Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickzy
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09-2017
Beste tweakers, ik heb al even rondgekeken op het forum en elders op internet. Ik probeer een keuze te maken voor een nieuwe cv ketel.

Onze situatie: vrijstaande woning uit '91 met een zogenoemde directe heteluchtverwarming. Aangedreven door een Brink, ook uit 91. Voor de badkamer is er een Valliant badgeisert van dezelfde leeftijd opgehangen.

Ons idee is om de directe hete luchtverwarming en genoemde geiser te laten vervangen voor één CV ketel die de (in het vervolg dus indirect gestookte) nieuwe heteluchtverwarming (Brink Elan 10 2.0 + Renovent 2.0 WTW) aandrijft en warm water voor de badkamer (in de keuken hebben we een close in boiler) levert.

Mij viel op dat op internet veel mensen vertellen dat installatiebedrijven een Cw5 of zelfs Cw6 adviseren. Het bedrijf dat wij spraken wil daar juist niets van weten. Een Cw3 is voldoende. Sterker, een cw4 of 5 zou onzin zijn. Ik kan dat niet zo goed rijmen met wat ik verder lees hierover. Ons wordt nu dus een intergas hreco24 van Cw3 klasse aangeraden. Ik maak me dus een beetje zorgen over het comfort, of zie ik spoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
Cw waarde zegt iets over de capaciteit op warm tapwater. Wat zijn hierin je wensen? Bad, stortdouche, op meer punten kunnen tappen... Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickzy
Goed punt: we hebben een bad dat we nauwelijks gebruiken en een 'gewone' douche, niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De intergas ketel werkt goed op een indirect gestookte luchtverwarmer van brink. De intergas heeft ook een MIT (Minimale Inblaas Temperatuur) regeling, dit houd in dat de luchtverwarmer op comfortstand je ingeblazen lucht warm houd zodat je geen tocht verschijnselen krijgt. Hiermee kan de ketel onder zijn laagste modulatiegrens branden omdat hij de wisselaar warm houd in de ketel door middel van bedrijfscode 7.
Laat dit eventueel installeren door een bedrijf wat bekent is met de brink luchtverwarming zodat de werking ervan optimaal is.

Zelf raad ik een cw4 wel aan, dit geeft een goed comfort. cw5 is alleen interresant als je een grotere douche of bad hebt of bij 2 kranen warm water wil tappen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 00:13
CW3 voelt bij 1 douche al wat slapjes. CW4 is daarvoor net wat relaxter.
CW5+ heb je alleen nodig als je echt met meerdere douches/tappunten tegelijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Eigenlijk wat men hierboven zegt. Wat voor type douchekop heb je? Moet hij ook de keuken voorzien? Hoeveel waterdruk heb je in huis?

Zelf moest ik die keuze jaren geleden ook maken. We hebben een flinke waterdruk in huis en een zo'n grote regendouchekopachtigding. Daarbij wil ik gewoon door kunnen douchen zonder gedoe als iemand anders warm water pakt. Ik kwam dus op minimaal CW5, of het nu 5 of 6 geworden is weet ik niet meer zeker, maar het principe is hetzelfde.

Dit houdt nu in dat ik alleen een fluctuatie voel onder de douche (die pakt de thermostaatkraan op) en je doucht gewoon door zonder warmteverlies. In de keuken heb ik qua waterstraal met alleen heet net zoveel kracht als alleen koud, en dat is een hele flinke straal. Ook betekent het dat je minder lang hoeft te wachten voordat je beneden heet water hebt. Dat vind ik zelf prettig, maar het is aan jou welke gradatie je interessant vindt want het is natuurlijk ook weer duurder.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-10 12:34
Daarbij komt, check eens de hoeveelheid L/min voor warmwater en bij welke temperatuur de ketel dit kan leveren. Niet om te spammen maar sommige ketels met cw5 pompen meer warm water /min dan een cw6 spec ketel. CW zegt dus niet alles, ga eens de taphoeveelheid na :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, maar de classificatie bepaalt wel het minimum, dus het is dan wel beiden CW5. Of je het verschil binnen die klasse tussen de ketels gaat merken is te betwijfelen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Voor alleen een douche moet cw3 al genoeg zijn een bad vul je er niet snel mee. Vaak kunnen cw3 ketels ook lager moduleren zodat ze iets minder gas op jaarbasis verbruiken, maar dat is een persoonlijke keus. Ik wist overigens niet dat er nog heteluchtverwarming gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
kleefding schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:04:
Ik wist overigens niet dat er nog heteluchtverwarming gebruikt werd.
Ik zou niet anders meer willen, in combinatie met de renovent heb je 24/7 toevoer van verse buitenlucht in je huis en door de luchtverwarming gaat dat ook je hele huis door en krijgt vocht geen kans.

ontopic: heb zelf ook een Elan/Renovent combinatie samen met een Remeha Quinta CW4 en voor ons is dit voldoende om te douchen en het bad in niet al te lange tijd vol te laten lopen.
Dat de Intergas ketel met luchtverwarming goed zouden kunnen samenwerken wist ik niet maar hier op de buurt zijn veel van dit soort combinaties geplaatst (wij hadden een andere installateur).
Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Inderdaad, continu droogte in huis. Ik vind het alles behalve prettig. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 09:51

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickzy
Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Kijk eens in dit topic:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Veel ketels met CW5 of hoger zijn zwaar overbemeten voor de verwarming van het huis. Waar je op moet letten is het minimale verwamingsvermogen waar de ketel op kan draaien. Dit moet laag zijn. Op die manier kan de ketel in de winter mooi continu en zuinig op een lage stand draaien. Als het minimale vermogen te hoog is kan de ketel zijn vermogen minder goed kwijt en krijg je meer start en stops.

Er zijn wel ketels die veel warm water kunnen leveren en tegelijkertijd een laag minimum vermogen hebben. Dit staat vaak wel in de specs vermeld.
Pagina: 1