Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Sinds vanochtend is mijn computer uit het niets erg traag. Ik was wat aan het browser en ineens duurde alles veel langer, van het laden van een webpagina tot het openen van programma's zoals de verkenner. In de Task Manager zie ik dat de CPU niet boven 600MHz uitkomt. Ik ben via het configuratiescherm naar engergieinstellingen gegaan, en ik heb daar gecheck of voor beide profiele (Normaal en energiebesparing) de maximale processor op 100% staat, en dat staat het inderdaad.

Ik heb CPU-Z gedownload, die laat mij raar genoeg wel zien dat de CPU boven 600MHz uitkomt.

Ik heb echter CPU mark gedraaid en ik kom uit op een score van 418. De gemiddelde score die deze processor haalt is 3262, dus dit bevestigt ergens toch wel dat er toch iets mis is.

http://www.cpubenchmark.n...Core+i5-4200U+%40+1.60GHz

Gisteren kon ik bijvoorbeeld ook YouTube draaien op 1080p 60fps, waarbij elke seconde 1 an 2 frames werden gedropt. Vandaag kan ik niet eens 480p kijken zonder 5 frames per seconde te droppen.

Ik heb mijn laptop ge-refresht, maar dit heeft helaas niet geholpen. Iemand enig idee?

Laptop: Toshiba U30-A-13P met Windows 10

Beste antwoord (via thefal op 02-06-2016 09:47)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
12youri12 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:27:
Is de processor niet te warm aan het worden? Dan gaat de snelheid namelijk ook omlaag.
Dit kan je vaak via de bios zien maar ook met een programma als hwmonitor (als dat op dit moment nog lukt).
Idd, klinkt als thermal throttling.
Aangezien het een U processor is, is het een (semi) kant-n-klaar systeem. Na verloop van tijd lopen de ventilatieopeningen vaak vol met stof. Gezien de leeftijd (4200u is al redelijk belegen) vermoed ik dat er te veel stof in je systeem zit waardoor de koeling niet naar behoren werkt en er sprake is van thermal throttling.

Kun je hem open maken om in de heatsinks te kijken?

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 01-06-2016 18:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop clocken vaak terug als ze in :
-Energiezuinige modus staan
-De adapter niet is aangesloten
-De adapter niet goed is aangesloten/defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, even bij je energieprofielen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Temperaturen van de CPU? Misschien throttled je CPU terug om niet te heet te worden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Bedankt voor de antwoorden. Met de adapter lijkt niks mis, ik heb ook een reserveadapter die het goed doet en daarmee werkt het ook niet.

Energiezuinige modus staat ook niet aan voor zover ik weet. Het battery saver knopje in Windows 10 staat uit en die kan ik niet indrukken. Verder staat de laptop op het profiel gebalanceerd,met een maximale processorstatus van 100%.

Temperatuur was tijdens de benchmark 43, In normaal gebruik komt deze niet boven de 32 uit. (volgens Speedfan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Zet het profiel eens op max performance, en kijk wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Ik heb dat profiel helaas niet en nooit gehad ook. Ik heb alleen energiebesparing en gebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Onder die twee profielen geen "Show Additional Plans" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:54
Hier staat hij.

Control Panel\All Control Panel Items\Power Options

Show additional power plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefal schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:00:
Ik heb dat profiel helaas niet en nooit gehad ook. Ik heb alleen energiebesparing en gebalanceerd.
"more power options" --> "show additional plans"

en/of daar de NL vertaling van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Nee, ik heb die optie echt niet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0HhmYMX.jpg

@redfoxert: Nu heb ik die optie wel inderdaad! Mijn CPU gaat nu tot 1GHz, iets beter, maar nog steeds niet wat het hoort te zijn... Op YouTube kan ik nu 480p redelijk vloeiend bekijken, 720p 30fps gaat met 3-4 skips per seconde...

[ Voor 18% gewijzigd door thefal op 01-06-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ga hem nu eens stressen met SuperPI en bekijk dan nog eens wat je processor snelheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
redfoxert schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:17:
Ga hem nu eens stressen met SuperPI en bekijk dan nog eens wat je processor snelheid is?
Ook dan komt geen enkele core boven 1,0GHz uit.

