Cool houden van 79503gb d.m.v. airflow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56
Hello fellow tweakers,

Het zit zo. Ik heb een pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost in mijn build. Die wordt tijdens het gamen binnen 15 minuten 80+ graden, met het gevolg dat het spel crasht. Als ik mijn kastdeur eraf haal dan wordt de kaart misschien 70 graden, maar blijft daar meestal nog iets onder. (Daarom game ik altijd met de kastdeur eraf..)

Ik wil daarom de airflow in mijn kast verbeteren, mijn vraag is hoe ik dat het beste kan doen.
Ik heb 2x 8mm 80mm fan in de kastdeur direct op de gpu (intake). +1x 120mm op mijn mugen, +1x 120mm bovenaan achterin.

Voor de duidelijkheid even een plaatje van hoe het er nu uit ziet,

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/g2535tobz/airflowcase.jpg

Ik heb met de huidige fans van alles geprobeerd: fans vooraan neergezet op intake, fans in de kast op output, dat maakt allemaal geen verschil, met wat ik nu heb kom ik er simpelweg niet, hoe ik het ook plaats.

Nu lijkt het mij in verstandig om een paar extra betere/grotere fans te kopen en deze dan vooraan te zetten, op plek A en B. Mijn twijfel is alleen of die er wel voor gaan zorgen dat de warmte van mijn Gpu naar boven en naar buiten gaat...? Met name ook omdat mijn mugen wellicht wat in de weg zit (hij is wat groter dan op het plaatje).

Wat kan ik dan verder nog doen? Is het handig op op plek C ook nog een extra out/in neer te zetten?

Dank voor jullie meedenken en advies :)

Ayazis

[ Voor 7% gewijzigd door Ayazis op 01-06-2016 20:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je een huis-tuin-keuken ventilator? Gewoon zo'n ding van 20 tot 30cm doorsnee?

Kast open houden, ventilator vol op je 7950 richten, gamen, meten. Komt de temperatuur alsnog snel in de buurt van de 60 tot 70 graden, denk ik meer dat de cooler/pasta/whatever van de Sapphire suboptimaal werkt dan dat er iets in je kast moet worden aangepast.

Hoe lang is dit probleem al? Is het erger geworden? Heb je dingen veranderd (inclusief drivers / OS-updates)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
Heb het even geprobeerd. Zonder ventilator werd hij 67 graden. Met ventilator werd hij 62 graden. Is dat warm voor deze kaart?

Het probleem is al een tijd, eigenlijk sinds ik de kaart heb. Een paar maanden.

Maar dat de kaart met de kast dicht zOveel warmer wordt, duidt er toch op dat het niet zozeer aan de kaart, maar juist aan de airflow ligt?

[ Voor 46% gewijzigd door Ayazis op 01-06-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 14:18

Simii

[u]bold[/u]

Ik vind het erg interessant om te lezen dat de kaart zo snel zo warm wordt. Natuurlijk erg appart en vervelend wel :x

Heb je toevallig stoffilters voor de fans zitten? Als deze verstopt zijn is je airflow namelijk ook echt bagger :s

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je tekent verkeerd, je warme lucht gaat amper naar boven, je moet zien dat je warme lucht onder je kaart weg kan zodoende dat je verse lucht kunt opwarmen.

had dit probleem met een r9 280x (ja dat is een 7970), zie eens of je met msi afterburner ofzo je gpu vCore wat naar beneden kunt gooien (-16mV werkte uitstekend)

Trouwens je kaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 01-06-2016 18:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 12:31
Ayazis schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:27:
Heb het even geprobeerd. Zonder ventilator werd hij 67 graden. Met ventilator werd hij 62 graden. Is dat warm voor deze kaart?

Het probleem is al een tijd, eigenlijk sinds ik de kaart heb. Een paar maanden.

Maar dat de kaart met de kast dicht zOveel warmer wordt, duidt er toch op dat het niet zozeer aan de kaart, maar juist aan de airflow ligt?
67 graden is helemaal niet zo warm voor een 7950 als ik deze review mag geloven. Ik heb zelf een 7950 die nog veel warmer wordt (85-90 graden haalt hij regelmatig)

Weet je trouwens zeker dat je game daardoor crashed? Mijn kaart tikt dus regelmatig de 90 graden aan maar de games crashen nooit, ook niet na vele uren.

