Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Wij willen graag een videocamera kopen en nu zit ik te twijfelen tussen twee soorten camera's:

- Camera's die opnemen op full HD 1080p @ 60fps
- Camera's die opnemen op ultra HD 2160p @ 30fps

Ik heb thuis de mogelijkheid om UHD af te spelen, via de Nvidia Shield op een Samsung UE55JU6400k tv.

Even los van alle andere opties die videocamera's vandaag de dag hebben vraag ik me simpelweg af welke opname kwaliteit beter is voor de huidige situatie.

Ik heb me wel al enigszins verdiept in de materie en het is me duidelijk geworden dat als je niet te veel beweging filmt, dat UHD dan beter is. Klopt deze aanname?

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
60fps is vooral handig als je 1) actie met snelle beweging filmt of 2) slow motion wilt toepassen (bij actie). Het grote voordeel van uhd/4k materiaal is dat het detail een stuk(je) beter is; je hebt vier keer zoveel pixels en dat is absoluut een kwaliteitsniveau hoger (zeker als je ook een uhdtv hebt). Hoe groot het verschil in kwaliteit is, is mede afhankelijk van de gebruikte camera (en sensor en lens). In Tweakers reviews hebben we gemerkt dat het verschil zelfs bij kleine (1/2,3") sensoren al zichtbaar is en dit loopt op naarmate je een camera met grotere sensor (en betere optiek) gebruikt. Een ander voordeel van uhd-materiaal is dat je het eventueel kunt downscalen in 1080p waardoor je het beste deel uit je compositie kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 22:56
Over het algemeen is het beeldkwaliteit van UHD video beter omdat het meer informatie kan opslaan per frame.

Full HD @ 60fps is dan wel weer een stuk vloeiender met minder motion blur, wat voornamelijk voordelig is als er veel beweging is.

Verder ligt de daadwerkelijke kwaliteit natuurlijk vooral aan de videocamera die je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Bij een hogere frame-rate (dus bijvoorbeeld 60fps) is het beeld vloeiender, bij een hogere resolutie (dus bijvoorbeeld 2160p) is het beeld scherper. Beide zijn er voordeel, er wordt nu ook al hard gekeken naar 2160p op 60fps.

Mijn eigen ervaring zegt dat 60fps meer toe kan voegen dan 2160p. Wat scheelt is dat bijna elke camera die 2160p met 30fps op kan nemen ook 1080p met 60fps aankan, en dan kan je dus zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb me wel al enigszins verdiept in de materie en het is me duidelijk geworden dat als je niet te veel beweging filmt, dat UHD dan beter is. Klopt deze aanname?
Beter? Wat vind jij "beter"? Heb je een voorkeur voor vloeiender beeld dan is 1080p/60 de betere optie. Heb je liever een hogere resolutie en neem je genoegen met minder vloeiend beeld dan is de 2160p/30 de betere optie.

Met een hogere framerate is het makkelijker om achteraf mooie slomo beelden te maken. Met 30fps of lager moet je gewoon rekening houden dat je de camera niet te snel beweegt, dan kan je de kijkers nog wel eens misselijk maken ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Als je een UHD TV hebt is het in mijn ogen zonde om geen UHD camera te kopen. En beweging vloeiender op 60fps? Ja, dat wel, maar het is niet zo dat 30fps nou zo'n ramp is. Films zijn op 24fps en ik ervaar beweging daarin nou niet als bepaalt als schokkerig.

Voor mooie slomo is 60fps weer wel leuk, maar aan de andere kant zou je UHD materiaal weer kunnen gebruiken om een FullHD film te maken met uitsnedes en zo de compositie van je film aan te passen als je echt zin hebt om veel werk in een filmpje te steken.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Resolutie en frames per seconde is niet de belangrijkste maatstaaf voor een goede beeldkwaliteit!

De bitrate is allesbepalend!

