Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik weet niet of dit hier mag, het gaat niet over technisch werk, maar ik weet niet goed waar anders op het forum. Misschien wel helemaal niet, sorry dan!

Ik moet even mijn frustratie kwijt. Vrouwlief heeft de opleiding PBGZ (Persoonlijk Begeleider Gehandicaptenzorg, MBO 4) gehaald, en gesolliciteerd bij een BSO. Ze was daar aangenomen, totdat ze vandaag belden dat haar diploma niet geldig was.

Volkomen verbaasd, want ze heeft een tijd als gastouder gewerkt, en dat mocht met haar diploma.

Ik dus op onderzoek uitgegaan, en voor zover ik nu heb kunnen vinden is het zo dat de wet als eis stelt dat (http://wetten.overheid.nl/BWBR0031621/2015-01-01, artikel 3, eerste lid)
Beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie.
En dat dit gespecificeerd wordt in de CAO Kinderopvang https://www.fcb.nl/caos/c...-pedagogisch-medewerker-0. En die stellen dus dat de opleiding PBGZ niet geschikt is om kinderen mee op te vangen.

Maar, omdat voor gastouders geen COA geld, heeft de overheid voor deze groep zelf een lijst met opleidingen opgesteld. Daar staat de opleiding PBGZ dan wel weer bij: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017252/2016-01-01 Artikel 10a, eerste lid.

Het komt er dus op neer dat in dit mooie land je wel zelfstandig kinderen mag opvangen, maar dit niet binnen een organisatie en dus onder toezicht mag doen. |:( |:( |:( |:( |:(

Gezocht: iemand die dit verhaal hierboven kan ontkrachten, en mijn vrouw aan een baan helpt. Alvast bedankt.

TL;DR: Met opleiding PBGZ mag je wettelijk gastouder worden, maar volgens CAO kinderopvang niet in de BSO werken. Wet stelt enkel "passende beroepskwalificatie".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Primaire reactie:
Er zit wmb wel een verschil in een BSO en een gastouder. let wel, mijn mening geen feit.

Een BSO werkt vanuit een pedagogisch plan en gedachtengoed, en zal dus mensen zoeken die opgeleid zijn om dergelijke concepten niet alleen in praktijk te kunnen brengen, maar hier ook kritisch op te kunnen bouwen.
Dit is zeker wat anders dan een gastouder, waarbij de primaire functie is om de kinderen een veilig onderkomen te geven tussen einde school en einde werktijd van de ouders.
Volgens mij ben je dus appels met peren aan het vergelijken bij de waarde en kwaliteit van het diploma.

Ik heb geen persoonlijke mening over de waarde of kwaliteit van de opleiding van jouw vrouw, maar als de branche voor BSO's de opleiding heeft gewogen en te licht heeft bevonden lijkt me dat ze er iig over hebben nagedacht.

Tip: kijk of je met de BSO waar je vrouw heeft gesolliciteerd kan regelen dat ze haar kwalificatie haalt terwijl ze daar werkt (een soort van duaal opleidingstraject dus). Vermoedelijk kan haar bestaande MBO4diploma voor een grote hoop EVC's en vrijstellingen zorgen. Mogelijk kan ze dus een BSO-waardige kwalificatie halen in korte tijd.

Succes!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51
Laat ik vooropstellen dat ik blij ben dat er goed gekeken wordt naar de opleidingen van de mensen die onze toekomst begeleiden :)
Gehandicapten zorg is uiteraard wat anders dan jengelende kleuters. Misschien zelfs wel moeilijk of lastiger, maar in ieder geval anders.
Dat wil niet zeggen dat jouw vriendin het niet zou kunnen natuurlijk!

Op de pagina waar de kwalificatie-eis staat, staat ook dit:
Is jouw opleidingsachtergrond niet opgenomen in de kwalificatie-eis? Je werkgever kan een schriftelijk verzoek indienen aan de gelijkstellingscommissie van het Overleg Arbeidsvoorwaarden Kinderopvang (OAK) om te laten beoordelen of een (kandidaat)werknemer met een opleidingsachtergrond die niet als kwalificerend vermeld staat, toch voldoet aan de kwalificatie-eis.
De werkgever kan dus zelf proberen om toestemming te krijgen haar met haar opleiding toch aan te nemen.
In het geval van jouw vriendin spreekt het natuurlijk voor haar dat ze ervaring heeft als gastouder en daarvoor de papieren heeft.
Let wel op dat als dit zou werken, dit alsnog alleen voor deze werkgever geldt.

