Al sinds ik mij kan herinneren beheer ik mijn fotocollectie in Picasa. De collectie bestaat uit scans van fotoboeken en digitale foto's en video's uit diverse camera's. Met terugwerkende kracht ben ik al mijn foto's aan het taggen. Gezichten, Geotags en het bewerken van de datums van scans. Een tijdrovende klus maar het is hobby dus wat maakt het uit.
Omdat Google met Picasa gestopt is en het nu nog werkt wil ik gaan overstappen naar Elements Organiser (EO). Je weet maar nooit wanneer Picasa echt stopt met werken. Als ik in EO mijn collectie ga beheren kan ik ook wat serieuzer met fotobewerking en videobewerking aan de slag. Met die gedachte heb de trail van PSE14 geinstalleerd en heb de volgende vragen:
Ik ga nu als volgt te werk:
Omdat Google met Picasa gestopt is en het nu nog werkt wil ik gaan overstappen naar Elements Organiser (EO). Je weet maar nooit wanneer Picasa echt stopt met werken. Als ik in EO mijn collectie ga beheren kan ik ook wat serieuzer met fotobewerking en videobewerking aan de slag. Met die gedachte heb de trail van PSE14 geinstalleerd en heb de volgende vragen:
Ik ga nu als volgt te werk:
- Ik maak voor iedere 'gebeurtenis' (serie foto's) een nieuwe map aan in de verkenner onder het jaartal.
Bijvoorbeeld: "Mijn Afbeeldingen\2016\yyyy-mm-dd) Vakantie Zeeland".
Picasa vind de nieuwe map en importeert deze automatisch. Ik kan gelijk foto's bekijken en bewerken. In EO moet ik, zover ik nu gezien heb, iedere keer een handmatige importactie doen. Kan ik dat anders instellen? Of een kwestie van gewenning? - In picasa kun je met de pijltjes toetsen door de foto's scrollen en snel wat bewerkingen doen. Om wat snelle edits te doen in PS, moet je ze dan allemaal in PSE openen en 'opslaan als'? Dat lijkt me erg veel handelingen kosten. In picasa kun je een aantal bewerkingen snel toepassen en aan het eind batch opslaan, waarbij er automatisch een kopie opgeslagen word. Kan zoiets ook in PSE?
- Het locatie taggen in Picasa vond ik altijd lastig, de zoom versprong iedere keer of bleef pannen tot in China als je niet oppaste. Daarom gebruikte ik altijd GeoSetter. Het lijkt erop dat het Geotaggen in PSE wel beter werkt dan in Picasa. Anders blijf ik dit doen in Geosetter. Gelukkig leest EO wel de reeds ge-geotagde foto's.
- Ik ben aardig onderweg met het Face Taggen van alle gezichten. Ik wil snel foto's met bepaalde personen (eventueel ook nog op een bepaalde plek) kunnen vinden. Dat werkt nu redelijk goed in Picasa. Alle tags slaat Picasa helaas op in z'n eigen database en dus kun je er zonder Picasa niks mee. Gelukkig bestaat er in het Menu 'experimenteel' de optie om 'gezichten op te slaan naar XMP'. De plek van het gezicht en de naam worden dan opgeslagen in de XMP informatie van de foto. Je zou zeggen dat dat ondersteund word door ieder programma maar dat is volgens mij niet het geval. Daarom zet ik het sowieso nog eens om met een bat script (mbv EXIF tool), zodat de namen zichtbaar zijn in de eigenschappen van de verkenner. Geosetter tekent ook netjes de regions met de namen erbij als ik de foto's open. Dus dat werkt goed. Windows Live Photo Gallery ziet deze Face tags ook.
Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter