Kleuterschoolherinneringen

Pagina: 1
Acties:

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wij zijn al heel veel jaren getrouwd, maar heel soms komt er een verhaal naar boven dat ik nog niet eerder had gehoord. We kennen waarschijnlijk allemaal het met armen over elkaar zitten als er bijvoorbeeld een verhaaltje werd voorgelezen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit nog steeds gebeurt. Maar wat mijn vrouw me nu vertelde over haar kleuterschooltijd had ik nog nooit van gehoord. Namelijk de kinderen moesten tijdens het luisteren of wandelen hun lippen stijf op elkaar geperst houden. De wat oudere kleuters moesten daarin corrigerend optreden jegens de allerjongsten, d.w.z. bij even op schouder tikken en naar zijn of haar opeen geperste lippen wijzen.
Het was een Montessori-school, dat moet ik er wel bij vertellen. Daar gebeuren/gebeurden wel meer dingen die je op "normale" scholen niet hebt/had. Het zal wel met een bepaalde pedagogische achtergrond hebben plaatsgevonden, maar het komt me vrij absurd over. Heeft iemand hier dezelfde herinnering, dan wel een idee wat dan wel die achtergrondgedachte was? Wat dacht men zo'n kind hiermee te leren behalve de juf te gehoorzamen?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
Wat dacht je van een andere school te zoeken als ze zulke zaken normaal vinden?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat is nieuwe democratie; vroeg mee beginnen zodat we over 20 jaar helemaal niet meer tegensputteren bij een volgend referendum :+

Het is, in mijn ogen, heel simpel; als je als ouder of leerkracht het niet eens bent met de manieren hoe men de kinderen opvoedt, dan ben je gerechtigd naar de OR te gaan of desnoods de onderwijs-inspectie.

Ik ken jou (de topicstarter) niet noch ben op de hoogte van enige context van je eigen opvoeding, normen en waarden noch de precieze toedracht hoe de betreffende school / leerkracht de handhaving/opleiding mag geven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-12 17:02
En hoe weet je vrouw het, gewoon met eigen ogen gezien?

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12 15:58

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik vermoed dat dit van erg vroeger is?

Op mijn lagere school kregen we nog over de vingers.. met zo 'n zo 'n stok. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.onderwijsgeschiedenis.nl/website/attachments/Image/leijsen_mijn_afbeeldingen_geschiedenis_scholen/straf_voor_het_bord.jpg

Kan niet zeggen dat ik er slechter van geworden ben :>
Al heb ik liever niet dat ze het bij mijn kinderen zouden doen.

IHMO is slaan een zwaktebod, dan heb je gewoon gefaald

| Security Management |

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat dacht men zo'n kind hiermee te leren behalve de juf te gehoorzamen?
discipline? Goed, het lineaal vingermeppen is wel erg achterhaald, maar kijk eens voor de grap naar het buitenland, uniforms, aantreden 2-om-2 voor de klas, teksten kunnen opdreunen, zijn die er zoveel slechter van geworden?

Van horen zeggen wordt al vaak een 'ze moeten still zijn tijdens voorlezen' naar een 'ze worden vastgebonden aan hun stoel en mogen niet meer ademen tijdens voorlezen'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
Ik heb ook op een Montessorischool gezeten, en heb dit nooit meegemaakt. Volgens mij worden kinderen in het Montessori-onderwijs juist veel vrijer gelaten, tenminste zo is het in mijn herinnering. Ieder op z'n eigen niveau, weinig klassikale les, werken op je eigen tempo etc. Wat ik er nog van weet is dat ik me er prima vermaakt heb.

Trouwens, van de kleuterklas kan ik me eigenlijk niets meer herinneren.

[ Voor 10% gewijzigd door PrinsPils op 31-05-2016 14:41 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:55
Ik weet niet waar je met dit topic heen wilt?

Er zijn overigens genoeg redenen te verzinnen:
- kakelende klas met 30 kinderen maakt een kabaal, omwonenden zullen daar niet al te blij mee zijn.
- met lippen op elkaar praten ze ook niet. Dus dan is het stil in de klas. Is ook weleens nodig namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-12 14:36
Ik heb ook op een montessori gezeten (niet in de kleuterklassen maar vanaf middenbouw), maar ik heb nooit gezien dat dit bij de kleuters werd gedaan.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11 16:47

Dr0ppFTW

Never be clever

MAX3400 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:03:
Dat is nieuwe democratie; vroeg mee beginnen zodat we over 20 jaar helemaal niet meer tegensputteren bij een volgend referendum :+

Het is, in mijn ogen, heel simpel; als je als ouder of leerkracht het niet eens bent met de manieren hoe men de kinderen opvoedt, dan ben je gerechtigd naar de OR te gaan of desnoods de onderwijs-inspectie.

Ik ken jou (de topicstarter) niet noch ben op de hoogte van enige context van je eigen opvoeding, normen en waarden noch de precieze toedracht hoe de betreffende school / leerkracht de handhaving/opleiding mag geven.
Tarkin schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:00:
Wat dacht je van een andere school te zoeken als ze zulke zaken normaal vinden?
Zij vrouw maakte dit dus vroeger mee, niet hun kind in het heden :P

OT: Nooit van gehoord. Lijkt me inderdaad vooral om de kids discipline bij te leren.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Dat de eis was om stijf opeengeperste lippen te hebben lijkt me vertekening door kleuterperspectief (maar goed, helemaal zeker weet je het nooit.)

