• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 08:12

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Misschien dat jullie me kunnen helpen.
Collega van me heeft van een msi windbox de bios proberen te updaten. Dit is schijnbaar mis gegaan en nu heeft hij er geen beeld meer op. Deze verdween dus meteen in de prullenbak. (zonde). Ik heb deze dus "eruit gevist".

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Andere uitgang voor monitor
- Batterij losgekoppeld gehad
- Gezocht naar een layout van het mobo (niks gevonden), voor eventueel de cmos te clearen..

Nu was mijn idee, maar weet niet of het kan.
- Bios opnieuw flashen zonder monitor. (geen idee of dit kan).
- Windows installeren op andere machine en dan remote overnemen, dan alsnog bios flashen.

Wat zijn jullie gedachten of adviezen hierin?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
kromme schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:34:

- Bios opnieuw flashen zonder monitor. (geen idee of dit kan).
Dat kan, maar is een externe tool voor nodig. Geen idee hoe makkelijk daar aan te komen is en hoe duur het is.
- Windows installeren op andere machine en dan remote overnemen, dan alsnog bios flashen.
Huh? Die snap ik niet? Hoe wil je hem remote overnemen? Het zou mij ten zeerste verbazen als een mislukte bios update wel gedeeltelijk werkt. Start windows wel? En zo ja, hoe weet je dat?

• kromme

kromme

Topicstarter
heggico schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:44:
[...]

Dat kan, maar is een externe tool voor nodig. Geen idee hoe makkelijk daar aan te komen is en hoe duur het is.

[...]

Huh? Die snap ik niet? Hoe wil je hem remote overnemen? Het zou mij ten zeerste verbazen als een mislukte bios update wel gedeeltelijk werkt. Start windows wel? En zo ja, hoe weet je dat?
Dat weet ik dus niet maar wellicht te proberen...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je BIOS upgrade verkeerd ging kan je alles qua OS, CMOS clearing etc maar beter even vergeten, dat komt na dat je het gerepareerd hebt wel.

Stap 1: welke BIOS vendor is het? (AMI? Phoenix? andere?)
Stap 2: wat voor type BIOS is het (UEFI? Legacy?)
Stap 3: wat voor type flash chip is het en welke aansluiting? (NOR Flash met SPI?)
Stap 4: zit er een recovery image in de BIOS update files van de fabrikant?

• kromme

kromme

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:13:
Als je BIOS upgrade verkeerd ging kan je alles qua OS, CMOS clearing etc maar beter even vergeten, dat komt na dat je het gerepareerd hebt wel.

Stap 1: welke BIOS vendor is het? (AMI? Phoenix? andere?)
Stap 2: wat voor type BIOS is het (UEFI? Legacy?)
Stap 3: wat voor type flash chip is het en welke aansluiting? (NOR Flash met SPI?)
Stap 4: zit er een recovery image in de BIOS update files van de fabrikant?
Dit is te vinden op het moederbord zelf?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
kromme schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:15:
[...]
Dit is te vinden op het moederbord zelf?
Misschien wel, misschien niet. Research doen! (welkom in de onderwereld van computerfirmware en black box recovery :p )

De informatie per stap:

Stap 1: dit kan je soms vinden door op het moederbord te kijken naar bios revisie stickers, soms niet, en dan moet je zoeken naar de handleiding, misschien dat er screenshots van de bios in staan waar ook de fabrikant staat (wat niet MSI is, da's slechts een OEM, geen firmware fabriek). En als het daar niet te vinden is kan je van de site van MSI een bios update downloaden en kijken wat voor flasher er bij zit en met welke tools de je BIOS kan openen.

Stap 2: Dit weet je zodra je weet welke BIOS het is

Stap 3: dit kan je inderdaad zien op je moederbord, want daar zit de opslag chip voor de firmware natuurlijk op gesoldeerd

Stap 4: dit kan je uitvinden door een BIOS update te downloaden en hem in de juiste bios tool te openen, die kan dan meestal recovery filenames vinden. Phoenixtool bijvoorbeeld.

Alle stappen kan je ook vinden met Google. Je bent niet de enige met een bad flash of met een MSI Wind :p
Pagina: 1