Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Sinds vanochtend is plotseling de resolutie van mijn beeld 1024x768 en kan deze niet hoger. Het beeld wordt nu herkend als een Generic Non-PnP. Beeld en computer zijn verboden via een KVM switch met HDMI aan de computerkant en DVI aan schermkant.

Hardware en software:
  • Dell U2412M
  • nVidia GTX 970
  • Windows 8.1
  • KVM switch
Het probleem doet zich niet voor met de andere computer (draait NixOS) wanneer deze via de KVM switch of direct is verbonden. Wanneer ik op de Windows machine GParted boot krijg ik ook de juiste, hogere, resolutie. Ik denk dus dan ook dat er geen hardware problemen zijn.

Ik heb geprobeerd:
  • KVM ertussen uit.
  • Andere machine (NixOS).
  • Ander OS (GParted Live).
  • Laatste nVidia updates, inclusief geheel erafhalen van nVidia drivers.
  • Windows volledig geupdate.
  • Verschillende driver versies geprobeerd van zowel de kaart, als voor het scherm (Dell U2412M Digital gekozen
  • Zelf specifiek de 1920x1200 mode toegevoegd. Dit gaf helaas geen goed beeld.
  • Scherm en system losgekoppeld, en van de stroom af. Het loskoppelen van schermen heeft weleens vaker geholpen maar helaas nu niet.[
Helaas heb ik geen andere kabels om te proberen, maar zoals ik al eerder aangaf lijkt het niet op een hardware probleem maar iets specifiek met de Windows installatie. Zelf gebruik ik Windows overigens nog zelden dus als ik iets voor de hand liggends ben vergeten :+

Nog een idee?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 08:18
Heb je de nvidia driver er afgehaald met display driver uninstaller of gewoon via control panel? Als je het niet via display driver uninstaller hebt geprobeerd kan je dat nog proberen.

Hoop dat je daar wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Lau1406 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:12:
Heb je de nvidia driver er afgehaald met display driver uninstaller of gewoon via control panel? Als je het niet via display driver uninstaller hebt geprobeerd kan je dat nog proberen.

Hoop dat je daar wat aan hebt.
Beide geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Omdat ik toen ik een LiveCD probeerde een hogere resolutie kreeg (tenminste, daar leek het wel op), heb ik uiteindelijk Windows 8.1 vervangen met NixOS (dat was ik toch nog van plan). Helaas heb ik ook hier de lage resolutie.

Mede hierdoor heb ik sterk het idee dat het de videokaart is. Echter, zojuist probeerde ik met een ander scherm, een full HD televisie, en daar kreeg ik wel direct goed beeld. Daardoor twijfel ik weer of het niet wellicht het Dell scherm is, ook al werkte deze probleemloos met mijn laptop. Daarentegen, als er iets fout is met EDID informatie, dan zou custom modes toevoegen (en DDC uitschakelen) moeten werken, maar helaas, dat deed het niet.

Edit:

Ik heb trouwens ook met twee verschillende HDMI kabels getest.

Edit 2:

Met xrandr --verbose heb ik gekeken of er EDID info binnenkwam. Op de combinatie nVidia GTX 970 en Dell scherm na is er altijd EDID info. Het lijkt alleen deze combinatie te zijn die niet wilt werken. :/

Ediit 3:

Het is duidelijk een EDID probleem. M'n log geeft het volgende aan:

nvidia-modeset: WARNING: GPU:0: Unable to read EDID for display device

Edit 4:

Het systeem draait nu dus NixOS, en wanneer ik de officiele nvidia driver gebruik heb ik het EDID probleem alleen met het Dell scherm. Gebruik ik echter de nouveau driver, dan is er geen probleem. Het lijkt dus op een driver issue bij nvidia welke optreedt zowel met de Windows driver als de Linux driver.

Nu wordt er volgens nVidia veel gedeeld tussen de twee drivers, maar dit is wel apart. Helemaal omdat het installeren van oudere nVidia drivers op Windows niet helpte.

[ Voor 30% gewijzigd door FRidh op 02-06-2016 10:55 ]

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau1406
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 08:18
Je kan in je nVidia control panel kijken of je een resolutie aan het beeldscherm kan toevoegen. Ik weet niet meer precies waar die optie in het programma zit, maar dan kan je een relosutie toevoegen en die zou dan in windows zichtbaar moeten zijn.
Hoop dat je daar wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
Ja, ik heb geprobeerd een mode toe te voegen, maar ik kreeg deze niet precies correct waardoor slechts een klein deel werd getoond wat bovendiend flikkerde.

Ik heb nog wat verder geexperimenteerd. Ik heb het systeem gekoppeld aan een andere tv, wat goed werkt met zowel de gesloten nvidia drivers als de open-source drivers. Daarna heb ik een andere laptop gepakt (Windows/Radeon) en gekoppeld aan het Dell scherm. Geen EDID. Daarna geprobeerd met een XBOX One, zelfde probleem.

Kort samengevat:
- De gesloten nvidia drivers werken (Windows en NixOS) met andere schermen, maar niet met de Dell.
- De open source nvidia (nouveau) drivers werken altijd.
- XBox werkt niet met het scherm.

Het scherm werkt wel met m'n laptop zoals ik vermeldde in de openingspost. Deze gebruikt de open-source intel drivers. M.a.w., het scherm werkt alleen met de open-source nouveau en intel drivers, maar met geen enkel andere drivers/systeem.

Edit:

Na nog wat verder testen blijkt dat het scherm alleen lijkt te werken met de open source drivers en Linux kernel 4.4. Met 4.6 bijv. gaat het ook daar fout.

Zojuist ook getest met DisplayPort. Die lijkt nog wel goed te werken. De winkel heeft al laten weten dat ik het scherm op kan sturen en een vervanging zal krijgen :)

[ Voor 15% gewijzigd door FRidh op 02-06-2016 17:43 ]