Onstabiel OS na Migratie naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
Zoals titel al aangeeft C partitie op HDD gekloond naar SSD, met de gedachte om vanaf daar het OS (win 10) te draaien. Daarvoor EaseUS Backup gedraaid, leek allemaal prima te gaan. Precieze inhoud van C netjes gekloond naar S (ssd partitie).

Even niet aan gedacht dat ook de bootmanager overgezet moet worden, daardoor lukte het eerst niet. Via Easy BCD S aangegeven als bootpartitie en daarmee zou geregeld moeten zijn.

Echter; dat is het blijkbaar nog niet. Op de een of andere manier loopt er nog een lijntje tussen de oude HDD en de nieuwe SSD waardoor ze elkaar nodig hebben (?) want als ik de HDD loskoppel wil de SSD niet booten (blijft hangen) en als ik hem er wel aanlaat boot de SSD maar flipt Windows wanneer ingelogd totaal (flikkerend scherm want explorer kan geheugen niet lezen, dus blijft herstarten, verkenner sluit af zodra ik de hdd benader, config scherm werkt niet, etc)

Nu bedacht dat het misschien komt doordat er ook nog een 'system reserved' partitie op de hdd staat, die ik niet meegekloond heb (alleen C zelf). Zorgt dat voor conflicten? En zo ja, hoe los ik dit op?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij een migratie, moet je inderdaad niet alleen windows maar ook de opstartpartities meenemen. Want C is altijd je boot schijf.
Maak een volledige kloon. Koppel de HDD los en zet de SSD ervoor in de plaats. Dan zou die opstarten, misschien moet je wel je ssd nog als eerste boot device zetten, misschien staat het al zo in de bios.

Als dat allemaal werkt, kan je de HDD aansluiten. Verder is het van belang dat de ssd niet in de verkeerde sata poort zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Hm, hadden ze er wel even bij mogen zeggen.. :/

Nu moet ik maar hopen dat ik het nog teruggedraaid krijg, want zoals gezegd kan ik de HDD niet lekker benaderen vanuit Windows nu.

Wat bedoel je met SSD in de verkeerde poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Kan nu in diskpart komen, is het niet sneller om heel system reserved gewoon te verwijderen? Of ben ik dan helemaal de sjaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MuFFIN 007 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:11:
Kan nu in diskpart komen, is het niet sneller om heel system reserved gewoon te verwijderen? Of ben ik dan helemaal de sjaak?
Dan ben je inderdaad helemaal de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Oké, dan niet. Heb in ieder geval het oude C als actief aangegeven, misschien kan ik dan via BIOS ook gewoon weer daar naartoe booten. Even kijken wat EasyBCD precies aangeeft nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Met je C is niets gebeurd, dus zou moeten werken als je die weer als c boot aangeeft.
Verder heeft dat allemaal niets met Easybcd te maken, de computer hoort uit zichzelf dan de c/boot aan te spreken.

De ssd steek je met een stekkertje in een sata poort. De beste poort is SATA_0 als je een intel systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Zo even opnieuw opstarten om te kijken wat er gebeurt dan. Maar je zegt eigenlijk dat ik moet proberen weer vanaf oude C te booten en dan gewoon volledig nieuwe kloon incl. system reserved uit te voeren? Dus zelfde als eerst, maar dan incl. system reserved?

Maakt toch niet uit welke SATA poort ik gebruik? Allemaal 600 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
MuFFIN 007 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:24:

Maakt toch niet uit welke SATA poort ik gebruik? Allemaal 600 hier.
Ik kan niet ruiken wat voor computer je hebt.
Verder kreeg ik het idee dat je nu niet bepaald een expert bent, en gaf vitale info voor het geval dat. Dat zou jij eigenlijk ook wel eens mogen doen, we tasten volledig in het duister wat je aan het doen bent.

Maar hopelijk lukt alles dan nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Haha, ik ben geen volledige onbekende hoor.. ;) Qua hardware weet ik behoorlijk goed hoe het in elkaar zit, alleen met het klonen / migreren van een compleet OS zonder herinstallatie heb ik geen ervaring.

