Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Backup klonen op een spare | Werkt dit? Wat zijn de risico's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Vraag me af of het volgende goed gaat.

Ik wil een gehele systeemschijf regelmatig klonen omdat bij deze client regelmatig
(1x per jaar over de afgelopen 10 jaar) het systeem crashed.
En dit om allerlei redenen (3x server hw defect/vervangen, paar maal harde schijven gecrashed, software).
En fijn als alles onder garantie vervangen wordt...maar niet fijn om steeds de boel te moeten herstellen.
Een recovery van een backup werkt prima, maar elk jaar kom me nu echt de strot uit.....

Dus daar heb ik het onderhand wel mee gehad.
Nu loop ik met het plan om gewoon de hele schijf wekelijks te laten klonen op een hot-spare.
Lijkt een beetje op overkill, maar niet in dit specifiek geval.

Het risico is natuurlijk dat deze kloon 'active' is, en wellicht na een reboot de server van deze schijf kan opstarten.
In de Bios zou dat met de opstartvolgorde voorkomen moeten worden.

In het kort:
Naast de reguliere backup wil ik wekelijks de complete schijf laten klonen op een spare.
Gaat dit werken of kleven er teveel risico's aan?
  • Om in nood op te starten van deze schijf
  • Of in nood deze spare schijf in een ander stuk hardware te plaatsen
Wie heeft er een soortgelijke oplossing toegepast en welke software gebruik je voor het klonen?
Of zeggen jullie....begin er niet aan....stom idee...

Ter aanvulling:
Het systeem loopt al op een Raid 1 (+ hot spare) en er worden al dagelijk full backups gemaakt.
.

Beste antwoord (via kwakzalver op 09-06-2016 16:53)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
kwakzalver schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:00:
[...]

Het O/S is eigenlijk niet van belang. Het ging om het principe.
Je hebt een aktieve opstart schijf. Kan je deze klonen naar een 2e schijf in hetzelfde systeem zonder dat dit stoort.
In Windows kun je gewoon een disk clonen naar een andere in het system. De BIOS zal dan niet zo maar, uit zichzelf, booten van die andere schijf of zo. Omdat ze dan dezelfde id hebben, binnen Windows, is het wel handing om die clone offline te zetten (Macrium Reflect e.a. hebben hier sowieso geen last van).

P.S. En mede daarom is het dus relevant te weten welk OS je draait. :)
Ik wilde alleen weten of iemand hier ervaring mee heeft. Want je wilt niet een PoC testen op een live omgeving.

Maar goed bedenk me nu een andere oplossing:
Een schijf prepareren met een Server 2012R2 HyperV omgeving. Deze in een NAS pluggen en daar dagelijks de VM's naar kopieren. Kunnen we in noodgevallen die schijf gebruiken zonder een restore van een backup te doen.
Eigenlijk hoef je, in jouw geval, alleen maar een kopie van de VM's te hebben, en een backup van de Windows 2012 server-configuratie.

Je hele situatie, echter, no offense, klinkt tamelijk rommelig. Je wilt een extra clone, maar je draait al RAID 1 (the very definition of a clone). Plus een hot-spare. Dunkt me dat je daarmee wel genoeg clones hebt. Of, liever gezegd, wat zou nog een extra clone toe moeten voegen?! Je kunt dan beter eens aan een RAID 5 (of 6) denken of zo.

Maar als er zo veel stuk gaat, concentreer daar dan eerst eens op. Is de koeling van die kast wel op orde? Zou die man er bij gebaat zijn eens een UPS te nemen? (Alleen al om mogelijke 'surges' op te vangen). Gewoon nog een clone maken, IMHO, gaat iig weinig tot niks toevoegen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als wij niet weten wat er op dat systeem van jou draait, kunnen we hier niks zinnigs over zeggen.
D'r is niet voor niets een template; gebruik die. En meld ook je OS

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
kwakzalver schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:24:
(1x per jaar over de afgelopen 10 jaar) het systeem crashed.
En dit om allerlei redenen (3x server hw defect/vervangen, paar maal harde schijven gecrashed, software).
En fijn als alles onder garantie vervangen wordt...maar niet fijn om steeds de boel te moeten herstellen.
Een recovery van een backup werkt prima, maar elk jaar kom me nu echt de strot uit.....
Ik heb al heel wat servers onder mijn beheer gehad. Maar geen enkele keer heb ik dit gehad, door falen van hardware of software. De restores die ik heb moeten uitvoeren, kwamen allemaal door human error....

Nu hebben we wel altijd A merken servers, en eigenlijk altijd HP, misschien zit hem daarin het verschil?

Misschien zou je eerst hier even kunnen zeggen wat je nu exact heb draaien aan hardware en software? Dit maakt het voor ons een stuk gemakkelijker om iets over je opstelling te roepen.

