Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Hoi,

Ik heb zonet een nieuwe machine in elkaar gestoken en ik merk iets vreemds op.
Cam (NZXT) houdt de temperatuur van CPU en GPU in de gaten en ik krijg geregeld meldingen dat mijn CPU (i7-6700k) boven de 80° komt en dat mijn GPU (R9 290x) boven 95° uitkomt.

Volgens de fabrikant en andere mensen is 95° voor de GPU niet uitzonderlijk maar ze zeggen er wel bij dat dit na een aantal uur BF4 spelen is op hoge settings. Die temperatuur bekom ik al na 10 minuten Rainbow 6 te spelen.

Daarom dacht ik, ik check even of mijn Fans goed draaien en toen stootte ik op iets vreemd. Wanneer ik speedfan installeer dan zie ik enkel de GPU fan. De chassis fans en de CPU fan (Corsair H80i) zijn nergens te bespeuren. Als ik in de case kijk dan zie ik ze wel degelijk draaien.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:48

Detmer

Professioneel prutser

De software :X

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens het programma HardwareMonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Deze leest als het goed is ook fan speeds uit. Als dit niet werkt, kun je met MSI Afterburner ook nog altijd je GPU-fanspeed aflezen (of GPU-Z). Een los programma voor je cpu-fanspeeds uitlezen ken ik zo niet.

Ik vind het trouwens raar dat je cpu op 80 graden draait onder een waterkoeler. De nieuwe Skylake zouden toch behoorlijk koeler moeten zijn. Heb je de koeler wel goed geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Bedankt voor de tips maar heb het gevonden op de site van Corsair.
Je moet blijkbaar Corsair Link installeren zodat het mobo alles kan uitlezen en dan zie je onderstaande.
Die geeft 30° aan voor de CPU, wat mij meer realistischer lijkt :-)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2ZFKRNFBiU4oCNQ0DedmqJPe/thumb.png

[ Voor 15% gewijzigd door Homewrecker op 01-06-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Homewrecker schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:08:
Bedankt voor de tips maar heb het gevonden op de site van Corsair.
Je moet blijkbaar Corsair Link installeren zodat het mobo alles kan uitlezen en dan zie je onderstaande.
Die geeft 30° aan voor de CPU, wat mij meer realistischer lijkt :-)
[afbeelding]
Volgens mij is die 30 graden, je watertemperatuur. Weet je zeker dat je de koeler goed gemonteerd hebt? Plastic eraf enzo?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je package temp bij je cpu is nog steeds 80 graden... Je kijkt inderdaad naar de watertemperatuur of naar de temperatuursensors van je moederbord (chipset e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
80 graden en 10%load? Lijkt me idd dat er iets niet goed is gegaan met de montage, de water temp is 30 dus de cpu zou behoorlijk lager moeten zitten als 80 graden... voltage is 1.33... dat is ook geen reden tot deze temperatuur...

Teveel TIM kan ook nog?

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Sorry maar 1,33v is verschrikkelijk hoog voor deze CPU. Temps zijn ook te hoog. Terug naar de tekentafel denk ik.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Ik heb hem erop gezet zoals de ik op mijn vorige CPU heb gedaan. Het enige dat ik niet heb gedaan, omdat ik het niet voor handen had, is er nieuwe thermal paste op gedaan. Kan dit het probleem zijn?
millman schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:32:
Sorry maar 1,33v is verschrikkelijk hoog voor deze CPU. Temps zijn ook te hoog. Terug naar de tekentafel denk ik.
Ik heb (nog) niets overclocked. Misschien door de game boost van het MSI mobo?
Heb ik een keertje aan gezet en die verhoogt zelf een aantal parameters.

[ Voor 49% gewijzigd door Homewrecker op 01-06-2016 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Homewrecker schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:53:
Ik heb hem erop gezet zoals de ik op mijn vorige CPU heb gedaan. Het enige dat ik niet heb gedaan, omdat ik het niet voor handen had, is er nieuwe thermal paste op gedaan. Kan dit het probleem zijn?

[...]

Ik heb (nog) niets overclocked. Misschien door de game boost van het MSI mobo?
Heb ik een keertje aan gezet en die verhoogt zelf een aantal parameters.
Eeeh, geen thermal paste op je cpu 8)7 8)7 8)7

Dan zou ik dat eerst maar eens halen vriend, dat spul bestaat er niks voor niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:03:
[...]

Eeeh, geen thermal paste op je cpu 8)7 8)7 8)7

Dan zou ik dat eerst maar eens halen vriend, dat spul bestaat er niks voor niks...
Ok, ik was al onzeker. Ik dacht dat de overschot van vorige keer nog genoeg was maar dus blijkbaar niet.
Sorry, noob mistake :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-E
millman schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:32:
1.33v @stock is inderdaad aan de hoge kant, ik vermoede een overclock... Daarnaast zie ik trouwens regelmatig 1.4v of hoger voorbij komen op waterkoeling...

Maar volgens mij is de oorzaak al gevonden :), nieuwe pasta erop en het zou een stuk beter moeten zijn :Y

Edit: oh in speedfan moeten de fans wel aangevinkt zijn om de rpm te zien... weet niet of dat het probleem kan zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Mr-E op 01-06-2016 17:11 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Op custom water kan je prima 1.4v kwijt. Op een H80i echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Homewrecker schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:04:
[...]

