Toon posts:

Hoe repareer ik mijn uitvallende Pc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey daar beste Tweakers,

Ik zit met een probleem met mijn computer en een goede vriend van me raadde me aan hier om hulp te vragen om zeker te zijn van een goede oplossing. Ik heb het probleem in het verleden al eens eerder gehad. Gedacht het snel op te kunnen lossen door bij een slechte ICT zaak in Tilburg een nieuwe computer te kopen, terug willen sturen en weken heisa gehad omdat er onredelijk gehandeld werd vanuit de leverancier. Verder niet erg relevant tot het probleem behalve dan dat ik dat niet nog eens wil meemaken en zeker wil zijn dat ik juist handel.

Zoals ik al zei heb ik dit probleem al eens eerder gehad en toen heb ik het opgelost door de pc goed schoon te maken, opnieuw te instaleren. Hij heeft het hierdoor weer een half jaar vol gehouden maar het probleem begint nu weer terug te komen.

Wat er gebeurd is dat mijn pc soms gewoon uit valt en zichzelf herstart of het scherm bevriest.Soms als ik herstart dan krijg ik geen beeld en stopt het opstart proces. Dit komt meestal voor wanneer ik streams kijk, youtube of een game speel (dit zijn geen zware games. Voor degene die er bekend mee is, ik speel met name Heroes of the Storm, niet op hoge instellingen en dat heeft niet zulke zware systeem eisen). Soms als ik mijn pc op sleepmode zet (wat ik vrij vaak doe) gaan de meeste dingen al in sleep mode (zoals mijn toetsenbord bv...dat is er eentje met lampjes erin dus ik kan zien wanneer hij niet meer actief is) dan krijgt mijn pc een bluescreen en sluit hij zichzelf af. Het scherm blijft nooit lang genoeg staan om er op tijd een foto van te maken. Dus dat zou wijzen op problemen met de video kaart. ik weet dit echter niet zeker.

Ik heb een AMD Radeon hd 6450 videokaart. Dat is een oudje en niet echt geschikt voor gamen heb ik gelezen. Mijn vraag is waar kan ik deze jongen het beste mee vervangen als dit het probleem is en waar moet ik dan op letten? Ik ben erachter dat met mijn 7i systeem de videokaart nogal een groot contrast maakt met wat er eigenlijk mogelijk is. Ik hoop dan ook dat met wat nieuwe onderdelen ik de pc weer helemaal operationeel kan krijgen. Ik zou het tof vinden als ik kon zorgen dat ik Heroes of the Storm op hoge graphics kan draaien om toch wat vooruit te gaan. Veel meer dan dat wil ik eigenlijk niet gaan doen met de pc.

Als ik nog wat informatie moet geven dan hoor ik dat graag en wellicht handig om erbij te zeggen hoe ik dit snel kan vinden omdat ik eigenlijk bijna niks weet hier van.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is het een prebuilt systeem? Van HP of Dell dus?

Wat voor voeding zit erin?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Eigenlijk mag je wel wat dingen vermelden: heb je je drivers vervangen, heb je de logboeken al eens nagekeken, heb je de schijven eens gecontroleerd op fouten en heb je je geheugen eens getest met memtest of met de ingebakken feature in Windows?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-01 17:06
Inderdaad wat hier boven al vermeld wordt.
Graag systeem specificaties vermelden en wat je zelf al zowel gedaan hebt.
En om Heroes of the Storm op hoge graphics te spelen zal geen probleem zijn met de videokaarten van nu.
Echter is de vraag wat wil je hier aan uitgeven?

Verwijderd

Volledige specs van het systeem, merk en type.

Daarnaast, wat zijn de temperaturen?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry jongens, ben vrij nieuw met dit soort dingen.

Het is een prebuild van Acer, de Aspire M3920
Linkje ernaar: pricewatch: Acer Aspire M3920 (PT.SFTE2.014)
Hij is nog volledig zoals toen ik hem zo kocht.

Wat ik zelf al heb gedaan: ik heb een aantal keer een systeem herstel gedaan om te zien of dat het wat uithaalde. De laatste was vandaag waarnaar ik bij het opstarten een schijfcontrole kreeg. Die leek goed te gaan. Ik geloof dat ik een aantal keer de drivers heb vervangen de eerste keer dat ik het probleem had. Nu echter nog niet.

Ik heb de pc sinds herinstaleren goed schoon gehouden van binnen. De Videokaart en fan ervan krijgen daarbij altijd extra aandacht.

Ik heb niet echt een idee van wat zoiets moet kosten om te repareren maar ik zou het liefst niet al te veel geld uitgeven hier aan. Zeg rond de 200 tot 250 euro.

