Rookmelder koppelen aan ESP8266

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-07 18:42

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb drie rookmelders van het type Ei 146. Deze rookmelders zijn op 230v aangesloten en via een schakeldraad ook met elkaar verbonden. Als één rookmelder afgaat, gaan ze allemaal af.

Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/033680/files/046513500/ei-electronics-ei-rookmelder-optisch-230v-9v-ei-14.jpg

Nu wil ik dit graag aansluiten op mijn domoticasysteem. Immers zijn wij regelmatig niet thuis, en is een lawaai in huis niet echt behulpzaam. Dus wil ik er graag een ESP8266 op aansluiten.

Mijn vermoeden is dat door de schakeldraad ook gewoon 230v loopt. Als je het plaatje bekijkt zie je dat de schakeldraad tussen de Nul en Fase draad vastgemaakt moet worden. Lijkt mij niet logisch dat de schakeldraad dan zwakstroom o.i.d. zou zijn.

Als dat zo zou zijn zou ik bij de rookmelder die op zolder hangt de stroom hiervan kunnen aftappen naar een 230v travo die de ESP aanstuurt. Op de ESP zet ik dan een simpel programmatje die via wifi een signaal stuurt naar mijn domoticasysteem.

Maar goed, ik weet het niet zeker. Hoe kom ik er (op een veilige manier) achter wat voor voltage hierop staat, en of dit dan een geschakelde nuldraad of geschakelde fasedraad is? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 14:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Pak je multimeter en zet deze tussen de schakeldraad en de 0-draad. Dan is het een kwestie van iets in de fik steken en kijken wat voor voltage je krijgt :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mattie112 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:45:
Pak je multimeter en zet deze tussen de schakeldraad en de 0-draad. Dan is het een kwestie van iets in de fik steken en kijken wat voor voltage je krijgt :)
Nou ja , hij heeft een testknop hoor ;)

Maar, tussen de schakel- en de nuldraad dus? Niet de fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Als je denkt (of twijfelt) dat er allicht 230V kan staan op de schakeldraad dan moet je inderdaad tussen schakel en 0 testen. Je meter zal van 230V aan geven. Tussen schakel en fase meet je niks aangezien dit dan dezelfde draad zou zijn.

Ik heb trouwens mijn twijfels of hier 230V op staat, ik lees in de handleiding dat er ook een backupbatterij in zit. Werkt de doorschakelfunctie dan ook? Dan is het in elk geval geen 230V dat zou je ook kunnen testen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mijn vraag is ook vooral, stel nu dat er bijv. 9 volt op staat, als ik dan de contacten op nul en schakel zet, pleur ik dan geen 230v op het 9v circuit?

Ik zal ook testen of hij werkt zonder backup batterij! goed idee, alhoewel ik niet zeker weet of hij uberhaupt goed functioneert zonder backup batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Nee, zeker niet als je multimeter in de VOLTAGE stand staat :)

Je meet in dat geval "over" een circuit heen. Wil je de stroom DOOR een circuit meten dan zet je je multimeter in een andere strand en loopt de stroom daadwerkelijk door je meter heen (en dán heb je wel sluiting ja)

Zie bijv ook:
https://learn.sparkfun.com/tutorials/how-to-use-a-multimeter

edit:
trouwens mocht het compleet gescheiden zijn (wat eigenlijk niet kan want je moet altijd 1 data (== "voltage") en 1 ground hebben voor een compleet circuit. Dan meet je simpelweg "niets" :)

[ Voor 21% gewijzigd door Mattie112 op 31-05-2016 17:07 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-07 10:37
ff nieuw leven blazen in deze post :-)

Ik ben ook bezig met een vergelijkbaar projectje.
Op iedere verdieping hangt bij mij een SmartWares FSM-174 rookmelder. Deze zit op het lichtnet (220V) aangesloten en er zit een 9V batterij in. Tevens zijn de rookmelders via een bedraade verbinding geschakeld met elkaar, if one goes.... they all go.

Ook ik wil er een ESP8266 tussen vrotten om zo meldingen van de rookmelder(s) door te sturen naar HomeAssistant zodat ik geinformeerd wordt indien er eentje staat te loeien. De ESP8266 heeft 3.3V nodig, hiervoor heb ik een AC 220V --> DC 3.3V omvormer gekocht. Dit lijkt mij te moeten werken om de ESP8226 van juice te voorzien.

Maar nu.... de schakeldraaf, de I/O draad op de rookmelders, die voor de onderlinge koppeling zorgt. Hoe krijg ik deze op de ESP8226 aagesloten? Ik begrijp dat ik eerst moet meten wat er op deze draad gebeurd indien er ' rook ' wordt gedetecteerd. Kan iemand mij helpen hoe dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6Dnw-R42O79-gMxsEbHHJDixOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQrWZSvPQKtR9Uz9Np6t0A4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppsTQ9ciTiPI9VOGUC8Fzbjxugc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IM0Un35KoC72fuTrOHi8n02.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls9Id1vMGPRJFaAnReyfbgVBAUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMnr8O3y3w1oytqV6sfEMnS9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door n0m0r3 op 25-04-2022 10:44 . Reden: extra info en foto's toegevoegd ]

Pagina: 1