Echt koperen kabel, waar koop je dat nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 14:03
Goed, ik zit midden in een verbouwing en dacht laat ik het goed aanpakken en ram 2,5 mm2 audiokabel door de muren. Bestel ik 50 meter van dat spul blijkt er aluminium doorheen te zitten, waarom zou ik een paar euro besparen dus ik stuur het spul terug.

Afgelopen weekend zo'n beetje elke bouwmarkt af gegaan en nergens puur koper te koop.

Bestel ik Konig OFC (!!!) kabel 2,5 mm2 50 meter. Wat blijkt nu.. ook weer aluminium er doorheen. Het valt niet eens zoveel op maar wanneer ik de aders schraap met een mes gaat het koper er af en zie ik iets alu/ijzer kleurigs. Dat moet dus wel CCA of zo zijn. -->Edit: Ik begin te twijfelen, mogelijk is de Konig kabel wel echt koper. post met foto's

Die 50 meter kostte ook iets van 80/90 euro, daarvoor zou ik toch ook wel echt koper verwachten.

Lang verhaal kort, waar kan ik nog voor een fatsoenlijk bedrag (2,5 mm2) koperen audiokabel kopen?

[ Voor 9% gewijzigd door warcow op 01-06-2016 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.allekabels.nl/...spreker-kabel-250mm2.html ?

Je zal het wel weten maar je moet in ieder geval wegblijven van "CCA" kabels; dat is die aluminium-meuk waar je over begint ;)

/edit: URL aangepast naar 2.5mm

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 31-05-2016 17:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 12:09

Ravefiend

Carpe diem!

Of iets als deze bij Conrad:

https://www.conrad.nl/nl/...art-per-meter-604456.html

Volgens de specs, "Feindrähtige Litze aus blanken Kupferdrähten". :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Zijn er ook kabels waar mensen hier ervaring mee hebben? Van die Konig OFC kabel staat er met koeieletters OFC op en geen CCA dus ging ik er vanuit dat het misschien wel echt koper zou zijn. De reviews zijn ook lovend over die kabel op coolblue. Kennelijk niemand die daar even kritisch naar zijn kabel kijkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 23:41
Kijk op de site van teufel, had bij een setje ook kabels gekocht dat is wel puur koper.
Met veel fijne draadjes en even duur als in de bouwmarkt toen.

http://www.teufelaudio.nl...rkabel-2.5mm2-p14081.html

[ Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 31-05-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
In Groningen zit toch wel een electronicaboer? Bij zo'n zaak heb ik al eens prima no-nonsense koperdraad gescoord. Ik heb er geen afwijkende aders in kunnen vinden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

warcow schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:55:
Zijn er ook kabels waar mensen hier ervaring mee hebben? Van die Konig OFC kabel staat er met koeieletters OFC op en geen CCA dus ging ik er vanuit dat het misschien wel echt koper zou zijn. De reviews zijn ook lovend over die kabel op coolblue. Kennelijk niemand die daar even kritisch naar zijn kabel kijkt. :P
Dat moet je niet zo snel zeggen. 8)

Ik heb hier nog wat 4mm2 van deze kabel liggen en die heb ik ooit stevig aan de tand gevoeld en er niets vreemds aan kunnen ontdekken.
Als ik morgen tijd heb dan zal ik nog eens een aansteker onder de draadjes houden om te zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

http://hificorner.nl/kabe...el/speakerkabel-per-meter ?

Voor 50 Meter máár 80/90 Euro betalen is een dubbeltje/eerste rang willen zitten?

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 01-06-2016 04:05 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 02:46:
[...]

Dat moet je niet zo snel zeggen. 8)

Ik heb hier nog wat 4mm2 van deze kabel liggen en die heb ik ooit stevig aan de tand gevoeld en er niets vreemds aan kunnen ontdekken.
Als ik morgen tijd heb dan zal ik nog eens een aansteker onder de draadjes houden om te zien wat er gebeurt.
De konig 4 mm2? Als je met wat schrapen niks raars ziet dan zit het waarschijnlijk wel goed. Of de konig kabels zijn erop achteruit gegaan of de 4mm2 is anders. Heb konig ook al gemaild hierover.

En voor een dubbeltje op de eerste rang.. ik weet dat koper duur is maar 80 euro voor een kilo koper is toch niet zo gek? Ik weet dat het duur is maar zo duur? (De rest van de kabel kost misschien 2 euro bij elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
warcow schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:00:
[...]

De konig 4 mm2? Als je met wat schrapen niks raars ziet dan zit het waarschijnlijk wel goed. Of de konig kabels zijn erop achteruit gegaan of de 4mm2 is anders. Heb konig ook al gemaild hierover.

