Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gister avond heb ik mijn computer schoongemaakt en cable mod extensies er in gezet.
Hier voor heb ik alle kabels zoals de 24 pin, cpu pin, gpu8+6 pin kabels los gehad maar ook de Sata stroom en data kabels voor mijn hdd en ssd. Echter heb ik voor de DVD drive alle kabels er uit gehaald omdat ik deze toch niet plan te gebruiken eerst.

Toen alles klaar was heb ik het weer op dezelfde manier terug gezet alleen nu is er paniek.
Het moederboard (asus vii formula) Geeft heel veel Qcode errors en ook branden de ledjes van cpu, vga en boot_device. De ledjes van cpu en vga gaan uit alleen de boot blijft nog even hangen. De Qcode gaat op AE en na een tijdje op AO. Ook gaan de fans niet meer langzamer draaien nadat deze in windows is gekomen.

Hierna boot deze in windows 7 en kan ik gewoon games draaien en beide schijven worden weergegeven.
Echter bij het opstarten duur het lang voordat het toetsenbord en muis geactiveerd worden.

Om het op te lossen ben ik begonnen met het verwijderen van de 24pin extensie naar de gewone. Het zelfde gebeurde. Vervolgens heb ik het ook met de cpu extentie gedaan en weer gebeurde het. Nu heb ik de DVD drive er weer op aangesloten en alleen de GPU nog aan de extensies hangen.

Moet ik de CMOS clearen of heb ik iets anders verkeerd gedaan? Is de psu zoveel kracht nodig op de 2 gpu extensies dat de rest van het systeem eerst te weinig krijgt?

Specificatie lijst:
ASUS VII FORMULA
I7-4790k
Corsair Vengeance pro 16gb ram
Gigabyte g1 gaming gtx970
Kingston hyper fury x ssd 120gb
seagate 1tb hdd
corsair 650m voeding

Hulp wordt erg gewardeerd, ik zit in de stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Qcodes die je ziet zijn waarschijnlijk geen errors, maar gewoon debug output tijdens het bootproces. AE of A0 is volgens mij de standaard voor Asusborden (andere borden doen 't met AA of FF of 00). Als het verder gewoon werkt, is het niet zo heel spannend.

Ik zou beginnen met een CMOS reset en kijken of daarmee je problemen zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is gefilmd na het opnieuw aansluiten van de monitor, stroom en dergelijk dus de eerste keer herstarten doet deze standaard. Zou ik de GPU extentie verwijderen of is het daar niet aan te verwijten.
YouTube: VII formula boot errors

Ik heb net gelezen dat het kan komen doordat er meer dan twee drives zijn voor dat er een OS geinstalleerd is. Zou de zelfde manier van oplossen bij mij ook werken (bron: http://www.tomshardware.c...therboard-error-code.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 13:08
Zit de power-on knop niet vast?
Het is in iedergeval geen bootloop, wat ik eerst dacht 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door The_Greater op 31-05-2016 10:22 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van de voeiding is een I en O optie dus die staat altijd op I tenzij ik de kabels eruit haal. De power knop van de case is echter een knop die je indrukt en gelijk weer op dezelfde plek komt. Echter nu je dit zo zegt, de kabels van de GPU kunnen wel is tegen deze kabels op het moederboard drukken: http://gur.website/cyka.jpg
en zo was het van de voren :
http://gur.website/photo_2016-05-26_11-00-46.jpg
Waar eerst dus de gpu kabels er aan langs gingen komen ze er nu overheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
ik heb de handleiding er even bij gepakt.
qcode
AE = Legacy boot event
A0 = IDE initialization is started

dit zijn dus geen errors maar maar statussen van je bios waar die is in zijn opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Correct! Het zijn statussen echter brand het ledje wel op het moederboard. Het was een beetje werk maar dit is de hele lijst die voor bij komt:

00 = Not used
08 = System Agent Initialization after micro code loadin
10 = PEI Core is started
29 = OEM pre-memory initialization codes
25 = OEM pre-memory initialization codes
26 = OEM pre-memory initialization codes
88 = OEM DXE initialization codes
41 = OEM post memory initialization codes
19 = Pre-memory PCH initialization is started
15 = Pre-memory System Agent initialization is started
21 = OEM pre-memory initialization codes
55 = Memory not installed
36 = CPU Post-memory initialization
32 = CPU Post-memory initialization
4F = DXE IPL is started
60 = DXE Core is started
61 = NVRAM initialization
78 = ACPI Module initialization
83 = OEM DXE initialization codes
6A = System Agent DXE SMM Initialization is started
91 = Driver connecting is started
96 = PCI Bus Assign Resources
62 = Installation of the PCH Runtime services
AE = Legacy Boot event
A0 = IDE initialization is started

Mijn vraag is dus hoe los ik de boot_device error op, is dit een verkeerde volgorde? En code 55 , moet mijn ram er opnieuw in?

