Extra Horizon Mediabox via LAN of COAX?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Hallo,

Ik overweeg om mijn huidige Ziggo abonnement om te zetten naar eentje met een Horizon Box. Als ik overga op Horizon dan ben ik ook van plan een extra Horizon Box te bestellen.

Nu heb ik begrepen dat je deze op 3 manieren aan kan sluiten: Coax/LAN/Wi-Fi.
Nu is Wi-Fi niet mogelijk omdat de beide boxen te ver van elkaar verwijderd zullen staan. Daarnaast wil ik mijn internet gewoon over mijn eigen routers laten lopen(Ubee staat in bridge).

Ik heb daarnaast begrepen dat de Coax bij de extra box ingezet zal worden als MoCa verbinding met de grote Horizon Box. Ik vraag me alleen af of dit wenselijk is. Over deze versterker lopen al flink wat signalen(zowel internet naar Ubee, interactieve TV als Digitale TV over flink wat Coax kabels(wel kabelkeur en goed aangesloten uiteraard).

Ik denk dus dat ik het beste de LAN aansluitwijze kan gebruiken. Daarbij loop ik echter tegen een praktisch probleem aan: 1 van de TV's bevindt zich niet in de buurt van een LAN aansluiting en de aansluiting bij de andere TV wordt gebruikt voor een verbinding tussen mijn routers(ik scheidt dmv VLAN's mijn eigen LAN/WIFI van het gasten WIFI).

1 kabel extra trekken is misschien nog mogelijk maar de andere kant op ga ik het risico van losschieten van de kabel niet aan(indien dit gebeurt ben ik voorgoed mijn bekabeling kwijt richting de andere kant van het huis ivm ontbreken kruipruimte).

Nu heb ik de volgende oplossing in gedachten. Echter wil ik wel even checken of dit werkt:

Internetkabel vanuit meterkast naar TV waar nog geen ethernet ligt. Hier de hoofdbox en de ethernet aansluiten op de Horizon Box. Deze vervolgens in mijn router/managed switched in de meterkast en de router bij de andere TV aansluiten op de extra mediabox. Ik wil dit dan uit elkaar houden dmv een extra VLAN waarbij de poorten richting de Horizon boxen dus untagged functioneren.

Nu heb ik 2 vragen:
- Gaat dit werken zoals beschreven of krijg ik alsnog conflicten?
- Indien dit niet goed werkt: zal de extra drukte op het Coax netwerk een merkbaar effect hebben op mijn internetsnelheid?

Alvast bedankt!

EDIT:
plaatje als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LwMhrmz.png

[ Voor 1% gewijzigd door Qlimaxxx op 30-05-2016 21:30 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Beste antwoord (via Qlimaxxx op 30-05-2016 22:04)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qlimaxxx schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:10:
[...]

Nu heb ik 2 vragen:
Die extra mediaboxen zijn uitermate gevoelig qua netwerking. Discovery is layer 2 en gaat meestal niet goed over switches. Geen idee hoe het met een dedicated VLAN gaat werken. Het zou zomaar goed kunnen gaan, maar ik zou er niets om verwedden :X
- Indien dit niet goed werkt: zal de extra drukte op het Coax netwerk een merkbaar effect hebben op mijn internetsnelheid?
Coax is breedbandig, tenzij iets de ontvanger totaal overstuurt hebben signalen alleen in zelfde frequentiebereik effect.

DOCSIS 3.0 = 24-860MHz. MoCA = 1150+ MHz.

Zit elkaar evenmin in de weg als dat een radiosignaal een lamp verstoort.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 14:04
Hier de Horizon Extra aangesloten via MoCa en geen merkbaar snelheidseffect(-verlies) van regulier internet.
Mogelijk maakt de MoCa standaard gebruik van andere frequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb morgen een monteur over de vloer. Die ga ik ook vragen of hij mijn extra box op de slaapkamer kan installeren, via UTP. UTP moet dan wel via het interne LAN dat er al ligt gaan werken anders moet ik toch terug naar COAX (en daar wil ik juist van af).

Kabels extra leggen is geen optie.

Zodra ik wat meer weet over deze opstelling zal ik me hier melden :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
Bedankt voor je antwoord Shivan_20,

Bedoel je met MoCa zoals ik het ook beschreef(dus gewoon via Coax aansluiting?) of via een los setje MoCa adapters?

Ik ben nogal voorzichtig met het extra signalen richting de Ubee sturen geworden. Ik heb hemel en aarde moeten bewegen om zelfs na een eigen router op een bridged modem aan te sluiten die Ubee stabiel te krijgen omdat die nogal gevoelig schijnt te zijn voor instraling.

