Computer start niet na shutdown moet telkens van stroom af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resfeber
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-03 20:26
Mijn vraag

Ik heb onlangs mijn eigen computer in elkaar gezet en alles werkt prima. De enige problemen die ik tegenkom zijn bij het opstarten na een shutdown. De pc gaat dan aan maar ik zie dan niks op het scherm, soms zie ik de merknaam van het moederbord verschijnen maar dan gaat het weer over naar een zwarte scherm. Wat ook soms gebeurd is dat de pc zich opnieuw blijft opstarten zonder dat er iets op het scherm tevoorschijn komt.

Maar wanneer ik de pc van de stroom los koppel en weer vast maak start hij weer normaal op. Ik moet de pc dus iedere van de stroom afhalen na een shutdown.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intel Core i5-6400
Gigabyte GA-B150-HD3P
Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
NZXT S340 Zwart
Crucial CT2K4G4DFS8213
Cooler Master GM G450M
Samsung 850 EVO 500GB
Windows 10 64 bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb alle updates uitgevoerd die ik uit kon voeren, ook voor de moederbord. Ook heb ik meerdere malen de bekabeling gecontroleerd in de kast.

Hulp en tips worden gewaardeerd!

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Kun je de volgende checks doen:

Heb je de pins voor je shutdown en reset button wel goed aangesloten?

valt voor jou onder alle updates ook de bios?

Heb je hetzelfde probleem als je het probeerd met bijv linux live cd?

[ Voor 31% gewijzigd door Baazie op 30-05-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom op GoT :Y)
Groeten doen we niet hier, dat snappen we zo ook wel ;)

Verder: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en dan de resultaten posten.
Mijn eerste verdachte is een net iets te zwakke voeding, of de voedingslijnen verkeerd aangesloten (ie, niet iedere lijn levert mogelijk de zelfde hoeveelheid power).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resfeber
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-03 20:26
Ja de pins zitten goed, ook is de bios op de nieuwste versie. En ik heb helaas geen ervaring met Linux.

[ Voor 69% gewijzigd door resfeber op 31-05-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dus? Een linux live cd kan iedereen fixen. Die krengen zijn gewoon menugestuurd hoor ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dit is een hardware probleem, testen met een Linux live CD is dus nutteloos.

Lijkt op een defect/probleem met het moederbord, voeding of videokaart, kwestie van testen. Wat het iig niet is is een te zwakke voeding of "de voedingslijnen verkeerd aangesloten". Dat slaat namelijk als een tang op een varken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Lijkt zeker op een hardware probleem maar zou misschien ook nog een BIOS instelling kunnen zijn.

1. Zoek in je BIOS op "video output" oid. Zet deze op iets van "external PCI-E first" in plaats van "Internal".

2. Verwijder alle overbodige apparatuur en sluit iedere keer iets aan zo dat je kunt isoleren welk stuk hardware/randapparatuur niet goed werkt. (verwijder je GPU eerst en gebruik de onboard optie, Zet dan wel eerst weer stap 1 terug!).

3. Zet je geheugen eens in een ander slot. Zit alle sloten vol? Probeer dan eens met 1 bankje iedere keer in een verschillend slot.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 03-06-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-11-2022
Helaas zit ik ook met het probleem dat de pc niet opstart. Sinds een paar dagen kon ik de pc alleen nog opstarten wanneer ik eerst de stroom eraf haalde (dat werkte dus wel een paar dagen). Het probleem nu, is dat er nu helemaal niets meer gebeurd. Wat ik gisteren anders heb gedaan is om hem i.p.v. af te sluiten, in slaapstand te zetten.

Belangrijk om te vermelden is dat de lampjes van de GPU wel aangaan, dus lijken wel stroom te krijgen. De voeding is nog betrekkelijk nieuw (2-3 maanden oud) en heeft verder altijd goed gewerkt. De voeding hiervoor had dit probleem ook, maar na aanschaf van de nieuwe nooit problemen meer gehad. Verder heb ik ook niets aangepast in de bios of welke instelling dan ook. Lijkt mij dus in de hardware te zitten.

Graag hoor ik wat mogelijk verkeerd is of wat ik kan doen om hierachter te komen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:30
rikkie54321 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:23:

Graag hoor ik wat mogelijk verkeerd is of wat ik kan doen om hierachter te komen.
In iig niet door een oud topic omhoog te schoppen maar door zelf een nieuw topic te openen met de beschrijving van het probleem, vermelding van het merk en type van de onderdelen in het systeem en wat je zelf allemaal geprobeerd hebt om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkie54321
Daar was ik idd al bang voor, excuses! Heb tevens een ander topic gevonden waar hetzelfde probleem zich voor doet.

Nogmaals mijn excuses!

• rikkie54321
Probleem inmiddels opgelost?
Pagina: 1