Handleidingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Hey allen,

Ik zit met het volgende. Ik denk dat ik misbruik maak van jullie blogsysteem. (overigens super bedankt voor het faciliteren daarvan!)

Ik ben een beetje aan het bloggen over een game. Nu wilde ik een handleiding maken die uit meerdere hoofdstukken bestaat en elke hoofdstuk heeft weer wat losse onderwerpen.

Ik zie voor me een index zoals bij een boek. Een lezer ziet dus de index en als hij niet weet waar het over gaat dan gaat hij naar de inleiding, maar zoekt hij een specifieke handleiding van een onderwerp dan zoekt hij het hoofdstuk met daaronder het onderwerp.

Dit komt een beetje voort uit feedback die ik krijg van lezers. Iemand opent bv de laatste blog die ik geschreven heb, maar dat is niet echt een losse blog.. het is een hoofdstuk uit een hele reeks. Hij krijgt dus de contex niet mee waarover het gaat en valt in een verhaal wat niet interessant is.

Nu ik dit schrijf realiseer ik me dat dit inderdaad ook misbruik maken van een blog functie is. Ik schrijf eigenlijk geen blog maar een handleiding.

Ik weet niet zo heel goed wat ik wil vragen, maar ik zit zelfs een beetje te denken richting een index functie naast het bestaande categorie systeem... of een hele nieuwe functie "handleidingen"... Als er aan de zijkant ipv enkel categorieën ook een soort index functie zou zijn.. dan is het voor de lezer duidelijk dat het een totaal verhaal is waar dit een onderwerp uit is.

Maar beter nog zou inderdaad een handleiding.tweakers.functie zijn.. Eigenlijk net zoiets als een blog maar dan met handleidingen...

Err ik raak zelf ook in de war. :)

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar feedback. Moet ik gewoon geen handleiding in de blogfunctie willen schrijven, of vinden de heren adjes het eigenlijk wel leuk om handleidingen te hebben en kan ik het categorie systeem "misbruiken"... Of moet ik (zoals ik nu doe) boven elke blog een index plaatsen zodat de lezer direct ziet dat het een groter verhaal is..?

Of moet ik gewoon niet zo zeiken en blij zijn met wat ik heb :)

Om af te sluiten haal ik dan nog een keer aan dat ik een handleiding.tweakers.functie wel echt een tof plan vind eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat er wel meer onderwerpen zijn die een handleiding zouden kunnen krijgen. Stel bv er is een casemodder die een handleiding wil maken over allerlei standaard casemod dingen.. Een soort van startpost/sticky achtige constructie maar dan uitgebreider.

Voor mijn gevoel moet ik in iedergeval geen pagina lange handleiding in een startpost/sticky willen gooien, en moet het eigenlijk ook niet in een Blog... Maar waar dan? Of hoe?

Ditzelfde heb ik overigens met ons drone topic. Ik heb daar de startpost geschreven en zie niet echt nut om die veel groter te maken. Startposts moeten geen handleiding zijn naar mijn mening, maar eigenlijk zou ik nog zooooo veel willen schrijven over drones.. dat het inderdaad meer op een handleiding begint te lijken. Dus ook voor Drones zou ik een handleiding.tweakers.functie echt een uitkomst vinden.

Poeh.. Feedback! dat heb ik nodig..! Zie ik iets fout? Doe ik iets fout? Is hier al een constructie voor? vinden we een handleiding functie ook wel een goed plan?

Spuw uw mening en schiet het af .. !

Thanks

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Reagerende als user:

Ik zou (in overleg met de lokale mods) het forum eerder geschikt zien voor een how-to / handleiding / ... In Startpost + evt. paar posts er onder. Dan kunnen anderen ook zinniger meedenken. En het is beter vindbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
F_J_K schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:59:
Reagerende als user:

Ik zou (in overleg met de lokale mods) het forum eerder geschikt zien voor een how-to / handleiding / ... In Startpost + evt. paar posts er onder. Dan kunnen anderen ook zinniger meedenken. En het is beter vindbaar.
Ja dat is in principe ook wel de plek om zoiets kwijt te kunnen (beschikbaar te hebben). Maar ik ben bang dat het echt ontzettend veel gaat worden. Stel ik pak het drone topic. Dan zijn er denk ik wel 50 handleidingen die ik zou willen schrijven. Elke handleiding bevat dan makkelijk 3 alinea's .. waardoor ik denk dat overzicht weer weg is. Ook de zoekbaarheid is lastig... en dan zou ik direct weer een index functie willen bouwen zoals in het huidige drone topic.

