Nieuwe Game PC

Pagina: 1
Acties:

• The P Man
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-11 21:19
Hallo Tweakers,

Ik wil een nieuwe game pc gaan kopen die naast lekker snel is ook klaar is voor de toekomst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
90% van de tijd zal het systeem gebruikt worden voor gaming. In augustus wil graag de Oculus Rift gaan kopen. Mogelijk ook de Oculus Touch als ie dan uit is, niet dat het toegevoegde waarde heeft voor de nieuwe pc. Met andere woorden 4k gaming zou wel mogelijk moeten zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 2000 euro moet het wel blijven. Als het goedkoper kan mag ook, maar gelieve niet in performance willen inleveren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een oude Antec Nine Hundred case met nog een oude 600 Watt voeding (ongv. 7 - 8 jaar oud).
En ik heb nog een WD Caviar GP 500 GB 7200 Rpm harde schijf thuis liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier een lijstje met wat ik zelf in gedachte had.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 398,95€ 398,95
1Asus Sabertooth X99€ 352,-€ 352,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X4€ 736,50€ 736,50
1WD Purple WD20PURX, 2TB€ 74,50€ 74,50
1NZXT S340 Special Edition€ 83,95€ 83,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,95€ 43,95
1G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 141,-€ 141,-
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 81,-€ 81,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.090,85

Het 2011.v3 socket voor de processor van nu en de toekomst (zag vanmorgen de decacore, maar die is voor nu veelste duur;)).

Moederbord moet gewoon goed zijn, ik heb niet heel veel verstand van moederborden en of ze goed zijn. Hier ga ik een beetje uit van reviews.

De Inno3d kaart lijkt op de beste prijs/kwaliteit 1080 gtx kaart die ik op de pricewatch tegen kwam.

De 2 Tb harde schijf heb ik genoeg aan. Huidige heb ik een 1 TB in mijn PC zitten en die zit niet helemaal vol. Ik download geen series of films dus dat zal ook niet verder stijgen.

De Case is optioneel, waarschijnlijk ga ik de Antec nine hundred die ik nu heb houden, al hoewel ik wel bang ben dat hij teveel geluid produceert.

De SSD zal hoofdzakelijk voor een paar games/applicaties gebruikt worden en voor het OS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor video kaarten heb ik als voorkeur Nvidia en bij processoren Intel. Verder geen specifieke wensen. Moet wel degelijk spul zijn :).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst wil ik zo min mogelijk geluidsoverlast en als het kan zo min mogelijk stroomverbruik. Maar het stroomverbruik is niet zo'n punt.

Ga je overklokken?
Ik heb eigenlijk nog nooit een PC overklokt. Dus denk dat ik hier ook niet mee begin. Overklokte kaarten van fabrieken daarentegen zoals de Asus Strix kan mij wel passen :*) .

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag willen weten wat ik nog aan deze build zou moeten veranderen om aan de volgende vier aspecten te kunnen voldoen; energieverbruik, geluidsproductie, muchos fps (heel snel zijn) en goede prijs/kwaliteit verhouding.

p.s. Zodra ik thuis ben wil ik nog wel even kijken naar het merk en type van de voeding. Ik verwacht dat ik die voeding niet kan gebruiken, vanwege nieuwe aansluitingen.

Bij voorbaat dank,
Patrick

• jelle514
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11 20:41
Als je het systeem voornamelijk gaat gebruiken voor gamen schiet je niet veel op met een 6-core i7, je kunt redelijk wat besparen door voor een 4-core i5, zoals de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed, te gaan. Omdat je niet van plan bent om te gaan overklokken kun je nog wat meer besparen door geen k-series processor te kopen, daarnaast kan hierdoor ook bespaard worden op je moederbord.

Ik zou zelf adviseren om een nieuwe voeding te zoeken, ook al passen de aansluitingen van je oude nog. Als je voor zuinig gaat kun je kijken naar een nieuwe voeding met een 80+ gold of hoger rating.

Verder kun je op je geheugen ook nog besparen, kijk bijvoorbeeld naar de pricewatch: Kingston HyperX Savage HX430C15SB2K2/16. Deze heeft een wat lagere snelheid dan het setje dat jij gevonden hebt, maar tijdens gaming ga je hier niet heel veel van merken.

Ook je SSD zou goedkoper kunnen. Een gewone sata SSD heb je al voor de helft van de prijs en deze zijn voor meeste dingen meer dan snel genoeg.

Ik hoop dat je wat aan deze feedback hebt!

Groeten,
Jelle

• The P Man
Hallo Jelle,

Dank voor je reactie, heb nooit geweten dat K series gebouwd/beter geschikt zijn om over te klokken. Ik weet nog niet of voor de i5 zou kiezen ook al gebruik ik de 6 core i7 nog niet. Ben je met het 2011-v3 socket niet meer toekomst gericht? Ook zal hij nu vast overkill zijn?

Verder dank voor de tips :)! De voeding, geheugen en SSD twijfelde ik zelf ook een beetje over.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik denk persoonlijk dat een i5-6600 of een i7-6700 bijden hele goede keuzes zijn zowel voor nu als voor de toekomst. De snelheid waarmee de processors beter worden neemt ook af. als je kijkt een i3 is vaak zelf nog goed genoeg voor gaming.

