Houtkachel kopen via marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:05
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een houtkachel. Nu zie ik een levendige handel op oa marktplaats van houtkachels.
Dit wordt gedaan door zowel handelaren als particulieren.
Ik twijfel echter of het verstandig en/of veilig is om via een kanaal als marktplaats een houtkachel te kopen of via een lokale of regionale dealer.

Wat zijn jullie ervaringen en gedachte hierin?

Ik neig naar nieuw kopen maar het scheelt bij sommige kachels flink geld tussen nieuw en tweede-hands.

Alle reacties

• wording
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hoe ga je de installatie regelen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je doet alsof Marktplaats per definitie tweedehands is? Of lees ik verkeerd? Want er zijn ook handelaren die aanbiedingen op MP zetten (al dan niet tweedehands) om voor een relatief laag bedrag een groot publiek te bereiken. Daarbij staat het je volledig vrij om een handelaar/dealer te bezoeken, KvK-gegevens na te trekken en natuurlijk de garantie te bespreken.

Er zijn voldoende produkten in NL te vinden die al gebruikt zijn maar waar nog wel xx maanden garantie op wordt gegeven; ik snap dus niet geheel jouw twijfel/vraag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50
hm, tweede hands houtkachel van een particulier... je moet echt wel weten waar je naar moet kijken.
deursluiting, afdichting etc anders kan je meteen groot onderhoud laten plegen. Van een handelaar is, als het goed is, wat anders. Die heeft als het goed is de kachel onder handen gehad.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• M@rijn
Installatie wordt via een installateur geregeld die het tot de kachel aansluit. Maar het is een beetje wat Tens, van een handelaar mag je verwachten dat deze de kachel heeft na gekeken maar als "leek" heb je daar mogelijk niet genoeg zicht op?

Verwijderd

Je kunt bij iemand thuis toch ook proefdraaien om te kijken of alles naar behoren werkt voordat je het koopt?

• Tens
off topic:
Weet niet waar je zit, maar een ritje Duitsland kan voordelig zijn, daar is meer keus en zijn de prijzen lager.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• M@rijn
Tens schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:36:
off topic:
Weet niet waar je zit, maar een ritje Duitsland kan voordelig zijn, daar is meer keus en zijn de prijzen lager.
Ik woon in Zeeland dus een ritje Duitsland zal niet zomaar gedaan worden 8)

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
Hier inderdaad toevallig ook recent een houtkachel uit .De gehaald, scheelde enkele honderden euro's tov Nederland. Maar als dat geen optie is dan zijn de verschillende handelaren die via MP hun bereik proberen te vergroten ook prima opties.

Belangrijkste is t type kachel wat je uitzoekt; hoog rendement met alle lucht van boven. Dit geeft in vergelijking met het klassieke type waarbij een belangrijk deel van de lucht van onderen komt een veel schonere en vooral aangenamere verbranding.

• M@rijn
Sowieso is het plan wel om voor HR te gaan, ik ben op zoek naar leuke kachels met een hoger rendement dan 75%.

Opties waar ik naar zit te kijken zijn o.a. de Dovre 325CB en de Morso 1442

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 17:09

André

Analytics dude

Wij hebben net in januari een houtkachel laten plaatsen. En als ik een tip mag geven: ga bij een grote kachelboer eens kachels bekijken. Bij ons vielen alle kachels die we op de shortlist hadden staan enorm tegen in het echt. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een nieuwe Jacobus 6:
http://www.jacobus.nl/JAcobus_6

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:20
Nadeel van kijken en uitproberen op locatie is uiteraard dat het zeer tijdrovend is om hem 'ter plekke' te zien in werking en hem dan in je auto / op aanhanger te krijgen om te vervoeren (gloeiend heet).
advies zou inderdaad zijn om eerst rond te kijken wat je wilt en daarna (via marktplaats of ander kanaal :) ) er een aan te schaffen.
Als je via marktplaats doet (en tweedehands) hooguit even kijken of de kachel goed is (Glas goed en geen scheurtjes, aansluiting op rookkanaal goed (geen braampjes / scheuren).
Dan kan er verder niet zo heel veel mee zijn naar mijn idee.

Ik neem aan dat je het rookkanaal al hebt of laat doen? hierover zullen de meeste issues zijn qua verzekeringen mocht dit een beun oplossing zijn.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Tens
M@rijn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:42:
[...]

