4GB of 8GB RAM voor een studie laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-07 10:53
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een keuze te maken!

Ik kan op dit moment de Asus Zenbook UX305CA-FC004T aanschaffen bij een aanbieder voor €599,00 omdat ze verkeerde informatie over de laptop hadden vermeld op hun website. Toen die binnen kwam heb ik het serienummer aan Asus gegeven zodat ze het voor de zekerheid konden nakijken. Het ging er hier om het feit dat de laptop geen uitbreidbaar werkgeheugen heeft maar dit stond wel vermeld. Hierdoor hebben ze me een korting van €100,00 aangeboden.

Dit is natuurlijk een interessant aanbod, maar ik twijfel heel erg of ik dit moet accepteren. De twijfel komt door de volgende laptops:

- ASUS Zenbook UX305CA-FC063T - €699,00 - Precies dezelfde specificaties als de Asus Zenbook UX305CA-FC004T, maar hier is het werkgeheugen WEL uitbreidbaar.

- ASUS ZENBOOK UX305CA-FC022T - €749,00 - Precies dezelfde specificaties als de ASUS ZENBOOK UX305CA-FC004T, maar hier is 8GB RAM voorgeïnstalleerd.

Zoals ik al in de titel heb gezet, gaat het om een studie laptop. Daardoor vind ik het fijn als de accu lang mee gaat en de laptop licht is (dus zeker 13,3 inch). Thuis heb ik een gaming PC staan met een GTX 970, i5 Skylake, 16GB RAM etc. Daar kan ik zwaardere programma's op draaien.

Op de laptop zal voornamelijk gewerkt worden met Office, Netflix, Chrome, Youtube etc.

Mijn vraag is dus eigenlijk of jullie het in deze situatie waard vinden om €100 meer uit te geven voor de functie om het RAM-geheugen uit te breiden, of dat jullie het €150 waard vinden om voor 8GB RAM te kiezen?

Uiteraard sta ik ook open voor aanraders of adviezen zolang het voldoet aan::

- 13,3 inch
- SSD
- Full HD
- Lange accuduur
- Budget maximaal €800

Tot slot ben ik ook bang dat de ASUS ZENBOOK UX305CA-FC004T binnenkort een pricedrop heeft doordat Mediamarkt deze en ook de Zenbook met uitbreidbaar RAM-geheugen voor €699,00 heeft staan. Hierdoor bestaat de kans dat de de prijs na de korting gewoon de normale prijs wordt.

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren en alvast bedankt! _/-\o__

Beste antwoord (via Inception10 op 01-06-2016 11:48)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Inception10 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:35:
[...]

Thanks voor je reactie!

Had het inderdaad net erbij gezet als toevoeging :D. Blijven lastige keuzes. Wat is jouw mening op het gebied van de 4GB en 8GB ?
Ik zou 8GB nemen. Het is zonde als je over twee jaar een nieuwe laptop moet kopen omdat er te weinig werkgeheugen in zit. Ook kan het zijn dat je gebruikspatroon in de loop der tijd gaat veranderen. Dan blijkt die besparing van €150 je uiteindelijk extra geld te kosten. Je kunt ook een Acer V3-372 of Lenovo Thinkpad 13 kopen, allebei laptops van rond de €750 maar met uitbreidbaar geheugen en een Core i5 in plaats van Core M.

Ik heb zelf de UX305UA gehad, maar teruggebracht omdat ik het touchpad te luid vond (zowel bij klikken als tappen). Daarnaast vond ik het toetsenbord niet optimaal. Wel vond ik de accuduur, afmetingen, gewicht en schermkwaliteit absoluut fantastisch, dus wat dat betreft doe je geen miskoop met de Zenbook.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 31-05-2016 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn vraag, is de laptop die je nu hebt met 4GB vast gesoldeerd? Of is deze niet uitbreidbaar want die heeft maar 1 slot maar je kan dit wel vervangen voor 8GB?

Ik zou nooit 150€ overhebben voor 4GB meer, we zijn hier immers niet om Apple producten te kopen hé?

Maar ik zou ook geen 600€ overhebben voor een laptop waar je waarschijnlijk toch 2+ tot misschien wel 4 jaar mee wilt en die maar 4GB geheugen heeft.