[ Voor 9% gewijzigd door josje94 op 01-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Weet je zeker dat je spel crasht van de temperaturen?
Ik heb menig CPU/GPU hogere temperaturen aan zien tikken dan de 80, ook met 90 graden nooit problemen gehad (wel actie op ondernomen, omdat ik het ongewenst vond) Zolang het niet throttled zijn de temps goed.

De veel zuinigere 770 van mijn maten gaat ook flink over de 80 op een warme dag en intensieve game. Kan me niet voorstellen dat 85 graden op je GPU een game laat crashen. Misschien juist extra VCore erop zetten omdat hij niet stabiel meer draait (en je kaart al vrij belegen is). Door degradatie kan het nodig zijn dat je na verloop van tijd iets meer stroom nodig hebt voor dezelfde kloksnelheid. (al is dit zeer uitzonderlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-09 20:11
Damic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:51:
Je tekent verkeerd, je warme lucht gaat amper naar boven, je moet zien dat je warme lucht onder je kaart weg kan zodoende dat je verse lucht kunt opwarmen.

had dit probleem met een r9 280x (ja dat is een 7970), zie eens of je met msi afterburner ofzo je gpu vCore wat naar beneden kunt gooien (-16mV werkte uitstekend)

Trouwens je kaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost
Kan aan specifiek mijn r9 290 tri-x liggen. Maar die van mij "zuigt" koude lucht van ander aan. En gooit het schuin naar boven er weer uit. de meeste warme lucht komt bij mij gewoon aan de bovenkant van de kast. en dan uit de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je zegt het zelf al: "schijn", ik dacht dat ook maar blijkbaar niet. Je meot maar eens voelen met je hand als je kaart +80°C is waar de warmte zit.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Damic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:17:
Je zegt het zelf al: "schijn", ik dacht dat ook maar blijkbaar niet. Je meot maar eens voelen met je hand als je kaart +80°C is waar de warmte zit.
Bedoelde schuin. En je kan het zelf veel makkelijker testen. Fan op 100% gooien en een papiertje. Zie je zo waar hij heen gaat. mijn tri-x word max 70 tijdens benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Ten eerste, de fans zijn 120mm en 80mm niet 12 en 8.

Ten tweede is het altijd goed om een front intake te hebben.

En ik weet niet hoe lang je de kaart hebt maar het kan goed zijn om de pasta te vervangen.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
Damic schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:51:

Idd, de lucht gaat niet echt naar boven.
vCore kan ik niet veranderen, met afterburner sta ik al op 12+ % powerlimit, omdat ' ie anders naar beneden klokt uit zichzelf.. naar 833-ish mhz.
[Remmes] schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:48:
Ten eerste, de fans zijn 120mm en 80mm niet 12 en 8.

En ik weet niet hoe lang je de kaart hebt maar het kan goed zijn om de pasta te vervangen.
Ofcourse, stom van me. 8 en 12 mm schiet niet op 8)7

Koelpasta is recent vervangen (maandje of 2 terug), die zou nog goed moeten zijn (cooler master performance kit). Mijn gedachte is dat het vervangen daarvan wel wat graden op kan leveren, maar dan blijft de vraag hoe ik de airflow kan verbeteren..

Screenshots van Gpu-Z: (Met kast open)
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/fzx9bni7j/Untitled_1.jpg

Wat me opvalt nu, is dat de kaart alsnog schommelt tussen 900 en 833 Mhz. Ook het voltage verschilt nogal. (duikt soms onder de 1.000V).

[ Voor 22% gewijzigd door Ayazis op 01-06-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 12:31
Maar die 65 graden onder load is toch best prima voor die kaart? Als je wat reviews zoekt zit je er niet zo gek ver boven dacht ik. Als je echt veel betere temps wil hebben kun je altijd nog een losse koeler kopen en die er zelf op bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
josje94 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:21:
Maar die 65 graden onder load is toch best prima voor die kaart? Als je wat reviews zoekt zit je er niet zo gek ver boven dacht ik. Als je echt veel betere temps wil hebben kun je altijd nog een losse koeler kopen en die er zelf op bouwen.
Maar die load is met 50/60% dus niet full load. En best de kast open. Waar bij je kan concluderen dat zijn airflow bagger is. 2 fans er bij kan helpen. Maar denk dat een andere kast nog beter zal zijn.(al kost dat natuurlijk meer als een nieuwe kast.).

