Kleuren Retina scherm MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik heb hier een twee Macbook pro's:
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2013)
MacBook Pro (Retina, 13-inch, begin 2015)

De laatste is nieuw. Op beide schermen heb ik een volledig witte achtergrond ingesteld. Wat me opvalt is dat het model 2013 een duidelijk betere wit weergave heeft dan die uit 2015. Het scherm van het 2015 model oogt warmer alsof er een gloed overheen ligt.

Het 2015 model is net terug van een RMA, in eerste instantie had ik ook die gloed maar was aan de randen een duidelijk grijs waas te zien. Ik heb hem daarop teruggestuurd (binnen een week na aankoop). Nu is de waas weg maar het scherm heeft nog steeds een gloed. Overigens heeft diegene die ik terugkreeg exact hetzelfde serienummer als die ik opgestuurd had.

Is dit gebruikelijk of is er toch iets niet goed met het scherm?

Met kalibreren krijg ik ze niet op dezelfde weergave.
De instellingen van beide schermen heb ik ook gelijk getrokken. Dus niet dat er eentje bijv. iets aanpast bij gewijzigd omgevingslicht of wel of niet aan de oplader.

Beste antwoord (via Dets op 01-06-2016 17:05)

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:56

Pat-Juh

Patrick

Dets schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:14:

De laatste is nieuw. Op beide schermen heb ik een volledig witte achtergrond ingesteld. Wat me opvalt is dat het model 2013 een duidelijk betere wit weergave heeft dan die uit 2015. Het scherm van het 2015 model oogt warmer alsof er een gloed overheen ligt.

Het 2015 model is net terug van een RMA, in eerste instantie had ik ook die gloed maar was aan de randen een duidelijk grijs waas te zien. Ik heb hem daarop teruggestuurd (binnen een week na aankoop). Nu is de waas weg maar het scherm heeft nog steeds een gloed. Overigens heeft diegene die ik terugkreeg exact hetzelfde serienummer als die ik opgestuurd had.

De instellingen van beide schermen heb ik ook gelijk getrokken. Dus niet dat er eentje bijv. iets aanpast bij gewijzigd omgevingslicht of wel of niet aan de oplader.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende panelen van verschillende leveranciers (ik meen LG en Shard zo uit mijn hoofd maar weet dit niet zeker). Als je een vrijwel identieke weergave wilt hebben zal je een calibratietool moeten gebruiken en dan nog kan het iets verschillen in kleurtemperatuur (warmer/kouder) wat puur komt door de gebruikte led verlichting en de pixels zelf.... Je komt er wel een heel eind mee!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als het serienummer hetzelfde is, hebben ze vermoedelijk het scherm vervangen. Apple gebruikt meerdere leveranciers voor de schermen en daarnaast kunnen LCD panelen onderling van tint verschillen. Het zal erg lastig worden om 2 identieke schermen te vinden.

Het is maar net wat je gewend bent. Sommige schermen hebben een blauwige tint, terwijl andere wat gelig zijn. Als je ze niet naast elkaar zou zetten heb je grote kans dat het je niet eens op zou vallen.

Als het scherm mooi uniform verlicht is, zou ik me niet te druk maken om een verschil in tint ten opzichte van een ander scherm. Tenzij het scherm echt geel is bijvoorbeeld.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dets schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:14:

Er wordt gebruik gemaakt van verschillende panelen van verschillende leveranciers (ik meen LG en Shard zo uit mijn hoofd maar weet dit niet zeker). Als je een vrijwel identieke weergave wilt hebben zal je een calibratietool moeten gebruiken en dan nog kan het iets verschillen in kleurtemperatuur (warmer/kouder) wat puur komt door de gebruikte led verlichting en de pixels zelf.... Je komt er wel een heel eind mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De 15" heeft LG en Samsung voor de Retina panelen, daar zit behoorlijk wat verschil tussen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
Ik heb even gestoeid met de instellingen, ze komen in de buurt van elkaar. Het is knap irritant, ze staan vaak naast elkaar en ik zou het wel fijn vinden als ze in ieder geval vergelijkbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dets schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:04:
[...]

Ik heb even gestoeid met de instellingen, ze komen in de buurt van elkaar. Het is knap irritant, ze staan vaak naast elkaar en ik zou het wel fijn vinden als ze in ieder geval vergelijkbaar waren.
Probeer ergens een x-rite, colormunki of een dergelijke te lenen... Met een colormunki kan je ook een ander scherm proberen te benaderen, dit kan iets ten koste gaan je kleurreproductie maar goed als je dit er voor over hebt om twee (nagenoeg) gelijke schermen te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
Ik vond het vreemd dat twee schermen zonder aanpassing een groot verschil in kleurweergave hadden. Die uit 2013 was standaard heel "koel", die uit 2015 heel "warm". Na wat stoeien met de instellingen heb ik nu twee schermen die vergelijkbaar zijn wat voor mij voldoende is. Wat mij betreft "case closed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11:22
Dets schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:03:
Ik vond het vreemd dat twee schermen zonder aanpassing een groot verschil in kleurweergave hadden. Die uit 2013 was standaard heel "koel", die uit 2015 heel "warm". Na wat stoeien met de instellingen heb ik nu twee schermen die vergelijkbaar zijn wat voor mij voldoende is. Wat mij betreft "case closed".
Dit was en is bij veel fabrikanten nog zo.

Zelfs als het hetzelfde type en merk is van bv Samsung, vroeger kon je het aan het serienummer van een monitor van Samsung zien of die nu uit fabriek A kwam of B en als je er dus 3 kocht van B waren ze hetzelfde kwa ratio.

Helaas zorgde dat er ook voor dat mensen bepaalde niet meer kochten :+
Pagina: 1