Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin026
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-05 19:18
Mijn vraag :
Ik heb sinds kort een andere setup (moederbord, gpu, cpu, RAM) en met GTA 5 wil mijn videokaart toch richting de 100 graden gaan, soms zelfs richting 105 en dan krijg ik black screen met haperend geluid op de achtergrond.

Relevante software en hardware die ik gebruik :
Windows 10 (fresh) met GTA 5 (laatste update), tevens de laatste drivers voor alle componenten;
EVGA GTX 670, AMD FX-8320, 8GB Corsair.
Heb al een aftermarket CPU koeler, cooler master. Welk type weet ik ook niet exact.
Geen vd componenten zijn overgeclocked geweest!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb :
Heb de koelpasta van de GPU vervangen, onder idle heeft t geholpen, maar met load gaat t alsnog snel omhoog. Heb de CPU fan omgedraaid, waardoor die nou van onder de CPU koeler naar boven blaast.
Dit heeft er toe geleid dat alles wel blijft draaien, maar toch gemiddeld rond de 90/95 graden.
De game gaat dan ook niet laggen, stotteren of haperen, maar toch steeds een vrij nette FPS van om en nabij de 40/45!

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft .

Mvg,
Robin.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Draaien de ventilatoren van de kaart? Hoe is de luchtstroom door je kast? Hoeveel intake en outtake fans etc.

Als het een compleet dichte kast is zonder wat hulp van de omgeving gaan je componenten niet goed kunnen koelen. Maak desnoods een foto van je kast voor de verduidelijking en post even alle specificaties zoals moederbord en voeding erbij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin026
nelizmastr schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:52:
Draaien de ventilatoren van de kaart? Hoe is de luchtstroom door je kast? Hoeveel intake en outtake fans etc.

Als het een compleet dichte kast is zonder wat hulp van de omgeving gaan je componenten niet goed kunnen koelen. Maak desnoods een foto van je kast voor de verduidelijking en post even alle specificaties zoals moederbord en voeding erbij.
Thanks voor je input :)
Het is het reference model van EVGA, dus geen overclocked edition of gekke koelers..
Overigens doet de fan het wel gewoon, zuigt lucht aan, en aan de achterkant van de kast komt het eruit.
Heb momenteel geen casefans, heb ik eigenlijk ook nooit (nodig) gehad.
Setup was hiervoor een Q6600 icm een GTX 570, en later een GTX 560, zonder problemen.
Moederbord van mijn huidige setup is trouwens een gigabyte 990x-UD3, rev 3.0 met de laatste bios update.
Kast zelf is een CM HAF 922, met een cooler master 700w voeding. (weet t model niet exact)

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.org/7sxjumy17/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.org/u65ahfyyz/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.org/51ea40zij/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.org/iwckmhtxn/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s33.postimg.org/nwa0ufzkb/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Het probleem is dat de warmte je kast niet uit kan, daardoor lopen de temperaturen maar op. Je processor moet 125W wegpompen en je videokaart 170W. Je videokaart en CPU moeten het allebei doen met de lucht die in de kast aanwezig is en die wordt tijdens gamen alleen maar warmer en warmer, dus je videokaart en CPU ook.

Je doet er goed aan om een fan te kopen voor een goede aanzuiging van koele lucht en minstens een voor de afvoer van de warme lucht. Zo groot mogelijk formaat als je kast toe laat uiteraard en met een goede luchtstroom (cfm).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 intake- en 1 outtakefan lijkt mij geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin026
Ik heb nu inmiddels 4 x 120mm fans ingebouwd.. 1 vooraan als intake, 1 onderop als intake, 1 achterop als outtake, en 1 bovenop als outtake.. Kan nu steady GTA 5 spelen, gaat wel naar de 90 graden, maar hij blijft daar en toch met 100% belasting van de GPU.. Al met al freezed de pc niet meer, en kan ik rustig mijn spelletje spelen! :) Bedankt voor de hulp allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 22:37
Kleine tip nog, draai de schroeven van je gpu koeler erg strak aan. Heb mijn graka overgekocht van iemand en toen werd die 88 ofxo maar hoorde veel koeler te zijn. Na nieuwe pasta (zelfde soort, oude was ook enkele weken oud) deed ik hem extra strak vast en werd hij max 73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 15:37

JesseMacaw

Electronicafanaat

Robin026 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 03:50:
Ik heb nu inmiddels 4 x 120mm fans ingebouwd.. 1 vooraan als intake, 1 onderop als intake, 1 achterop als outtake, en 1 bovenop als outtake.. Kan nu steady GTA 5 spelen, gaat wel naar de 90 graden, maar hij blijft daar en toch met 100% belasting van de GPU.. Al met al freezed de pc niet meer, en kan ik rustig mijn spelletje spelen! :) Bedankt voor de hulp allen!
90 graden is nog steeds niet erg gezond voor je GPU :N
Santee schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:02:
Kleine tip nog, draai de schroeven van je gpu koeler erg strak aan. Heb mijn graka overgekocht van iemand en toen werd die 88 ofxo maar hoorde veel koeler te zijn. Na nieuwe pasta (zelfde soort, oude was ook enkele weken oud) deed ik hem extra strak vast en werd hij max 73.
Inderdaad, haal je koeler er even af, appliceer nieuwe koelpasta en draai de koeler weer goed strak vast. Wel stoppen als je de schroeven bijna gaat doldraaien natuurlijk ;)
Pagina: 1