De Zenbook die je zelf hebt gevonden is inderdaad een pareltje voor studie maar 4GB houdt echt niet over.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
True schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:12:
Mijn vraag, is de laptop die je nu hebt met 4GB vast gesoldeerd? Of is deze niet uitbreidbaar want die heeft maar 1 slot maar je kan dit wel vervangen voor 8GB?

Ik zou nooit 150€ overhebben voor 4GB meer, we zijn hier immers niet om Apple producten te kopen hé?

Maar ik zou ook geen 600€ overhebben voor een laptop waar je waarschijnlijk toch 2+ tot misschien wel 4 jaar mee wilt en die maar 4GB geheugen heeft.

De Zenbook die je zelf hebt gevonden is inderdaad een pareltje voor studie maar 4GB houdt echt niet over.
Thanks voor je reactie!

Ja klopt, bij de ASUS ZENBOOK UX305CA-FC004T is het geheugen vast gesoldeerd (de laptop die ik dus voor €599,00 kan krijgen). Voor €100 meer kan ik die 4GB wel uitbreiden door middel van een extra slot en voor €150 meer heb ik de 8GB versie.

Als ik je goed begrijp zeg je dus eigenlijk dat de Zenbook van €599,00 in dit geval de beste keus is voor een studie laptop, maar het niet uitbreidbare RAM-geheugen is wel een gigantisch nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:50
Inception10 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 23:38:
[...]

Thanks voor je reactie!

Ja klopt, bij de ASUS ZENBOOK UX305CA-FC004T is het geheugen vast gesoldeerd (de laptop die ik dus voor €599,00 kan krijgen). Voor €100 meer kan ik die 4GB wel uitbreiden door middel van een extra slot en voor €150 meer heb ik de 8GB versie.

Als ik je goed begrijp zeg je dus eigenlijk dat de Zenbook van €599,00 in dit geval de beste keus is voor een studie laptop, maar het niet uitbreidbare RAM-geheugen is wel een gigantisch nadeel?
Je gaat een beetje internetten, YouTube kijken en met Office werken. Aan 4 gig heb je meer dan zat. Persoonlijk vind ik 8 gig geldverspilling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:50
Ik zou gewoon voor de 8 gig gaan, heb je langer plezier mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Het lijkt me sterk dat de 4gb versie geen extra slot heeft, waar je zelf voor een paar tientjes een latje van 4gb of 8gb bij kan prikken voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
ToFast schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 00:36:
Het lijkt me sterk dat de 4gb versie geen extra slot heeft, waar je zelf voor een paar tientjes een latje van 4gb of 8gb bij kan prikken voor een paar tientjes.
Raar maar waar. Asus heeft aan de hand van het serienummer aangegeven dat het hier om 1 slot gaat die ook nog eens vast gesoldeerd zit. Niet uit te breiden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
Allemaal bedankt voor de reactie!

Ben ondertussen verder gaan zoeken en kwam deze tegen:

pricewatch: Toshiba Satellite Radius 14 L40W-C-10X

Naar mijn mening meerdere verbeteringen voor €150,00, maar als groot nadeel geen Full HD. Wat vinden jullie inclusief deze laptop dan de beste optie?

[ Voor 4% gewijzigd door Inception10 op 31-05-2016 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Inception10 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:30:
Allemaal bedankt voor de reactie!

Ben ondertussen verder gaan zoeken en kwam deze tegen:

pricewatch: Toshiba Satellite Radius 14 L40W-C-10X

Naar mijn mening meerdere verbeteringen voor €150,00. Wat vinden jullie inclusief deze laptop dan de beste optie?
Deze heeft wel een 1366x768 TN-paneel. Het scherm van de Asus (1920x1080, IPS) is vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
MarcoC schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:32:
[...]

Deze heeft wel een 1366x768 TN-paneel. Het scherm van de Asus (1920x1080, IPS) is vele malen beter.
Thanks voor je reactie!

Had het inderdaad net erbij gezet als toevoeging :D. Blijven lastige keuzes. Wat is jouw mening op het gebied van de 4GB en 8GB ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
[...]

