Advies bij het kopen van mijn eerste zelfgebouwde computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mighty_Squid
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 17:08
Aanleiding:
Ik heb me de afgelopen dagen een beetje bezig gehouden met het samenstellen van mijn eerste zelfgebouwde computer. Ik had er al een klein beetje verstand van en heb me zelf ook nog extra ingelezen, maar ik wil alsnog even wat onzekerheden verhelpen, en feedback op mijn samenstelling.
De computer wordt voornamelijk gebruikt voor games zoals GTA en Far Cry maar ook Ace of Spades en Minecraft(Don't judge me! :/ )

Dit is wat ik tot nu toe heb gekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 178,50€ 178,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,95€ 141,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
1NZXT H440 Zwart/Oranje€ 110,90€ 110,90
1be quiet! Pure Rock€ 27,-€ 27,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 61,90€ 61,90
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 138,85€ 138,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,05

Toelichting:
Processor:
Ik heb gekozen voor de Intel i5-6400 omdat ik begrijp dat dit in principe genoeg is voor vrijwel elke game tegenwoordig, en een betere niet veel nut heeft op het gebied van games.

Videokaart:
Hier ben ik voor de MSI GeForce GT Gaming 4G gegaan. Ik zie veel mensen zeggen dat je beter kan wachten totdat de 1070 of 1080 uit is. Ik hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste, maar is het het echt waard om nog even te wachten? Ga ik hier later spijt van krijgen als ik deze videokaart gebruikt? Zijn er al bevestigde prijzen uit?

Moederbord:
Ik heb nu de Asus Z170 Pro in mijn winkelmandje, maar ik zat nog te twijfelen tussen deze en de Asus B150 Pro Gaming.
Ik zie nu wel tijdens het schrijven van dit dat de B150 bij link interface alleen AMD Crossfire staat, betekent dit dus dat hij niet eens geschikt is voor de videokaart?

Behuizing:
Ik ben wel een fan van een tintje oranje, en deze tower zag er het vetste uit. Als het goed is past alles er in, maar misschien wilt iemand dit dubbel checken? Is €110 veel voor een behuizing? Zijn er betere deals verkrijgbaar?

Koeling:
Deze is volgens mij prima.
Wel zag ik dat bij de behuizing staat dat er al 4 fans worden meegeleverd, heb ik dan nog wel deze nodig?

Geheugen:
Aangezien dit niet al te duur is ben ik maar gelijk voor de Corsair Vengeance LPX *
Of is dit niet een slim idee?

Voeding:
Voor de voeding weet ik niet echt wat goed is en wat niet. Ik heb nu deze omdat deze het beste leek, maar ik weet niet echt waar je op moet letten, dus ik weet niet of deze wel geschikt is?

Opslag:
Ik wil graag een SSD in mijn computer en ben daarom voor de Samsung 850 EVO 500GB gegaan. Ik heb een NAS tot mijn beschikking waar ik dus alle grote bestanden op kan zetten. Op deze manier lijkt een HDD overbodig.
Hij is wel een stukje duurder dan bijvoorbeeld de Crusial BX200 480GB, maar deze is tot zo ver ik kan zien beter, dus dan geef ik liever gelijk een beetje meer uit.

Algemene vragen:
Natuurlijk vraag ik mij af of dit allemaal bij elkaar past en werkt. Maar ook of dit wel een verstandige keus is? Zijn er gevallen waarin je zou zeggen 'Voor een kleine beetje extra zou ik gelijk voor de upgrade gaan'

Ook wil ik weten welk gereedschap je allemaal nodig heb. Bijvoorbeeld thermal paste?
Is het ook verstandig om een anti-statische mat te kopen?

En daarnaast wil ik ook weten wat ik mogelijk moet bijbestellen tijdens het in elkaar zetten. Krijg je over het algemeen genoeg kabels meegeleverd, of is er een mogelijkheid dat ik die extra moet bestellen?

Alle reacties

Verwijderd

Je hebt geen Z170 moederbord nodig. Een B150 is een prima keuze. Dat alleen AMD crossfire wordt ondersteund slaat op het gebruik van 2 videokaarten. Een setup met één kaart kan van AMD en nVidia zijn.
Een GTX 1070 zal ongeveer 40% sneller zijn dan een 970. Aan jou de keuze of je het wachten waard vind. Nu nog een nieuwe 970 kopen is zonde van je geld. Kan je beter kijken naar een jong gebruikte op v&a.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 13:21
Wat ABC2401 zegt, ik zou het moederbord vervangen door de pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P of de pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H als je wat ruimte in de kast wil besparen. Je hebt nu een ATX kast geselecteerd, dus die eerste gaat sowieso passen.

• Mighty_Squid
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 17:08
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:19:
Je hebt geen Z170 moederbord nodig. Een B150 is een prima keuze. Dat alleen AMD crossfire wordt ondersteund slaat op het gebruik van 2 videokaarten. Een setup met één kaart kan van AMD en nVidia zijn.
Een GTX 1070 zal ongeveer 40% sneller zijn dan een 970. Aan jou de keuze of je het wachten waard vind. Nu nog een nieuwe 970 kopen is zonde van je geld. Kan je beter kijken naar een jong gebruikte op v&a.
Nu ik er over na denkt lijkt het mij inderdaad verstandiger om nog even te wachten. Ik gebruikt voorlopig wel de integrated graphics card of koop ergens een goedkoop ding als het nog veel langer gaat duren.
De prijs/kwaliteit verhouding ligt inderdaad een stukje hoger waardoor ik nu liever ietsje meer uit geef.

• Beest3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-09 13:14
Mighty_Squid schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:35:
[...]

Nu ik er over na denkt lijkt het mij inderdaad verstandiger om nog even te wachten. Ik gebruikt voorlopig wel de integrated graphics card of koop ergens een goedkoop ding als het nog veel langer gaat duren.
De prijs/kwaliteit verhouding ligt inderdaad een stukje hoger waardoor ik nu liever ietsje meer uit geef.
Zeer slimme keuze, ik raad ook alleen maar een gtx 970 aan als je de pc direct moet hebben. Anders koop lekker eentje tweedehands, of wacht voor de gtx1070 of zelfs de nieuwe AMD RX480 die zeer goedkoop en krachtig blijkt te zijn voor een 250tal euro.