PS: als cmos clearen nodig graag wat meer info over wat het doet behalve de bios resetten (moet hdd en ssd bijvoorbeeld losgekoppeld worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:29:
Zit de power-on knop niet vast?
Het is in iedergeval geen bootloop, wat ik eerst dacht 8)7
Correct, boot gaat volledig tot in windows. echter wel met de errors en fans op 100% non stop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals Terw_Dan al aangaf, dit zijn geen errors maar een normale boot sequence.

Veel BIOSsen hebben een 'quick boot' en 'quiet boot' optie. De eerste slaat een aantal tests over als ze niet nodig zijn, de tweede zorgt dat de statussen niet getoond worden. Probeer een of beide van die te vinden en actief te zetten. Zou aardig wat moeten schelen.

Oh, en titelfix - enige "error" hier zat in de titel O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:17:
[...]

Correct, boot gaat volledig tot in windows. echter wel met de errors en fans op 100% non stop
Hoe zijn je fans verbonden? 3-pin? 4-pin? Molex? Molex fans kan je niet aansturen, 3 en 4 pins wel. Daarvoor moet je even neuzen in je BIOS/UEFI.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:08:
Zoals Terw_Dan al aangaf, dit zijn geen errors maar een normale boot sequence.

Veel BIOSsen hebben een 'quick boot' en 'quiet boot' optie. De eerste slaat een aantal tests over als ze niet nodig zijn, de tweede zorgt dat de statussen niet getoond worden. Probeer een of beide van die te vinden en actief te zetten. Zou aardig wat moeten schelen.

Oh, en titelfix - enige "error" hier zat in de titel O-)
is dit echt? :o is dit mijn redding?! Ook de leds naast de 24 pin?
Ik heb er namelijk nooit eerder opgelet tot ik het nu verander de :F :F :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:12:
[...]

Hoe zijn je fans verbonden? 3-pin? 4-pin? Molex? Molex fans kan je niet aansturen, 3 en 4 pins wel. Daarvoor moet je even neuzen in je BIOS/UEFI.
Ik heb een enthoo pro case. Deze heeft een hub en de fans op de hub zijn met 3 pin aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:50:
[...]

is dit echt? :o is dit mijn redding?! Ook de leds naast de 24 pin?
Ja. Tegenwoordig is boot meestal zo snel dat je nauwelijks iets ziet, maar mensen die in 386-tijd met PC's bezig waren herinneren de gestaag veranderende POST-codes nog goed, en enige wat die LEDjes zijn, is een onboard-implementatie van een PCI POST kaart. Er is pas iets mis als het geheel stopt bij een bepaalde code. Die code vertelt je hopelijk wat er aan de hand is.

Overigens zie ik wel in die laatste twee codes een aandachtspunt: je gebruikt geen UEFI maar legacy BIOS en zo te zien legacy IDE ipv AHCI. Zo ja ben je de SSD minder optimaal (want IDE ipv AHCI) aan het gebruiken en mis je eea aan boot-opties (want BIOS ipv UEFI). Dat laatste kan komen doordat je Windows 7 gebruikt - daar ook weer de vraag waarom een verouderd OS op zulk nieuwe hardware draaien (zeker gezien Windows 10 net iets sneller draait op zelfde hw).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Ja. Tegenwoordig is boot meestal zo snel dat je nauwelijks iets ziet, maar mensen die in 386-tijd met PC's bezig waren herinneren de gestaag veranderende POST-codes nog goed, en enige wat die LEDjes zijn, is een onboard-implementatie van een PCI POST kaart. Er is pas iets mis als het geheel stopt bij een bepaalde code. Die code vertelt je hopelijk wat er aan de hand is.

Overigens zie ik wel in die laatste twee codes een aandachtspunt: je gebruikt geen UEFI maar legacy BIOS en zo te zien legacy IDE ipv AHCI. Zo ja ben je de SSD minder optimaal (want IDE ipv AHCI) aan het gebruiken en mis je eea aan boot-opties (want BIOS ipv UEFI). Dat laatste kan komen doordat je Windows 7 gebruikt - daar ook weer de vraag waarom een verouderd OS op zulk nieuwe hardware draaien (zeker gezien Windows 10 net iets sneller draait op zelfde hw).
Ik wilde de pc schoonmaken en kabels er in doen om daarna naar windows 10 te gaan haha. De ledjes in het 88 venster zijn dus geen probleem net als de qleds hier : Afbeeldingslocatie: http://gur.website/leds.PNG?

Hoe bedoel je het nu met legacy en UEFI? ik dacht dat uefi standaard al bij mij was https://www.youtube.com/watch?v=-pwlGVonn_Q
kijk dit is mijn bios ook
Pagina: 1