Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wijzigen DNS Ziggo wil niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:26
Op een raspberry pi die ik nog had liggen heb ik pi hole geïnstalleerd. Installatie lijkt allemaal goed te zijn gegaan en als ik het ipadres van de pi hole in de browser typ kom ik ook keurig op de webinterface.

Volgende stap is dat ik graag de dns in de Router wil wijzigen zodat elk apparaat profiteert van de voordelen van pi hole. Ik maak gebruik van een UPC/Ziggo Technicolor TC7200 en op het tabblad Basis onder het kopje local area network vul ik bij dns 1 het adres van de pi in en bij dns 2 het adres van Google dns, 8.8.8.8.

De Router krijgt vervolgens een restart evenals de pc. Maar ondanks dat werkt het niet. Ik kan wel gewoon internetten maar de advertenties blijven zichtbaar.

Als ik bij de netwerkadapter instellingen van mijn pc de dns wijzig dan werkt het wel.

Kijk ik bij cmd middels ipconfig /all dan zie ik een ander dns staan, mits ik de instellingen bij de netwerkadapter wijzig. Ook een flushdns en renew brengt geen oplossing.

Wat gaat er nog mis? De computer is bedraad aangesloten, draait op Windows 10 verse install van week oud.

Beste antwoord (via rens-br op 30-04-2018 10:32)

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Heb zelf ook de Pi-hole naar alle tevredenheid in mijn netwerk hangen. Wel achter mijn eigen router, een Asus RT-AC68U. Hier kan een LAN DNS server worden geconfigureerd. Ik verwacht niet dat er veel routers van providers zijn die een lokale (LAN) DNS server setting kennen.
Voor nu ben je gebonden aan de DNS setting op de (verschillende) cliënts. Maar eenmaal geconfigureerd werkt dat ook prima.
Ik ben begonnen met de lokale settings op de devices die de kinderen gebruiken, maar omdat het zo mooi werkt en ik zag dat er zo veel werd tegen gehouden, heb ik de DNS settings verplaatst naar de router. Ik ben tot op heden nog niet beperkt wat betreft bezoeken van websites. Ben dus erg enthousiast(!).
Edit: typo's.

Alle reacties

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 98% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:04 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Robbie T
Uit de ts: Als ik bij de netwerkadapter instellingen van mijn pc de dns wijzig dan werkt het wel.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk niet dat je router het LAN op kan om de DNS te gebruiken...
Hij gebruikt de WAN interface daarvoor.

[ Voor 23% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-06-2016 13:36 ]

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Robbie T schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:33:
Uit de ts: Als ik bij de netwerkadapter instellingen van mijn pc de dns wijzig dan werkt het wel.
Dan kun je in het Ziggo modem de DNS instellingen niet wijzigen.

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 21:03
Zit met het zelfde probleem, contact gehad met ziggo trainer (vriendenkring), schijnt nog niet mogelijk te zijn met type modem.

Afwachten tot patch, baalde enorm en heb hem in bridge gezet en me eigen router erachter gehangen.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Haal bij je router 8.8.8.8 weg, je pc zal bij de Pi kijken, te horen krijgen dat het niet werkt en dan via Google (8.8.8.8) alsnog de juiste IP's krijgen voor de advertentie netwerken.
In de Pi zou je dan (als het goed is) ergens in kunnen stellen dat je voor niet advertenties 8.8.8.8 enz wil gebruiken
KillerAce_NL schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:35:
Ik denk niet dat je router het LAN op kan om de DNS te gebruiken...
Hij gebruikt de WAN interface daarvoor.
Dat is wat anders dan in DHCP een DNS server instellen ;)
TS: Staat me vaag iets van bij dat er een modem was waarbij een eigen DNS server instellen geen optie was, maar dat was ook al een jaar of twee-drie geleden en had verwacht dat dat wel opgelost zou zijn...
Eventueel kan je een DHCP server op je Pi instellen en die op je router/modem uitschakelen.

[ Voor 49% gewijzigd door RGAT op 01-06-2016 13:39 ]

Fixing things to the breaking point...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hmm, dat was me niet duidelijk. Ik dacht die ie zijn lokale dns als dns server wou gebruiken op zijn router.

