Computer gaat niet meer aan met videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nick112
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Mijn vraag
Vanmiddag wilde de computer opeens niet meer aan. Deze heb ik 4 jaar geleden zelf gebouwd. Wanneer je op de aan knop klikte brandt het aan knopje op het moederbord wel en gaat uit ook niet uit. De ventilatoren van de videokaart bewegen een heel klein beetje. Dus ze bewogen 1 centimeter en daarna viel de stroom uit en vallen ze weer terug. Wat kan er aan de hand zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
-Het moederbord is een msi z77 GD65
-processor 2500k en
-videokaart de 680gtx lightning van MSI
-2x 4GB vengeance RAM
-Antec 620 high current gamer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht zelf automatisch aan of de voeding of de videokaart. Wat ik dus heb gedaan is de pcie kabels uit de videokaart gehaald en opnieuw geprobeerd. Toen deed de computer het opeens weer wel.
Telkens als ik een pcie kabel (moeten er 2 in) in het linker slot van de videokaart stop, valt de computer uit. Maakt niet uit welke.

Wat ik toen heb gedaan is een wat oudere voeding tevoorschijn getoverd, deze gejumpstart met een paperclip en toen de videokaart proberen aan te sluiten. Zo gauw als ik een van de kabels in welk slot dan ook stopte, stopte de voeding ermee.

Omdat er geen garantie meer zit op de videokaart wil ik eerst zeker weten wat het is voor ik of onnodige onderzoekskosten maak, of onnodig een toch mooie videokaart weg moet gooien:(

Een misschien niet onbelangrijk detail is dat we mede door het noodweer van vandaag last hadden van een lekkage. Het water drupte van het plafond op en naast de computer (op een tafel). Hierdoor lag er een beetje vocht onder de computer waar de voeding zit, en op de bovenkant, waar 2 ventilatoren zitten. De binnenkant was echter helemaal droog. Bovendien zit tussen de ventilatoren en de binnenkant van de kast nog een radiator. Misschien heeft het vocht er iets mee te maken?

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

De ventilatoren van de videokaart bewegen een heel klein beetje. Dus ze bewogen 1 centimeter en daarna viel de stroom uit en vallen ze weer terug.
+
Wat ik toen heb gedaan is een wat oudere voeding tevoorschijn getoverd, deze gejumpstart met een paperclip en toen de videokaart proberen aan te sluiten. Zo gauw als ik een van de kabels in welk slot dan ook stopte, stopte de voeding ermee.
Klinkt als kortsluiting (gelukkig zijn de meeste voedingen er tegen beveiligd).

Dus als je de power kabels niet aansluit op je videokaart blijft de boel wel draaien? (of als je de videokaart in z'n geheel uit de PC laat).
Wat ik zo lees denk ik dat de videokaart defect is, en dat die daarom kortsluiting veroorzaakt.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Zo te lezen heb je dus al de kabel van de voeding naar de videokaart uitgesloten. Die twee kabels een voor een aangesloten op de rechter aansluiting. Als de pc dan aanblijft is er voor mij geen twijfel mogelijk dat er sluiting in de linker videokaart aansluiting zit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Nick112
de pc blijft aan wanneer ik hem opstart zonder videokaart. zodra ik een pcie kabel (bij de voeding in de pc op de links aanlsuiting en bij de test voeding beide aansluitingen) aansluit valt de computer uit. Het enige wat ik nog dacht is dat er tussenstukjes op de pcie kabels zitten, aangezien er meer aansluitingen op de videokaart zitten dan op de pcie kabels. Deze zaten bij de voeding of videokaart (lang geleden). De andere voeding zou met enkel een paperclip en de pcie kabels wel aan moeten blijven toch?

Kan dit zomaar plotseling onstaan? De kast is al lang niet meer open gewees, er is het vocht verhaal en het heeft gebliksemt.

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:07
Ik heb exact hetzelfde kort geleden gehad, je videokaart is kapot. :)

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Dat kan zomaar gebeuren ja. Onweer en vocht kunnen dit beide veroorzaakt hebben. Al lijkt het me dat als er vocht in je pc zelf is gekomen dat je daar al je oorzaak hebt. Dan heb je eigenlijk nog geluk als alleen je VGA kaart defect is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Nick112
De videokaart was helaas toendertijd wel het duurste. Wat raden jullie aan? RMA sturen ter reparatie, of een nieuwe?

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Reparatie is niet de moeite waard. Waarschijnlijk heb je voor de reparatiekosten nu al een kaart die sneller is dan wat je nu hebt.

• Nick112
Wat voor een kaart zou mijn systeem nog trekken? Of moet ik voor een serieuze videokaart toch meer gaan upgraden? Heb het al even niet meer gevolgd op dit gebied:)

[ Voor 18% gewijzigd door Nick112 op 30-05-2016 22:54 ]

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ben niet echt op de hoogte van de mid-range kaarten van dit moment. Alleen als ik kijk naar je processor dan weet ik wel dat een high end kaart niet echt geschikt is. Dan is je videokaart op je processor aan het wachten. Maar wat dan een goede keuze is kunnen andere je denk ik beter bij helpen.

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:36
Nick112 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:53:
Wat voor een kaart zou mijn systeem nog trekken? Of moet ik voor een serieuze videokaart toch meer gaan upgraden? Heb het al even niet meer gevolgd op dit gebied:)
Zelf zou ik dan max een r9 380x halen.
Maar aangezien je pc aardig oud is, en een gpu niet een zacht prijsje heeft, misschien overwegen je pc helemaal te upgraden, met nieuwe cpu

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 17:50
Of gewoon een leuke tweedehands kaart fixen zodat je weer even vooruit kan.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 19:52

Nemesizz

Untouchable

Phydomir schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:29:
Ben niet echt op de hoogte van de mid-range kaarten van dit moment. Alleen als ik kijk naar je processor dan weet ik wel dat een high end kaart niet echt geschikt is. Dan is je videokaart op je processor aan het wachten. Maar wat dan een goede keuze is kunnen andere je denk ik beter bij helpen.
Eh....een 2500K (helemaal met een kleine overklok) kan nog met gemak meekomen met de snelste high-end kaarten van het moment.
Sandybridge (waar die 2500K onder valt) is een van de betere processors van de afgelopen jaren omdat die dingen vaak goed over te klokken zijn, nog geen gedoe met slechte TIM (wat vanaf Ivy een issue werd) hebben en dan kunnen ze met een beetje overklok nog gewoon in de buurt komen qua prestaties van een Skylake.

TS heeft een Z chipset, een K processor, dus kan gewoon overklokken mocht de CPU een bottleneck zijn op stock snelheid (wat ik al betwijfel).
Pagina: 1