Mijn excuses als een dergelijke vraag reeds gesteld is. Ik vond veel topics over cloud opslag, maar niets hierover. Als iemand een thread heeft die hierop aansluit laat ik mij graag doorverwijzen!
Hallo mede-tweakers!
Langzaam maar zeker komt een verhuizing naar een nieuwe locatie dichterbij.
Hierbij wordt alles aardig onder de loep genomen, en vanuit het bestuur werd de vraag bij mij gelegd of wij die grote, stroomslurpende, herrie makende kast van een server nodig hebben en of daar een alternatief voor is.
De server doet nu:
Gebruikers-, en toegangsbeheer via Active Directory
Data opslag en backup
Printserver
Host voor een simpele portal die extern bereikbaar is
Host voor betaalservices
Mail server
Data opslag en backup:
Voor data opslag zijn 1001 cloud oplossingen te vinden, keuze zat hier.
Mailserver:
Ook hier meer dan genoeg cloud oplossingen voor.
Printserver:
Printserver kan vervallen, wij gaan naar twee all-in-ones. Een voor kantoor, een voor publiek, gescheiden netwerken, inregelen dat publiek netwerk geen toegang heeft tot kantoor printer, er is geen behoefte aan meer beheer.
Host voor portal:
Kunnen we naar een goedkope webhost verplaatsen, het is meer een databank aan links voor klanten, niets bijzonders.
Betaalservices:
Ook hier hebben wij reeds alternatieven
Active Directory/Domein:
Hier drukt de schoen. Ik kan het zo inregelen dat alle kantoorsystemen een en dezelfde login gebruiken, en er niets lokaal opgeslagen wordt (en men enkel via de cloud aan mail en data komt etc). Nou is de mens echter een gemaksdier en wil men niet 100x opnieuw inloggen als men vaak aan dezelfde computer zit, en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken waarom dit niet het veiligst is.
Zijn er (Nederlandse) alternatieven voor een Active Directory die via de cloud werken?
Een AD die in de cloud zit, maar verder uitgekleed is (en dus geen volwaardige server is waardoor dus goedkoper)?
Of heeft men andere adviezen hoe wij dit zonder een AD o.i.d. kunnen aanpakken?
Het moet goedkoop (gratis is nog beter) zijn. We zijn een stichting (met ANBI status).
Ik geef eerlijk toe, ik zit al een behoorlijk tijdje met een mindset in een lokaal beheerder serveromgeving, en weet eigenlijk niet wat er voor alternatieven zijn. Mijn hoop is dat iemand mij de weg naar Rome kan wijzen
Hallo mede-tweakers!
Langzaam maar zeker komt een verhuizing naar een nieuwe locatie dichterbij.
Hierbij wordt alles aardig onder de loep genomen, en vanuit het bestuur werd de vraag bij mij gelegd of wij die grote, stroomslurpende, herrie makende kast van een server nodig hebben en of daar een alternatief voor is.
De server doet nu:
Gebruikers-, en toegangsbeheer via Active Directory
Data opslag en backup
Printserver
Host voor een simpele portal die extern bereikbaar is
Host voor betaalservices
Mail server
Data opslag en backup:
Voor data opslag zijn 1001 cloud oplossingen te vinden, keuze zat hier.
Mailserver:
Ook hier meer dan genoeg cloud oplossingen voor.
Printserver:
Printserver kan vervallen, wij gaan naar twee all-in-ones. Een voor kantoor, een voor publiek, gescheiden netwerken, inregelen dat publiek netwerk geen toegang heeft tot kantoor printer, er is geen behoefte aan meer beheer.
Host voor portal:
Kunnen we naar een goedkope webhost verplaatsen, het is meer een databank aan links voor klanten, niets bijzonders.
Betaalservices:
Ook hier hebben wij reeds alternatieven
Active Directory/Domein:
Hier drukt de schoen. Ik kan het zo inregelen dat alle kantoorsystemen een en dezelfde login gebruiken, en er niets lokaal opgeslagen wordt (en men enkel via de cloud aan mail en data komt etc). Nou is de mens echter een gemaksdier en wil men niet 100x opnieuw inloggen als men vaak aan dezelfde computer zit, en zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken waarom dit niet het veiligst is.
Zijn er (Nederlandse) alternatieven voor een Active Directory die via de cloud werken?
Een AD die in de cloud zit, maar verder uitgekleed is (en dus geen volwaardige server is waardoor dus goedkoper)?
Of heeft men andere adviezen hoe wij dit zonder een AD o.i.d. kunnen aanpakken?
Het moet goedkoop (gratis is nog beter) zijn. We zijn een stichting (met ANBI status).
Ik geef eerlijk toe, ik zit al een behoorlijk tijdje met een mindset in een lokaal beheerder serveromgeving, en weet eigenlijk niet wat er voor alternatieven zijn. Mijn hoop is dat iemand mij de weg naar Rome kan wijzen
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