Ik woon in Zeeland dus een ritje Duitsland zal niet zomaar gedaan worden 8)
:) idd, Belgica, tenminste het Franse deel wordt ook nog veel hout/kolen gestookt. Mss daar even checken?

Als het kijken naar vlammen geen prioriteit heeft: http://deklinkhamer.nl/bekkasinenhoutkachel/ snel warm, top verbranding

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 01-06-2016 09:59 ]

Verwijderd

Ik denk dat je snel genoeg kan zien of zo'n ding veel gebruikt is. Er zijn zat mensen die zo'n ding ooit hebben laten plaatsen maar in de praktijk bijna nooit stoken. Dat zie je snel genoeg aan het feit of ze een behoorlijk houthok hebben.

Ik heb mijn Faber nu 15 jaar en stook in de koude periode, buiten lager dan 5 graden, iedere dag en zie en heb aan mijn kachel 0,0 slijtage. Afdichtingen rond raam nog steeds goed, lade en schuiven 0 slijtage, dus ben van mening dat je goed voor een mooie tweedehands kan kijken.

Installeren echt niet zelf doen.

• M@rijn
André schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:46:
Wij hebben net in januari een houtkachel laten plaatsen. En als ik een tip mag geven: ga bij een grote kachelboer eens kachels bekijken. Bij ons vielen alle kachels die we op de shortlist hadden staan enorm tegen in het echt. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een nieuwe Jacobus 6:
http://www.jacobus.nl/JAcobus_6
De Jacobus is hier ook nog wel een optie, al vind de vriendin die qua design wat minder :+ Ben je zelf bij een grote kachelboer geweest en zo ja welke?
soepah schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 09:49:

Ik neem aan dat je het rookkanaal al hebt of laat doen? hierover zullen de meeste issues zijn qua verzekeringen mocht dit een beun oplossing zijn.
Rookkanaal wordt inderdaad gedaan door een installateur :)

[ Voor 47% gewijzigd door M@rijn op 01-06-2016 10:42 ]

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:53
Waarom geen pellet kachel?
Zit volgens mij ook nog subsidie op.

• soepah
ajaaaan schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:44:
Waarom geen pellet kachel?
Zit volgens mij ook nog subsidie op.
Zijn iderdaad wat hoger rendement, en minder uitstoot maar vaak ook stukje duurder. Subsidie is maar een klein percentage van de aanschaf. Ik weet niet waar TS naar kijkt qua houtkachel maar die zijn wel goedkoper vaak. Ook als je wel hout voldoende hebt zelf is het niet handig om pelletkachel te kopen, aangezien je dan nog wel pellets moet kopen.

Qua beleving (Vuur) is het ook wel een verschil.

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-11 08:03

Bergie

Lekker belangrijk...

Of je gaat voor een mooie speksteenkachel :) Kost wel wat meer maar houd de warmte lekker lang vast.

Yamaha MT-09

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 17:09

André

Analytics dude

M@rijn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:39:
[...]

De Jacobus is hier ook nog wel een optie, al vind de vriendin die qua design wat minder :+ Ben je zelf bij een grote kachelboer geweest en zo ja welke?
Ik ben bij het Stokertje in Orvelte geweest, die hebben heel veel kachels staan.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-11 13:17
Persoonlijk goede ervaring met http://houtkachelfarm.nl/
Runt zijn eigen import uit china. Prima kachels voor een nette prijs.

Installatie wel zelf gedaan (aansluiten op bestaand rookkanaal).

Heb zelf dit model aangeschaft: http://houtkachelfarm.nl/...tkachel-maurik-funny-girl , eigelijk net iets te zwaar voor de ruimte waardoor je niet continu vol kan stoken.