Voeding nog boven in vermoed ik dat de kast aardig oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
De reacties dat crashen bij 80+C niet normaal is heeft mij een beetje doen nadenken en wat doen testen.
Ik kan geen vram temps uitlezen, maar het zou dus kunnen zijn dat mijn VRAM te heet wordt.

Ik heb de kaart een tijdje op 4000 mhz ip 5000 mhz laten draaien, en dat scheelt nogal warmte. In die zin, hij wordt veel minder snel warm. Kon nu wel 15 min gamen ipv 5.

Kan dat er op wijzen dat mijn Vram niet goed gekoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-09 15:51
Hoe zagen de thermal pads er uit op de Vrams?
Heb je de oude thermal pads toen laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
steineken schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:49:
Hoe zagen de thermal pads er uit op de Vrams?
Heb je de oude thermal pads toen laten zitten?
Ik zal em vanavond of morgen ff losmaken, mits ik nog koelpasta heb. Vervang ik die ook direct ff, en maak ik een fotootje van de Thermal Pads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steineken
Nog wat additionele vragen:

Altijd dezelfde game die crasht of alle spellen?
Wat doen de andere temps CPU / Mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
steineken schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:38:
Nog wat additionele vragen:

Altijd dezelfde game die crasht of alle spellen?
Wat doen de andere temps CPU / Mobo?
Maakt geen enkel verschil welk spel ik speel. Echt allemaal. Crysis geeft een error: "DXGI ERROR DEVICE REMOVED" de rest van de games crasht gewoon.

De temps van mn cpu komen niet boven de 50C, mobo rond de 30C dus dat is allemaal in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door Ayazis op 06-06-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steineken
Op internet (lees: google) word die error toegewezen aan:

Overclocking
Te hoge temps
Drivers

Als je de nieuwste drivers installeert en de videokaart naar standaard instellingen reset kan je die in ieder geval uitsluiten wanneer de games blijven crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
Edit:

Heel wat tests gedaan Met wat games, en met Furmark.

Factory reset van Driver instellingen, zonder Trixx of Afterburner:
Ingame fluctueert GPU load, VddC, en Core Clock heel erg. (zowel in Crysis3 als BF3)

In Furmark is de Mhz 833 met uitschieters naar900. VDDC is rond de .9V
Ook dan wordt de kaart 80C. Zelfs met de Kast open.

Edit: Wordt nu helemaal interressant. PC crashte bij 57C (was net afgekoeld na een eerdere Furmark Sessie), en kreeg nog een blauw scherm (Kmode exception not handled). Deze was ook vlak na een Furmark sessie.

[ Voor 206% gewijzigd door Ayazis op 06-06-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
Misschien eens je geheugen ook testen met memtest en een schone installatie van Windows proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
Memtest al gedraaid. Alles oke. Cpu stresstest ook, Nieuwe windows install zou ik kunnen proberen, al zou dat toch geen invloed moeten hebben op de temps van de kaart..

Heb even de kaart open gemaakt en ben wel wat vreemds tegen gekomen.neen van de memory pads zit op een random plek, eentje heeft er helemaal geen, en maakt ook geen contact met de heatsink.
Pictures:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/572cbc6e3b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/572c5badcd.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/572cb527b3.jpg

Sowieso is de paste wel aan vervanging toe.
Maar je ziet dus op foto 1 en 3 die 'extra' cooling pad.. wat doet die daar, en waarom heeft die ene geen pad, en uberhaupt geen contact met de heatsink?
Andere kaarten hebben dit blijkbaar ook..
Deze gast had hetzelfde, maar daar is geen antwoord op gekomen:
http://www.tomshardware.c...50-thermal-pad-issue.html

Doe ik er dan slim aan om die ene pad op die lege memmodule te plakken?
Online vind ik overigens wat mensen die nog extra mempads van 1mm dik erover heenplakken. Iemand daar ervaringen mee?

Edit: Inmiddels de kaart weer in elkaar gezet, memmodule maar laten zitten waar die zat.
Furmark doet nu 60C-ish met de kast open. Dat scheelt toch 20C :)
Furmark doet 70C met de kast dicht. Valt me alles mee.

Wel blijft de clocksnelheid ssteeds fluctueren.. 833>900>776>800 etc
Iemand een idee waar dat aan ligt?

[ Voor 23% gewijzigd door Ayazis op 06-06-2016 15:35 ]

Pagina: 1