Ik vind de plek dus wel prima, maar denk dat het te veel gaat worden en dat het onoverzichtelijk gaat worden.

Stel je eens voor dat mensen handleidingen gaan schrijven voor casemodden. Hoe sleeve je een kabel, hoe zaag je een gat in je zijkant, hoe bewerk je aluminium, hoe bewerk je plexi, etc.. Een beetje handleiding gaat dan naar mijn mening redelijk diep in op de stof...en dat incl plaatjes...

Stel nou dat er een handleiding functie komt dan denk ik inderdaad ook dat de index van een bepaald hoofdstuk automatisch in de startpost van het bijbehorende forum topic moet komen. Dus niet de hele lappen tekst in de startpost maar enkel de index die je naar de handleidingen brengt.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
Je zou toch voor iedere handleiding een los topic kunnen maken?

Handleiding voor game XXX
Hoe sleeve je een kabel
Hoe werkt zus/hoe werkt zo

Je kan gewoon links op de pagina maken zodat je naar bepaalde kopjes kan springen. Evt post 1, 2, 3 reserveren voor uitbreidingen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Mattie112 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:10:
Je zou toch voor iedere handleiding een los topic kunnen maken?

Handleiding voor game XXX
Hoe sleeve je een kabel
Hoe werkt zus/hoe werkt zo

Je kan gewoon links op de pagina maken zodat je naar bepaalde kopjes kan springen. Evt post 1, 2, 3 reserveren voor uitbreidingen?
Hmmm ja dat maakt het wel doorzoekbaar, en dan zou je een index kunnen bouwen in de startpost van het hoofd onderwerp. Tevens kun je discussie krijgen onder die handleiding wat ook echt daarover gaat.

Maar ik weet niet of de intentie van een forum dat toelaat. Het is een vragen en discussie forum, dus je zou het verkapt als discussie kunnen wegzetten.. Maar als je straks echt 10tallen handleidingen als topics krijgt weet ik ook niet of het daar beter op word.

Helemaal perfect voelt het dan nog niet maar het is inderdaad wel echt bruikbaar en doorzoekbaar.

Ergens voel ik nog steeds meer waarde in een extra functie "handleidingen" ... Ik zou het niet misstaan vinden als er in de bovenste menu balk onder "meer" iets van handleidingen zou staan. Dat voelt waardevoller en meer als een "Ding"

"Tweakers.net heeft naast Nieuws, de pricewatch, het forum, blogs en reviews ook mooie handleidingen" Het klinkt als een feature.. zeg maar :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

We hebben in het verleden al vaker howto's gehad in de tech fora. Topic per howto, plus topic (of toen in WOS: sticky of paragraaf in de FAQ) als index. Probleem is vooral ze uptodate houden: na de eerste dozijn wordt het voor veel mensen minder leuk :P

Echte handleidingen zullen in de regel van de leveranciers komen denk ik - en andermans handleidingen hosten leidt misschien al snel naar auteursrecht-problemen.

Zeg ik nog steeds als user; ik heb niets te zeggen over de subfora waar drones langskomen. Ik heb we een collega een seintje gegeven.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 31-05-2016 14:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En in een forum als AZ zitten we ook niet per se te wachten op 50 losse topics met een stukje handleiding over allerlei aspecten van drones. Daar zie ik het logischer om gewoon mondjesmaat een goede bijdrage in het Drone topic te posten en in de startpost wat linkjes op te nemen naar dergelijke posts.