Koop liever een kachel die constant hard moet werken dan een 15kw monster waarbij de continu moet smoren. Dit is niet goed voor de kachel en niet goed voor je rookkanaal.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

ik heb mijn kachel een barbas brabant via het stokertje gekocht, deze hebben met regelmaat demo modellen die ze verkopen. Ook van andere merken. Ze adverteren volgens mij niet op marktplaats. Als je de kachel op een bestaand rookkanaal laat aansluiten adviseer ik je wel een camera inspectie te laten uitvoeren. Bij mij heb ik zelf de open haard weg gesloopt, pijp in gekort en camera inspectie gedaan om te zien of alle buizen nog goed zaten (ringen etc niet verschoven waren). Kachel is tot de voordeur geleverd en hebben we zelf naar binnen gezeuld :+. Hierna zelf aangesloten met een maat die schoorsteenveger is en precies weet wat wel/niet kan. Stook in koude periode er ook dagelijks mee. Je kan best via MP een houtkachel kopen maar let dan inderdaad op dat alles goed is en er zeker geen scheurtjes in de kachel zelf zitten.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
De verbrandingsruimte van een HR kachel is bekleed met steenachtig materiaal wat je er vrij makkelijk uit kunt halen.

Dat zou ik bij een tweedehands kachel zeker even doen en dan kijken of er geen scheuren zichtbaar zijn in het metaal van de verbrandingsruimte en bij de lasnaden. Men wil nog wel eens veel te veel hout in zo'n kachel doen waardoor je hem letterlijk kapot stookt.

• thur
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:29
Mijd marktplaat tenzij je goed weet wat je zoekt. Orienteer je goed. Ga bij zaken langs ook daar kun je vaak wel "proef stoken" Een goede kachel is niet goedkoop. Negeer bouwmarkt spul. Stem het vermogen af op de ruimte. Koop geen antiek of oud spul, welliswaar mooi om te zien, maar ze branden lang niet zo goed als een moderne, hoog rendement kachel. Jacobus serie is zeker de moeite waard, kwalitatief goed, perfecte service en een nederlands product. Stook deze al jaren. Pas op met de voorloper de Janus deze is veel nagemaakt.

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:53
soepah schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:01:
[...]

Zijn iderdaad wat hoger rendement, en minder uitstoot maar vaak ook stukje duurder. Subsidie is maar een klein percentage van de aanschaf. Ik weet niet waar TS naar kijkt qua houtkachel maar die zijn wel goedkoper vaak. Ook als je wel hout voldoende hebt zelf is het niet handig om pelletkachel te kopen, aangezien je dan nog wel pellets moet kopen.

Qua beleving (Vuur) is het ook wel een verschil.
Een goede pelletkachel heb je volgens mij al wel vanaf €1250 á €1500. Dan krijg je nog een subsidie van +/- €500 terug.
Houtkachels zijn inderdaad wat goedkoper verkrijgbaar (+/- vanaf €350 á €500) maar ze zijn er ook van €2000.

Je zegt wanneer je zelf genoeg hout hebt dat je beter een houtkachel kan doen omdat je anders pellets moet kopen.
Maar wat als je door de voorraad hout heen bent en je niet ergens wat nieuw hout kan verkrijgen zonder te kopen? Dan is ook brandhout duur.

Wat je zegt qua beleving betreft het vuur moet ik je gelijk geven.

• soepah
ajaaaan schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:36:
[...]
Een goede pelletkachel heb je volgens mij al wel vanaf €1250 á €1500. Dan krijg je nog een subsidie van +/- €500 terug.
Houtkachels zijn inderdaad wat goedkoper verkrijgbaar (+/- vanaf €350 á €500) maar ze zijn er ook van €2000.
Pellet kachels zijn er ook van 3000+ :) maar inderdaad vanaf 1500 is er wel wat te krijgen, zelf wel gekeken maar kwam voor iets wat redelijk goed was toch boven de 2500 uit,
ajaaaan schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:36:
[...]
Je zegt wanneer je zelf genoeg hout hebt dat je beter een houtkachel kan doen omdat je anders pellets moet kopen.
Maar wat als je door de voorraad hout heen bent en je niet ergens wat nieuw hout kan verkrijgen zonder te kopen? Dan is ook brandhout duur.

Wat je zegt qua beleving betreft het vuur moet ik je gelijk geven.
Ik bedoel qua zelf genoeg hout, ook een wal met hout (of stuk bos) wat je niet meer hoeft te kopen, en die je zelf (of met hulp) kunt omzetten in haardhout. Dan heb je "oneindig" genoeg hout, aangezien je af en toe wat jonge boompjes terugplant en dan kun je vaak met 3 man een redelijk stukje bos onderhouden en 'gratis' branden.

Pagina: 1