Zijn het bijvoorbeeld hotplug schijven? Bij de grote merken, kan je er gewoon een schijf uitrekken, als het hotplug is. Als je dan een mirror hebt, draait de andere gewoon door en kan de er een andere schijf in doen, waarna de rebuild gestart wordt. Met de er uit gehaalde schijf, kan je dan een boot doen.
Ik gebruik deze techniek zelfs nog wel eens voor grote upgrades. Restore is zeer snel. Dit wil alleen niet zeggen dat je data op een andere disk, er ook goed mee overweg kan.
Tegenwoordig kan je een 3de schijf toevoegen aan je mirror bij HP (andere merken weet ik niet).

Maar een goede opzet is altijd, 2 schijven in een mirror voor het OS, en een x schijven in een RAID x voor data.

Maar mijn eerste gevoeg zegt iets, dat je heen A merk hardware hebt draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Rolfie op 03-06-2016 08:54 ]

• kwakzalver
Rolfie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:53:

Ik heb al heel wat servers onder mijn beheer gehad. Maar geen enkele keer heb ik dit gehad, door falen van hardware of software. De restores die ik heb moeten uitvoeren, kwamen allemaal door human error....

Nu hebben we wel altijd A merken servers, en eigenlijk altijd HP, misschien zit hem daarin het verschil?
Wilde geen discussie over kwaliteit van hardware of user errors. Wil alleen weten wat de mogelijke risico's zijn van deze oplossing.

Helaas teveel servers beheerd om te weten dat dit 'anders' is.

Windows Server omgeving. D'r draait alleen A merk met de mandatory 35-55% discount :+
Locatie gewisseld, alles achter slot en grendel, stroomvoorziening gewisseld, noodstroom gewisseld, Hardware gewisseld..en d'r komen steeds weer andere fouten uit.

Ik wil een extra 'noodoplossing' achter de hand hebben naast de regulier oplossingen met RAID en backups.

Wat betreft O/S Momenteel Server 2012R2 HyperV met daarop de server en clients.

Tjah....waren het maar gebruikers....dan was het makkelijker geweest.

Soms heb je van die pechduivel omgevingen. En dit is er een van. Alles wat stuk kan gaan gaat daar stuk.
Zowel HP als Dell krabt zicht achter de oren....
En dat gebeurt hier. zowel HP als Dell Server hardware die het begeven hebben of schijven in een RAID die gelijktijdig crashen?
(Garantie afhandeling tot nu toe puik. Nieuwe hardware of zelfs refund....)

:+ Me denkt nu aan een 'hot spare' schijf die geregeld gekloond wordt.
Ik wil zeker geen 'live' mirror maar juist bewust iets achter lopen.
RAID mirrored met hotspare bleek al niet afdoende.

Je hebt een aktieve opstart schijf. Kan je deze klonen naar een 2e schijf in hetzelfde systeem zonder dat dit stoort.

Ik wilde alleen weten of iemand hier ervaring mee heeft. Want je wilt niet een PoC testen op een live omgeving.

Een schijf prepareren met een Server 2012R2 HyperV omgeving. Deze in een NAS pluggen en daar dagelijks de VM's naar kopieren. Kunnen we in noodgevallen die schijf gebruiken zonder een restore van een backup te doen.

Me dunkt dat ik dit maar in een weekend zelf moet uitproberen. Nog een px-400D liggen om mee testen.

[ Voor 14% gewijzigd door kwakzalver op 03-06-2016 10:15 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Ik wil een extra 'noodoplossing' achter de hand hebben naast de regulier oplossingen met RAID en backups.
Wat is je feitelijke probleem nu dan?

Je hebt toch een backup? En goed ingeregeld is het terugzetten van een backup een fluitje van een cent. Als dit niet zo is, raad ik je heel sterk aan om je aandacht hierop te richten ipv. een alternatieve backupmethode die je naast je reguliere backups wilt gaan inzetten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• kwakzalver
Was daar maar iemand beschikbaar op lokatie. Het is een off-site lokatie met 3 uur non-standard reistijd.

Omdat ik een oplossing zoek waar on site personeel (zonder IT kennis) een recovery kan doen.

Een onbekende IT'er (inhuur) kan/wilt men daar niet op lokatie hebben.

Dan is het soms prima 'out-of-the-box' te denken voor extra oplossingen.

De bestaande oplossingen zijn prima ingeregeld. Maar er zijn gewoon teveel calamiteiten.

Ik zoek nadrukkelijk naar extra mogelijkheden meer gericht op 'instant recovery' dan op back-up.

Maar ik heb het gevoel dat ik hier voor velen een station te ver ga omdat iedereen weer terugvalt op reguliere oplossingen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kwakzalver schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:32:
Maar ik heb het gevoel dat ik hier voor velen een station te ver ga omdat iedereen weer terugvalt op reguliere oplossingen.
De reden daarvan is dat die reguliere oplossingen prima voldoen voor wat jij wilt... ;)

Ik heb nog geen enkel argument gezien waarom een backup niet zou voldoen. Je noemt issue's als remote acces, maar dat is op te lossen door out of band management, wat vaak al standaard aanwezig is in serverhardware (idrac, ILO, etc).