Het idee achter het stil zijn en het luisteren naar elkaar en elkaar daarop aanspreken lijkt me overigens wel goed te passen bij montessori. De ruimte om in vrijheid te kunnen werken betekent ook dat je daar grenzen in moet afspreken. "Als iemand praat dan luister je / praat je daar niet doorheen" is wel een van de basisregels die ik me kan herinneren uit mijn eigen montessori-achtergrond (maar niet meer van mijn kleutertijd, daar weet ik niet veel meer van.)

Er was dan een duidelijk onderscheid tussen de tijd waarin je je eigen werkjes mocht doen, (zachtjes) met elkaar kon praten en samenwerken, en er waren momenten dat je centraal op moest letten. Meestal voor organisatorische zaken: wat gaat er gebeuren. Dat is ook simpelweg nodig om ook maar iets te kunnen met een grotere groep mensen - dat je centraal je aandacht kunt geven. Niet uit blinde gehoorzaamheid maar juist ook om te kunnen overleggen bv.

Zelfs tijdens het wandelen kan ik het me eigenlijk wel voorstellen: verkeer is gevaarlijk, en het lopen is dan ook geen spelen, maar opletten. (Opeengeperste lippen hoeft wat dat betreft natuurlijk niet, maar dat er grenzen gesteld worden aan wat er gebeurt heel duidelijk wel.)

Interessante daaraan is dat discipline wat dat betreft ook de basis wordt van vrijheid: als je veilig en gedisciplineerd door het verkeer kunt, kun je bv ook makkelijker op stap. De mogelijkheid om een groep weer te organiseren geeft juist ook de mogelijkheid om in vrijheid te werken zonder dat het uit de hand loopt.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-12 19:59
wat is er mis mee om kinderen te leren Luisteren en dus hun mond dicht te houden als er iets verteld wordt? dat is een kwaliteit die meer mensen zouden moeten hebben.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:44:
[mbr]Ik weet niet waar je met dit topic heen wilt?[/]
Gewoon uit nieuwsgierigheid, vanwege het in mijn ogen absurde ervan, vernemen of anderen vroeger ook die ervaringen hadden. Zonder geklets er tussendoor met degeen die naast je zat stil en aandachtig zitten luisteren was namelijk niet genoeg, het moest perse met duidelijk zichtbaar stijf opeen geperste lippen. Alsof dat wel een blijk van aandacht was.

Antwoord op een paar andere vragen in dit topic, het was haar eigen kleuterschooltijd en het waren echt haar eigen herinneringen en die zijn, daar kan ik voor in staan, zeker niet vertekend zijn door de tijd. Overigens heeft ze er niet een trauma van over gehouden :).

Tenslotte, wij zijn niet zo piep jong meer, het is dus wel een tijdje geleden. Zelf heb ik de kleuterschool en lagere school nog iets eerder doorlopen, wel een tijd van nogal strenge discipline in de klas en bij het geringste een draai om de oren, maar zonder een dergelijk lachwekkend beleid. Overigens geen Montessori.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05
Dr0ppFTW schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:55:
[...]

[...]

Zij vrouw maakte dit dus vroeger mee, niet hun kind in het heden :P

OT: Nooit van gehoord. Lijkt me inderdaad vooral om de kids discipline bij te leren.
Op die fiets.

Bij mij hebben ze de handen vastgeplakt met bruine tape in de 2e kleuterschool. Needless to say dat mijn moeder niet amused was en ik de dag erachter in een andere klas zat. Dat mens stond er wel bekend om om zulke stunts te doen. De reden waarom weet ik niet meer.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:24
Techneut schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:41:
[...]
, het was haar eigen kleuterschooltijd en het waren echt haar eigen herinneringen en die zijn, daar kan ik voor in staan, zeker niet vertekend zijn door de tijd.
Jij kan er voor in staan dat de herinneringen door de jaren heen niet zijn vertekend? Dat vind ik heel erg knap! Paranormaal wonder??

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:41:
[...]
Antwoord op een paar andere vragen in dit topic, het was haar eigen kleuterschooltijd en het waren echt haar eigen herinneringen en die zijn, daar kan ik voor in staan, zeker niet vertekend zijn door de tijd. Overigens heeft ze er niet een trauma van over gehouden :).
Daar kun je niet voor instaan... ken je het dat je voor het eerst sinds je kleutertijd terugkomt op een plek en alles ineens veel kleiner blijkt te zijn dan je het herinnert? (bijv. een camping, park, plein, whatever). Ken je het dat je naar jou idee een jaar lang geobsedeerd was door iets en je later van je moeder hoort dat dat maar een paar weken heeft geduurd? Ik heb dit zelf al met zoveel dingen, en ook van zovelen anderen dezelfde ervaringen gehoord dat ik niet geloof dat jouw vriendin nou net die ene persoon is waar de herinneringen niet vertekend zijn door te tijd. Ik denk dat de hele lippen-stijf-op-elkaar situatie maar een paar keer is voorgekomen. De aanleiding is je vriendin ongetwijfeld vergeten, maar waarschijnlijk was de juf het zat dat er iedere keer zo geschreeuwd werd bij het lopen op straat naar een externe lokatie.
Pagina: 1