Systeeminfo:
- Gigabyte Z87X-UD3H
- Intel i5 4670K (OC @ 4GHz)
- 16 GB DDR3 1600
- 2x Radeon HD7850 in Crossfire
- CM Silent Pro 600M
- CM HAF 922
- Win 10 Pro (verse upgrade vanaf Win 7 Ultimate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Ok, actief aangeven en via EasyBCD ook bootloader toevoegen aan C heeft van mijn systeem soort dualboot gemaakt waardoor ik in ieder geval Win 10 weer vanaf C kan benaderen. Geen zichtbare fouten hier. Vraag me wel af hoe nu verder, Easy Backup laat me niet tegelijkertijd system reserved en C naar S klonen, en aangezien altijd geformatteerd wordt vraag ik me af hoe ik het er tegelijkertijd naartoe geschreven krijg.

Voor de duidelijkheid nog een screen van mijn diskpart scherm:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DGgDQg0.png?1

[ Voor 5% gewijzigd door MuFFIN 007 op 01-06-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik weet het niet hoor.
Welke ssd, welke cloning software?
Waarom ben je zo bezig met easybcd voor je boot, dat heb je helemaal niet nodig en maakt je systeem alleen maar ingewikkeld. Voor cloning weet ik niet wat het doet, maar het is geen gangbaar programma.

Waarom doe je niet een clean instal (met je hd afgekoppeld) dan gaat het zeker goed.

Je koopt een ssd voor de snelheid, maar vervolgens kies je toch een beetje aparte manier van die ssd toevoegen aan je systeem, zodat het een rommeltje wordt? Met grotere kans op een slecht resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Samsung 850 EVO 250GB. HDD is een Seagate 500GB 7200rpm uit een OEM pc.

Software is EaseUS Todo Backup, dat kwam ik in de meeste fopo's over migratie naar SSD tegen als de way to go.

EasyBCD heeft er wel mooi voor gezorgd dat ik vanaf de SSD kan booten, want standaard wordt de bootloader bij migratie dus niet overgezet (iets wat nergens vermeld werd). Alleen krijg ik dus fouten, vermoedelijk door dat restant system reserved.

Reden waarom zo doe? Eigenlijk waarom iedereen een upgrade doet ipv een clean install, omdat ik mijn instellingen en programma's graag wil behouden. Zoals je ziet heb ik honderden GBs aan program files staan en heb er weinig trek (en te weinig tijd voor) om alles opnieuw te installeren en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik zie zelfs geen system partitie.

Bij deze ssd wordt een prima cloning sofware bijgeleverd, waarom heb je die dan niet gebruikt? Daar heeft zelfs mijn opa geen enkel probleem mee ondervonden.

Helaas gooi ik de handdoek nu in de ring, want ik weet niet wat er allemaal is gebeurd, en kan derhalve geen goed advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Je kan de bootflag en de partities natuurlijk van de reguliere HDD afgooien als hij nu al wel start van SSD en die daadwerkelijk de HDD niet meer nodig heeft (dit dus eerst even checken). Daarna kan je de Windows 10 CD/USB booten en dan het systeem herstellen. Vaak werkt de automatische herstel al.

Ik had toen ik mijn HDD kloonde met CloneZilla naar een andere HDD (de hele schijf, niet enkel 1 partitie) dat ik alsnog handmatig het boot-gebeuren moest fixen met een Windows-CD/USB.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
MsG schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:59:
Je kan de bootflag en de partities natuurlijk van de reguliere HDD afgooien als hij nu al wel start van SSD en die daadwerkelijk de HDD niet meer nodig heeft (dit dus eerst even checken). Daarna kan je de Windows 10 CD/USB booten en dan het systeem herstellen. Vaak werkt de automatische herstel al.

Ik had toen ik mijn HDD kloonde met CloneZilla naar een andere HDD (de hele schijf, niet enkel 1 partitie) dat ik alsnog handmatig het boot-gebeuren moest fixen met een Windows-CD/USB.
Ja, ik ga zo nog een poging wagen. Als system reserved nu toch verdwenen is, kan ik het net zo goed formatteren. Dat het boot gebeuren nog moet kwam ik dus ook achter, en daar is EasyBCD wel fijn voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Als je met EaseUs todo backup een volledige kloon van de oude schijf had gemaakt, met de functie OS overzetten, dan was er niets aan de hand geweest en hoef je achteraf niets te doen met EasyBCD. Nu heb je alleen de c: partitie gekloond en dat werkt zolang je oude schijf nog aanwezig is.

Als je oude schijf nog intact is dan kun je dat nog altijd doen, kost 5-10 minuten. Een verse install om de zoveel tijd kan altijd een goed idee zijn maar alleen de overstap naar een SSD maakt dat niet perse noodzakelijk.
Pagina: 1