Boot van een Windows 2012 R2 Iso (die kun je mounten via je out of band management dus het maakt niet uit waar deze staat), en perform van daaruit een bare metal restore die je met je backuptooling gemaakt hebt.

Dit kun je gewoon met Windows Server backup allemaal al uitvoeren.

Wat mis je nu dan nog waarom je perse wil gaan clonen? Het terugzetten van een kloon zijn waarschijnlijk nog meer handelingen ook... Nog afgezien van het feit dat het zeer waarschijnlijk een unsupported methode is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:03

FreakNL

Well do ya punk?

Is een vmware / hyperv cluster niet een goed idee?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Of als je toch al klant bent bij HP, vraag eens naar hun NonStop servers. Als het dan nog stééds stuk gaat weet ik het ook niet meer... :P

Maar nu serieus, is het niet verstandiger om eerst eens (nog) verder naar de bron van de problemen te kijken? Want je bent nu naar oplossingen aan het kijken voor problemen die er niet horen te zijn...

Specs

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08
Ik heb ervaring om indien je OS een mirror is, er gewoon periodiek een schijf om te wisselen. Nadeel is alleen dat HP toen dit niet echt ondersteunde, icm de vele hotplugs die gedaan werden. Was wel onder NT40 en Windows 2000. Maar het werkte perfect. Juist als je server crashed, dat men heel snel het OS werkend had, en daarna kon beginnen met restoren.

Maar het werkte wel heel goed. Je moet alleen even niet vergeten, dat als het een domain controller is, je met wachtwoorden zit van oa User en Computers.

Maar het een "USB" harddisk backup (of wat dan ook), icm net een bootable USB stick icm Out-of-band management moet je ook heel ver kunnen komen. Op afstand.

Alternatieven zijn Acronis icm met een NAS. Eventueel ISCSI NAS.... Of het allemaal stabieler wordt is een tweede.

Acties:
  • Beste antwoord

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
[...]

In Windows kun je gewoon een disk clonen naar een andere in het system. De BIOS zal dan niet zo maar, uit zichzelf, booten van die andere schijf of zo. Omdat ze dan dezelfde id hebben, binnen Windows, is het wel handing om die clone offline te zetten (Macrium Reflect e.a. hebben hier sowieso geen last van).

Eigenlijk hoef je, in jouw geval, alleen maar een kopie van de VM's te hebben, en een backup van de Windows 2012 server-configuratie.

Je hele situatie, echter, no offense, klinkt tamelijk rommelig. Je wilt een extra clone, maar je draait al RAID 1 (the very definition of a clone). Plus een hot-spare. Dunkt me dat je daarmee wel genoeg clones hebt. Of, liever gezegd, wat zou nog een extra clone toe moeten voegen?! Je kunt dan beter eens aan een RAID 5 (of 6) denken of zo.

Maar als er zo veel stuk gaat, concentreer daar dan eerst eens op. Is de koeling van die kast wel op orde? Zou die man er bij gebaat zijn eens een UPS te nemen? (Alleen al om mogelijke 'surges' op te vangen). Gewoon nog een clone maken, IMHO, gaat iig weinig tot niks toevoegen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• kwakzalver
albatross schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:43:
[...]

Thanks. HW laten aanrukken. Werkt nu prima hier in de testopstelling.
Server 2012 R2 HyperV met Veritas backup.
Gekloonde schijf in een geprepareerde spare start netjes op. En de nieuwe RAID wordt automatish opgebouwd.

Op hardware wordt hier niet bespaard. Alles is onderhand al meermalen vervangen.
De kosten van transport zijn fiks duurder. Ook de randvoorwaarden waaronder stroomgebruik en sateliet verbinding
maken het niet makkelijker.

In dit geval is overkill prima te verantwoorden en dan is out-of-the-box te denken soms de prima oplossing.
...zo is trouwens de AS/400 ook ontstaan.
  • Een Raid...daar kan een schijf stuk gaan. Maar als het software crashed...heb je ook niks meer aan de raid.
  • Een backup...die moet je terugzetten.
Een kloon schijf die je in een geprepareerde stuk hardware kan prikken die ze zo in gebruik kunnen nemen is dan wel zo handig.
Scheelt weer een heli charteren...gaat de spare met het bootje.

[ Voor 12% gewijzigd door kwakzalver op 09-06-2016 17:26 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kwakzalver schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 17:22:
[...]
Een backup...die moet je terugzetten

Een kloon schijf die je in een geprepareerde stuk hardware kan prikken die ze zo in gebruik kunnen nemen is dan wel zo handig.
Dus eigenlijk is je hele oorspronkelijke probleem dat het restoren van een backup te te lang duurde? Wellicht was het dan handig geweest om te melden wat de gedefineerde RTO was. ;)

D'r zijn nl. wel meer manieren om snel disaster recovery uit te voeren.

Pagina: 1