Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is een versterker de uitkomst voor mijn bierkrat radio?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden leek het mij leuk om een bierkrat radio te maken en deze heb ik ook gemaakt.
Omdat het wel een goede moet zijn met wat vermogen ben ik inmiddels al rond de €300 kwijt en had
ik gehoopt dat deze nu ook af zou zijn. Maar helaas, als ik de autoradio op zn hardst zet dan begint die te haperen en is de binnen een uur leeg. Nou kan ik natuurlijk een zwaardere accu halen maar dan is die behoorlijk zwaar...

Mijn vraag

Kan een versterker helpen ? of neemt die dan nog meer stroom? En wat is eventueel een andere optie. Of als ik een loodaccu neem levert deze hogere stromen dan een gel accu? Zwaardere accu?

Autoradio: Pioneer MVH x560 BT -- uitgangsvermogen 4x50w
Boxen: 2x Soundstream 250w -- RMS= 100w
2x pioneer 200w -- RMS=30w
Accu: 12v 8Ah gel accu

En een standaard druppellader

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Henkelaar

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 21:26 ]

Alle reacties

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 17:25
stel de vraag in dit topic eens Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:35
8ah is niet zoveel

Verwijderd

versterker is sws een no go, gaat veel en veel te veel stroom vragen. accu lijkt me ook niet het probleem, hoewel 8Ah niet bijster veel is zou het meer dan genoeg moeten zijn.

simpel rekensommetje: P = U * I = P = 12 * 8 = 96.
de accu zou dus 96 watt moeten kunnen leveren. hoewel de pioneer theoretisch 200W zou kunnen leveren is dit kul. meestal is dit max 20 watt, wat dus in totaal op 80 Watt uit zou moeten komen.

mis even kijken hoeveel Ohm je speakers zijn, misschien lage weerstand, te zwaar om aan te sturen voor je versterker etc.

bovendien is iets helemaal vol open draaien nooit ideaal, en is het dan ook niet heel raar dat die na ongeveer een uurtje leeg is.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een versterker kan niet magisch energie erbij maken (iets met de eerste wet), noch zal die je systeem efficiënter maken.

Eerder omgekeerd. Je zult je radio dan dus harder kunnen zetten, maar dat zal nog meer stroom vreten dan hij nu al doet.

Je zult dus of moeten zorgen dat je systeem minder stroom gaat vreten, of een dikkere accu erin zetten. Het gaat er dan om dat de accu meer energie kan bevatten (dus hogere lading), en niet zozeer om hoeveel stroom die kan leveren.

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:24:
versterker is sws een no go, gaat veel en veel te veel stroom vragen. accu lijkt me ook niet het probleem, hoewel 8Ah niet bijster veel is zou het meer dan genoeg moeten zijn.

simpel rekensommetje: P = U * I = P = 12 * 8 = 96.
de accu zou dus 96 watt moeten kunnen leveren. hoewel de pioneer theoretisch 200W zou kunnen leveren is dit kul. meestal is dit max 20 watt, wat dus in totaal op 80 Watt uit zou moeten komen.
Je rekensommetje klopt niet helemaal. Die 8 Ah is niet de stroom (I) maar de lading (Q=I * t). Je bent dus niet met vermogens aan het rekenen maar met energieën.

Correct is:

E = U * Q
E = 12 * 8 = 96 Wh

Als je nu wilt weten hoe lang die accu het uithoudt, kun je dat uitrekenen mits je weet hoeveel vermogen je apparatuur trekt:

E = P * t

[ Voor 51% gewijzigd door Compizfox op 01-06-2016 20:37 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:14
Hier is inderdaad heel veel informatie te vinden, lees vooral de topic start eens goed door.
Ik heb een aantal kistjes gemaakt en heb dan ook diverse posts in dat topic.

