Na upgrade naar DS 6.0 veel problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Mijn vraag
Na een upgrade van DSM 5.2 naar DSM 6.0, loop ik tegen diverse problemen aan met mijn Synology DS213j:
  • Inloggen via de web interface is erg traag, en werkt regelmatig gewoon niet
  • Veel connection failures op diverse momenten en plekken: soms tijdens het inloggen, soms tijdens het proberen te updaten van packages, soms zelfs als ik naar de network-settings wil gaan.
  • Updaten van packages resulteert regelmatig in een "kan niet downloaden" notificatie. Dit geldt bijvoorbeeld voor Surveillance Station 7.2, Download Station, PHP 5.6, en ga zo maar door.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een DS213j die tot voor kort op DSM 5.2 draaide, en ik upgrade eigenlijk alleen omdat ik in de veronderstelling was dat 6.0 ook beveiligingsupdates bevatte. Qua setup is er in die tussentijd eigenlijk niets veranderd:
  • De Synology staat met een CAT6 kabel aangesloten op m'n Airport Extreme
  • Via m'n iMac ga ik normaal gesproken via de web interface naar de DS213j
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Handmatig geupdate.
  • Handmatig proberen de laatste beveiligingsupdate van DSM 6.0 te installeren, door het PAT bestand via hun site te downloaden en dan te uploaden via het update-venster in DSM 6.0. Het downloaden van het PAT bestand van de site van Synology ging lekker snel, maar het updaten via DSM 6.0 duurt op 't moment van schrijven alweer 10 minuten en hij is nog niet eens klaar met úploaden van het bestand ("overdragen van gegevens naar de server")
  • Ik heb al geprobeerd de settings na te kijken, wat vaak resulteert in een "connection failure"
Ik ben een beetje uit de opties die ik kan verzinnen eerlijk gezegd :) En ik baal eigenlijk ook wel een beetje, omdat ik de Synology gebruik als backup en mediacenter, en er nu dus maar sporadisch bij kan. Hebben jullie hier ervaring mee toevallig, of tips hoe ik zonder verlies van die data de problemen kan oplossen?

Downgraden zou ik ook niet erg vinden... graag zelfs! Ik had al een tutorial opgezocht, maar snapte 't niet helemaal om eerlijk te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

TWKterry

Master Mariner

waarschijjnlijk langzaam omdat de file-index geheel opnieuw wordt opgebouwd.
zie bij de resource monitor: de disk-usage en de processen

dit gaat vanzelf over als het goed is, als je heel veel bestanden hebt zal het ook heel lang duren vrees ik.
mijn systeem is ook erg traag, via de webservice inloggen en dan maar 1 task tegelijk doen en afwachten tot weer responsive wordt.

dit kun je ook stoppen, zie google voor stoppen file-index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hoi TWKterry, bedankt voor je hulp!

Ondertussen heb ik ook contact gehad met de helpdek van Synology, en die raadden een reset van m'n settings aan. Dat heeft een groot deel van de traagheid problemen opgelost, maar ik zit nog met een aantal euvels :)

Voorheen kon ik met ***.diskstation.me (met en zonder ":5000" erachter) vanaf bijvoorbeeld m'n werk, inloggen op m'n Synology. Sinds de update, en ook na het resetten van alle instellingen, werkt dit niet meer. Ook na het ontkoppelen via www.account.synology.com en het aanmaken van een nieuwe DDNS service (***.myDS.me) werkt dit niet. Alle tests die ik hier kan doen laat groene vinkjes zien, zowel via de DSM-settings als via de accountpagina op Synology. Maar toch kom ik er niet in!

Heb je toevallig een idee waardoor dat zou kunnen komen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 22:21
Probeer het een met [nasnaam}.quickconnect.to

Dit was bij bij ook het geval.

En voor dit probleem:
Updaten van packages resulteert regelmatig in een "kan niet downloaden" notificatie. Dit geldt bijvoorbeeld voor Surveillance Station 7.2, Download Station, PHP 5.6, en ga zo maar door.

Hielp het bij mij om in het package center het beveiligingsniveau omlaag te zetten.
Kennelijk zijn ze daar strakker op geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb 't ondertussen ook opgelost, maar dan door gewoon een systeemreset te doen met behoud van data. Dan herstelt het systeem zich naar de standaardwaarden e.d. zonder dat je je data kwijt bent, maar dat loste bij mij wel alle problemen op. Je bent dan wel al je programmaatjes kwijt, maar het opnieuw instellen van de persoonlijke settings was gelukkig niet zoveel werk. Ik merk nu wel dat hij ook weer een stuk sneller aanvoelt, waarschijnlijk omdat ook alle achtergebleven rommeltjes van voorheen geinstalleerde apps nu weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:39:
Ik heb 't ondertussen ook opgelost, maar dan door gewoon een systeemreset te doen met behoud van data. Dan herstelt het systeem zich naar de standaardwaarden e.d. zonder dat je je data kwijt bent, maar dat loste bij mij wel alle problemen op. Je bent dan wel al je programmaatjes kwijt, maar het opnieuw instellen van de persoonlijke settings was gelukkig niet zoveel werk. Ik merk nu wel dat hij ook weer een stuk sneller aanvoelt, waarschijnlijk omdat ook alle achtergebleven rommeltjes van voorheen geinstalleerde apps nu weg zijn.
Eigenlijk zou je bij elke major release, een nieuwe setup moeten uitvoeren. :)
Vaak blijven er oude config waardes staan en gaat het upgraden daardoor niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Precies! Dat moet je ook maar weten als leek, maar ze zijn bij Synology echt ontzettend behulpzaam met het zoeken naar een oplossing. Ik kreeg een kleine manual met wat ik moest doen en waar de genoemde reset-knoppen te vinden waren, maar daarna was het eigenlijk een eitje om de boel weer in te stellen zoals ik wilde :)
Pagina: 1