Ok, ik was al onzeker. Ik dacht dat de overschot van vorige keer nog genoeg was maar dus blijkbaar niet.
Kan gebeuren. Heb je wel het plastic laagje van je H80i afgehaald dan? Dit kan ook een gigantisch verschil maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
millman schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:17:
Op custom water kan je prima 1.4v kwijt. Op een H80i echt niet
Ahh ok, weer wat geleerd :), thnx :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homewrecker
Thermal paste erop en ineens een immens verschil, bedankt heren!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gg1UaO2UbCpCcwGpdTZOYkKL/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:17:
[...]

Kan gebeuren. Heb je wel het plastic laagje van je H80i afgehaald dan? Dit kan ook een gigantisch verschil maken
Je bedoelt die sticker over het logo?
Die is er af ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ook je vcore is ineens een stuk lager. Van 1,33 naar 1,19 scheelt nogal een slok op een borrel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Homewrecker schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:05:
[...]

Je bedoelt die sticker over het logo?
Die is er af ja.
Nee, ik bedoelde de sticker die vaak op de onderkant van het koelblok zit, zo'n eentje:

https://www.google.nl/url...cOGg&ust=1464950094471316 --> met het label: peel off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:35:
[...]

Nee, ik bedoelde de sticker die vaak op de onderkant van het koelblok zit, zo'n eentje:

https://www.google.nl/url...cOGg&ust=1464950094471316 --> met het label: peel off.
Ah lol, nee die was er al lang af :)
Die op het logo had ik pas gezien na de tweede keer toen ik hem monteerde.
Beschermd enkel de plastiek tegen krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
millman schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:09:
Ook je vcore is ineens een stuk lager. Van 1,33 naar 1,19 scheelt nogal een slok op een borrel
Ik vermoed dat de lagere vcore een stuk meer invloed heeft gehad dan de koelpasta.

Ik begrijp namelijk dat de TS de pasta heeft laten zitten van de vorige keer
Niet ideaal natuurlijk, maar geen reden voor 80 graden zonder load lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Viper® schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:50:
[...]

Ik vermoed dat de lagere vcore een stuk meer invloed heeft gehad dan de koelpasta.

Ik begrijp namelijk dat de TS de pasta heeft laten zitten van de vorige keer

[...]

Niet ideaal natuurlijk, maar geen reden voor 80 graden zonder load lijkt mij.
Eh zeker wel, die pasta droogt namelijk uit en er ontstaan lucht bubbels waardoor en er nog amper warmte wordt geleid. Zeker wel de oorzaak van 80 graden onder 10% load. Thermal pasta moet altijd vervangen worden als je die koeler langer dan een paar seconden er af haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Assix op 02-06-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Assix schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 15:54:
[...]

Eh zeker wel, die pasta droogt namelijk uit en er ontstaan lucht bubbels waardoor en er nog amper warmte wordt geleid. Zeker wel de oorzaak van 80 graden onder 10% load. Thermal pasta moet altijd vervangen worden als je die koeler langer dan een paar seconden er af haalt.
Wat een onzin, alsof als jij thermal paste toepast binnen luttele seconde die koeler er goed op hebt zitten.

Je moet die shit alleen geen weken laten zitten nee. Koeler er even af en er weer op is echt niet erg hoor.
Beste is natuurlijk altijd nieuwe koelpasta toepassen.

Ooit een video gezien over de beste thermal paste vs stock 'troep', verschil was nihil
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop
YouTube: Video Card Thermal Compound Upgrade - Secret to Better GPU Performance?

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 02-06-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Viper® schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:00:
[...]

Wat een onzin, alsof als jij thermal paste toepast binnen luttele seconde die koeler er goed op hebt zitten.

Je moet die shit alleen geen weken laten zitten nee. Koeler er even af en er weer op is echt niet erg hoor.
Beste is natuurlijk altijd nieuwe koelpasta toepassen.
Als je de TS leest zie je dat hij een nieuwe PC in elkaar heeft gebouwd met zijn oude koeler er weer opnieuw op. Ik denk niet dat hij binnen een paar minuten een hele PC heeft gebouwd, dus die koeler is er echt wel wel even tijdje afgeweest. Dan moet je gewoon simpelweg de koelpasta vervangen anders wordt de warmte niet goed meer geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zowel voltage als de koelpasta was onderdeel van t probleem.. lijkt me duidelijk. Hierover discussieren heeft weinig zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
:)

apart trouwens dat de msi boost de vcore zo hoog gooit terwijl er bijna thermal throttling optreed, lijkt mij nogal counterproductive

[ Voor 71% gewijzigd door Viper® op 02-06-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Assix schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 16:03:
[...]

Als je de TS leest zie je dat hij een nieuwe PC in elkaar heeft gebouwd met zijn oude koeler er weer opnieuw op. Ik denk niet dat hij binnen een paar minuten een hele PC heeft gebouwd, dus die koeler is er echt wel wel even tijdje afgeweest. Dan moet je gewoon simpelweg de koelpasta vervangen anders wordt de warmte niet goed meer geleid.
[/quote]
Eerlijk gezegd denk ik dat je het verkeerd leest.

De TS zegt dat hij geen NIEUWE koelpasta op zijn cpu heeft gedaan. Hij heeft dus de koeler geplaatst zonder koelpasta, niet met de oude, zoals jij het volgens mij leest.

Nevermind, ik lees het verkeerd.... #scheel |:(

Maar het maakt allemaal niks uit, zoals Millman zegt, want het probleem is opgelost d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2016 17:04 ]

Pagina: 1