Thanks voor je reactie!

Ik zou 8GB nemen. Het is zonde als je over twee jaar een nieuwe laptop moet kopen omdat er te weinig werkgeheugen in zit. Ook kan het zijn dat je gebruikspatroon in de loop der tijd gaat veranderen. Dan blijkt die besparing van €150 je uiteindelijk extra geld te kosten. Je kunt ook een Acer V3-372 of Lenovo Thinkpad 13 kopen, allebei laptops van rond de €750 maar met uitbreidbaar geheugen en een Core i5 in plaats van Core M.

Ik heb zelf de UX305UA gehad, maar teruggebracht omdat ik het touchpad te luid vond (zowel bij klikken als tappen). Daarnaast vond ik het toetsenbord niet optimaal. Wel vond ik de accuduur, afmetingen, gewicht en schermkwaliteit absoluut fantastisch, dus wat dat betreft doe je geen miskoop met de Zenbook.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 31-05-2016 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... Wat is jouw mening op het gebied van de 4GB en 8GB ?
Het is de vraag of 8 GB bij jouw specifieke gebruik van Office, Netflix, Chrome, Youtube etc meerwaarde heeft (naast hoe de geheugeneisen van die toepassingen zich ontwikkelen in de toekomst), hoe gebruik je die programma's?

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 31-05-2016 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:59

SomerenV

It's something!

MarcoC schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:36:
[...]

Ik heb jaren gewerkt met zware programma en games in combinatie met 8GB en dat ging prima. Nu heb ik er meer in zitten om ik met zwaarder materiaal ben gaan werken (video/animatie) maar voor huis-tuin-en-keukengebruik is 4GB voldoende, ook over 2 jaar. Programma's worden niet opeens een stuk zwaarder ;)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
SomerenV schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:40:
[...]

Ik heb jaren gewerkt met zware programma en games in combinatie met 8GB en dat ging prima. Nu heb ik er meer in zitten om ik met zwaarder materiaal ben gaan werken (video/animatie) maar voor huis-tuin-en-keukengebruik is 4GB voldoende, ook over 2 jaar. Programma's worden niet opeens een stuk zwaarder ;)
Zoals ik al zei, als je vier of vijf jaar met een laptop gaat doen is het handig voorbereid te zijn op de toekomst. Wie zegt dat het bij huis-, tuin- en keukengebruik blijft? TS zegt specifiek dat het een studielaptop is, wie weet moet hij straks statistische analyses in SPSS doen, of simulaties in Matlab schrijven. Dan is 4GB echt veel te krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Die deal/korting die je aangeboden hebt gekregen is prima, dat is een hele leuke laptop voor het geld, die 4GB ga je de komende paar jaar genoeg aan hebben zolang je voor de studie geen geheugen vretende werkzaamheden moet gaan doen zoals video-editting oid. 8GB is verder zelden nodig in een laptop... zeker niet voor de 'taken' die je aangeeft. Maar goed, je weet zelf wat je zou kunnen verwachten tijdens de studie, het is uiteraard niet ondenkbaar dat je het wel nodig gaat hebben maar dan zal je wat meer moeten vertellen over wat je gaat doen.

Je geeft ook aan nog een krachtige pc te hebben die eventueel ingezet zou kunnen worden mocht je toch een zwaarder taakje willen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
MarcoC schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:36:
[...]

Bedankt! Ik ga me zeker even verdiepen in deze twee laptops. Ik hoorde inderdaad als minpunten van de Zenbook dat het touchpad niet lekker werkt en het toetsenbord, mede door de ontbrekende backlighting, niet optimaal is.
begintmeta schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:36:
[...]

Het is de vraag of 8 GB bij jouw specifieke gebruik van Office, Netflix, Chrome, Youtube etc meerwaarde heeft (naast hoe de geheugeneisen van die toepassingen zich ontwikkelen in de toekomst), hoe gebruik je die programma's?
Ik denk dat ik het meeste van de tijd bezig ben in Office en Chrome. Gaat er echt om dat ik een apparaat heb waardoor in in college wat kan doen en ook als ik eens onderweg ben. Netflix is een leuke toevoeging als ik op vakantie of onderweg ben en er is internet. Thuis een prima TV voor Netflix staan.

