Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Mijn nieuwe Precision 5510 laptop heb ik vandaag op mijn werk dichtgeklapt. Toen ik hem 1.5 uur later uit de tas haalde was die bloedheet en de fans stonden als een dolle te razen. In de tas heeft die natuurlijk 0,0 koeling.

Ik heb mijn power settings nog eens nagekeken, en daar staat "sleep" bij close lid op de accu en "nothing" als die op power is aangesloten. Nu kan het wel eens zijn dat ik de laptop eerst heb dichtgeklapt en daarna van de voeding heb gehaald. Zou dit de reden zijn dat de laptop niet is afgeschakeld?

Bij het openklappen haperde de muis enorm. Na het uitschakelen wou de laptop eerst niet opstarten (ging aan en vrijwel direct weer uit). Pas na een paar minuten kreeg ik er weer leven in. Ik heb het vermoeden dat de muis begon te haperen, omdat de CPU enorm was teruggeklokt vanwege de temperatuur. Opnieuw inschakelen is waarschijnlijk beveiligd i.v.m. de temperatuur. Ik vraag me alleen af waarom de laptop zich niet heeft uitgeschakeld toen die zo heet was.

Je kon de behuizing (metaal) nog maar net vastpakken. Zo heet was de buitenkant. Nu is die weer op een normale temperatuur, maar ik vraag me af of ik hier problemen mee kan krijgen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Tja, ik zou hem zeker gewoon uitzetten als ik hem in een tas zou doen of die nu in sleepmodus gaat of niet.
Blijkbaar is die dus niet in sleepmodus gegaan, waardoor die zo heet werd.

Ik vertrouw dat sowieso al nooit, dus beter gewoon uitzetten de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hetzelfde ook al eens met mijn laptop gehad (HP). Het gebeurd inderdaad af en toe helaas, het OS maakt daarbij niets uit. Ik heb het gedrag al gezien met Windows XP, Vista en 7. Enige veilige is om zelf te controleren dat hij correct is afgesloten en hem dan pas in je tas doen.

Mijn laptop(s) hebben er geen schade aan over gehouden gelukkig trouwens.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Moderne processoren klokken zichzelf, samen met de Vcore uit het moederbord, zo ver terug dat ze kunnen werken zonder te warm te worden. Ze zijn immers ook zuiniger geworden de afgelopen jaren.

De hele laptop processor doet 45 watt op maximale load. Als deze onder de 5 watt blijft kan de heatsinkje in de laptop dit prima passief aan. Wat ook wel mag, immers komt al die energie uit de accu!
Alleen de heatspreader van een desktop cpu is wellicht goed voor 1 tot 2 watt.

De laptop is zo heet geworden omdat de warmte normaal gesproken direct ventileert in lucht, en niet in de laptop trekt.

Als het de processor niet lukt om onder de 80-90C te blijven vraagt rond de 120C hij aan het moederbord om de spanning af te schakelen. Dit werkt altijd, mits natuurlijk het moederbord dit signaal negeert, wat erg gek zou zijn aangezien de processor hier een dedicated pin voor heeft.

Misschien niet de beste video, maar het lijkt legit.
YouTube: Intel Core 2 Duo E4500,running naked,without heatsink & fan
Als ik mij niet vergis heeft linustechtips er ook eens tijd aan besteed.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 30-05-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 09:01
Ik blijf het wel vreemd vinden dat een laptop zich niet eerder afsluit. De volgende keer inderdaad maar even checken. Ik heb het ooit gehad met mijn MBP, maar ik heb altijd de indruk gehad dat die daarna altijd vrij snel warm liep. Bedankt voor de reacties!

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

MarElo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:05:
Tja, ik zou hem zeker gewoon uitzetten als ik hem in een tas zou doen of die nu in sleepmodus gaat of niet.
Blijkbaar is die dus niet in sleepmodus gegaan, waardoor die zo heet werd.

Ik vertrouw dat sowieso al nooit, dus beter gewoon uitzetten de volgende keer.
Thank you captain hindsight _o-
Pagina: 1