Verder weet ik niet wat voor score ik zou moeten verwachten met deze CPU, maar 1M berekenen duurt 49 seconden. Ik heb enkel een pagina gevonden waar alle "4000U" series samen worden genomen, waar de score zo'n 17 seconden is.

[ Voor 31% gewijzigd door thefal op 01-06-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:37
Eigenlijk om uit te sluiten dat het een driver of OS probleem is moet je een USB of DVD boot hebben, om te kijken of het zich het probleem ook hier voor gaat doen.

Is het hardware kun je lang blijven zoeken, maar als het software is zou een herinstallatie moeten voldoen.

Je kan ook snel een restorepoint terugzetten om te kijken of het een foute update was of zo....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Alles lijkt nu in de soep te lopen. Restore point kan niet omdat die niet bestaat, ook al heb er ik wel een paar gemaakt. Systeem compleet opnieuw installeren aan de hand van de USB creation tool werkt niet, ik krijg dan simpelweg een fout zonder foutmelding waar ik niks mee kan (er is een fout opgetreden). Terug gaan naar een oudere build kan niet (terug gaan naar een oudere build is mislukt). Ondertussen gaat mijn cpu inmiddels niet hoger dan 400MHz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:09
Is de processor niet te warm aan het worden? Dan gaat de snelheid namelijk ook omlaag.
Dit kan je vaak via de bios zien maar ook met een programma als hwmonitor (als dat op dit moment nog lukt).

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
Is niet toevallig de ventilator stuk (of er zit iets tussen/klem)? Hoor je die wel draaien? Of kijk anders even met een "fan"programma. Een plotseling stukke fan zou ook het "opeens" verklaren...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
12youri12 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:27:
Idd, klinkt als thermal throttling.
Aangezien het een U processor is, is het een (semi) kant-n-klaar systeem. Na verloop van tijd lopen de ventilatieopeningen vaak vol met stof. Gezien de leeftijd (4200u is al redelijk belegen) vermoed ik dat er te veel stof in je systeem zit waardoor de koeling niet naar behoren werkt en er sprake is van thermal throttling.

Kun je hem open maken om in de heatsinks te kijken?

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 01-06-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefal
Het rare is dat programma's helemaal niet aangeven dat de cpu heet aan het worden is. Ik heb de laptop opengemaakt en inderdaad draait de fan niet, in ieder geval vöördat Windows is opgestart. Windows kom ik helaas niet in, maar die is nu opnieuw aan het installeren (met een format, hopen dat dat helpt).

Dat wordt mogelijk toch maar terug sturen naar Toshiba ben ik bang. Helaas is de garantie al op, de laptop is precies 2 jaar en 3 dagen oud :/

Na herinstallatie van Windows werkt de fan weer en gaat mijn CPU weer boven de 1GHz! Waarschijnlijk was het een driver ofzo die de CPI traag liet werken en/of de fan uitzette. Zoiets had ik nog nooit gehoord maarja! Alles lijkt weer goed te werken. Bedankt voor de hulp allemaal!

[ Voor 23% gewijzigd door thefal op 01-06-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefal schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 19:06:
Het rare is dat programma's helemaal niet aangeven dat de cpu heet aan het worden is. Ik heb de laptop opengemaakt en inderdaad draait de fan niet, in ieder geval vöördat Windows is opgestart. Windows kom ik helaas niet in, maar die is nu opnieuw aan het installeren (met een format, hopen dat dat helpt).

Dat wordt mogelijk toch maar terug sturen naar Toshiba ben ik bang. Helaas is de garantie al op, de laptop is precies 2 jaar en 3 dagen oud :/

Na herinstallatie van Windows werkt de fan weer en gaat mijn CPU weer boven de 1GHz! Waarschijnlijk was het een driver ofzo die de CPI traag liet werken en/of de fan uitzette. Zoiets had ik nog nooit gehoord maarja! Alles lijkt weer goed te werken. Bedankt voor de hulp allemaal!
Mooi! Wel even uitkijken dat er dan niet weer met Windows Update een driver wordt geupdate en je weer in hetzelfde schuitje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:09
Met 2 jaar en 3 dagen kom je meestal wel weg, een product dient een redelijke tijd mee te gaan.

Hoi

Pagina: 1