Doe een studie Small Business en Retail Management met als verder studie verloop Small Business. Zal binnenkort dus ook wat websites opbouwen binnen simpele platformen. Kan thuis ook maar dan wil je ook altijd wel iets onderweg doen. SPSS komt af en toe eens voor binnen mijn studie maar daar heb ik dan de mogelijkheid voor om het thuis in orde te maken op de desktop.

Video-editing sluit ik in de toekomst niet uit. Krijg hier steeds meer interesse in. Kan natuurlijk op de desktop gedaan worden maar het is in de toekomst natuurlijk balen als ik ook er ook aan wil werken als ik van huis ben :+
MicGlou schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:45:
Die deal/korting die je aangeboden hebt gekregen is prima, dat is een hele leuke laptop voor het geld, die 4GB ga je de komende paar jaar genoeg aan hebben zolang je voor de studie geen geheugen vretende werkzaamheden moet gaan doen zoals video-editting oid. 8GB is verder zelden nodig in een laptop... zeker niet voor de 'taken' die je aangeeft. Maar goed, je weet zelf wat je zou kunnen verwachten tijdens de studie, het is uiteraard niet ondenkbaar dat je het wel nodig gaat hebben maar dan zal je wat meer moeten vertellen over wat je gaat doen.

Je geeft ook aan nog een krachtige pc te hebben die eventueel ingezet zou kunnen worden mocht je toch een zwaarder taakje willen uitvoeren.
Sluit ik mij helemaal bij aan :+ Wat ik dus doe is voornamelijk Office en Chrome werk. Soms dus websites bouwen in simpele platforms/portals, niet heel zwaar lijkt mij. Games en CS6 heb ik op de desktop en worden alleen daar uitgevoerd. Het zwaarste wat ik kan bedenken is dat ik eventueel in de toekomst wat video editing erop kan gaan doen, maar hier ben ik niet zeker van. :D

Allemaal bedankt voor de reacties en adviezen! Waardeer ik heel erg! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor videobewerking zou wat meer RAM wel prettig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
begintmeta schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:08:
Voor videobewerking zou wat meer RAM wel prettig kunnen zijn.
Ben nog verder gaan zoeken en kom nu ook uit op deze:

pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T

Zit iets boven mijn budget, maar wellicht kan ik de korting voor een gedeelte verschuiven naar deze laptop. Hopen dat ze akkoord gaan. Naar mijn mening verder een laptop die ten opzichte van de Asus Zenbook UX305CA-FC004T alleen maar voordelen heeft en de tablet functie is een leuke toevoeging. Goede keus? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
Vandaag nog bij de Mediamarkt geweest en het één en ander nagevraagd over de Asus Zenbook van 4GB en de Asus Zenbook van 4GB die uitbreidbaar is. Deze bieden hun beiden aan voor €699,00. Blijkt een fout te zijn op de website. Beiden zijn niet uit te breiden doordat er weinig ruimte in de Zenbooks zit en omdat het werkgeheugen is vast gesoldeerd. Het verschil in typenummer zat hem waarschijnlijk in de versie van een andere regio die Mediamarkt groots inkoopt.

In dit geval gaat het dus alleen om een stap van €150,00 naar 8GB of een stap van €250 naar 8GB en een i5 Skylake. Hierdoor neig ik toch heel erg naar de Asus Zenbook UX305CA-FC004T die ik voor €599,00 kan kopen. Verschil wordt naar mijn mening te groot en heb besloten dat video editing op mijn desktop gaat gebeuren mocht ik dat gaan doen. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
De beslissing is gevallen! Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan:

pricewatch: Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4054T

Heb hem voor €794,00 gekocht omdat ik nog €50,00 korting kreeg door de specificatiefout van de vorige laptop. €100,00 korting wilde ze op deze helaas niet geven ;)

Heb nu voor €195,00 meer een betere processor (i5-6200U), 8GB RAM geheugen en de leuke extra dat die een touchscreen heeft in de tabletfunctie.

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties en adviezen _/-\o_
Pagina: 1