Temperaturen zijn gewoon kamer temperatuur. De kast staat op mijn bureau met de ventilatie kant naar een open deur opening.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 12:40 ]

• JeffreyX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07-2020
Had onlangs precies hetzelfde. De PC was geheel schoongemaakt van binnen, hou er echter rekening mee dat je ook de voeding, koelers, videokaarten etc open kunt maken, soms zit daar een hele stofnest in waardoor het onderdeel te warm wordt en dus uitvalt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik inderdaad nog eens kunnen doen, al zou het wel betekenen dat in een half jaar tijd het onderdeel minstens net zo vies is geworden als hij ervoor was in een goeie 2 jaar of langer.

Ik denk sowieso zelf dat het geen kwaad kan het te vervangen.

Verwijderd

Met temperatuur bedoel ik de temperatuur van de onderdelen als het systeem belast en onbelast is. Download en installeer hwmonitor oid en lees de temperatuur van cpu en videokaart.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-01 09:06
Ik gok op hoge temps of een slechte voeding.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb HWmonitor gedownload en even gekeken naar wat ik denk dat de temperaturen van de CPU en de Videokaart zijn.

CPU zit rond 35-36 graden

Videokaart rond de 42-43 graden.

Als ik een stream op start gaat de videokaart wat omhoog tot ongeveer 45 graden.
Wanneer ik een game op start gaat de CPU tot ongeveer 43 graden en video kaart blijft rond 45 graden. Maar dan ben ik niet aan het spelen maar meer rond aan het klikken in het menu.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 14:21 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nogmaals:
Outerspace schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:26:
Eigenlijk mag je wel wat dingen vermelden: heb je je drivers vervangen, heb je de logboeken al eens nagekeken, heb je de schijven eens gecontroleerd op fouten en heb je je geheugen eens getest met memtest of met de ingebakken feature in Windows?
Waarvan de eerste al afgevinkt ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:19

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vergeet niet in Windows bij de systeem instellingen het vinkje weg te halen bij "Automatisch opnieuw opstarten bij systeemfout". Dan blijft de bluescreen als het goed is gewoon staan tot je de pc zelf reset. Als je dan de foutcode opschrijft en die googled krijg je doorgaans legio oplossingen. Op dit moment kan het namelijk alles zijn van een brakke driver tot kapotte GPU en van matige voeding tot slechte RAM

Kalm aan! En rap een beetje!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik de logboeken vinden? en waar kan ik een Memtest starten?

Verwijderd

Hoi,

We, Breazerr en ik, hebben al meerdere dingen afgevinkt tijdens de vorige keer en nu:
We hadden toentertijd de drivers bijgewerkt, maar dit loste het probleem niet op.Maar, zal voor de zekerheid het dit keer nog een keer proberen.

We hebben een schijftest gedaan, toentertijd liep de test constant vast op 76%, ook al lieten we hem meer dan 24 uur draaien. Zoals de situatie nu is, heeft hij de test gewoon afgerond en geen fouten gevonden.

Memtest gaan we doen, resultaat daarvan komt nog.

We hebben zondag kaspersky anti-virus geïnstalleerd en hebben deze een volledige scan laten draaien.Niks echt spannends kunnen vinden.

Logboeken nakijken is voor mij ook een raadsel, dit omdat ik niet goed weet waar ik naar moet kijken. Kunnen we deze op een of andere manier met jullie delen?
Outerspace schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:59:
Nogmaals:

[...]

Waarvan de eerste al afgevinkt ;)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

google: windows logboeken bekijken.... letterlijk geven ze aan hoe.
Je hebt het systeemlog, daar kijk je in en zoek je de datum/tijd op wanneer je een bluescreen had. Daar zal een error melding staan.

Verwijderd

Topicstarter
Hey.

Ik weet niet precies wat het is in de logbestanden dat ik hier kan delen. Ik heb zojuist met een vriend wat dingen door gekeken. Wat we precies hebben gevonden wil ik zo direct proberen terug te vinden maar we zijn gaan testen of dingen weer werkte en ik kreeg zojuist een bluescreen code. Als ik deze intyp kan ik zelf niks gevonden krijgen en ik heb dit keer wel een foto.

Het leek me slim dit hier eerst te delen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v218/Cardmaster/2016-05-31_zpswhnuipsj.jpg

Edit:
Wat we hiervoor vonden waren van gisteren voor de crash tijdens het spelen van een game veel amdkmdag meldingen. elke 2-3 seconden wel eentje. Die hebben we opgezocht en de oplossing aangedragen toegepast.

We hebben een CCcleaner laten lopen en een berg programmas die actief worden bij het opstarten uit gezet.

Alle programma's van Apple verwijderd, die kwamen hier en daar terug in de logboeken onder een foutmelding.

Ik heb zojuist ook de schijven gecontroleerd, daar lijkt niks mee aan de hand en een werkgeheugen controle gedaan en die gaat ook prima.

Edit 2:

Daarnet de drivers opnieuw geinstalleerd en het probleem lijkt voor nu verholpen. Ik hoop dat ik het zo kan houden. Wellicht dat ik wat voorbarig ben.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2016 22:12 ]

Pagina: 1