Vraag me af of het volgende goed gaat.
Ik wil een gehele systeemschijf regelmatig klonen omdat bij deze client regelmatig
(1x per jaar over de afgelopen 10 jaar) het systeem crashed.
En dit om allerlei redenen (3x server hw defect/vervangen, paar maal harde schijven gecrashed, software).
En fijn als alles onder garantie vervangen wordt...maar niet fijn om steeds de boel te moeten herstellen.
Een recovery van een backup werkt prima, maar elk jaar kom me nu echt de strot uit.....
Dus daar heb ik het onderhand wel mee gehad.
Nu loop ik met het plan om gewoon de hele schijf wekelijks te laten klonen op een hot-spare.
Lijkt een beetje op overkill, maar niet in dit specifiek geval.
Het risico is natuurlijk dat deze kloon 'active' is, en wellicht na een reboot de server van deze schijf kan opstarten.
In de Bios zou dat met de opstartvolgorde voorkomen moeten worden.
In het kort:
Naast de reguliere backup wil ik wekelijks de complete schijf laten klonen op een spare.
Gaat dit werken of kleven er teveel risico's aan?
Of zeggen jullie....begin er niet aan....stom idee...
Ter aanvulling:
Het systeem loopt al op een Raid 1 (+ hot spare) en er worden al dagelijk full backups gemaakt..
Ik wil een gehele systeemschijf regelmatig klonen omdat bij deze client regelmatig
(1x per jaar over de afgelopen 10 jaar) het systeem crashed.
En dit om allerlei redenen (3x server hw defect/vervangen, paar maal harde schijven gecrashed, software).
En fijn als alles onder garantie vervangen wordt...maar niet fijn om steeds de boel te moeten herstellen.
Een recovery van een backup werkt prima, maar elk jaar kom me nu echt de strot uit.....
Dus daar heb ik het onderhand wel mee gehad.
Nu loop ik met het plan om gewoon de hele schijf wekelijks te laten klonen op een hot-spare.
Lijkt een beetje op overkill, maar niet in dit specifiek geval.
Het risico is natuurlijk dat deze kloon 'active' is, en wellicht na een reboot de server van deze schijf kan opstarten.
In de Bios zou dat met de opstartvolgorde voorkomen moeten worden.
In het kort:
Naast de reguliere backup wil ik wekelijks de complete schijf laten klonen op een spare.
Gaat dit werken of kleven er teveel risico's aan?
- Om in nood op te starten van deze schijf
- Of in nood deze spare schijf in een ander stuk hardware te plaatsen
Of zeggen jullie....begin er niet aan....stom idee...
Ter aanvulling:
Het systeem loopt al op een Raid 1 (+ hot spare) en er worden al dagelijk full backups gemaakt..