Voorbeeld: 1080p op 50MBit geeft een beter beeld dan 2160p op 25MBit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:53:
Beter? Wat vind jij "beter"? Heb je een voorkeur voor vloeiender beeld dan is 1080p/60 de betere optie. Heb je liever een hogere resolutie en neem je genoegen met minder vloeiend beeld dan is de 2160p/30 de betere optie.
Als ik uit ga van normaal huis, tuin en keuken gebruik dan heb je met 4K meer beeldkwaliteit dan met 1080p. In 50% van de gevallen staat de camera op een statief (bij een feestje, of tijdens uitjes) of film je iets dat niet snel beweegt. Een 1080p 60fps camera zou handiger zijn als je gaat filmen bij de F1, de TT, of tijdens vliegtuigshows.

Overigens is het aanbod van beide types beperkt.
3 stuks 4k 30fps en
4 stuks 1080p 60fps

Slomo filmpjes zal ik niet snel gaan maken. Ik wil sowieso wel een camera die met een vaste framerate opneemt zodat ik opnames eenvoudig kan bewerken in Pinnacle Studio.

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 31-05-2016 17:42 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ocdaan schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:00:
Resolutie en frames per seconde is niet de belangrijkste maatstaaf voor een goede beeldkwaliteit!

De bitrate is allesbepalend!

Voorbeeld: 1080p op 50MBit geeft een beter beeld dan 2160p op 25MBit.
En wat dacht je van de sensor? Als Snowwie niet aangeeft wat hij precies wil filmen dan wordt "beter" wel héél erg lastig te bepalen. Ga je in het donker filmen dan is een grote sensor juist weer een must.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:42:
[...]

En wat dacht je van de sensor? Als Snowwie niet aangeeft wat hij precies wil filmen dan wordt "beter" wel héél erg lastig te bepalen. Ga je in het donker filmen dan is een grote sensor juist weer een must.
Vandaar ook de opmerking in de TS over de andere aspecten van video camera's. Dit topic gaat puur over 4k 30fps vs 1080p 60fps.

Want als we nu op deze vraag moeten ingaan komt de volgende er aan die zich afvraagt of Snowwie ook in de regen wil filmen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:38
Snowwie schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:49:
[...]

Vandaar ook de opmerking in de TS over de andere aspecten van video camera's. Dit topic gaat puur over 4k 30fps vs 1080p 60fps.

Want als we nu op deze vraag moeten ingaan komt de volgende er aan die zich afvraagt of Snowwie ook in de regen wil filmen. :)
Toch ligt het een beetje aan wat je zelf mooi vindt. Zelf zou ik voor 1080p 60fps gaan omdat ik dat er persoonlijk beter uit vind zien op grote schermen. Maar zoals iedereen al zegt, codec, sensor, lens en bitrate hebben veel meer invloed.

semi offtopic: Kijk ook eens naar de Panasonic GH4 en Panasonic G7 (afhankelijk van je budget en extra wensen). Die hebben een grotere sensor dan de genoemde camera's < 2000 euro, 4k opname en hebben een erg goede codec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Budget is ook een zeer belangrijk vraagstuk. Een goede UHD (30fps) camera is al snel twee keer zo duur van eentje die 1080p met 60fps doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 12:16

Rannasha

Does not compute.

Merk op dat de UHD/30fps camera's vaak ook op lagere resolutie kunnen filmen en dan weer met een hogere framerate. Zo is het goed mogelijk dat een UHD/30fps camera kan filmen op HD/60fps.

In dat geval kun je iedere keer bij het begin van de opname kiezen tussen meer detail (UHD) of soepelere actie (60fps).

Kijk dus wat verder dan enkel de "headline specs" van de camera's.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Rannasha schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:19:
Merk op dat de UHD/30fps camera's vaak ook op lagere resolutie kunnen filmen en dan weer met een hogere framerate. Zo is het goed mogelijk dat een UHD/30fps camera kan filmen op HD/60fps.

In dat geval kun je iedere keer bij het begin van de opname kiezen tussen meer detail (UHD) of soepelere actie (60fps).

Kijk dus wat verder dan enkel de "headline specs" van de camera's.
Dat is een goed argument, best of both worlds.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1