Rev! schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:26:
Raar dat de ozon behandeling niet hielp btw...
Toevallig een auto voor mn Ma gekocht met dezelfde voorwaarden (stank eruit of geen deal), en daarbij hielp deze behandeling wel.
Nee, het leek inderdaad even te helpen, maar helaas. Ik begrijp dat veel bedrijven deze methode gebruiken om nare geuren uit auto's te krijgen, dus ik was in eerste instantie erg hoopvol.
Dat zou ik na moeten kijken. Ik heb de papieren hier helaas niet bij de hand.
Obelink schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:57:
Nette dealer, doet echt veel moeite om het probleem op te lossen. Dat "ze de lucht er wel uit zouden krijgen" is ook waarschijnlijk in alle oprechtheid gemeend. Kan er iets onder de stoelen of de achterbank of een andere lastige plek te vinden zijn wat de geur veroorzaakt? Misschien dat de garage daar nog onderzoek naar doen. Omdat ze tot nu toe alle moeite hebben gedaan verdienen ze ook alle kansen om het op te lossen.
Als ze er echt niet uitkomen moet je inderdaad maar voorstellen om de auto terug te geven. Als ze echt zo'n nette garage zijn mag dat dan geen probleem zijn.
Over de dealer dan ook geen klachten. Ik heb ook inderdaad echt de indruk dat ze het probleem op proberen te lossen. Ik ga er dan ook zonder twijfel vanuit dat de verkoper het dan ook meende toen hij dat zei.
Dat is misschien ook nog een mogelijkheid inderdaad. Onder de voorstoelen hebben wij in ieder geval niets aangetroffen, maar over de achterbank durf ik niet direct een uitspraak te doen. Je kan hier niet eenvoudig onder komen naar mijn weten.
Aikon schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:53:
Inderdaad, ondanks alle moeite die ze erin steken lukt het ze niet om de belofte waar te maken bij de verkoop. Dat geeft je inderdaad recht op ontbinding van de koop. Nog meer behandelingen uitproberen lijkt me voor beide partijen niet wenselijk, maar als de autodealer erop staat zou ik daar toch mee akkoord gaan. Waarschuw ze dan wel even dat je ontbinding van de koop overweegt zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Zie voor informatie en werkwijze:
https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is
Mijn moeder heeft reeds ingestemd met de tweede ozonbehandeling. Ik ben in ieder geval wel van plan om bij het ophalen van de auto weer even mee te gaan om e.e.a. kort te bespreken. Nogmaals, ik vind dat de dealer de kans moet krijgen het probleem op te lossen, maar we kunnen natuurlijk niet aan de gang blijven.
In ieder geval bedankt voor de link. Ik zal deze doornemen.
Het betreft een Mercedes C-klasse sedan uit 2008 met ca. 30.000 km op de teller.
MAX3400 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:19:
[...]
Staan de "voorwaarden" op papier? Dat scheelt al een heel stuk om de dealer met zijn neus erop te duwen en te regelen dat het probleem correct wordt opgelost of anders ontbonden wordt.
Zoals bovenaan mijn post aangegeven heb ik de papieren helaas niet direct bij de hand, dus ik weet niet of het op papier is. Ik dacht echter dat een mondelinge afspraak eveneens rechtsgeldig is?
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:20:
Laat ze ook eens de plek controleren waar de verwarming z'n lucht aanzuigt.
Bij de Espace III die m'n ouders hadden werd de lucht voor de verwarming aangezogen bij de rechterspiegel, daar bleken allemaal verrotte bladeren in het aanzuigrooster te zitten. Maar ook bij andere auto's verzamelt zich bij de 'paravan' (stuk plastic onderaan de ruit/bovenaan de motorkap) vaak aardig wat blad e.d. wat dan gaat ontbinden en verrotten op den duur.
Zou overigens best de airco kunnen zijn, op vakantie (Indonesië) in een auto gezeten (oude Isuzu) waar ik ook echt hondsberoerd werd van de lucht die uit de airco kwam. Thuis zorg ik altijd dat ik de airco minstens 10 min. voor aankomst op bestemming uitzet, zodat de condensor kan drogen en daarmee bacteriegroei op de condensor te voorkomen.
Je hebt wel van die spuitbusjes die je in gesloten auto (met airco op recirculatie) kunt laten leeglopen (spray, gasvorm), maar dat is meer een geurverdrijver dan dat het echt de oorzaak aanpakt. Als de boel zo erg stinkt als wat ik op vakantie had, dan moet je van dat foam o.i.d. hebben wat ze rechtstreeks op de airco condensor kunnen spuiten. Al schijnt de samenstelling daarvan tegenwoordig ook minder effectief te zijn dan vroeger. Vroeger zaten er biociden in, maar dat mag niet meer omdat men bang is dat de bacteriën anders resistent worden.
Ik heb de luchtroosters zelf bekeken, maar deze zijn zelf zuiver. Ik zie ook geen smerigheid als ik in het kanaal zelf kijk, al zegt dit uiteraard ook niet alles.
