Hoor je niks van mij? stuur me even een reminder. ik vergeet nog wel eens wat ;)
Vraag
Alle reacties
dan kan er onderhand wel wat fout zitten. met het mobo, met het geheugen, met de cpu ofzo.
echter werken alle slots gewoon naar behoren, maar niet allemaal tegelijk.
Hoor je niks van mij? stuur me even een reminder. ik vergeet nog wel eens wat ;)
I reject your reality and substitute my own
Start alleen op vanaf usb met een ram module van 1gb, zet ik er eenzelfde module bij dan geef ie geen beeld.
Start op vanaf 2x2gb maar zet ik er een andere 4gb set in dan boot ie niet. Ook niet vanaf usb.
Start op vanaf sommige modules, de meeste niet terwijl die gwn 100% werken.
Toen ik de pc net in elkaar had gezet had ie nogal wat opstart problemen.
Soms gaat ie tot 2 keer uit en aan zonder beeld te geven, dan gaan de fans enzo draaien, dan 5 seconden uit en dan weer t zelfde liedje.
Zit helaas geen error led op t bord, ook geeft ie geen piepjes.
Manual says:cornespies schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:29:
na het bouwen van een computer wil het moederbord (asrock p5b-de) met niet meer als 2 ram modules tegelijkertijd booten.
als ik er meer als 2 in zet krijg ik niet eens beeld, ram is geen matched pair maar wel hetzelfde type.
alle slots werken.
heb vanalles geprobeerd, ongeveer 7 verschillende ram modules geprobeerd dus ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.
Mvg.
Corné
Om welke modules gaat het dan precies?*
For the configuration (3), please install identical DDR2 DIMMs in all four slots.
Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows XP and Windows Vista. For Windows XP 64-bit and Windows Vista 64-bit with 64-bit CPU, there is no such limitation.
Draai jij soms 32-bit?
Je snapt zelf ook wel hopelijk dat dat nonsens is toch? Het BIOS controleert al het geïnstalleerde geheugen. Daar hoeft geen OS tussen. Daar kan je al zien hoeveel geheugen is gedetecteerd. Je BIOS ziet echt niet ineens 8GB omdat je Windhoos 64-bit hebt geïnstalleerd waar dat voorheen 3 en een beetje was.jovadca schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:05:
Dan is het logisch dat er maar 4 GB aan geheugen gezien wordt, als er nog geen OS op staat. Ga er eerst maar eens een 64-bit OS opzetten.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Due to the operating system limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows XP and Windows Vista. For Windows XP 64-bit and Windows Vista 64-bit with 64-bit CPU, there is no such limitation.
Dus pakt de BIOS bij geen of 32-bit OS slechts 4 GB en geen 8 GB. Het is tenslotte een oud bordje.
jovadca schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:28:
In de handleiding staat toch duidelijk:
Dus pakt de BIOS bij geen of 32-bit OS slechts 4 GB en geen 8 GB. Het is tenslotte een oud bordje.

Wat dit feitelijk betekent: je OS rapporteert max 3-4GB bij 32-bit en die beperking bestaat niet onder 64-bit.
[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 01-06-2016 09:31 ]
Dat is heel leuk, maar niet relevant voor de TS. Het probleem is namelijk niet de detectie van het geheugen maar dat hij simpelweg niet meer door zijn POST komt zodra er meer dan twee DIMMs in zitten, ongeacht capaciteit. Hij heeft ook 1GB DIMMs geprobeerd, waardoor je op 4GB zou uitkomen en dat werkte ook niet.jovadca schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:37:
Ik start altijd met 4 GB aan geheugen op en na het installeren van het OS installeer ik de rest.
Mijn moederbord heeft alleen 8GB DIMMs erin zitten (4x8GB) en die start ook gewoon op zonder OS
Usb sticks pakt ie ook niet zonder de 1gb module, met andere modules post ie niet.
Vanavond het mhc even opvoeren kijken of dat nog mag baten, maar ik heb de hoop al opgegeven, moederbord kan de kliko in