En voor een dubbeltje op de eerste rang.. ik weet dat koper duur is maar 80 euro voor een paar kilo koper is toch al meer dan duur genoeg? Ik weet dat koper duur is maar zo duur? (De rest van de kabel kost misschien 2 euro bij elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk persoonlijk dat je meer een probleem hebt met het feit dat goed gewikkeld "koper" meer kost dan dat een standaard kabel kost?

Catt5/5E/6/6E/7 kabels doen ook allemaal 't zelfde?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruutone
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 07:52
Waarom gebruik je niet gewoon een installatiekabel voor stroom? Meer koper krijg je niet voor je geld :P

Of is dat niet goed afgeschermd ofzo... Ben geen audiofiel... :+

Afbeeldingslocatie: http://elektradirect.nl/images/watermarked/1/thumbnails/150/150/detailed/3/1982461.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Inderdaad, het is wat minder flexibel maar dat maakt in jouw geval niet uit.

De Formido hier heeft gewoon koperen luidsprekerkabel voor een redelijke prijs. 2x 1,5 mm^2 kost iets van een euro per meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb zelf onlangs deze gehaald: http://www.allekabels.nl/...uidsprekerkabel-40mm.html

Ik woon ook in Groningen dus je mag altijd even de kabel komen inspecteren, dan weet je in ieder geval wat je bestelt :D Overigens weet ik niet zeker of het echt koperen kabels zijn, kan vanavond wel even met een mesje gaan schrapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
TBTL schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:40:
Inderdaad, het is wat minder flexibel maar dat maakt in jouw geval niet uit.

De Formido hier heeft gewoon koperen luidsprekerkabel voor een redelijke prijs. 2x 1,5 mm^2 kost iets van een euro per meter.
Volgens mij is vaste kern wat minder geschikt voor geluid, betwijfel of ik zelf het verschil hoor maar het zou imo gewoon mogelijk moeten zijn speakerkabel te halen voor een normale prijs.

De kabels bij de bouwmarkten zijn volgens mij allemaal met alu erin. Formido niet gekeken maar veel andere bouwmarkten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
stin00 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:45:
Ik heb zelf onlangs deze gehaald: http://www.allekabels.nl/...uidsprekerkabel-40mm.html

Ik woon ook in Groningen dus je mag altijd even de kabel komen inspecteren, dan weet je in ieder geval wat je bestelt :D Overigens weet ik niet zeker of het echt koperen kabels zijn, kan vanavond wel even met een mesje gaan schrapen.
Ik ben wel benieuwd naar je resultaat. De verkoper beweerde mij dat de kabels echt koper zijn maar volgens mij had hij het niet zelf gecontroleerd. (En ik vertrouw op dit moment niemand meer als het op koperen kabels aan komt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
warcow schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je resultaat. De verkoper beweerde mij dat de kabels echt koper zijn maar volgens mij had hij het niet zelf gecontroleerd. (En ik vertrouw op dit moment niemand meer als het op koperen kabels aan komt :P)
Help me vanavond even herinneren want dit ga ik vergeten om te testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:46

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
warcow schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:51:
[...]

Volgens mij is vaste kern wat minder geschikt voor geluid, betwijfel of ik zelf het verschil hoor maar het zou imo gewoon mogelijk moeten zijn speakerkabel te halen voor een normale prijs.

De kabels bij de bouwmarkten zijn volgens mij allemaal met alu erin. Formido niet gekeken maar veel andere bouwmarkten wel.
Dat klopt, een vaste kern heeft niet de voorkeur.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 05:31
Op een gegeven moment heb ik wel gelezen dat het gebruiken van Aircomm Plus kabel wel een goede optie is. Dat is een coaxiale kabel met ook een harde kern. Het is niet echt flexibel maar was getest en voor audio een prima optie om te gebruiken. Wel een oud artikel maar prima te gebruiken nog :-)

http://www.audiofriends.n...rs/accessoires/index.html

Maar bij iEar heb je ook goede kabels van Supra, bij Conrad kun je In-Akustik kabels kopen en bij Bax-Shop kun je van Tasker ook wel erg mooie OFC kabels kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bee088
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-04 20:52
Ik heb goede ervaringen met professionele kabel van Tasker (italy). Ik gebruik zelf de professionele stage kabel, maar flat is ie ook per meter te krijgen: kijk bijvoorbeeld eens op http://www.vanoostvoorn.n...ood-zwart-flat-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:22

BLN

Obelink schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:19:
[...]
Dat klopt, een vaste kern heeft niet de voorkeur.
Want ?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:59

