• raoulv12
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Beste tweakers,

ik wou gisteren mijn telefoon aan mijn pc aansluiten om hem op te laden. toen ik hem eraan deed gingen de telefoon (Oneplus One) en de pc uit. Ik heb inmiddels vastgesteld dat er kortsluiting zat in de front usb header van mijn kast. De telefoon werkte weer nadat ik de batterij eruit had gehaald maar de pc krijg ik niet meer aan de praat.

Wat ik al geprobeerd heb:
- CMOS batterij er uit voor 20 minuten
- aanknop enkele minuten ingedrukt houden
- ram-sticks er uit halen en er weer terug in doen
- booten zonder ram
- aandoen door met een schroevendraaier de 2 power switch pinnen kortsluiten.
- knopje gebrobeerd waarmee hij direct naar de bios zou moeten gaan
- alle pci-e kaarten eruit gehaald
- alle sata devices eruit gehaald
- voeding in ander systeem getest, daar werkt hij wel
- videokaart in ander systeem getest, daar werkt hij wel
- de groene en zwarte pinnen van de 24 pin kortsluiten, hierdoor gingen de fans van de videokaart draaien maar die van de cpu-cooler niet. Ook geen beeld

Ik krijg hem dus niet meer aan de praat, dus mijn vraag is of ik nog iets anders kan proberen om hem weer tot leven te laten wekken of dat ik het moederbord dood kan verklaren. ik heb de VRM heatsink geverfd dus ik denk niet dat ik nog garantie heb\

Specs:
Bitfenix Phenom M
Asus Z87 Gryphon
Intel Xeon E3-1241 v3
Crucial CT102464BA160B ram en nog 2 onbekende 4gb sticks van Micron
Fractal Design Integra M 650W PSU
Gelid Solutions Snowstorm CPU-Cooler
Gigabyte GV-N960WF2OC-4GD
Samsung 850 EVO 250GB SSD
En nog 3 laptopschijven van 500GB in RAID-5

Testsysteem:
Moederbord komt uit een Dell precision workstation, 775
Core 2 duo E4500
4GB DDR2 (1+1+2)
Dezelfde voeding, dezelfde kast, dezelfde videokaart en dezelfde ssd

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 11:49
raoulv12 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:04:
Beste tweakers,

ik wou gisteren mijn telefoon aan mijn pc aansluiten om hem op te laden. toen ik hem eraan deed gingen de telefoon (Oneplus One) en de pc uit. Ik heb inmiddels vastgesteld dat er kortsluiting zat in de front usb header van mijn kast.
Het enige wat ik mis is: 100% zeker dat je de kortsluiting hebt opgelost? Voor de zekerheid de stekker van het frontgebeuren er even loshalen van het moederbord misschien?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• raoulv12
Heb ik gedaan, ik heb het moederbord er uit gehaald en zonder front i/o geprobeerd. Dit levert hetzelfde resultaat

• Tens
geen igpu in je xeon toch?, anders zou je de onboard video nog kunnen proberen

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Zit er een speaker aan je mobo? Als je RAM eruit is zou je namelijk een beep code moeten krijgen. Als er niks gebeurt kan je er wel aardig vanuit gaan dat je mobo gefrituurd is. Zie je ook zichtbare beschadiging bij de USB header?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• raoulv12
Tens schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:15:
geen igpu in je xeon toch?, anders zou je de onboard video nog kunnen proberen
Nee idd niet, maar ook geen reactie zonder gpu.
nelizmastr schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:25:
Zit er een speaker aan je mobo? Als je RAM eruit is zou je namelijk een beep code moeten krijgen. Als er niks gebeurt kan je er wel aardig vanuit gaan dat je mobo gefrituurd is. Zie je ook zichtbare beschadiging bij de USB header?
Zit geen speaker in, ik kan nog proberen een speaker aan te sluiten maar dit kan pas over een paar uur. Visueel ziet het er nog allemaal prima uit.

Hoe zit het eigenlijk met het verfen van heatsinks en garantie?

• Tens
raoulv12 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:00:
Geen idee, maar kortsluiting van iets wat op het mobo zit aangesloten lijkt me geen garantiegeval.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

raoulv12 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:00:
[...]

Zit geen speaker in, ik kan nog proberen een speaker aan te sluiten maar dit kan pas over een paar uur. Visueel ziet het er nog allemaal prima uit.

Die speaker ga je nodig hebben. Zonder geheugen zal een systeem nooit opstarten, maar om te bepalen of het moederbord kapot is of niet heb je de speaker nodig. Als hij een beepcode geeft dan kan je daarmee bepalen waar het misgaat. Als hij zonder geheugen beep code geeft is je bord dood want dan komt de POST nog niet eens bij de geheugencontroller, die overigens op de CPU zit tegenwoordig. Dus die kan het ook nog zijn, maar dan zou je de PC niet uit kunnen zetten met de aan/uit knop.

Dus even dat 4-pins speakertje op je mobo prikken, ram eruit en duimen maar :)

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 02-06-2016 18:10 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• raoulv12
Heb het geprobeerd, maar geen reactie. Heb maar een nieuw moederbord gekocht
Pagina: 1