@redfoxert ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Je krijgt bij een nieuw abo (in ieder geval het 300/30 abo) sowieso een nieuw modem. Een Technicolor TC7210. Lees mijn verhaal eens in het Ziggo ervaringen topic: redfoxert in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9" ... Verderop staat nog meer info ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
redfoxert schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:24:
Je krijgt bij een nieuw abo (in ieder geval het 300/30 abo) sowieso een nieuw modem. Een Technicolor TC7210. Lees mijn verhaal eens in het Ziggo ervaringen topic: redfoxert in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9" ... Verderop staat nog meer info ...
Ik ben van plan gewoon bij het middelste abonnement te blijven, de jump van 150/15 naar 300/30 rechtvaardigt voor mij momenteel het prijsverschil nog niet :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qlimaxxx schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:10:
[...]

Nu heb ik 2 vragen:
Die extra mediaboxen zijn uitermate gevoelig qua netwerking. Discovery is layer 2 en gaat meestal niet goed over switches. Geen idee hoe het met een dedicated VLAN gaat werken. Het zou zomaar goed kunnen gaan, maar ik zou er niets om verwedden :X
Coax is breedbandig, tenzij iets de ontvanger totaal overstuurt hebben signalen alleen in zelfde frequentiebereik effect.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
dion_b schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:53:
[...]

[...]

Bedankt! Dan ben ik eruit.

(waarom extra werk doen als ik beter de bestaande infrastructuur kan gebruiken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 14:09
Moet zeggen hier sinds clientbox test aangesloten via wifi en nooit problemen ondervonden, terweil andere met lan of moca constant problemen ondervinden.

Al met al lijkt mits afstand niet tegroot wifi beste tewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Monteur is vertrokken en bevestigd dat via LAN het zaakje niet over switches oid gaat werken. De extra box moet rechtstreeks aan de hoofd mediabox hangen. Via MoCa werkte de connectie ook niet, ondanks een doorgemeten COAX kabel. COAX kabel vervangen is geen optie want in de muur gemetseld (welke debiel verzint zoiets?!)

Enige optie om toch nog via een LAN kabel aan te sluiten is een rechtstreekse kabel trekken. Is te doen, maar nu nog even niet.

Extra mediabox is nu via WiFi (van de hoofdmediabox) "aangesloten" en is werkend opgeleverd. Monteur kon alleen geen garantie op stabiliteit geven omdat zijn eigen ervaringen zijn dat het toch instabiel kan zijn of worden. Wat hij niet mocht adviseren, maar wel meegaf, was om het dan wellicht via PowerLine aan te sluiten. Zwaar unsupported en zeker niet aan te raden. Ben zelf gelukkig ook allergisch voor dat soort oplossingen dus dat gaat er dan ook zeker niet komen.

M.a.w: Je eigen oplossing valt te proberen maar de kans lijkt me inderdaad klein dat het gaat werken via LAN. Als MoCa werkt, gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

redfoxert schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:15:
Monteur is vertrokken en bevestigd dat via LAN het zaakje niet over switches oid gaat werken. De extra box moet rechtstreeks aan de hoofd mediabox hangen. Via MoCa werkte de connectie ook niet, ondanks een doorgemeten COAX kabel. COAX kabel vervangen is geen optie want in de muur gemetseld (welke debiel verzint zoiets?!)
|:( idd

Dat gezegd, kans dat het je kabel zelf is, is nagenoeg nihil. Ik heb met MoCa jaren terug (met een toen al verouderde Netgear MoCA set) over 35m schoenvetercoax (nog niet eens C18) met gemak 94Mbps gepompt, beperkt door 100MbE, niet coax. MoCA heeft een dynamisch bereik van 55dB, als je nog iets van TV signaal hebt op een locatie gaat MoCA met twee vingers in z'n neus eroverheen.

Nee, als het totaal niet wil werken ligt het aan een filter die de boel tegenhoudt, ws een 860MHz/1GHz low-pass filter. Die wil nogal eens ingebouwd zitten in een versterker of (minder vaak) splitter. Ik vermoed dus dat je een versterker aangesloten hebt met (te) hoge demping op hoge frequenties tussen de poorten, of waarbij je MoCA van WAN naar LAN-zijde van versterker probeert te krijgen.

Geef eens aan waar kabel je huis binnenkomt, waar de twee MoCA devices aangesloten zijn en wat er tussenin zit qua splitters/versterkers. Ws is dit gewoon op te lossen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
AOP in de woonkamer > Splitter (PTS-02KK)

Van hieruit een COAX naar de hoofdbox en eentje naar de slaapkamer, de client box (zoals de monteur het ding noemde). Er zitten geen extra splitters, wandcontactdozen of versterkers meer tussen, alles recht toe recht aan eigenlijk.

Monteur kreeg het in deze situatie niet werkend. Ik zelf heb in het verleden wel problemen gehad met de signaal sterkte/kwaliteit op de slaapkamer aansluiting bij het aansluiten van een decoder daar. Ik heb er toen een versterker tussen gezet die altijd goed gewerkt heeft met de Samsung decoder.

Misschien toch een rotte kabel?

Pagina: 1