Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2023
Mijn vraag
Dag allen,
Ik hoop dat ik hier op de goede plek zit ;) en alvast bedankt voor het helpen!

Ik heb een vraag met betrekking tot het mogelijk upgraden van het RAM geheugen van mijn laptop.
Ik draai momenteel 6gb ram, maar ik wilde hem voor de leuk upgraden naar 8, om te kijken in hoeverre dat invloed heeft op wat ik dagelijks doe (fotobewerking, gamen, films). Vind dat de laptop momenteel nog wat traag laadt namelijk ;)

Nu kan ik echter nergens vinden hoeveel slots ik eventueel heb en of ik het geheugen überhaupt uit kan breiden :?
Ik heb mijn laptop doos met inhoud uiteraard allang bij het vuilnis liggen en op internet (asus website zelf) kan ik het typenummer niet vinden. Ik heb een asus a555LJ-DM941T, mocht er meer info nodig zijn hoor ik het wel!
Vraag: Kan ik mijn RAM geheugen uitbreiden en zo ja, heb ik dan een 4gb of 6gb stripje nodig?

In verband met de garantie schroef ik hem liever niet open, helemaal niet omdat ik met een paar weken toch weer langs de mediamarkt moet...geluidsproblemen. maar da's een ander verhaal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
speccy moederbord info: http://prntscr.com/bb2di0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

internet zoeken geeft aan dat er 1 slot in zit (van 6gb) dat ik er dus uit kan halen en vervangen voor 1 slot van 8gb.
Het taakbeheer geeft aan dat er wel 2 slots in zitten (1 van 2gb en 1 van 4gb, hetgeen ik zelf ook logischer zou vinden)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Hoekie36 op 21-06-2016 20:05)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
6 GB Dimms bestaan niet, die zijn altijd een meervoud van 2. De combinatie van gegevens doet mij denken aan 4 GB vastgesoldeerd en 1 SoDimm-slot waar nu 2 GB inzet (dus 6 GB nu) en dat kan worden vervangen door een 4 GB SoDimm voor een totaal van 8 GB.

Blijkt dus te kloppen:

Manual: http://dlcdnet.asus.com/p...9474.182541382.1443249655

Ik vind alleen de reactie dat je even wilt kijken of het zin heeft een beetje raar. Je kunt toch gewoon in de taskmanager zien of het geheugen vol loopt en je dus profijt zou hebben van meer geheugen?

De max specs geven overigens 8 GB, dus een losse 4 GB SoDimm. Ik denk echter dat een 8 GB SoDimm ook gaat werken. Maximum voor dual-core Broadwells is namelijk 16 GB in 2 slots. 2x8 dus. Wel even goed kijken dat het DDR3L is en de juiste snelheid.

Je garantie blijft gewoon intact bij wisselen van een geheugenreepje.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 01-06-2016 22:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
6 GB Dimms bestaan niet, die zijn altijd een meervoud van 2. De combinatie van gegevens doet mij denken aan 4 GB vastgesoldeerd en 1 SoDimm-slot waar nu 2 GB inzet (dus 6 GB nu) en dat kan worden vervangen door een 4 GB SoDimm voor een totaal van 8 GB.

Blijkt dus te kloppen:

Manual: http://dlcdnet.asus.com/p...9474.182541382.1443249655

Ik vind alleen de reactie dat je even wilt kijken of het zin heeft een beetje raar. Je kunt toch gewoon in de taskmanager zien of het geheugen vol loopt en je dus profijt zou hebben van meer geheugen?

De max specs geven overigens 8 GB, dus een losse 4 GB SoDimm. Ik denk echter dat een 8 GB SoDimm ook gaat werken. Maximum voor dual-core Broadwells is namelijk 16 GB in 2 slots. 2x8 dus. Wel even goed kijken dat het DDR3L is en de juiste snelheid.

Je garantie blijft gewoon intact bij wisselen van een geheugenreepje.

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 01-06-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
Dag White,

Top! Hier kan ik wat mee ;) Ik heb ruim een uur gezocht naar de handleiding haha, waar haal jij die zo snel vandaan? (voor een volgende keer) .

Betreft de taskmanager... Het schijnt dat windows een programma heeft genaamd 'systeemgeheugen en gecomprimeerde processen' heeft lopen, dat de ongebruikte RAM vast klaarzet voor eventuele toekomstige programma's, dus op deze hoge RAM mag ik me schijnbaar niet verkijken. > http://prntscr.com/bb7lvo

De hoeveelheid gebruikt geheugen is ook vrijwel altijd constant (al loopt ie bij games e.d. natuurlijk wel hoger op, bij Path of Exile bijvoorbeeld tikt ie regelmatig de 100% aan)
Maar door die pieken heb ik regelmatig kleine laggs, wat uiteraard niet ideaal is. Of die 2 RAM verschil dat oplost is natuurlijk de vraag, en daar wilde ik naar kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Hoekie36 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 00:28:
Dag White,