Als de dhcp opties neit goed werken op je router:
Installeer een dhcp server op je PI en schakel dhcp uit in je router ;)

[ Voor 37% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-06-2016 13:42 ]

• Robbie T
Het is inderdaad de bedoeling om een lokale dns te gebruiken. Dat is de bedoeling van pi-hole. Http://www.pi-hole.net

Vriend van mij heeft het gisteren ook zo geconfigureerd en werkt probleemloos. Ander modem weliswaar.

Acties:
  • Beste antwoord

• GEi
  • Niet online

GEi

Heb zelf ook de Pi-hole naar alle tevredenheid in mijn netwerk hangen. Wel achter mijn eigen router, een Asus RT-AC68U. Hier kan een LAN DNS server worden geconfigureerd. Ik verwacht niet dat er veel routers van providers zijn die een lokale (LAN) DNS server setting kennen.
Voor nu ben je gebonden aan de DNS setting op de (verschillende) cliënts. Maar eenmaal geconfigureerd werkt dat ook prima.
Ik ben begonnen met de lokale settings op de devices die de kinderen gebruiken, maar omdat het zo mooi werkt en ik zag dat er zo veel werd tegen gehouden, heb ik de DNS settings verplaatst naar de router. Ik ben tot op heden nog niet beperkt wat betreft bezoeken van websites. Ben dus erg enthousiast(!).

• Robbie T
GEi schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:25:
Dankje voor de reactie! Ook hier dan maar de cliënts aanpassen. Was zo mooi geweest voor bezoek als het anders kon. Maar wie weet in de toekomst.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom zet je dan geen dhcp server op pi...

• Robbie T
KillerAce_NL schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:14:
Waarom zet je dan geen dhcp server op pi...
Omdat dat voornamelijk via de shell werkt. Nou kom ik daar wel uit en is het voornamelijk een keer instellen, alleen als er een keer iets gewijzigd moet worden ofzo vind ik het niet handig als dat via de shell moet en ik het dan eerst moet uitzoeken.

Daarnaast is dit mijn eerste pi, later vervangen door model 2,maar deze pi draaide niet altijd even stabiel en wilde nog wel eens vastlopen. Voel er weinig voor daarmee steeds geconfronteerd te worden.

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 16:07
GEi schreef op woensdag 1 juni 2016 @ 15:25:
Heb zelf ook de Pi-hole naar alle tevredenheid in mijn netwerk hangen. Wel achter mijn eigen router, een Asus RT-AC68U. Hier kan een LAN DNS server worden geconfigureerd. KNIP . Ben dus erg enthousiast(!).
Zou jij je settings hier kunnen plaatsen want ik krijg dit niet aan de praat in mijn 68U :?

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

The Druid schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:23:
Zou jij je settings hier kunnen plaatsen want ik krijg dit niet aan de praat in mijn 68U :?
DM werkt waarschijnlijk sneller dan een topic uit 2016 omhoog schoppen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GEi
  • Niet online

GEi

Hoi Druid
Ik heb de Asus even moeten afstoffen voordat ik dit kon typen. Sinds vorig jaar heb ik een router gemaakt met pfSense. De Asus heb ik nog liggen als backup voor het geval mijn huidige router er uit valt. Daarom kon ik hier ook nog even op terugvallen...
Ik weet dat ik in de Asus in één veld de DNS server moest typen. Mijn router IP en gateway IP is thuis 192.168.1.1. Mijn Pi-hole heeft IP 192.168.1.101. Op de router draait versie 3.0.0.4_380.64_2 van RMerlin. Sterk verouderd, maar dat komt door het feit dat hij voor het eerst in meer dan een jaar is aangezet om deze vraag te beantwoorden.
Onder <Advanced Settings>, <LAN> staat een kopje 'DNS and WINS Server Setting'. Hier heb ik bij 'DNS Server' het IP adres van de Pi-hole ingevuld. 'WINS Server' is blanco. Meer chocolade kan ik er niet van maken.
Kan je hier mee verder? Succes er mee!
Pagina: 1