VPI

Ik heb voor de surround installatie AudioQuest FLX SLiP 14/4 kabel gebruikt, kost 6,75 per meter. Is goed door installatiebuis te trekken. Klinkt echt beter dan goedkope kabel, 1,5 mm2 van conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Ik heb voor de surround installatie AudioQuest FLX SLiP 14/4 kabel gebruikt, kost 6,75 per meter. Is goed door installatiebuis te trekken. Klinkt echt beter dan goedkope kabel, 1,5 mm2 van conrad, die had ik ervoor in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:46

FeaR

In GoT we trust

VPI schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:43:
Klinkt echt beter dan goedkope kabel, 1,5 mm2 van conrad, die had ik ervoor in zitten.
Laten we hier geen dergelijke discussie opstarten, daar hebben we een gehele topicreeks voor: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Wat FeaR hierboven zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Probeer hier ook zeker niet die discussie te starten. Persoonlijk heb ik mijzelf gesteld dat ik meer-aderig koperen kabel wil van 2,5mm2. Of ik nou wel of geen verschil hoor tussen dit en single core kabel of een duurdere kabel maakt mij persoonlijk niks uit. Ik heb mijzelf meer een kostprijs opgesteld en daar wil ik bij in de buurt komen. Er komen in eerste instantie luidsprekers van 50 euro per stuk (2ehands) aan te hangen en dan moet de kabel niet meer gaan kostten dan de luidspreker. 2,5 mm2 omdat ik er ook mijn wat grotere fronts bij aan wil sluiten en genoeg ruimte wil houden om later een iets andere speaker aan te sluiten.

Ik heb nu contact met konig en de leverancier van de kabel over het probleem met de aders. Mogelijk komen zij nog met een oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De hier gebruikte term "flexibel" is volgens mij een kabel die makkelijker te buigen is, maar waarbij de adertjes onderling niet geïsoleerd zijn. Voor hoogfrequent-techniek biedt de in dit topic genoemde "flexibele" kabel geen voordelen.
In de echte hoogfrequent-techniek zijn de adertjes onderling wel geïsoleerd wat voordelen heeft.

Let hierop als je hier een goed gevoel van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147182

Ik gebuikt van den Hull kabels

material Silverplated Copper OFC
product category speaker cable - Twin-lead, Entry-level
cable type Twin conductor
conductor material High purity dense Silver coated high purity Matched Crystal OFC
design purpose Loudspeaker cable
eff conductor 2x(1.97 mm² / ~AWG 14 / 98)
external diameter 15 mm. wide; 4.0 mm. thick
jacket colors Transparent
resistance 0.9 Ohm/100 m.
capacitance 17.5 pF/m.
insulation
HULLIFLEX ® 3 / 300 Vrms min.
connector types
Our 3.0 mm. Ø cable entrance diameter Bus type Universal Speaker Connectors or our 4.5 mm. Ø cable entrance diameter BERRI Bus Connectors or our DIY Screw-On Speaker Connectors; All custom mountable on ordered lengths.
standard sales units
100 m. reels; With connectors mounted to specifications: any length; Without connectors: please consult your van den Hul dealer or the van den Hul distributor in your country.
remarks
Our The GOLDWATER is a version of this cable especially suited for the more harsh (tropical) environments.
Other twin-lead speaker cables in our AWG 14 range are: The SKYLINE HYBRID, The SNOWLINE, and The GOLDWATER

Dus ik vind het wel een redelijk prijs voor een buget kabel dat er Aluminium verwerkt is daar wordt de kabel ook sterker ervan, dan puur koper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Begin momenteel te twijfelen of Konig nou wel of niet puur koper is. Als ik er een vuurtje bijhoud dan schroeien sommige aders een klein beetje weg en sommige aders / sommige delen van dezelfde ader schroeien niet maar gloeien eigenlijk alleen maar..

Is dat schroeien (/druppen) aluminium of kan koper dat ook doen?

Geschuurd met mesje:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/bj3sc641b/geschuurd.png

Aangebrand met lucifer:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/jnbwgwqgf/verbrand.png

[ Voor 22% gewijzigd door warcow op 01-06-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:05

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Standaard 'speakerkabel' = tweelingsnoer rood/zwart variërend van 2x0.5mm² tot 2x2,5mm².
Dat is snoer met meerdere kernen zodat deze (soepel) los gebruikt kan worden.

