De adapters van de powerline zitten rechtstreeks op een geaard stopcontact (zitten geen verlengdozen tussen dus).

4: Afstand naar de schuur is ongeveer 35 meter.

5: KPN-set is voor alles-in-een (tv, internet en bellen).

Verwijderd

Topicstarter
ps: alvast bedankt voor het helpen/meedenken. Vind het echt super dat men hier goed/snel met antwoorden en ideeën komt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:39:
Ik ben hier niet echt in thuis, en het wordt er nu ook niet gemakkijker op...

Zal even 'proberen' om zoveel mogelijk vragen/opmerkingen te beantwoorden.

1: Die witte kastjes die ik bedoel, zijn inderdaad die draadloze ontvangers die met de Experiabox worden meegeleverd (lijken inderdaad veel op de powerline adapters).
Als het powerline adapters zijn, zijn ze overduidelijk niet draadloos (maar KPN marketing denkt soms dat een stroomdraad geen draad is |:( ). Kun je voor de zekerheid de exacte type opzoeken? Al is het PLC, er zijn verschillende uitvoeringen met verschillende impact (vooral omdat sommige niet verder dan 30MHz gaan terwijl andere tot 68MHz doorgaan).
2: De experiabox met daarop die kleine router (van de powerline) zitten op groep 1.
Probeer alsjeblieft (al is het alleen maar voor je eigen duidelijkheid!) nauwkeurig te zijn met terminologie. Een router is een apparaat dat twee (IP) netwerken met elkaar verbindt. De Experiabox is een router (en een modem en een WiFi Access Point (AP) ), dat powerline apparaat is vrijwel zeker geen router, hooguit een bridge (dat is een apparaat dat twee verschillende fysieke netwerken in dezelfde IP-netwerk met elkaar verbindt).
Voedingskabel die naar mijn schuur loopt is groep 8.

3: De adapters van de powerline zitten rechtstreeks op een geaard stopcontact (zitten geen verlengdozen tussen dus).

4: Afstand naar de schuur is ongeveer 35 meter.
Goed nieuws: aarding betekent dat betere PLC-adapters een optie zijn.
Slecht nieuws: 35m is ver, erg ver voor PLC. Dat je op verschillende groepen zit helpt niet, maar is ws verwaarloosbaar tov demping door die lange afstand (en evt interferentie van de TV PLC adapters).
5: KPN-set is voor alles-in-een (tv, internet en bellen).
Klinkt als PLC adapters.

Dat betekent dat je minimaal twee grote uitdagingen hebt in huidige situatie:
- demping door lange afstand.
- verstoring door twee PLC-netwerken.

Om een beetje verbinding te krijgen zul je minimaal een van deze twee moeten aanpakken. Hamvraag: zijn er andere kabels (UTP? coax?) die zelfde traject afleggen als de twee PLC netwerken? Dus heb je bijv TV-kabel (=coax) van waar de Experiabox staat naar de TV? Of naar de schuur? Zo ja kun je een van de twee verbindingen met MoCA uitvoeren ipv PLC. Dat kost geld maar nauwelijks moeite. Of je gebruikt UTP. Kost nauwelijks geld maar mogelijk moeite als het er nog niet ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
Klinkt inderdaad als een 2e set plc adapters. Probeer de nieuwe set voor buiten eens terwijl je deze 2 er uit trekt.

Werkt dat wel dan is het voor buiten in elk geval een optie. Werkt het dan nog niet dan kun je nog proberen de adapter die in huis zit in groep 8 in te pluggen, of als dat niet kan in de meterkast. Werkt het dan nog niet dan houd het voor deze set Helaas op....

Werkt het wel, dan nog de vraag, wat er op de 2 KPN adapters aangesloten? Waarschijnlijk het kastje wat je gebruikt om TV te kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Deze adapter zit er aangesloten op de Experia:

https://apparatuurvoorthu...ndingsset-650-2-adapters/

Bij de TV's zitten andere kastjes. Die maken draadloos verbinding met die 650 adapter

ps: wat is PLC??

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:33:
Deze adapter zit er aangesloten op de Experia:

https://apparatuurvoorthu...ndingsset-650-2-adapters/

Bij de TV's zitten andere kastjes. Die maken draadloos verbinding met die 650 adapter
OK, dat is voorzover ik kan achterhalen een gerebadgde Devolo dLAN 650+. En dat is slecht nieuws: dat is een vrij moderne Homeplug AV 2.0 apparaat wat de hele spectrum van 2-68MHz benut, iig tussen fase en nul. Dat is exact hetzelfde bereik als waar die TP-Link gevallen over proberen te werken, dus dit blaast door elkaar heen. Homeplug AV is wel zo slim dat de twee netwerken niet letterlijk door elkaar proberen te praten; ze verdelen de tijd onderling. Helaas betekent dat dat ze elk op minder dan de helft van max bandbreedte voor de verbinding kunnen werken, mogelijk veel minder.

Worst-case scenario dus, je gaat een van de twee moeten vervangen met iets wat niet over stroomnet gaat :o
ps: wat is PLC??
Power Line Communication, oftewel een protocol wat data over een stroomdraad stopt. Generieke term dus die alle standaarden eronder (vnl de verschillende smaken HomePlug AV enerzijds en G.hn anderzijds) afdekt.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 10-06-2016 00:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1