Een alternatief zou natuurlijk zijn om een apart platform op te zetten voor "handleidingen". Meer een soort knowledgebase dus, met artikelen waar structuur in kan worden aangebracht. Dan hoef je er niet meer het forum of de blogs voor te 'misbruiken', maar dat is natuurlijk wel even wat meer investering om zoiets goed op te zetten en ook te zorgen dat het bruikbaar blijft (zowel technisch, als qua inhoud).

Dat is overigens alles behalve een nieuw idee, er is door de jaren heen al verschillende keren gesproken over een "Tweakers Knowledge Base" of "GOT Wiki" etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 31-05-2016 14:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ja een echt nieuw platform zie ik persoonlijk om te vullen wel zitten.. maja, ik had ook verwacht dat dit al wel eens besproken zou zijn.. dus er zullen vast redenen genoeg zijn waardoor het er nog niet is. Ik ben overigens wel benieuwd wat de grootste obstakels zouden zijn..

Je wilt natuurlijk geen slecht gevulde KB overhouden of incorrectheden.. Ik zit hier nu ook over na te denken en dat geeft wel wat uitdagingen inderdaad...

Het moet ook niet inbreken op het forum.. Het zou met elkaar gelinkt moeten zijn en elkaar vanuit beide kanten moeten aanvullen.. Daar zie ik wel mogelijkheden..

Ik ben benieuwd of er meer lezers zijn die hier iets voor voelen en wat die dan precies nu missen. Als ik zelf zeg maar de basis wil weten van iets, dan vind ik een degelijke startpost wel voldoende.. Ik begin vaak met iets nieuws in een van de Tweakers topics en dan zitten er mooie startposts bij.. (ik zou het wel standaardiseren qua format). Soms heb ik alleen wel eens het gevoel dat ik net iets meer wil. Bij het ene onderwerp zijn dat meer instructies, en bij een ander onderwerp meer een Wiki. Uiteindelijk zit ik vaak door eindeloze topics te graven.. en dat wil wel eens lastig aanvoelen. Soms grijp ik dan naar een wiki van derden, terwijl het forum vaak nog meer info bevat. Stel ik lees een startpost die me een intro geeft en ik zie vervolgens een index met extra info of handleidingen of KB's of wat dan ook.. dan is dat voor mij een veel logischere plek om later terug te komen of te beginnen. Wellicht hou ik te veel van een index :)

Ik ben eigenlijk wel bereid om hier wat moeite en tijd in te steken.. al kan ik niet inschatten wat de verwachtingen dan zouden zijn. Mocht je hier touwtrekkers voor zoeken dan wil ik best wel eens een keer kletsen. Het lijkt mij als het in een doordachte vorm komt die echt iets toevoegt wel een project waar ik tijd voor vrij wil maken.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, suggestie. Maak gewoon een handleiding met "Help and Manual" en zet een link in je blog naar je gemaakte handleiding. Kunnen de mensen elke keer naar de laatste versie gaan. En je kan constant updaten van de reeds gemaakte versie. Dit program kan echte boeken maken met indexen, kruis verwijzingen etc. Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan ermee. (Bij wijze van spreken dan) Ik heb het verscheidene keren gebruikt en werd eigenlijk gelimiteerd door mijn eigen onkunde. (Ik ben geen drukker, programmeur en had geen zin om alle meer ingewikkelder mogelijkheden te bestuderen) Voor de rest in mijn ogen heel gelikte handleidingen mee gemaakt die weer vanuit een Access dbs aangeroepen konden worden met topic relevante informatie (Via F1). Geindexeerd en wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ja dat zou kunnen. Ik heb al naar oplossing gezocht om op onze eigen site te hosten. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Tweakers.net kan dat verkeer prima gebruiken. Onze site is leuk voor wat onzin en info... Maar de kern van communicatie en info moet toch eigenlijk op tweakers.net gehost zijn.

Tekst moet dus gewoon hier ergens staan en normaal indexeerbaar zijn.

Wellicht kan dat met die tool... Maar Tweakers mag zijn vingers branden aan dependencies.. Die wil ik niet :Y)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een handleiding wilt schrijven dan is een blog toch helemaal niet geschikt? Gebruik dan bijvoorbeeld readthedocs.org (met bijv github.com als host)
Pagina: 1