Wij dachten in eerste instantie ook zelf aan de airco, dit is ook waarom ze bij de dealer tijdens de afleverbeurt de airco hebben gereinigd. Auto uit 2008 met erg weinig kilometers betekent immers dat de airco vaak stil heeft gestaan met als gevolg dat deze kan gaan stinken natuurlijk. Echter is de lucht permanent aanwezig in de auto, niet alleen onder het rijden, dus ik krijg inmiddels het idee dat het de airco simpelweg niet kan zijn (correct me if I am wrong).
Ik zal proberen het papierwerk te achterhalen, zodat we een duidelijk beeld krijgen van wat men exact gedaan heeft bij de afleverbeurt.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:30:
[...]
lekkage geeft ook een lekker rot luchtje. zeker als de auto interieur kletsnat is. .
Een lekkage in kachelradiateur idem, net als een kokende accu.
het kan ook van de airco komen.
lekkage kan hemeltje zijn, maar ook vloertje of achterpanelen. dit gaat op den duur rotten/schimmelen en serieus stinken
Je komt hier wel met een interessante opmerking, die ik zeker ook aan de dealer wil meegeven. Ik heb het interieur nu al meermaals "besnuffeld" en de geur zit zeker niet in de bekleding of de vloermatten, maar ik ruik het wel een klein beetje in de hemelbekleding. Het voelt nergens vochtig aan (ook niet na die flinke buien van gisteren), maar mogelijk de moeite waard om te controleren!
De andere zaken lijken mij onwaarschijnlijk. Dit zou een monteur gemerkt hebben lijkt me?
Friespeuk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:55:
[...]
Als het gaat om je beroepen op non-conformiteit zal je de verkoper waarschijnlijk vaker de kans moeten geven dan die enkele keer. De wetgever spreekt hier van een 'redelijke termijn' dat iets gerepareerd moet worden. Echter vind daar geen specificatie plaats hoe lang die termijn is en hoe vaak je de verkopende partij in de gelegenheid hebt gestelt om te repareren, maar dat is zeker wel vaker dan één keer.
Wat ook meespeelt is de leeftijd van de auto. Van een nieuwe auto mag je meer verwachten dan eentje van 15 jaar oud.
De ANWB heeft er wel een interessant stukje over geschreven;
Klachten na aankoop
En wij zijn ook zeker van plan de verkoper de mogelijkheid te geven het probleem te verhelpen. De auto is namelijk technisch verder prima in orde (voor zo ver wij kunnen beoordelen natuurlijk). De auto is niet de jongste meer, maar voor een auto die maar 30.000 km gelopen heeft mogen wij op zijn minst toch wel een auto verwachten die niet ontzettend stinkt.
Dit is inderdaad waar ik op doel. Wij hadden verwacht dat dit een makkie zou zijn en dat het met het reinigen van de airco wel opgelost zou zijn.
Friespeuk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:11:
[...]
Je hebt gelijk. Ik was wat te snel. Feit blijft staan dat er geen vaste definitie is van het aantal reparatiepogingen. Dat zal toch echt in overleg moeten gebeuren met de verkopende partij, daar kunnen wij op tweakers niet zoveel zinnigs over zeggen.
Ik heb wel eens een nieuwe auto gehad die vanaf aflevering storingen had en waar ik enkele malen voor terug moest. Ik denk niet dat ik zomaar m'n geld had gekregen als ik om ontbinding van de koop had gevraagd. Dat zal je vaak helaas via de juridische weg moeten doen.
We laten sowieso een tweede ozonbehandeling uitvoeren. Mijn moeder brengt de auto morgen naar de garage voor de behandeling. Deze zal donderdag uitgevoerd worden. Daarnaast wil ik, zoals eerder aangegeven in deze post, dat het dak gecontroleerd wordt op eventuele lekkage, zodat we dit ook als oorzaak uit kunnen sluiten. We hebben echt niet de intentie om per direct de koop te ontbinden, maar wij willen wel voorbereid zijn op het moment dat de dealer aangeeft er ook verder niets meer aan te kunnen doen. De stank is voor mijn ouders (en ook voor mij) echt onacceptabel. Vandaar ook de vraag of dit überhaupt een mogelijkheid zou zijn in deze situatie.
Tot zo ver bedankt voor alle reacties! Wanneer ik een update heb laat ik weer van mij horen.
Edit: Kleine last-minute toevoeging. Op de offerte stond geen airco reiniging vermeld, op het uiteindelijke koopcontract naar aanleiding van onze opmerking over de geur wel.
Overige afspraken
6m mnd Bovag
service beurt
restyle deukjes eruit achterklep en RV deur
aftanken
int reinigen airco <dealer naam> B.V. Betaling s.v.p. aan IBAN: <IBAN>
[
Voor 1% gewijzigd door
Verwijderd op 31-05-2016 20:01
. Reden: Bouwjaar / km-stand auto gecorrigeerd + toevoeging koopcontract ]