Bubbeltjes in beeldscherm laptop (Dell Latitude E6410ATG)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Mijn vraag
...
Ik heb al een paar jaar een Dell Latitude E6410ATG laptop, met touchscreen. Hij heeft al best veel meegemaakt, maar werkt nog probleemloos O+

Sinds een paar maanden is er echter een vreemd verschijnsel in het scherm te zien: er zitten bubbels in het scherm, achter de glasplaat :o

Op het eerste gezicht zou je zeggen "vochtschade". Echter, deze laptop is zeker weten niet in aanraking met vocht geweest. Verder ontstaan er in de loop van tijd ook extra bubbels zonder dat de laptop wordt gebruikt. Waar het eerst begon met slechts één vrij grote bubbel in de hoek linksonder is er binnen een paar maanden nog een paar kleine bubbels ontstaan langs de randen van het scherm :/ En soms lijken de bubbels op langere duur licht van vorm of grootte te veranderen, twee naastgelegen bubbels worden dan bijv. één grote.

De bubbels zijn trouwens niet drukgevoelig m.a.w. ze vervormen/verplaatsen niet als ik op het scherm druk.

Hoe kunnen deze bubbels ontstaan zijn? :/

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Een Dell E6410ATG laptop met Windows 7 Pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik kan er niet zoveel mee. Weet alleen dat de bubbels niet drukgevoelig zijn en de werking van het (touch)screen niet hinderen. Maar vreemd zijn ze wel :/

Foto's van de bubbels die er nu in zitten::

< Dode afbeelding linkjes >

[ Voor 12% gewijzigd door Josefien op 09-10-2016 19:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt er op dat ie aan het delamineren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het loslaten van diverse lagen materiaal? :/

Hoe moet het dan de bubbels veroorzaken? Een scherm is toch slechts meerdere lagen glas//kunststof op elkaar gelegd? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:07
Zo te zien zit het tussen je touchscreen en de LCD, wat john ook al zegt lijkt het erop alsof hij los aan het laten is en er lucht tussen komt. Het touchscreen zit gelijmd op je LCD, dus als er lucht tussen komt ontstaan er bubbels. Echter heb ik dit ook nog nooit gezien..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Is dit op den duur schadelijk voor de werking van het scherm? :/

Ik wist overigens niet dat het touchscreen gelijmd was :o Het is een resistief touchscreen. Ik heb ooit eens een navigatieapparaatje gedemonteerd met een resistief touchscreen en daar lag de touch-laag en LCD gewoon los op elkaar zonder lijm.

Het is verder wel gek dat de bubbels niet vervormbaar zijn d.m.v. druk op het scherm :o Luchtbelletjes zou je in principe moeten kunnen "verdrukken", zoiets als een luchtbel onder een sticker? :o

[ Voor 24% gewijzigd door Josefien op 30-05-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvofreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-08 15:09
Josefien, wat heb je uiteindelijk gedaan met het probleem van de bubbeltjes in je beeldscherm?

Ik heb hetzelfde verschijnsel bij een Dell Inspiron 15 - 7548. Schermcode van Dell 391-BBQU 15,6 inch FHD (1920x1080) Truelife LED -Backlit Touch Display with Wide Viewing angle (IPS), aangeschaft op 14-4-2015.

Werk je nog steeds met het scherm of is het inmiddels vervangen? En heb je er ooit met Dell er over gesproken?

Dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
De laptop is nog steeds in gebruik, er is niks aan de bubbeltjes gedaan behalve 1-2x per jaar weghalen v/d uitgelopen vloeistof.

Er zit een kleverige vloeistof onder het touch-glas en dat loopt er heel langzaam uit waardoor die bubbeltjes ontstaan :/ Het uitlopen v/d vloeistof merk je op een gegeven moment ook aan een kleverige substantie die tussen de bezel en het scherm komt (moeilijk schoon te maken als het op je handen/kleding komt). Het scherm is echter tot nu toe nog steeds bruikbaar :)

Aangezien ik de laptop maar sporadisch gebruik (toevallig gaat 'ie volgende week voor 2 weken mee op vakantie :D ) en hij ook al best oud is, ga ik het scherm niet vervangen. Zo 1-2 keer per jaar haal ik de bezel los en verwijder de uitgelopen vloeistof met spiritus. Dat is voldoende om 'm te kunnen blijven gebruiken :D

Ik heb nooit contact ervoor opgenomen met Dell, omdat ik de laptop destijds 2e hands had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvofreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-08 15:09
Dank voor je reactie. Knap dat je de bezel zelf loshaalt..... _/-\o_

• NLES
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-11-2018
Mijn Asus laptop (ultrabook) uit 2014 met touchscreen heeft hetzelfde probleem: alleen aan de linkerkant ca 4 bubbeltjes.
Ze bestaan nu een maand of 2. Niet hinderlijk, nog, want alleen uiterst links op het scherm.
Ze veranderen enigszins, lijken iets omhoog te kruipen. Laptop is zeker niet met water in aanraking geweest.
Laptop wordt dagelijks gebruikt. Is ook wel veertig keer met een vliegtuig meegegaan (lekker licht).
Als ik op een icoontje klik dat er voor staat, dan ziet het icoontje op de voorgrond. De bubbel zit er dus achter.
Ben benieuwd iets te horen als er meer over bekend wordt.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is het scherm bij jou ook lek of is het enkel delaminatie?

De kleverige vloeistof waar @Josefien het over heeft is de vloeistof die normaalgesproken in je scherm (LCD = Liquid Crystal Display) hoort te zitten. Ik heb nog nooit gehoord dat een scherm dat gaat lekken zonder extreme fysieke mishandeling (scherm door midden breken), maar goed is het in ieder geval niet :X
Ik heb geen idee of de gebruikte chemicaliën giftig zijn maar pas er beter een beetje mee op...

🖥️ | 🚗

• Josefien
MadMarky schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:14:
Is het scherm bij jou ook lek of is het enkel delaminatie?

De kleverige vloeistof waar @Josefien het over heeft is de vloeistof die normaalgesproken in je scherm (LCD = Liquid Crystal Display) hoort te zitten. Ik heb nog nooit gehoord dat een scherm dat gaat lekken zonder extreme fysieke mishandeling (scherm door midden breken), maar goed is het in ieder geval niet :X
Ik heb geen idee of de gebruikte chemicaliën giftig zijn maar pas er beter een beetje mee op...
Ehmm... het betreft lekkage van de kleverige vloeistof tussen het touch-glas en de LCD. Niet het LCD zelf. Dat laatste is een olie-achtige substantie en komt er alleen uit als het LCD echt goed gebroken is. Het scherm kan ook nooit meer werken, wat hier niet het geval is.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

@Josefien
Je maakt niet je scherm schoon met iets dat heel langzaam je lijm oplost als je het over lange tijd incidenteel gebruikt om je scherm schoon te maken? Dus iets dat door die laag kan trekken en je lijm kan aantasten?

[ Voor 0% gewijzigd door MrMonkE op 15-11-2018 14:46 . Reden: demorbidified ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• Josefien
Nope... sterker nog... het scherm wordt vrijwel nooit schoongemaakt omdat de laptop echt heel weinig gebruikt wordt. En de zeldzame keren dat 'ie schoongemaakt wordt is het met een droge tissue om stof weg te halen.
Pagina: 1