Nieuwe HDD of SSD voor thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• tadida
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:58
Ik heb/had een thuisserver draaien met 4 HDD's voor media en opslag en daarnaast 1 HDD waar ESXI en de virtual machines zelf op opgeslagen zaten. Helaas is deze laatste er vanochtend mee opgehouden en wil ik deze vervangen voor iets wat zo betrouwbaar mogelijk is.

Nu ben ik niet echt thuis in de opslag markt en vroeg ik mij af of mensen misschien wat tips hadden. Ik zat zelf te denken dat een SSD misschien wel een optie was omdat de hoeveelheid read/writes op de ESXI OS drive toch niet al te hoog zou moeten zijn en het daardoor heel lang vol zou moeten houden?

Mijn budget is rond de €150,- en de grootte van de disk maakt niet heel veel uit, aangezien alleen de besturingssystemen hierop hoeven te komen en aangezien het voornamelijk linux distro's betreft zat ik zelf te denken aan minimaal 256 GB.

Iemand hier goede tips voor een hobbyist die hier duidelijk geen kaas van gegeten heeft?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tadida schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 07:48:
...daarnaast 1 HDD waar ESXI en de virtual machines zelf op opgeslagen zaten.
...
...de hoeveelheid read/writes op de ESXI OS drive toch niet al te hoog zou moeten zijn
Lees ik niet goed of heb je daadwerkelijk 1 disk nodig waar het OS op staat alsmede de VM's? En, de VM's zijn redelijk statisch en de hoeveelheid writes zijn minimaal?

Een SSD is inderdaad een optie in dat geval; ik geloof dat je met je budget en je ruimte-vereisten wel aardige keuze hebt. Wil je ook bescherming tegen stroomuitval, dan wordt de keuze al beperkter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tadida
Nou de VM's zijn dingen als een mediaserver(plex) een proxy server, een webserver voor een kleine website, backup server en een teamspeak server. Af en toe voeg ik er nog een gameserver aan toe of iets dergelijks, maar dit moet allemaal volgens mij geen gigabytes aan writes veroorzaken bij dagelijks gebruik. Verder wordt alle grotere data gelijk weggeschreven op de andere harddisks en zou dat niks te maken moet hebben met de OS disk.

[ Voor 5% gewijzigd door tadida op 31-05-2016 08:03 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Een SSD kan volgens mij meer aan dan een gewone harde schijf(read/writes).
En iets betrouwbaars is er niet, alles gaat in 2 seconde defect.

Enigste probleem wat ik zie , is dat je geen back-up had, dus regel dat, dan kun je de hd gewoon uitwisselen, en verder gaan met je software.

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 31-05-2016 08:37 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA.

• tadida
Ja ik snap dat een back-up handig was geweest al is het meer mijn probleem dat ik een nieuwe disk moet kopen dan dat ik een paar besturingssystemen opnieuw moet installeren. Ik heb opslag en besturingssystemen ook om deze reden gescheiden.

Maar voor mij is het nu belangrijk dat ik weet wat betrouwbaarder is. Een SSD omdat volgens mij de read/writes naar een aparte schijf voor alle besturingssystemen lager zijn dan gemiddeld, of een HDD die gemaakt is voor 24/7 server gebruik maar die zonder veel read/writes toch verouderd dankzij slijtage.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zoals al gezegd, alles kan kapot.
SSD's zijn betrouwbaar, net zoals HDD's. Maar beiden kunnen kapot.

En beiden verouderen ze. Nu ligt de nadruk mbt SSD's veelal bij het aantal writes, terwijl bij HDD's die veel bij het aantal draaiuren ligt. Als je een SSD in een servertoepassing inderdaad continue laat schrijven, zal deze na enkele jaren "op" zijn. Echter, een HDD is na enkele jaren ook op.
Er was een onderzoek, ik kan het even niet vinden waaruit bleek, dat SSD's ook last hebben van veroudering: ongeacht het gebruik kwamen er meer fouten met de tijd.

Om uit betrouwbaarheids gronden voor een ssd te kiezen, is denk ik dus niet te verantwoorden. Die dingen zijn gewoon razendsnel, en daar is hun toepassing. Daarnaast een backup voor als het dan toch mis gaat.
Pagina: 1