Top! Hier kan ik wat mee ;) Ik heb ruim een uur gezocht naar de handleiding haha, waar haal jij die zo snel vandaan? (voor een volgende keer) .
Ik heb alleen op het eerste deel ( Asus a555lj) gezocht van de naam van de laptop. Het 2e deel van de naam is namelijk de specifieke versie en die is voor ieder land anders. Als je de precieze specs van een versie zoekt heb je ook het 2e deel van de naam nodig.
De hoeveelheid gebruikt geheugen is ook vrijwel altijd constant (al loopt ie bij games e.d. natuurlijk wel hoger op, bij Path of Exile bijvoorbeeld tikt ie regelmatig de 100% aan)
Maar door die pieken heb ik regelmatig kleine laggs, wat uiteraard niet ideaal is. Of die 2 RAM verschil dat oplost is natuurlijk de vraag, en daar wilde ik naar kijken ;)
Die laggs bij 100% klinkt wel erg naar te weinig geheugen. Gebruikt Exile zoveel geheugen dan? Of heb je dan veel tegelijkertijd open staan, Chrome bijvoorbeeld? Als je de rest sluit gaat het geheugengebruik naar beneden en zou Exile goed moeten draaien. Dat kun je testen zonder extra Dimm. Ik zou zelf bij het veranderen van de Dimm gelijk voor een 8 GB gaan. Dan ben je er gelijk vanaf en van 2 naar 4 levert je ook maar 2 op.

Mijn vermoeden dat dit (8 GB Dimm) moet gaan werken blijkt ook hier: https://www.interngeheuge...ries-notebook-a555lj.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
Sorry voor de bump, maar ik wilde je nog even bedanken :)

Afgelopen tijd amper bezig geweest met wat dan ook, ivm tentamens en nu weer wat adempauze.

Wel wat onderzoek gedaan betreft de laggspikes, volgens mij heb ik ze alleen met online spellen (of youtube oid) want bij the settlers V geen last, met VLC media player wel heeeeeel af en toe, maar dat kan misschien ook komen omdat er iets verbinding maakt met het internet?

Bij de lagg spikes piekt de processor, de schijf en het netwerk (wi-fi). Het geheugen staat wel op 80% dan ofzo, maar ik ben er niet zeker van dat dat het probleem is....

Als ik verder niets kan vinden ga ik hm eens terugbrengen naar de mediamarkt, op vakantie ben ik hem toch niet nodig ;)

anyways, thanks voor de tips :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In je taskmanager screenshot zie ik naast veel Chrome tabbladen ook nog wat achtergrond services, bitdefender, steam client en dropbox.
Je zou eens kunnen proberen deze af te sluiten om te kijken of dat beter gaat.

De asus heeft een NVidia GT920M met dedicated video geheugen. In principe zou 6 Gb toch wel voldoende moeten zijn, afhankelijk van wat je hebt draaien. Asus installeert standaard best veel tools.

Het geluidsprobleem is dat toevallig een kraakje als er geen geluid wordt gespeeld. Hadden veel Asus laptops last van, mijne ook (n56), schijnbaar ging de geluidskaart in standbij modus oid. Volgens mij was het Sonic Master bij mij destijds.
If you have an ASUS machine and a Realtek driver, then the issue is not the driver. Here you need to uninstall some audio software that comes on the machine, namely Sonic Master and ASUS Asio. Getting rid of these will fix the crackling problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoekie36
Viper® schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:22:

De asus heeft een NVidia GT920M met dedicated video geheugen. In principe zou 6 Gb toch wel voldoende moeten zijn, afhankelijk van wat je hebt draaien. Asus installeert standaard best veel tools.

Het geluidsprobleem is dat toevallig een kraakje als er geen geluid wordt gespeeld. Hadden veel Asus laptops last van, mijne ook (n56), schijnbaar ging de geluidskaart in standbij modus oid. Volgens mij was het Sonic Master bij mij destijds.
De geluidsproblemen zijn veelal ook beeldproblemen (als de storing te kort is staat t beeld even vast, maar als de storing langer dan zeg een halve seconde is dan loopt alles vast. Geluid hapert enorm (en kraakt), beeld loopt vast bij video/games en zelfs de muis beweegt als een slak over het scherm.
Kraakjes als ik niets afspeel (of game) heb ik niet. die programma's kan ik ook niet vinden op mijn laptop.

En inderdaad, 6gb leek mij ook voldoende, maar ik blijk toch problemen te hebben :( Daarom twijfel ik ook of het een RAM probleem is...

Heb wat screens bijgevoegd van task manager zodat je kunt zien wat er speelt:
wifi pieken > pieken in wifi en processor (ook al zijn deze pieken meestal hoger)
laptop tijdens browsen > Momenteel aan: youtube, 4x tweakers, een willekeurig internetspelletje (kongregate) en een speedtest open (niet draaiende)
tijdens speedtest > geeft mooi weer hoe die op de een of andere manier belast wordt als ik bewust data heen en weer slinger.

Tips of suggesties zijn uiteraard welkom :D
Pagina: 1