• jelle514
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11 20:41
Het maakt voor toekomst gerichtheid niet veel uit welk socket je kiest, zowel 1151 als 2011-v3 zijn nog redelijk nieuw en gaan waarschijnlijk nog een tijdje mee, maar uiteindelijk zullen ze beide vervangen worden. Daarnaast kun je in plaats van toekomst gericht zijn ook een systeem bouwen dat nu voldoende presteert en hierdoor wat geld besparen dat je later voor een upgrade kunt gebruiken.
Verder bied een processor tegenwoordig niet vaak meer de bottleneck als het om gamen gaat, hier speelt de GPU een veel grotere rol.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
op 1151 kan je nog lange tijd mee en presteert in gamen op stock zelfs beter dan een 5820K.
deze chips vind ik dan ook eigenlijk alleen interessant wanneer je zware video rendering gaat doen of iets dergelijks. heeel erg overkill voor simpelweg gamen.

als je niet gaat overklokken dan hoef je niet te investeren daarin maar aangezien je aangeeft dat je wilt dat het systeem klaar is voor de toekomst kan een overklok je pc wel langer laten meedraaien. in het segment waarin jij koopt zou ik het dan ook gewoon erin zetten. verkoopt later wat makkelijker en mocht die 6700K over een tijd toch iets te langzaam zijn kan je er nog extra performance uithalen zonder er al te veel moeite voor te doen.

de mugen is niet bepaald mooi achter een window en ik zou dan ook altijd gaan voor een zwarte cpu koeler. Vooral met een zwart/groene build.

het geheugen hoeft helemaal niet zo snel te zijn en vaak is het ook nog instabiel ook op deze snelheden.
kan je beter voor een normaal setje gaan van pak em beet 2133 - 2666 mhz. scheelt een pak met geld maar doet het net zo goed :)

het past binnen je budget dus die nvme schijf zou wel kunnen maar voor alleen gamen is dit ook overkill.
de read/write speeds zijn dan wel 3x zo hoog, het is niet alsof je systeem en games ook 3x zo snel opstarten. voor dat geld heb je ook een 500gb ssd dus dat zou ik altijd nemen i.p.v nvme op dit moment.

voeding vind ik ook te duur voor wat je krijgt, voor een 10tje meer heb je gold plus , volledig modulair met gesleavede kabels. 400/450 watt moet in principe genoeg zijn maar hoge kwaliteit vind je in de regel pas vanaf 550 watt.

quo behuizing zou je de H440 kunnen overwegen, tweakers heeft hem niet zo goed beoordeeld maar ik ben het ook totaal niet eens met de beöordeling. hier eentje die passender is : productreview: NZXT H440 New Edition Wit/Zwart review door Foritain

4K is nog steeds niet echt heel cost-efficient en zelfs een 1080 speelt nog steeds niet ultra/60fps.
zelf vind ik momenteel 1440P een beetje de sweetspot. ook vind ik de 1080 wat duur voor wat je krijgt. kan je beter een 1070 halen. 1080 kost bijna het dubbele van een 1070 voor ruwweg 20% extra performance, kan je beter wachten op de 1080ti en die 1070 als placeholder erin zetten.

dit alles vertaald zich naar het volgende lijstje, waarbij rekening is gehouden met een zwart/groen kleurenschema. zwart/rood of iets dergelijks kan ook :) .

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,90€ 344,90
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 149,-€ 149,-
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 400(!?),-€ 400,-
1NZXT S340 Special Edition€ 83,95€ 83,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16€ 73,-€ 73,-
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1340,65

• The P Man
Dank mcmlevi, jelle voor jullie reacties ik zal ze in mijn overweging meenemen ;) .Nate-Senpai jij ook dank voor je uitgebreide uitleg. Dit heeft me toch aan het twijfelen gebracht :o.

Ik ga sowieso de processor aanpassen naar een 6700k, heb de Techpowerup en 3dmark reviews er nog even naast gelegd en die laten ook zien dat de 6700k niet veel onder doet voor een 5820. Nou weet ik dat de 3dmark en Techpowerup misschien niet geschikt zijn voor gaming specifiek, maar toch om een idee te krijgen hoe goed een processor is. Ik heb eigenlijk nooit die leters en series van CPU's en GPU's begrepen.

Wat betreft de koeler, ik zat inderdaad nog te twijfelen tussen deze twee koelers, omdat ze qua geluidsproductie en temperatuurmanagement :P dezelfde resultaten vertonen. Maar je hebt een punt dat een zwart met groene koeler mooier zal staan.

Geheugen weet ik niet precies wat ik daar van moet zeggen. Het is uberhaupt moeilijk om te bepalen wanneer het geheugen langzaam is ja of nee. Waar zou je zoiets aan moeten terug zien.

Voeding vindt ik altijd vaak lastig te bepalen. Want hoe weet je nou wat die PC totaal gaat gebruiken.

Een witte behuizing staat mij eigenlijk wel aan en ik ben van plan om deze PC bij een TV te hebben staan dus..

Qua videokaart is het misschien een optie inderdaad om een 1070 en later een nieuwe videokaart te kopen die ultra/90fps kan halen voor VR ;) .

In ieder geval ga ik nog even in conclaaf met mezelf }:O.
Pagina: 1