Voor inbouw zou je net zo goed draad kunnen nemen (één vaste kern) omdat deze nooit meer bewegen hoeft na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Voortscheidend inzicht 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 08:55
Zoek eens naar 2 aderige 2.5mm 25A (rood/zwart) soepel kabel !
Deze zijn als het goed is meestal wel helemaal van koper -> alleen zijn de strands iets dikker en die isolatie is wat minder fancy als audio kabel!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

warcow schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:05:
[...]De konig 4 mm2? Als je met wat schrapen niks raars ziet dan zit het waarschijnlijk wel goed. Of de konig kabels zijn erop achteruit gegaan of de 4mm2 is anders. Heb konig ook al gemaild hierover.
Ok, ik heb deze 4mm2 kabel net even met een aansteker voor je getest en geheel tegen mijn eigen verwachtingen in blijkt ook deze König OFC kabel toch niet helemaal ##*<>!!!** koosjer te zijn.
Ook ik heb een paar jaar geleden (nog voor de aankoop) König hierover gemaild en zij verzekerden mij toen dat het geheel puur koper was.
"Pseudo onwetend" of "jokkebrokkende oplichters" dus. :(

Met een gasaansteker onder de fijne draadjes spatten die dunne draadjes nagenoeg instant uit elkaar, met puur koper gebeurt dat dus niet.
Voorlopige conclusie moet dus zijn dat de kern zeer waarschijnlijk van aluminium is (het is nml. niet-magnetisch) met een "mogelijk" flinterdun OFC sausje er overheen. :+
Pure fraude dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik gebruikt thuis de Aircell 7 kabel,had eerst aircom maar dat is echt een stugge kabel.
De aircell is kleiner maar puur koper en niet met vaste kern,
alleen wel iets stugger als luidspreker kabel.
Klinkt voor mij hetzelfde als een van de hull kabel die ik heb liggen.
Speakers van 550 euro stuk.
http://www.classicinterna...bel/coaxkabels/aircell-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 08:55
Ik vind het zonde om mijn Aircell 7 te gebruiken voor LF , Ik gebruik het liever achter mijn HF set.
Daar in tegen gebruik ik wel weer speaker draad als transport media voor HF wat onder bepaalde omstandig heden low loss is op grotere afstanden!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
warcow schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:51:
[...]

Volgens mij is vaste kern wat minder geschikt voor geluid,
Dat is nou weer typisch een sprookje dat verspreid is door een fantast die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken en blindelings wordt geloofd door een aantal volgelingen. eveneens zonder enige kennis van de elektriciteitsleer. Er is hoegenaamd geen enkele theorie die dit bevestigt. Elektriciteitsdraad en zeker speakerkabel hoeft alleen maar stroom te geleiden en uiteraard is dan bij speakerkabels de weerstand het enige wat van belang is. Geen aluminium (CCA) dus, want dat heeft ruim 60 % hogere soortelijke weerstand. Overigens 60 % hogere doorsnede maakt dit weer ongedaan, afgezien van de andere nadelen, want die zijn er natuurlijk wel, zoals corrosiegevoelig en gemakkelijk breekbaar.

Soepel of stug maakt voor de geluidsweergave geen barst uit, hoe verzint iemand het tegendeel. Soepel zal hooguit bij het leggen soms wat gemakkelijker hanteerbaar zijn. Geen idee waar deze lariekoek oorspronkelijk vandaan komt en hoe iemand ooit tot de absurde gedachte kwam.

Edit:
Al eerder door menigeen gezegd hier, kabel klinkt niet! Puur verbeelding dus als iemand het tegendeel denkt te horen. Het forumtopic "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" hier probeert al jaren, met succes, af te rekenen met alle sprookjes over dit onderwerp.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 01-06-2016 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Techneut schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:35:
Al eerder door menigeen gezegd hier, kabel klinkt niet! Puur verbeelding dus als iemand het tegendeel denkt te horen. Het forumtopic "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" hier probeert al jaren, met succes, af te rekenen met alle sprookjes over dit onderwerp.
Zowel voor- als tegenstanders van dit "geloof vs ongeloof" bedienen zich van ongebruikelijke krachttermen gelardeerd met veel terloopse ad hominems, die vooral de nadrukkelijke domheid van het tegenkamp moet onderstrepen.
Dat doe jij hier ook en enkel op het morele en kennelijk superieure gezag dat jijzelf als onderscheidend voor deze discussie aandraagt. :+
Van mij mag het allemaal en je krijgt zelfs mijn benefit of the doubts mbt dit onderwerp, toch vind ik dat je je niet al te heftig moet vergalopperen.
De hele kabeldiscussie gaat eigenlijk nergens over, als je bedenkt dat de onderlinge verschillen tussen speakers en speakersystemen vele, vele keren groter zijn.