Ik zal het één en ander voor je voorkauwen zodat je niet alles hoeft uit te zoeken:

Autoradio/versterker:
De meest stroomvretende en onverstandigste keuze voor een kratradio. De ingebouwde versterker die er in zit is klasse A, B of AB wat betekent dat deze meer stroom omzetten in warmte dan dat ze omzetten in nuttig vermogen voor je speakers (geen 'boxen'). In een auto is dit geen probleem omdat ze toch stroom krijgen van de dynamo of een dikke accu van de auto.

Wat je wilt is een klasse D versterker, deze heeft een hoge efficiëntie waardoor je accu lang mee gaat. Als je zoekt in het kratradio topic zul je zien dat er genoeg goedkope klasse versterkerbordjes (werkend op 12V) genoemd worden waar je een aux input op kan maken. (TA2024 bijvoorbeeld).

Meer dan 20watt RMS per kanaal zul je niet halen op 12V, tenminste niet zonder naar een hoger voltage te gaan d.m.v een step-up converter. Heb je geen zin om te prutsen met versterkerbordjes etc, zorg dan in ieder geval dat je een klasse D auto versterker koopt en hang daar een 3,5mm -> tulp kabeltje aan. Let wel dat deze versterkers bijna altijd een ingebouwde step-up converter hebben om hoger vermogen te halen, dus je stroomverbruik daarmee ook stijgt.

Speakers (geen boxen)
Wattages zeggen helemaal niks, het zegt alleen hoeveel watt vermogen de spoel van de speaker kan verwerken zonder door te fikken (RMS vermogen). Piek vermogen is het vermogen wat een speaker 0.001 seconde kan hebben voordat ie stuk gaat.

Belangrijker is de efficiëntie van een speaker: bijvoorbeeld 92db/1W betekent dat de speaker 92 decibel kan produceren op een bepaalde frequentie met 1W aan vermogen. Hoe hoger de efficiëntie van de speaker, hoe meer lawaai deze kan produceren met minder vermogen in tegenstelling tot een pauper speaker met een efficiëntie van 86db. Tevens is het zo dat je voor elke 3 decibel verhoging het dubbele vermogen nodig hebt (klopt niet helemaal, maar even voor de beeld vorming).

......... speaker1 .... speaker2
1Watt --- 86db --- 92db
2watt --- 89db --- 95db
4watt --- 92db --- 98db
8watt --- 95db --- 102db
16watt --- 98db --- 105db
32watt --- 102db --- 108db

zo zie je dat je voor 102 decibel aan lawaai drie/vier keer zoveel vermogen door speaker 1 met een efficiëntie van 86db moet pompen om het zelfde aantal decibel te halen als speaker 2.

Daarbij zijn de Thiele/Small parameters van een speaker nog belangrijk. Die bepalen hoe goed (dus ook hoeveel bass) ze presteren in een (al dan niet gepoorte) luchtdichte behuizing van X aantal liter. Hier is ook erg veel over te vinden in het kistradio topic.

De meeste 16cm autospeakers gaan uit van een autodeur van 25-30 liter, dus een kist van dat volume klinken ze meestal wel goed in. Hoedenplank speakers (die ovale 6x9" speakers) zijn gemaakt om in een kofferbak te spelen van 200 liter, dus prop die alsjeblieft niet in een bierkrat behuizing van 20 liter.

Hopelijk heb je hier wat aan, toch weer een langer verhaal geworden dan ik dacht :+

Verwijderd

[qoute]

[...]

Je rekensommetje klopt niet helemaal. Die 8 Ah is niet de stroom (I) maar de lading (Q=I * t). Je bent dus niet met vermogens aan het rekenen maar met energieën.

Correct is:

E = U * Q
E = 12 * 8 = 96 Wh

Als je nu wilt weten hoe lang die accu het uithoudt, kun je dat uitrekenen mits je weet hoeveel vermogen je apparatuur trekt:

E = P * t
[/quote]
Ouch... tuurlijk :D :+ :+
Beetje dom :)
Pagina: 1