Als je vriendin dus echt ambities heeft om in de kinderopvang te blijven werken, kan het alsnog raadzaam zijn om te proberen de juiste papieren te bemachtigen.

Ze zou overigens ook kunnen voorstellen om als Pedagogisch medewerker in ontwikkeling aangenomen te worden. Dan kan ze binnen die organisatie in 3 jaar de benodigde ervaring en kennis + papiertje opdoen.
https://www.fcb.nl/pedagogisch-medewerker-ontwikkeling
(Dit kan dus ook als de gelijkstelling afgewezen wordt)
In dat geval draait de werkgever voor de opleidingskosten op, maar daar kun je misschien wat over afspreken. (iets lager salaris, terugbetalen bij vertrek binnen 3 jaar naar ratio, etc.)

Je vriendin heeft in ieder geval al 1 voet binnen de deur. Ze was aangenomen, dus blijkbaar willen ze haar graag hebben. Haar afwijkende achtergrond/opleiding kan natuurlijk ook een voordeel zijn.

Niet geschoten is altijd mis, dus ze zou dit kunnen voorleggen aan haar potentiële werkgever.

[disclaimer] Ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken, maar vind uitzoeken leuk:p [/disclaimer]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat overigens om een invalfunctie. Dus als de reguliere medewerkers op vakantie of ziek zijn. Pedagogisch medewerker in ontwikkeling is dus niet mogelijk: 20 uur per week bieden ze niet, helaas. Een verzoek indienen om te laten beoordelen is inderdaad op zich wel een optie, al is het natuurlijk de vraag of de werkgever voor een invalkracht die moeite wilt doen.

Wat ik mij afvraag: in hoeverre is een werkgever zich verplicht te houden aan een CAO? De inspectie en GGD, passen die de wet toe, of de CAO? Als de wet wordt toegepast, dan is er geen specifieke opleiding beschreven, en dan lijkt mij het probleem een stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
IANAL, maar volgens mij is een CAO wel bindend voor een bedrijf, zodra ze binnen die CAO vallen. Anders zou het voor bedrijven te gemakkelijk zijn om te zeggen: deze stukjes uit de CAO zijn voordelig voor ons, dus die volgen we wel. Deze stukjes zijn moeilijk, dus laat die maar zitten.

Het doel is juist dat dezelfde afspraken voor de hele sector gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

francoski schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 20:31:
[...]

Wat ik mij afvraag: in hoeverre is een werkgever zich verplicht te houden aan een CAO? De inspectie en GGD, passen die de wet toe, of de CAO? Als de wet wordt toegepast, dan is er geen specifieke opleiding beschreven, en dan lijkt mij het probleem een stuk minder groot.
De GGD en inspectie controleren op het handhaven van het interne beleidsplan, pedagogisch plan en de aanwezigheid van de wettelijke waarborgen. Dit is zowel fysiek (bedjes, stopcontactafdekking, stompe hoeken ed.) maar ook organisatie (ongevallen logboek, kennis en bekwaamheid van de medewerkers). Onderdeel hiervan is dat de medewerkers voldoen aan de opleidingseisen. Sterker nog, de kwalificaties van de medewerkers moeten in principe inzichtelijk zijn voor alle klanten (ouders).

Het is trouwens niet zo dat je onderscheid kan maken tussen de wet en de CAO. De CAO wordt op grond van een wettelijke bevoegdheid door de minister algemeen verbindend verklaard. Er is dus voor geen van de partijen ruimte om af te wijken van de CAO, anders dan wat er in de CAO staat beschreven. Dit is essentieel voor de bescherming van de werknemer. Denk bijvoorbeeld eens in wat er gebeurt als de werkgever van mening is dat de CAO op het gebied van vakantiedagen niet zo goed uitkomt voor de bedrijfsvoering...

[disclaimer] IANAL, maar ben oudercommissielid bij een KDV/BSO en opgeleid in bestuursrecht[/disclaimer]

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Pagina: 1