Mijn wetenschappelijke inborst vertelt mij ook dat gehoormatige verschillen in kabels niet-bestaand zijn, toch heb ik ooit wel degelijk zulke verschillen gehoord, ook in dubbelblindtesten, of die nu goed of slecht waren laat ik maar in het midden.
Ik geloof ook niet in spoken maar kijk af en toe toch even onder het bed, volkomen onlogisch maar je slaapt er kennelijk beter wel van. ;)

Ik hoef dan ook niet "al" mijn speakers (1 paar volstaat) met de peperdure Magnum vd Hul te behangen (zelfde die Fear heeft :+ ) en ik kan ook prima leven met een liefst niet al te snel zwart oxiderende koperen kabel.
Kwestie van optisch genot.

Maar als ik voor koper betaal dan wil ik geen listig verpakt aluminium ontvangen, zoals nu met de König OFC kabel is gebeurd.
Gehoormatig zal het nergens op slaan en ik zal er zelfs niet minder om slapen, maar nu voel ik mij wel enigszins als een dom blondje opgelicht. 8)

In dat opzicht is dit dus wel slecht nieuws voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Aluminium heeft toch een heel hoog smeltpunt. Dus dat je het met een lucifer zou kunnen laten smelten lijkt mij niet mogelijk. Denk als je het wilt testen dat je toch wel iets beter moet kijken dan dat. Wellicht door een draadje eruit te pikken en te kijken hoeveel stroom die aankan en dat vergelijken met een echt koperdraadje van de zelfde maat. Of met een goede multimeter de weerstand vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 01:00:
[...]
<knip>
Maar als ik voor koper betaal dan wil ik geen listig verpakt aluminium ontvangen, zoals nu met de König OFC kabel is gebeurd.
Gehoormatig zal het nergens op slaan en ik zal er zelfs niet minder om slapen, maar nu voel ik mij wel enigszins als een dom blondje opgelicht. 8)

In dat opzicht is dit dus wel slecht nieuws voor de TS.
De rest van je betoog laat ik maar buiten beschouwing, want op deze manier, d.w.z. alle overduidelijke theorie maar terzijde schuiven, lekker gemakkelijk immers, blijf je dooremmeren en daar heb ik helemaal geen zin in. Bovendien hebben we daar voor de liefhebbers het elfjes-topic voor, zo langzamerhand meer tot vermaak dan ter lering. Laat het overigens duidelijk zijn dat ik niemand wil denigreren. Excuus als dat wel zo overkwam.

Maar OFC vermelden terwijl het CCA is, is regelrecht misleiding. Als dat dunne opgedampte laagje koper echt OFC is, overigens totaal niet belangrijk, dan is het strikt genomen nog net geen bedrog, maar het zit wel op het randje. En dat voor een gerenommeerde firma, of is daarvan helemaal geen sprake? Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Edit:
Achteraf zat ik te denken dat de persoon die dit bedacht heeft misschien heeft gedacht aan het skineffect.
Welnu, bij audiofrequenties is het skineffect nagenoeg te verwaarlozen. Maar bovendien worden bij hogere frequenties waarbij het wel een rol speelt de dunne draadjes waaruit litzedraad bestaat elk afzonderlijk geïsoleerd. Laat men dat achterwege, dan heeft litze geen effect.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 02-06-2016 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Anoniem: 14038 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 08:27:
Aluminium heeft toch een heel hoog smeltpunt. Dus dat je het met een lucifer zou kunnen laten smelten lijkt mij niet mogelijk.
Valt wel mee, 933 K aldus Wikipedia. Dat is 660 graden Celsius. De vlam van een lucifer haalt dat wel. Het is alleen de vraag of de kabel ook zo warm wordt. Koper en aluminium zijn goede warmtegeleiders, dus de warmte wordt 'goed' afgevoerd. Ik vermoed dat de andere reactie van CCA op een vlam niet wordt veroorzaakt door het smelten, maar door het oxideren van het aluminium.

Gisteren even getest wat koperen kabel doet in een vlam: het gaat alleen gloeien en als je de vlam weghaalt wordt het grijs / zwart.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 02-06-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Misschien heb je iets aan deze ervaringen m.b.t. het veel hogere smeltpunt van koper:
http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/
Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar er wordt vaak naar verwezen.

Citaat daaruit:
Houd een vlammetje een voor een bij de aders. Aluminium smelt bij relatief lage temperaturen die je makkelijk met een aansteker kan bereiken. cca zal worden ontmaskerd, een koperen ader zal alleen maar heet worden en misschien gaan gloeien, pas op voor je vingers ..

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 03-06-2016 19:35 ]

Pagina: 1

Let op:
Hier geen discussie starten over hoorbare verschillen tussen kabels. Daar hebben we een gehele topicreeks voor: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6