Toon posts:

Hoe bindend is een koop op een webshop

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quick-question, misschien dat iemand hier het weet, stel dat je voor een fout in een webshop voor 1 euro een product kunt bestellen dat normaal 1000 euro kost, en de webshop vermeld dat de webshop zelf geen algemene voorwaarden aanhoudt, maar zich houdt aan de wettelijke bepalingen koop en verkoop, hoe bindend is dan de koop?

Ofwel als je een product zou bestellen voor 1 euro, dat normaal 1000 euro kost, is de verkoper dan verplicht dit te leveren?
Ik zie hier bijvoorbeeld dat een verkoper niet zomaar een koop mag ontbinden:
https://www.das.nl/huis-v...oopovereenkomst-annuleren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-10 11:44

MsG

Forumzwerver

De zaak tegen Otto is wel een interessante:

http://webwereld.nl/overh...dkope-lcd-tv-s-te-leveren
http://blog.iusmentis.com...t-bindend-voor-webwinkel/

Het is al een wat oudere zaak, maar er is toen gesteld dat je als je redelijkerwijs kan verwachten dat het niet zo goedkoop hoort te zijn, het dan ook niet is. Iets wat normaal 1000 euro kost, en wat je dus zelf heel goed lijkt door te hebben kan daarom niet zomaar voor 1 euro weggaan.

Ik vermoed dat je aan de kopende kant zit? ;-)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 01:06:
De zaak tegen Otto is wel een interessante:

http://webwereld.nl/overh...dkope-lcd-tv-s-te-leveren
http://blog.iusmentis.com...t-bindend-voor-webwinkel/

Het is al een wat oudere zaak, maar er is toen gesteld dat je als je redelijkerwijs kan verwachten dat het niet zo goedkoop hoort te zijn, het dan ook niet is. Iets wat normaal 1000 euro kost, en wat je dus zelf heel goed lijkt door te hebben kan daarom niet zomaar voor 1 euro weggaan.

Ik vermoed dat je aan de kopende kant zit? ;-)
Die zaak heb ik inderdaad gezien, maar het gaat hierbij niet om een typfout maar een fout in het systeem waardoor je -1 producten kunt bestellen, dus wat je kunt doen is product X bestellen van 1000 euro, de hoeveelheid zetten op -1, vervolgens krijg je een fout bij het afrekening, ik ben erachter dat dit komt omdat het bedrag wat je af moet rekenen niet negatief mag zijn, als je vervolgens product Y toevoegt van 1001 euro, dan kun je vervolgens 1 euro met iDEAL afrekenen. De webshop accepteert dan automatisch de bestelling, iets wat normaal de koop bindend maakt.

Hier was iets soortgelijks gebeurt:
nieuws: Gratis winkelen was eenvoudig bij webshop CDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Typfout, systeemfout, praktisch hetzelfde. Het hele systeem is geautomatiseerd en is voor grote shops niet mogelijk om dat manueel allemaal te controlleren. Door je beschreven methode ben je bewust een manier gaan zoeken om toch te kunnen bestellen. Wees een vent en neem je "verlies" voor lief.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 20:10
Zoek een willekeurig topic op die hierop lijkt en er komt wel iets in voor als "de winkelier had niet de intentie om dat product voor die prijs te verkopen, dus is er geen overeenkomst. Of je al betaald hebt maakt niet uit." Dat is wettelijk het enige correcte antwoord en het enige waar je recht op hebt is je geld terug. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is inderdaad al tig keer voorbij gekomen en ik zie meer een wishful thinking vraag dan echt eigen inzet.

Als de topicstarter een echte vraag heeft, wil ik het wel een kans geven, maar niet zoals het nu is. Dus of specifiek zijn, of laten zien wat je zelf al gevonden hebt (meer dan alleen een reclame-pagina van das.nl).

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 31-05-2016 01:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt in ieder geval voor de reacties, ik heb nog geen gebruik gemaakt van deze systeemfout. Wat wel een specifieke vraag is, is op het moment dat ik dit doe, doe ik dan zelf iets dat strafbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

EMP

Krulloos!

IANAL, maar ik vermoed iets met fraude...? ;)

Ik zeg, stop met dromen, wees een man, meld de bug aan de webshop, en misschien krijg je nog een bedankje voor het melden van de bug.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zo te zien stelt de TS de vraag als een clone-account om zo anoniem te blijven, en daar gaan we al helemaal niet aan meewerken. Verder met hierboven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.