Begrijpen van het doorlussen van een relais

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Ik heb gisteren samen met een vriend gewerkt aan zijn projectauto. Het probleem van de avond was een brandstofpomp die niet aan wil. Na een beetje zoek en meetwerk kwamen we erachter dat de ECU (boordcomputer) het relais op massa schakelt om zo de pomp aan te laten gaan (wat bij hem dus niet gebeurt).

Het gaat om een nissan 240sx waar een SR20 (moet het morgen even precies vragen) blok in komt.

Ik heb altijd begrepen dat je de hot side van een relais kunt doorverbinden om hem te hotwiren. Echter komen mede eigenaren van deze auto's met een andere manier van doorlussen.

Deze mensen lussen pin 2 en 3 door, en dat werkt bij ons dus niet. Bij ons werkt het alleen als 3 en 5 worden doorverbonden.
Of als pin 2 aan de massa gelegd wordt (op pin 1 staat altijd 12 volt)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b0YXEUE.png

Nu vraag ik me dus af, is het überhaupt wel mogelijk dit relais door te verbinden door 2 en 3 door te lussen? dan kan er toch alsnog geen stroom lopen tussen 3 en 5, of is dit juist iets dat een ander probleem aangeeft?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Uitgaande van de schets zoals die op het groene relais staat (Paint Skills TM :))

1 & 2 is de voeding voor de spoel van het relais.

3 & 5 zijn de contacten die gemaakt worden door het relais.

1 of 2 verbinden met 3 of 5 is een grote no-no. De hele bedoeling van een relais is juist om stroomkringen gescheiden te houden: tussen 1 en 2 legt de ECU een spanning aan met een bescheiden vermogen (enige tientallen milliampères) om het relais te bekrachtigen. Daardoor wordt er verbinding gemaakt tussen 3 en 5, wat bijvoorbeeld een ~25A brandstofpomp inschakelt.

Als je 1 of 2 verbindt met 3 of 5 heb je drie mogelijkheden:
- er gebeurt niets, bijvoorbeeld omdat je toevallig massa en massa of 12V en 12V verbindt
- je maakt sluiting, bijvoorbeeld omdat je 12V op een 0V uitgang van je ECU gooit
- de 'zware' kant van het relais (brandstofpomp in dit geval) slaat aan en probeert zijn volledige vermogen door de 'lichte' kant van het circuit te trekken

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Dat dacht ik dus ook. De bron waar ik deze doorlus manier had gevonden:

http://zilvia.net/f/showthread.php?t=414417
http://zilvia.net/f/showthread.php?t=151881

Maargoed, nu maar eens zoeken waarom de ECU hem niet aan massa legt.
Die vriend van mij heeft zoiets van verbind hem maar gewoon door omdat iedereen dat blijkbaar doet.
Ik vind dit echter geen goed idee omdat er in mijn ogen dan 2 dingen verkeerd gaan:

1.Als je de sleutel omdraait blijft hij gelijk pompen, terwijl het gebruikelijk is eerst even 5 seconden te pompen als je de sleutel op contact zet, en pas te blijven lopen als de motor draait.
2.Dat vind ik nog het meest belangrijke, hij zal ook blijven pompen bij een ongeluk ook al is de motor afgeslagen.

Mocht het probleem hem in de ECU zitten, zou ik dan in ieder geval punt 2 kunnen nabootsen met een nieuwe schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Sommige auto's hebben een soort noodschakelaar voor de brandstofpomp. Waar die zit verschilt per auto, ik heb ze wel eens gezien onderaan de A-stijl aan de bestuurderskant en onder de motorkap tegen het spatbord. Die noodschakelaars zijn zo ontworpen dat ze bij een harde klap en / of over de kop gaan de stroom naar de brandstofpomp onderbreken.

Tijdens het overzetten van het blok ls die schakelaar misschien uitgesprongen (kun je resetten door weer in te drukken)? Of niet meegekomen? Of vergeten weer aan te sluiten?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet wát voor een auto het is (Nissan 240SX ken ik persoonlijk niet) maar er zitten tegenwoordig behoorlijk wat veiligheden ingebouwd om te voorkomen dat een auto brandstof kan blijven krijgen in geval een ongeval.

Kijk eens of je ergens een elektrisch schema van die auto kunt bemachtigen (daar staan alle beveiligingen keurig in vermeldt). Een simpele "Tilt" protectie kan al voorkomen dat je je blok gestart kunt krijgen zónder de ECU vooraf te melden dat alles oké is. De brandstof opvoerpomp wordt én blijft dan (meestal) volledig uitgeschakeld.

Het "zomaar" Hot-Wire'en" zou ik persoonlijk niet zomaar even aan (durven) te beginnen.....

En voor diegenen welke niet weten wat een "Tilt" protectie is..... Ga maar een potje "pinball" spelen op een échte flipperkast!!

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 01-06-2016 02:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Misschien een noobvraag (weet hier vrij weinig vanaf) maar heb je überhaupt spanning op het relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
@rvanpruissen
Als je tussen een willekeurig massapunt en pin 1 meet dan meet je 12 volt.
Zodra pin 2 dus door de ecu aan de massa gelegd wordt kan er door het circuit stroom lopen waardoor het relais kan schakelen.

Zo werkt het volgens mij even kort uitgelegd (en misschien niet helemaal met de juiste termen).

En de andere tips, ik ga ermee bezig!

[ Voor 6% gewijzigd door Speeddragon op 01-06-2016 14:18 ]

Pagina: 1